Allt om rörtoppar!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Ett förtydligande bara för säkerhets skull:
Du har alltså en förstärkare som vill ha 4 ohm och en högtalare som är på 8 ohm?
Man brukar säga att man kopplar högtalaren till förstärkaren, inte tvärtom.
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: tor 24 jun 2010, 15:59
Ort: Karlshamn/Götet

Inlägg av blitzfreedome »

Aha, högtalaren till stärkaren. Men jo, exakt. En topp som vill ha 4, men lådan tror jag den är 4 den me. Men jag tänkte ifall det inte alls gick bra med en med 8 ohm? De har jag alltid trott..
Men tack.
Im going back to Soulville, Going on the run!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

blitzfreedome skrev:Aha, högtalaren till stärkaren. Men jo, exakt. En topp som vill ha 4, men lådan tror jag den är 4 den me. Men jag tänkte ifall det inte alls gick bra med en med 8 ohm? De har jag alltid trott..
Men tack.
Allt går , ett tag i alla fall, sen börjar det ryka :) En rörstärkare ska helst alltid köras med rätt impedans, påfrestningen på utgångstrafon blir hårdare vid högre last och vid lägre last kan man få andra skador på rör och komponenter.
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: tor 24 jun 2010, 15:59
Ort: Karlshamn/Götet

Inlägg av blitzfreedome »

Hamnat i ett sånt läge där alla säger olika :D "nejnej, inga problem. Spelar ingen roll vilken ohm lådan är bara de inte e mindre än toppens". Men på Pratabas kan de börja ryka o greja :D
Im going back to Soulville, Going on the run!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

blitzfreedome skrev:Hamnat i ett sånt läge där alla säger olika :D "nejnej, inga problem. Spelar ingen roll vilken ohm lådan är bara de inte e mindre än toppens". Men på Pratabas kan de börja ryka o greja :D

Ja, kör som du vill då... :roll:
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

blitzfreedome skrev:Hamnat i ett sånt läge där alla säger olika :D "nejnej, inga problem. Spelar ingen roll vilken ohm lådan är bara de inte e mindre än toppens". Men på Pratabas kan de börja ryka o greja :D
Ja, för transistorstärkare är det precis så.
Rör är lite annorlunda, helst match men hellre lite under än över om jag fattat det rätt.
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: tor 24 jun 2010, 15:59
Ort: Karlshamn/Götet

Inlägg av blitzfreedome »

Nej, men Fernan och Bassace. De e klart jag lyssnar på er :) De va inte så jag menade. Jag tackar för informationen!
Im going back to Soulville, Going on the run!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

blitzfreedome skrev:Nej, men Fernan och Bassace. De e klart jag lyssnar på er :) De va inte så jag menade. Jag tackar för informationen!
Googlat på "Tube amp impedance mismatch", ett par exempel på träffar:

http://www.bossarea.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3960

http://www.horrorseek.com/home/hallowee ... ceMismatch

http://acapella.harmony-central.com/arc ... 39414.html

Hoppas inte att nån i musikaffären gett dig andra råd.

Du kan även regga dig på Ljudbojen och kolla i "Rörsnack"-sektionen för mer info, där har du gräddan av svenska rörpulare.
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Inlägg av Axel »

Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Rörtoppar är snyggare än transistortoppar. Det är viktigt att man inte glömmer det när man skall köpa förstärkare.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
gbdw
Medlem
Inlägg: 351
Blev medlem: ons 24 feb 2010, 11:27
Ort: Arvika

Inlägg av gbdw »

John Sane skrev:Rörtoppar är snyggare än transistortoppar. Det är viktigt att man inte glömmer det när man skall köpa förstärkare.
Huvudet på spiken.
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Inlägg av magnus_s »

En snyggare topp gör dig till en bättre basist!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

John Sane skrev:Rörtoppar är snyggare än transistortoppar.
Bild
;)
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

peter_s - Vilken tur att det är en helrörstopp! Tänkt så ful den hade varit om den hade varit en transistor :P
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Nick skrev:peter_s - Vilken tur att det är en helrörstopp! Tänkt så ful den hade varit om den hade varit en transistor :P
Det förstås. :)
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

peter_s skrev:
John Sane skrev:Rörtoppar är snyggare än transistortoppar.
Bild
;)
Eller...

Bild
:x
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: tor 24 jun 2010, 15:59
Ort: Karlshamn/Götet

Inlägg av blitzfreedome »

Alla vet att Bassman topparna från '70 och likaså Ampeg v4:an är de snyggaste rörtopparna, och kommer alltid att vara. Måste säga tack till de som hjälpte mig här för ett tag sen förresten i denna tråd om de med ohm-antal. Nu är jag lite mer high på ämnet och fattar nu hur min topp fungerar ;)
Im going back to Soulville, Going on the run!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

blitzfreedome skrev:Alla vet att Bassman topparna från '70 och likaså Ampeg v4:an är de snyggaste rörtopparna, och kommer alltid att vara. Måste säga tack till de som hjälpte mig här för ett tag sen förresten i denna tråd om de med ohm-antal. Nu är jag lite mer high på ämnet och fattar nu hur min topp fungerar ;)
Knowledge is Power :D
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Inlägg av olabola »

Fernan skrev:
blitzfreedome skrev:Alla vet att Bassman topparna från '70 och likaså Ampeg v4:an är de snyggaste rörtopparna, och kommer alltid att vara. Måste säga tack till de som hjälpte mig här för ett tag sen förresten i denna tråd om de med ohm-antal. Nu är jag lite mer high på ämnet och fattar nu hur min topp fungerar ;)
Knowledge is Power :D
Efter för många helrör så brukar knowledgen försvinna..
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

Mesa 400/400+ är klart de fetaste rörtopparna... och snyggaste
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

tillförlitlighet på rörtoppar?

Inlägg av slarvid »

Lever i valet och kvatlet av att byta transistor till rör. Va väl säker tills jag pratade med min typ mentor som berättade att han hade 3 uppbrända rörförstärkare i sin lokal. 2 nya och en gammal fender-häck. Se till att ha en reserv-topp sa han. Då blir problemet att pengar till 2 finns inte. Den toppen jag spanar på är en 2006 v4bh...
Starkare: ardbeg, springbank
Racing
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: mån 20 apr 2009, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Racing »

@Fernan.
Bra insats å väl förklarat i det stora hela.
En liten grej e dock fel. Man ser oftast att likspänningen blir högre än vad inkommande växelspänning är innan dioderna. Rent praktiskt e där mig veterligen ingen röris som har 800VAC ut från nättrafon. Om vi kikar på mer normala ~500VDC till en EL34/6L6 maskin brukar inkommande AC spänning ligga en bit över 300VAC. (säg 350 lr så)

En viktig del i detta är att med frisk sk "glättning" (dvs de lite större elektrolyterna man filtrerar DC spänningen med så den går mer fri från sk rippel)så kan man se en ganska betydande skillnad i utvunnen DC spänning. Kort sagt sjunker det sk B+ i takt med att lytarna slits å åldras.

För saken skull kan nämnas,eftersom detta e ett basforum,att vissa maskiner för att nå riktigt höga B+ spänningar å därmed ge kapacitet till riktigt höga effekter även med konventionella rör använder stackade nättrafos. Dvs att man lägger inkopplingen av den ena trafon "uppepå" den andra. Då är det inte ovanligt att se B+ spänningar kring 700VDC eller så. Resp trafo levererar dock inga vansinniga mängder AC ut utan det som skapar de ultrahöga DC spänningarna e alltså stackningen av trafona. Se ex vis Dynacord Bassking, Laney Klipp mfl.
Racing
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: mån 20 apr 2009, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Racing »

En viktig aspekt i sammanhanget rörförstärkare som jag inte läst ngn ta upp är deras behov av service. Att periodiskt serva sin rörförstärkare anser iaf jag vara god ekonomi. Vidare e det etter mer vaket för aktivt gigande musiker,för ingen jävel blir glad av en maskin som kastar in handduken strax innan eller under pågående gig.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

Racing skrev:@Fernan.
Bra insats å väl förklarat i det stora hela.
En liten grej e dock fel. Man ser oftast att likspänningen blir högre än vad inkommande växelspänning är innan dioderna. Rent praktiskt e där mig veterligen ingen röris som har 800VAC ut från nättrafon. Om vi kikar på mer normala ~500VDC till en EL34/6L6 maskin brukar inkommande AC spänning ligga en bit över 300VAC. (säg 350 lr så)

En viktig del i detta är att med frisk sk "glättning" (dvs de lite större elektrolyterna man filtrerar DC spänningen med så den går mer fri från sk rippel)så kan man se en ganska betydande skillnad i utvunnen DC spänning. Kort sagt sjunker det sk B+ i takt med att lytarna slits å åldras.

För saken skull kan nämnas,eftersom detta e ett basforum,att vissa maskiner för att nå riktigt höga B+ spänningar å därmed ge kapacitet till riktigt höga effekter även med konventionella rör använder stackade nättrafos. Dvs att man lägger inkopplingen av den ena trafon "uppepå" den andra. Då är det inte ovanligt att se B+ spänningar kring 700VDC eller så. Resp trafo levererar dock inga vansinniga mängder AC ut utan det som skapar de ultrahöga DC spänningarna e alltså stackningen av trafona. Se ex vis Dynacord Bassking, Laney Klipp mfl.
Kul att se dig här också !...ett liten kommentar. På min Weber AB200 har jag 1000VAC före likriktaren som är av typen helvåg, ingen brygga alltså utan centertappen är jordad. Därifrån plockas blygsamma 650 VDC (med glättningskondingar monterade). Samma med trafon till Sunn 100S, ca 800 VAC likriktas till 500 VDC. Annars är det som du säger vanligt med likriktarbryggor där man plockar ut högre likspänning än ingående växelspänning.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re:

Inlägg av hitman »

olabola skrev:
Fernan skrev:
blitzfreedome skrev:Alla vet att Bassman topparna från '70 och likaså Ampeg v4:an är de snyggaste rörtopparna, och kommer alltid att vara. Måste säga tack till de som hjälpte mig här för ett tag sen förresten i denna tråd om de med ohm-antal. Nu är jag lite mer high på ämnet och fattar nu hur min topp fungerar ;)
Knowledge is Power :D
Efter för många helrör så brukar knowledgen försvinna..
:lol:
Skriv svar