Elchock från vokalmic! AJ det gjorde ont...

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Rufnek Oslo
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 23:30

Elchock från vokalmic! AJ det gjorde ont...

Inlägg av Rufnek Oslo »

Hej! Kommer forsöka på lite svorska här.
Körde repning idag i nye lokalen, ja skulle köra med min stagerig i stället för gamla Behringer repstärkaren. Skulle in o köra på en låt, gick bort till micken och sen BAM fick ja en blixt upp i hela ansiktet, jag såg ett blått ljus och tänderna har gjort ont sen dess. Ja misstänker att det måste varit därför att min amp inte var groundad, flippade sen ner så att "ground lift" pekte neråt men har inte ens vågat närma mig en mic efter detta och har då inte vågat testa. Det här har hänt förut under gig med samma riggen, fast aldrig så illa som det var i dag. Ja kör en Markbass LMK i en EBS 410, vilket med min ihopsnäkrade pedalföjld powered by Biltema adapter och mina basar är dom enda konstanta faktorerna när det här har hänt. Var det här ampen? Kommer det här hända igen? Kan jag göra nåt annat evt för att hindra att det händer igen?
Tacksam för absolut alla svar, det var en absolut skrämmande upplevelse, och tänderna smärtar fortf...
Micken var en sm58 altså ingen phantom power...
Jag har forövrigt NOLL KOLL på elteorier o.dyl, so keep it simple for the stupid one, please! :)
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Chocken gav dig en bra svenska
Kör Pink Floyd testet innan du närmar dig mikrofonen. De såg till att strängarna fick kontakt med micstativet varje gång de skulle börja spela. En gång gick två strängar av för Roger Waters.

Det kan vara flera olika typer av fel som gör det här, så det är svårt att generalisera. Prova att vända kontakten till förstärkaren och se om det blir annorlunda. Det kan också vara så att pa't och basförstärkaren är kopplade till olika faser och dåligt eller felaktigt jordade.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Rufnek Oslo
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 23:30

Inlägg av Rufnek Oslo »

Hej, tack för snabbt svar! Ok - om man säger att det finns nåt fasfel, annorlunda jordning, hur kontrollerar man sånt? Finns det nåt instrument eller nåt som rättar upp i sådana fel?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ta ALLTID all backline och PA:t från samma jordpunkt! Då minskar inte bara risken för sånt som du råkade ut för, utan mycket onödigt brum etc försvinner också. Ta aldrig ström till ljus från samma ställe som backline eller PA.

Se sedan till att ingen STRÖM är "avjordad". En ground lift ska bara påverka linesignalen ALDRIG nätdelen på t.ex. en förstärkare eller en mixer!

Använd inte heller hemsmidda förlängningskablar och/eller skarvdosor.

Sen kan man testa "Pink Föoyd-tricket". Det går alltså till så att du kopplar in ditt instrument i lin rigg, och ser också till att PA etc är påslaget. Sen nuddar du din sångmik med strängarna på ditt instrument. Håll inte i strängarna samtidigt!

Om allt är OK händer ingenting alls.
Vid något fel kan man få alla möjliga resultat... från ett lätt knaster till feta ljusbågar, och det yktas som sagt t.o.m. att gitarrsträngar brunnit av!

En enkel nödlösning är att sätta ett puffskydd på miken. Prova också att dra ut och vända 180 grader på kontakten t din bastopp (då byter du fas)
En multimeter från t.ex Biltema kan talaom för dej om du har fel i systemet nånstans. En jordfelsbrytare iborde alla replokaler vara utrustade med.

Krya på dej och lycka till!
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Wow vilka sofistikerade metoder!
Själv brukar jag alltid nudda micken med handen först.. kan ju va lite svårt om man spelar samtidigt iofs.
Men när man hör era historier så verkar det ju inte särskilt smart att offra handen heller. Inte om gitarrsträngar brunnit av

Puffskydd borde va obligatoriskt, iaf på gig där publiken är full och dansar. Har mardrömmar om utslagna tänder
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Användarvisningsbild
Rufnek Oslo
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 23:30

Inlägg av Rufnek Oslo »

