EBS NEO10

Prata om förstärkare och högtalare
widde
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 14:18

EBS NEO10

Inlägg av widde »

Hej, funderar på att komplettera min gamla rigg med en beg EBS NEO10 för 2795 kr. Jag har en Trace Elliot Quatra Valve och en TE 4x10 (utan diskanthorn).

Vad säger ni om EBS NEO10? Bättre förslag?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

En Ashdown-låda?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
widde
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 14:18

Inlägg av widde »

Liten skrev:En Ashdown-låda?
Ja ha, en sån låda låter alltså bättre än EBS (tycker du)? Skulle jag byta ut min TE 4x10 då också?
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Hej, är det en 110 eller 210 du pratar om ?
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
widde
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 14:18

Inlägg av widde »

MALA skrev:Hej, är det en 110 eller 210 du pratar om ?
110
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

den kommer sannolikt inte att höras alls tillsammans med en 410.
rätta mig om jag har fel...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

criss skrev:den kommer sannolikt inte att höras alls tillsammans med en 410.
rätta mig om jag har fel...
Du har fel.. men jag förstår vad du menar... :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
widde
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 14:18

Inlägg av widde »

JunJun skrev:
criss skrev:den kommer sannolikt inte att höras alls tillsammans med en 410.
rätta mig om jag har fel...
Om du hade tänkt å använda den som en monitor eller liknande så absolut.

Men om de är mer balle du vill ha så skulle ja isåfall ta en 2x10 eller 2x12
Sen vet jag inte hur många ohm din 4x10 är på men Neo 1x10 är på 8 ohm iallafall.
Jag tänkte som komplement till 4x10, för att öppna upp ljudet lite grann. Är helt enkelt trött på mitt sound, låter bumligt och instängt tycker jag.

410 är på 8 ohm (om jag inte minns fel):
widde
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 14:18

Inlägg av widde »

criss skrev:den kommer sannolikt inte att höras alls tillsammans med en 410.
rätta mig om jag har fel...
Nä kanske det, ska låna hem och prova.
widde
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 14:18

Inlägg av widde »

Ampeg Portabass PB4110H 1X10 baslåda. Ny 4995 kr kanske kan vara ett alternativ?

eller jag kanske skulle byta TE 410an och mot en Ampeg SVT410HE
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hm.

Känns som att du behöver reda ut vad du vill ha egentligen.

Vad är det du vill ha som inte TE:n klarar leverera?
Jag tvivlar på att någon som helst 1x10 tillför nå´t värt pengarna.
För 5000 spänn får du ju en Ampeg 1x15" t.ex.
Bra mycket roligare.

En 1x10" fattar jag inte vitsen med alls faktiskt, om man inte vill ha en liten smidig rigg med kanske 2 st 1x10".

Men som komplement till en 4x10?
Näeh, känns onödigt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
widde
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 14:18

Inlägg av widde »

blackparkas skrev:Hm.

Känns som att du behöver reda ut vad du vill ha egentligen.

Vad är det du vill ha som inte TE:n klarar leverera?
Jag tvivlar på att någon som helst 1x10 tillför nå´t värt pengarna.
För 5000 spänn får du ju en Ampeg 1x15" t.ex.
Bra mycket roligare.

En 1x10" fattar jag inte vitsen med alls faktiskt, om man inte vill ha en liten smidig rigg med kanske 2 st 1x10".

Men som komplement till en 4x10?
Näeh, känns onödigt!
OK du har kanske rätt. Vad jag vill är att öppna upp ljudet. Känns instängt och bumligt. Då tänkte jag att man kunde komplettera med en liten låda med inbyggt diskanthorn. Men det kan ju vara helt fel...
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

blackparkas skrev:Hm.

Känns som att du behöver reda ut vad du vill ha egentligen.

Vad är det du vill ha som inte TE:n klarar leverera?
Jag tvivlar på att någon som helst 1x10 tillför nå´t värt pengarna.
För 5000 spänn får du ju en Ampeg 1x15" t.ex.
Bra mycket roligare.

