Schysst liten combo?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Schysst liten combo?

Inlägg av anli »

Jag fick nyligen en Rickenbacker 4001 -79 av mitt företag istället för guldklocka (jo det är sant!). Har altså börjat fuska med baslirandet efter ett långt upphåll. Letar efter tips på en bra och hyfsat liten bascombo
(Helst hade jag velat haft nåt två kanaligt för att kunna köra Rick-O-Sound, men har gett upp det, då det verkar vara extremt ovanligt i lilleputt klassen). Tanken är att ha en "hemmacombo" som låter bra vid måttliga ljudnivåer. Funderar på att skaffa en EBS valvdrive för att skita ner/overdriva ljudet lite. Vill inte ha så "modernt" ljud.

Så mina kandidater är just nu:
- Gallien Kruger microbass kombo 150 w 12"
(lät väldigt bra men lite väl cleant i affären med lånad bas, jättesmidig men lite dyr kanske)
- Warwick take 12 80 w med 12"
(låt också bra, och väldigt billig!)
- Warwick sweet 15 150w 15"
(har ej testat än, klumpigare män inom min storlekstolerans)
Tänkte släpa med mig Ricken och göra ett avgörande beslut inom kort.

Men i fall jag har missat nån kandidat så vore jag tacksam för tips. Eller om någon har erfarenheter av GK:s eller Warwicks små kombos.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

GK combos låter bättre än Warwicks helt klart.
Warwicks små combos e lite platta.

Ja tycker du ska köpa dig en Phil Jones Suitcase combo.
22kg 300watt..
Låter sjukt bra.

Du får ljud efter hur din bas låter. Färgar inte ljudet direkt som andra stärkare gör..
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Schysst liten combo?

Inlägg av A_Warning »

Phil Jones Briefcase är ochså bra Men ingget man har på stora gigg... Den finns att prova på Jam i sthlm.
Fast Phil Jones är lite dyra =/

http://www.philjonesbass.com/Products%20page.htm#
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Vi snackade väl inte priser nu?
Nu snacka vi ju kvalite och ljud... :lol:

Jo PJB kostar en del men är sjukt bra..

Sålde min Warwick rigg bestående av följande och köpte sen en Phil Jones Suitcase + Phil Jones 4B cab.

Warwick X-treme topp (1000watt)
Warwick Profet 3.2S (300watt)
Warwick 2x10"
Warwick 4x10"
Warwick 1x15"
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

allting över 50w är typ onödigt när man ska spela hemma... jag funderar lite på en roland bass-cube, 30w och massa effekter :D
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Eller varför inte testa SWR Workingman´s 10, 80 watt. Den är riktigt bra för att vara en liten kombo och väger typ 17 - 18 kg.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Sant! Men eftersom han nämner Warwick sweet 15 så är ju PJ förhålandevis dyrt, så jag tyckte det var värt att nämna så han inte blir döds kär och sedan ser vad dom kostar ;)
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

A_Warning skrev:Sant! Men eftersom han nämner Warwick sweet 15 så är ju PJ förhålandevis dyrt, så jag tyckte det var värt att nämna så han inte blir döds kär och sedan ser vad dom kostar ;)
Just att bli dödskär i en PJB Suitcase kan jag tänka mig är löjligt enkelt. Jag har själv bara testat den mindre Briefcasen, men den lät fantastiskt. Lite klen bara. Så när jag väl skaffar mig en förstärkare igen är chansen stor att det blir en Suitcase. Den är ju lite större, och kraftfullare än Briefcase-modellen. Dessutom är det den enda combon jag vet som har två kanaler. Så anli, jag är rädd att du måste se till att testa en. Kanske kan den verka lite dyr, och kanske är den för stor för dina behov, men du får trots allt två förstärkare till priset av en, och du får med den också något som du kan använda när du vill spela med andra också.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Så sant så sant..

Ja missade de där lite med "hemma combo" hehehe.. :)

Då räcker det med en Briefcase... hehehehe

Varför köpa nåt "skit" för typ 4000:- när man får nåt super bra som funkar på mindre gig och sånt för 7000:-???
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Sant 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hallå där Anli

För knappt 5 år sedan var jag i samma situation som du. (Jag tänkte inte på det där med guldklockan, men när den tiden kommer ska jag aktualisera den tanken) Jag tog upp spelet igen efter en herrans massa år. Den förstärkare jag valde då var Warwick Take 12. För mig var den mycket bra. Jag spelar mest på Fenderbasar. Den enda negativa jag kan säga om den var att den var för klen för att använda tillsammans med trummor. Så jag bytte den mot en Hartke 3000 Topp och en EBS 112 Neo. I våras bytte jag så Hartke-toppen mot en ny (i mitt tycke helt enastående) topp från Markbass. Den heter SA 450 (kolla på Markbass hemsida) En SA 450 väger knappt 4 kg och den leverar 500 w vid 4 ohm och ungefär 300 w vid 8 ohm. Tillsammans med EBS högtalaren som väger ungefär 10 kg har jag en rigg som duger för det mesta. Vid lite större spelningar kompletterar jag med en 15 tums högtalare och har då 12 +15 tum och 500 w.

Jag tycker denna kombination av en lätt topp (Markbass SA450) och en lätt högtalare (EBS Neo 112) är lätt att bära med sig och flexibel nog för det mesta som jag spelar. Och den duger hemma också, där den tar relativt lite plats.

Nackdelen är förstås att den är betydligt dyrare än en Warwick Take 12. Men har du fått guldklockan (Ricken) så kanke du har en +50-ekonomi att luta dig mot.[quote][/quote]
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Vad trevligt med så många svar :D
Jodå, det först som dök upp i tanken var lite större grejer.. :wink:
Men rent praktiskt så sker mitt musicerande i hem miljö då jag vill snabbt flytta runt grejerna i villan, beroende på om jag jammar med grabben eller tragglar framför laptopen. Men det måste låta BRA!
Skall fundera vidare... provade att koppla in en extra 15" tummare till gallien Kruger kombon, och det blev ju lite skillnad. Får väl skippa Warwicken så jag slipper skämmas :)

PJB Suitcase och SWR Workingman skall kollas upp!
Och vem vet det kanske slutar med en jättestack med ampegpryttlar i garaget :wink:
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Phil Jones är helt enkelt suveräna! Överväger just nu att skaffa en PJB Six-pak combo.

Kör sedan en tid på EBS grejor och det är inte illa det heller :) . För hemmabruk och mindre gigs räcker en GORM 350 mycket långt. Funkar faktiskt kanon till lite större evenemang också.
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Bean skrev:Phil Jones är helt enkelt suveräna! Överväger just nu att skaffa en PJB Six-pak combo.

Kör sedan en tid på EBS grejor och det är inte illa det heller :) . För hemmabruk och mindre gigs räcker en GORM 350 mycket långt.
He he... Jag sitter också hemma på en Gorm 350w :D
Användarvisningsbild
Bass Addict
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 12:11

SWR

Inlägg av Bass Addict »

Studsar in o slår ett slag för SWR. Deras grejer är i mina öron outstanding, så det så!

:D
Flash is trash without basics and technique...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

anli skrev:Vad trevligt med så många svar :D
Jodå, det först som dök upp i tanken var lite större grejer.. :wink:
Men rent praktiskt så sker mitt musicerande i hem miljö då jag vill snabbt flytta runt grejerna i villan, beroende på om jag jammar med grabben eller tragglar framför laptopen. Men det måste låta BRA!
Skall fundera vidare... provade att koppla in en extra 15" tummare till gallien Kruger kombon, och det blev ju lite skillnad. Får väl skippa Warwicken så jag slipper skämmas :)

PJB Suitcase och SWR Workingman skall kollas upp!
Och vem vet det kanske slutar med en jättestack med ampegpryttlar i garaget :wink:
spelar sonen gitarr eller trummor? Jag håller fortfarande starkt på att det är onödigt att köpa massa halv och helstackar om du bara ska lira hemma... Vill du ha en bra förstärkare så skulle jag satsa på Tech 21 Landmark 60, 60w combo som låter sjukt bra (ska antagligen köpa en topp i samma serie på 300w när jag får pengar)... Kostar lite, smakar mycket! :D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ja, halvstack grejen blir det nog inte. Grabben lirar ju gitarr och skulle behovet dyka upp så löser man det då.
Bestämde mig nästan för den lilla GK microbasskombon, dock lite tveksam till det altför cleana moderna ljudet . Skall testa med EBS valvedrive i mellan så får vi se. Tech 21 låter iofs trevligt på hemsidan med sina simuleringar.
Skall även ge några 15" en chans, de kanske kan ge det lite gammaldags ljud jag är ute efter. Provade en Eden 15" kombo, men med en taskig bas och blev inte klok på den. Ampeg-combon fanns oxå, men han inte testa. Låter lite läskigt med en fräsig diskant som man inte kan stänga av.

Vad underbart trevligt det är att ägna sån tid och funderingar åt att köpa en pryl!
BTW fenders prylar då, e dom kass numer eller?
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

anli skrev: Vad underbart trevligt det är att ägna sån tid och funderingar åt att köpa en pryl!
Ja, visst är det det! Det är nästan det som är det stora nöjet :sm_rambo:
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Äsch, den lokale 4sound-handlaren hade inga Tech21 alls hemma... semestertider dessutom. Ingen chans till test ännu.

Hur pass bra är den där analoga sansamp prylen i Tech21 Landmark serien?
Så pass bra att jag kan vänta med att skaffa en EBS valvedrive? :wink: Blir det rörlikt? Schysst overdrive?
Kan vara bra att veta i fall jag skall bemöda mig en tripp bort till mer välsorterade handlare.

Annars nöjer jag mig med att prova ut det lokala utbudet av 15" ampeg, eden,fender och warwick....

Har efter lite mer provande bestämt mig för att Gallien kruger microbass låter för mycket HiFi trots allt. SWR (och phil jones) finns inte ilokalt och har väl oxå lite modernt sound om jag har förstått det rätt. EBS drome är över smärtgränsen prismässigt.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

aguilar!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

bassdude skrev:aguilar!!!
Huga! det var brutala grejer 8) ... http://www.aguilaramp.com/products_combos_ag500112c.htm
500 w för 20 papp :wink:
vart skall detta sluta! :D

Edit: Upptäckte nyss att det fanns en ampeg kombo utan diskant som jag missat, B-100R! Den bör väl låta vintage om nåt!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Hej Anli,
jag håller med dig fullt ut om att Aguilar är brutala grejor och dyra men då ska man också veta att det är handbyggt i USA och absolut top of the line! (den aguilar kombo du länkar till kostar dessutom 22.400.-, det är den med en kanal AG500SC som kostar 19.900.-, titta på http://www.mattissonbass.com eller http://www.aguilaramp.com/products_comb ... sc112c.htm)

Rent spontant skulle jag säga som Bassdude - AGUILAR!!!

Kör själv på Aguilar (DB750 topp och GS 412 eller GS 112 lådor - jammy jammy jammy!!!) som i mina öron är det den bästa stärkare jag kört på och har under åren testat en hel del. Hade tidigare endorsement deal med EBS som jag fortfarande tycker är okej men ville åt mer vintage/rör ljud och gillade inte nya ampeg svt bl.a. men det är ju en annan story! :wink:

Men med tanke på det du tidigare skrivit så kanske det är overkill med en Aguilar. 8)

Har själv testat Ampeg B-100R Dimond blue series och den låter bra och hyfsat mycket vintage. Tror Dimond blue och den vanliga är samma fast Dimond Blue har vintage klädsel.

EBS Drome 12" är också en bra förstärkare men med tanke på att du tyckte GK kombon var för clean så kan jag nog säga att både SWR, PJB och EBS ligger i samma liga - dvs mer hi-tech än vintage tyvärr...

Däremot har jag en gång i tiden kört en Sans-Amp Bass DI som försteg till en EBS Drome 12" där jag endast använde den som slutsteg och högtalare med mycket gott resultat. Dromen lät både större och mer vintage. Har även kört gig med fullband med en Drome 12" och den har räckt till mer än väl. Detta kanske skulle kunna vara en intressant lösning då man kan få tag i en beg. drome för 6500.- med lite tur och en ny Sans-Amp kostar 1995.- på 4sound och vill man ha mer möjligheter finns ju den programerbara för några kronor extra... :wink:

Lycka till med letandet! :twisted:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tack groovyjr, för att du säger ungefär det jag vill höra :)
Kan verkar som jag är lite omständig (är nog det också), men råkar vara pank just nu och väntar in lite tillskott till ekonomin. I väntan på det så kan man ju plåga både affärer, arbetskamrater och forum med sina grubblerier :D
Kan vara bra att reda ut teorin innan praktiken sjösätts, dvs själva testvängen med bil och bas i bakluckan.
Tolkar det som att Sans-Amp funktionen i Tech 21 Landmark serien (sombygger en aning på Sans-Amp Bass DI kretsar) är en bra pryl.
Testkandidaterna blir då:

1. Ampeg B100r + EBS ValveDrive eller SansAMP Bass
- Snygg å lite kultig på samma gång, ser lika snygg ut brevid soffan eller i graget. Rickenbackern känner sig säkert hemma :D

2. Tech 21 LANDMARK 120
- Prisvärt alternativ med allt i ett !?

3. Nåt begagnat kvalitetsfynd + EBS ValveDrive eller SansAMP Bass
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Jag har själv inte testat Ampeg B100R, men utifrån vad jag läst om den så passar den nog dina behov som hand i handske. Särskilt om du känner att du klarar dig med bara en kanal. Har själv inte gillat de Ampeg-grejer jag testat, men just B100R-combon skulle jag gärna vilja provköra bara för att det alltid talas så extremt väl om den på andra forum (särskilt på det lite mer vintageljudidealinriktade fenderforum.com).

Och att PJB inte finns att få fatt i lokalt för ett test behöver du inte sörja över. Eftersom du tycker att GK-combon är för HiFi känns det ganska onödigt att ens testa något som låter ännu mer HiFi, liksom. Jag nämnde den mest för att den är en av få förstärkare med dubbla kanaler.

Lycka till, och glöm inte berätta om vad du köpt när du väl gjort det!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

peter_s skrev:Jag har själv inte testat Ampeg B100R, men utifrån vad jag läst om den så passar den nog dina behov som hand i handske. Särskilt om du känner att du klarar dig med bara en kanal. Har själv inte gillat de Ampeg-grejer jag testat, men just B100R-combon skulle jag gärna vilja provköra bara för att det alltid talas så extremt väl om den på andra forum (särskilt på det lite mer vintageljudidealinriktade fenderforum.com).!
Kanon! Själv läste jag på Rickenbacker forum att många tycker den passar perfekt för 4001:an.
peter_s skrev:Och att PJB inte finns att få fatt i lokalt för ett test behöver du inte sörja över. Eftersom du tycker att GK-combon är för HiFi känns det ganska onödigt att ens testa något som låter ännu mer HiFi, liksom. Jag nämnde den mest för att den är en av få förstärkare med dubbla kanaler.

Lycka till, och glöm inte berätta om vad du köpt när du väl gjort det!
Jag var nog mest intresserad av att köra två kanaler samtidigt liksom. Har mixtrat till en sladd med en stereoplugg till två monopluggar. testade den med att koppla in Rickenbackerns bridgemick till grabbens vox (lätt overdrivat) och halsmicken till min lilla peavey bassamp. Lät mycket lovande. Skall utveckla detta mer när jag har fixat skaplig ny combo.
Och ja, jag kommer att förtälja historiens slut :D
Skriv svar