Hej - tack för alla svar. Det hörer med til historien at min gitarrist fick en massa feedback i samma lokal i går, aldrig haft feedback förut... Är det en del av det samma problemet?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Enligt Davis Gilmoure så brann två av Roger Waters strängar av samtidigt vid en sån där eltest
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

ferm skrev:Enligt Davis Gilmoure så brann två av Roger Waters strängar av samtidigt vid en sån där eltest
Drabbade ingen fattig!!! :D
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Var detta i Norge? (Inte ett försök att vara lustig, det norska systemet för skyddsjord i elnätet är nämligen annorlunda än det svenska vilket leder till två helt olika förklaringar)
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Fast när jag tänker efter: vänd dig till en elektriker som får kolla elinstallationerna i replokalen (och ev. era apparater), han eller hon hittar felet ganska lätt. Det kan t.ex. bero på en kombination av flera felaktiga apparater. De råd du får här bör du ta med en nypa salt. Konsekvenserna av elfel kan bli mycket allvarliga.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Albert Rosenfield skrev:Fast när jag tänker efter: vänd dig till en elektriker som får kolla elinstallationerna i replokalen (och ev. era apparater), han eller hon hittar felet ganska lätt. Det kan t.ex. bero på en kombination av flera felaktiga apparater. De råd du får här bör du ta med en nypa salt. Konsekvenserna av elfel kan bli mycket allvarliga.
Tag lärdom samtliga!
Det finns åt helvete för många grillade musiker i historien!
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Och för många standarder
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag har lite samma.. jag får stötar på läpparna när jag ska köra i lokalen..

kan ha att göra med att jordning och fantommatning spökar.. ska testa i nya replokalen sen och se om man törs köra mer :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Hade liknande bekymmer i en gammal replokal. Det fräste i mustachen när man skulle skråla. Mindre roligt. Fast nu var det länge sen man var med om något sådant. Lovar att det sparar upp sig till en jäkla åskvigg den sorgliga dag man ska prova sig på nån skönsång live. :D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Man brukar känna en lätt om än en obehaglig stöt om det är fråga om att man har olika jordpunkter. Om jag tolkat det rätt fick du en rejäl kyss vilket borde tyda på att det är ett överslag från fas till jord någonstans, tex i förstärkaren och är den inte ansluten till jordat uttag löser inte säkringen ut. Är då apparaten som micken är ansluten i jordad är det dåligt och ej heller tillåtet (är det jordade uttag i en lokal skall alla uttag vara jordade).

Som Dereborn skrev, att du vänder stickproppen betyder inte att du byter fas eftersom det bara finns en fas och nolla i uttaget. Det som händer är att du får nollan i chassit istället och därmed förmodligen inte någon större stöt (möjligtvis potentialskillnadsstöt, se början på detta inlägg). Som sagt, känner du någon elkunnig hittar han/hon felet ganska snabbt med lite mätning.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Albert Rosenfield skrev:Var detta i Norge? (Inte ett försök att vara lustig, det norska systemet för skyddsjord i elnätet är nämligen annorlunda än det svenska vilket leder till två helt olika förklaringar)
Vad hade det svenska systemet för skyddsjord i elnätet att göra med Pink Floyd :?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

calif de funk skrev:
Albert Rosenfield skrev:Var detta i Norge? (Inte ett försök att vara lustig, det norska systemet för skyddsjord i elnätet är nämligen annorlunda än det svenska vilket leder till två helt olika förklaringar)
Vad hade det svenska systemet för skyddsjord i elnätet att göra med Pink Floyd :?
Trådskaparen är norrman Califen, inte Roger Waters. :wink:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Som Dereborn skrev, att du vänder stickproppen betyder inte att du byter fas eftersom det bara finns en fas och nolla i uttaget
I stand corrected, naturligtvis är det så!
Användarvisningsbild
Rufnek Oslo
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 23:30

UPPDATERING!!

Inlägg av Rufnek Oslo »

...så fick ja en nysmäll i kväll, trodde jag var smart och höll mig långt undan mic'en, sen skulle ja visa min gitarrist nåt på hans gitarr mens jag höll i min egen bas sen blev både han o jag chockade... 230V tvärs över bröstet. Long story short, all min utrustning var kopplad upp på en ojordat strömutgång, så smällen jag fick i käften her i onsdags var faktiskt på 230V (vi mätte faktisk 234V från min bas i dag). Nu är all backline/PA kopplat på en og samma jordade kurs, så hittils har det har gått bra.
Ang Pink Floyd testet: Innan det här ovannämde lyfte jag upp basen med strängarna först mot vokalmicen. Inget sprak, fast min distpedal kopplade plötsligt in sig själv...... DÅ blev jag orolig..
Men nu, problem solved och jag själv tycker alla musiker borde ha en multimeter!
Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Multimeter är ett måste
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: UPPDATERING!!