En 1x10" fattar jag inte vitsen med alls faktiskt, om man inte vill ha en liten smidig rigg med kanske 2 st 1x10".

Men som komplement till en 4x10?
Näeh, känns onödigt!
+1
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

widde skrev:
blackparkas skrev:Hm.

Känns som att du behöver reda ut vad du vill ha egentligen.

Vad är det du vill ha som inte TE:n klarar leverera?
Jag tvivlar på att någon som helst 1x10 tillför nå´t värt pengarna.
För 5000 spänn får du ju en Ampeg 1x15" t.ex.
Bra mycket roligare.

En 1x10" fattar jag inte vitsen med alls faktiskt, om man inte vill ha en liten smidig rigg med kanske 2 st 1x10".

Men som komplement till en 4x10?
Näeh, känns onödigt!

OK du har kanske rätt. Vad jag vill är att öppna upp ljudet. Känns instängt och bumligt. Då tänkte jag att man kunde komplettera med en liten låda med inbyggt diskanthorn. Men det kan ju vara helt fel...

Det är väl inte så fel tänkt egentligen.
Men jag tror att du blir mer nöjd i längden om du byter låda isf.
En låda m horn istället för TE-lådan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Ny låda kan kansske vara en lösning, men måste fråga: Vad är det för bas och vad använder du för kablar? Hade liknande problem för ett par år sedan att riggen lät trött och mufflig och instängd. Bytte kabeln av en slump till en av bra kvalitet och det var som att ta ur öronpluggarna. För din del så kanske toppen skulle behöva lite omsorg. Fräscha rör och en allmän genomgång av toppen kanske kan vara medicinen för din del oxå. Eller du kanske har bytt nyligen?

Kabeln av bra kvalitet var George L om någon undrade.
widde
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 14:18

Inlägg av widde »

Matte skrev:Ny låda kan kansske vara en lösning, men måste fråga: Vad är det för bas och vad använder du för kablar? Hade liknande problem för ett par år sedan att riggen lät trött och mufflig och instängd. Bytte kabeln av en slump till en av bra kvalitet och det var som att ta ur öronpluggarna. För din del så kanske toppen skulle behöva lite omsorg. Fräscha rör och en allmän genomgång av toppen kanske kan vara medicinen för din del oxå. Eller du kanske har bytt nyligen?

Kabeln av bra kvalitet var George L om någon undrade.
Spelar på en Warwick Thumb 4:a från -85. Menar du kabeln mellan toppen och lådan? George L? Vart köper man en sån kabel?

Bytte nyligen slutstegsrör. Har däremot aldrig bytt rören i försteget, kanske skulle göra det. Vad mera skulle en genomgång av toppen innehålla?
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Neo 110

Inlägg av GNUlars »

Hejsan!

EBS NEO 110 låter utmärkt, men det är lite mer drag i 12:an som låter argare och mer, bara marginellt större också. 10:an låter lite mer polerat och snyggt.

Om NEO-lådan är på 8 ohm så bör kanske din större låda vara på 4 ohm, då får den stora lådan lite mer av effekten. Med båda lådorna på 8 ohm blir det kanske oproportionerligt mycket ljud från Neo-10:an och den stora lådan blir för tyst. Ohmtalet blir dock 2,7: lite udda, kan vara svårt med rörtoppar.

Jag tycker inte att det är så dumt med en liten låda som har ett bra diskanthorn, den kan man kombinera med allehanda andra lådor. Jag har en NEO112 som funkar bra ensam på tex pubgig.

Aguilars entolva är kanske ännu bättre, låter mer och snyggare men den är ockå mycket större och funkar lite dåligt som portföljlåda på bussen.
Jag har provat Aguilar 750 i både EBS och Aguilar, båda hänger med förvånansvärt bra (men när man spelar 750-toppen i en stor fyrtolva är det så att man kissar på sig..) Vet inte varför jag svamlar om stora riggar plötsligt, det är väl roligare....

Hälsningar
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Tjenare Lars, kul att se dig här. Jodå EBS 112 funkar bra :-)

Bild

JAg har en 112 till
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

widde skrev:
Spelar på en Warwick Thumb 4:a från -85. Menar du kabeln mellan toppen och lådan? George L? Vart köper man en sån kabel?

Bytte nyligen slutstegsrör. Har däremot aldrig bytt rören i försteget, kanske skulle göra det. Vad mera skulle en genomgång av toppen innehålla?
Nej, menade kabeln mellan bas och stärkare. Den mellan topp och låda är alldeles för kort för att du ska märka skillnad. Så länge du har en med ordentlig kabelarea så kan man använda vad som helst. Vanlig elsladd funkar alldeles utmärkt, mellan topp och låda. Inte vanlig enkel lampsladd då, den är lite klen utan "en och en halvvadratare"(minst).

Om det är bytt slutstegsrör i den (antar att någon kunnig gjorde detta och justerade BIAS och liknande) så tycker man att det inte borde vara en orsak till det hela, om det bara är bytt rör och inte nåfgot annat gjort (ingen justering av BIAS) så kan det vara rören som är slut..... Svårt att spekulera utan att ha hört riggen själv.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

MALA skrev:Tjenare Lars, kul att se dig här. Jodå EBS 112 funkar bra :-)

Bild

JAg har en 112 till
Vad blir den totala ohmlasten på den stacken och hur kopplar du ihop det hela?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

BarbequeVillage skrev:
MALA skrev:Tjenare Lars, kul att se dig här. Jodå EBS 112 funkar bra :-)

Bild

JAg har en 112 till
Vad blir den totala ohmlasten på den stacken och hur kopplar du ihop det hela?
Det finns line och slave på lådorna, det är 8 Ohms-lådor så lasten med fyra st blir 2 Ohm vilket alla mina stärkare klarar med bravur :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
widde
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 14:18

Inlägg av widde »

Lånade hem lådan. Repade igår och började med att köra endast med NEO110, då saknade jag botten. Kopplade in TE 4x10:an, j-v låter kanon, bra balans, elbasens karaktär kommer fram mycket bättre. Roligare att krana EQ nu, det händer något. Kopplade ut NEO110 för att få en referens, vilken skillnad, kopplade in den direkt igen.

Upplevde inte att någon av lådorna lät för mycket i förhållande till den andra. Möjligen att hela riggen fick mera karaktär av EBS än Trace Elliot.

Kul att spela med bra NEO110 också, otroligt tryck från en sån liten låda. Men som sagt jag saknar den botten som 4x10:an ger, konstigt vore det väl annars.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Kul att du hittat en lösning som passar dig. Tycker det är märkligt dock att din 4x10" är så odefinierad, men det finns säkert förklaringar till det med!
EDIT: Kollar man hur Eq:n står på din topp så förstpår jag att det är muddit ljud. Hängmatta är inget bra utgångsläge för ett definierat ljud. Det som mellanregistret som är grejen..... :wink:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Matte skrev:Kul att du hittat en lösning som passar dig. Tycker det är märkligt dock att din 4x10" är så odefinierad, men det finns säkert förklaringar till det med!
EDIT: Kollar man hur Eq:n står på din topp så förstpår jag att det är muddit ljud. Hängmatta är inget bra utgångsläge för ett definierat ljud. Det som mellanregistret som är grejen..... :wink:
Att tilläggas är ju att en hängmatte-eq kan låta hur bra som helst när man spelar solo. (iaf i min bok)
Men i en bandsituation blir det, som Matte säger, mellanregistret som är da shit.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
widde
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 14:18

Inlägg av widde »

Matte skrev:EDIT: Kollar man hur Eq:n står på din topp så förstpår jag att det är muddit ljud. Hängmatta är inget bra utgångsläge för ett definierat ljud. Det som mellanregistret som är grejen..... :wink:
Menar du det..? Jag behöver alltså bara stänga av EQ så låter det bra??? :oops: :lol:

Kör oftast helt utan EQ. Den där inställningen gjorde jag när jag satt och testade lådan hemma. Håller med om att det funkar dåligt med bandet.
Skriv svar