Ohm-antal

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Johan_
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 17:00
Ort: Solna

Ohm-antal

Inlägg av Johan_ »

Tänkte bygga på min kunskap hur det här med ohm-antal fungerar. Någon som vill ge en enkel förklaring om en sådan finns.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Johan_ skrev:Tänkte bygga på min kunskap hur det här med ohm-antal fungerar. Någon som vill ge en enkel förklaring om en sådan finns.
Menar du hur man beräknar flera högtalares sammanlagda ohmtal? I så fall har Sadowsky en ohmkalkylator på nätet, omnämns här:
http://pratabas.jconserv.net/viewtopic.php?t=322

Direktlänk:
http://www.sadowsky.com/audio/impedance.html

Om du vill ha en redogörelse om serie- och parallellkoppling av högtalare och /eller teoretiska eller matematiska förklaringar så har jag lärt mig tillräckligt mycket för att veta att jag ska vara tyst och låta andra förklara... :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ellära är komplicerat och det var längesedan jag satt i skolbänken. Förenklat kan man säga att ohm är värdet på motståndet i en elektrisk krets. Det krångliga är att det finns olika typer av motstånd beroende på hur kretsen är gjord och framförallt beroende på om man använder lik- eller växelspänning. Tror inte jag kan förklara på ett lättbegripligt sätt, men kanske det går att begripa på ett ungefär.

Vi börjar med likströmsmotstånd, resistans. Tex en glödlampa är ett så att säga rent motstånd och är detsamma oavsett om man använder likspänning eller växelspänning.

Eftersom vi är instrumentorienterade pratar vi växelspänning (ex: växelspänning in från instrumentet och ut ur förstärkare till högtalaren) och i kombination med en högtalarlast blir det än mer komplicerat. Om vi pratar högtalare så har den en spole som skall drivas (istället för glödlampans glödtråd). Det är spolen som ställer till det lite eftersom den inte bara har en resistans (beroende på hur lång och tjock koppartråden är). Den utgör även ett motstånd beroende på växelspänningens frekvens. Detta kallas reaktans. I spolens fall är det induktiv reaktans enklare kallat induktans.

Nu kommer då tredje termen
impedans som används i högtalarsammanhang. Denna är en kombination av spolens resistans och induktans. Eftersom induktansen ändras med frekvensen bör då också impedansen ändras beroende på vilka frekvenser vi skickar till högtalarspolen. Jag antar att märkningen på högtalaren är något slags medelvärde mao men har ingen aning egentligen. Förmodligen är det uträknat vid låg frekvens för säkerhets skull. Eftersom induktansen minskar med lägre frekvens så blir impedansen lägre och speciellt en transistorförstärkare mår inte bra av för låg impedans (kortslutning=inget motstånd alls).

För oss vanliga dödliga finns ju multimetrar att köpa för att mäta motstånd på en högtalarlåda om vi är osäkra på impedansen. Problemet är att multimetern skickar en likspänning vilket gör att vi bara får med
resistansen. Detta gör att vi mäter fram ett lägre ohmtal än vad den verkliga impedansen är. Tex en 8 ohms låda kan mätas till 6,5 ohm ungefär och då har man ändå ett hum.

Eller då den förenklade versionen; Ohmtal är värdet på motståndet i en elektrisk krets. :D
Användarvisningsbild
Johan_
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 17:00
Ort: Solna

..

Inlägg av Johan_ »

Tackar så mycket för svaren!
Användarvisningsbild
Poppamies
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 18:40
Ort: Karleby, Finland

Inlägg av Poppamies »

Enkelt sagt. Om du parallell kopplar två lika högtalare (+ till + och - till - ) så blir impedansen hälften av värdet på ett högtalar element. Alltså om elementen är tex. 8 ohm var så blir impedansen för hela paketet 4 ohm.
Om du å andra sidan serie kopplar två lika högtalare (+ till - ) så blir impedansen det dubbla värdet av ett element. Om du serie kopplar två 8 ohms element blir paketets impedans 16 ohm.
G-strings are for strippers
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Det här med ohm alltså...
Jag läser och läser men jag få ändå inte kläm på det. :oops:

Låt säga att jag köper en stärkare som levererar 500 w i 2 ohm och 250 w i 4 ohm.

Hur uppnår jag maxeffekten? De flesta högtalare ligger ju på 4 eller 8 ohm vad jag förstår??
Låt säga att jag kopplar in 2st Aguilar 1x12 (á 8 ohm) i stärkaren. Då blir effekten ännu lägre, eller?

Vad finns det för bra högtalare i 2 ohm?
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Bean skrev: Vad finns det för bra högtalare i 2 ohm?
Jag har aldrig sett några lådor i 2 ohm, men om du kopplar ihop 2 st 4 ohms-lådor (parallell?) så blir lasten 2 ohm
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

2 lådor á 8 ohm parallellkopplade ger en total last på 4 ohm och stärken i exemplet ger då 250 watt.

4 st 8-ohmslådor ger 2 ohms total last.
2 st 4-ohmslådor ger 2 ohms total last.

Om du seriekopplar lådor så lägger du ihop deras ohmtal istället.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Ah! Så enkelt var det alltså :)
Tusen tack för svaret!
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Skriv svar