Inlägg av Danne »

Rufnek Oslo skrev:...så fick ja en nysmäll i kväll, trodde jag var smart och höll mig långt undan mic'en, sen skulle ja visa min gitarrist nåt på hans gitarr mens jag höll i min egen bas sen blev både han o jag chockade... 230V tvärs över bröstet. Long story short, all min utrustning var kopplad upp på en ojordat strömutgång, så smällen jag fick i käften her i onsdags var faktiskt på 230V (vi mätte faktisk 234V från min bas i dag). Nu är all backline/PA kopplat på en og samma jordade kurs, så hittils har det har gått bra.
Ang Pink Floyd testet: Innan det här ovannämde lyfte jag upp basen med strängarna först mot vokalmicen. Inget sprak, fast min distpedal kopplade plötsligt in sig själv...... DÅ blev jag orolig..
Men nu, problem solved och jag själv tycker alla musiker borde ha en multimeter!
Tack för all hjälp!
En fråga bara, Hittade ni felet? Även om din förstärkare nu sitter i ett jordat uttag är det ju sannolikt fortfarande fel på den. Ohmmät mellan ena stiftet i kontakten till chassit på förstärkaren och sedan det andra stiftet till chassit. Skall inte ge något utslag. Mät även från jordstiftet i kontakten till chassit. Skall vara nära 0 Ohm däremellan.
Användarvisningsbild
Rufnek Oslo
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 23:30

Re: UPPDATERING!!

Inlägg av Rufnek Oslo »

En fråga bara, Hittade ni felet? Även om din förstärkare nu sitter i ett jordat uttag är det ju sannolikt fortfarande fel på den. Ohmmät mellan ena stiftet i kontakten till chassit på förstärkaren och sedan det andra stiftet till chassit. Skall inte ge något utslag. Mät även från jordstiftet i kontakten till chassit. Skall vara nära 0 Ohm däremellan.
Vi mätte absolut allt som mätas kan innan jag ens vågade närma mig båda instrument och förstarkare och i synnerhet mic'en from hell, hehe!
Men nu blev jag nyfiken: varför skall det fortfarande vara fel på stärkaren för? Som jag sa innan, jag kan typ nada om det här.. Men tillräkligt för att analysera mig fram till att hitta felet..

edit: skrivfel
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Eftersom du fick en stöt när förstärkaren var ansluten i ett jordat uttag verkar det som att fasen av någon anledning leds ut till din bas. För att förklara lite. I det ojordade uttaget har du fas och nolla. Spänningen mellan dessa är 230V. Mellan fas och jord är det också 230V och fasen måste ju ha kommit från din bas eftersom du fick en stöt när du tog i ett jordat föremål.

Nu när du kopplat in förstärkaren i jordat uttag kan det vara så att du vänt stickkontakten så du fått nollan i basen istället och då får du inte längre 230V eftersom nolla och jord praktiskt taget är samma potential. Om du vänder kontakten så kan du ju fortfarande ha fasen där. Är allting rätt kopplat bör säkringen skjuta (pga kortslutning mellan fas och jord) såvida det inte blir ett spänningsfall. Prova med andra ord att mäta som jag beskrev. Du kan ju även mäta mellan basen och stickkontakten.
Användarvisningsbild
Rufnek Oslo
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 23:30

Inlägg av Rufnek Oslo »

Danne skrev:Eftersom du fick en stöt när förstärkaren var ansluten i ett jordat uttag verkar det som att fasen av någon anledning leds ut till din bas. För att förklara lite. I det ojordade uttaget har du fas och nolla. Spänningen mellan dessa är 230V. Mellan fas och jord är det också 230V och fasen måste ju ha kommit från din bas eftersom du fick en stöt när du tog i ett jordat föremål.
Men det var just det.. Jag fick stöt när förstarkaren var kopplat til ett ojordat uttag... Efter att vi flyttade allt över till ett jordat verkar det gå bra..
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Danne skrev:
calif de funk skrev:
Albert Rosenfield skrev:Var detta i Norge? (Inte ett försök att vara lustig, det norska systemet för skyddsjord i elnätet är nämligen annorlunda än det svenska vilket leder till två helt olika förklaringar)
Vad hade det svenska systemet för skyddsjord i elnätet att göra med Pink Floyd :?
Trådskaparen är norrman Califen, inte Roger Waters. :wink:
Därför min fråga.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar