Allt om rörtoppar!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Vikten av att välja rätt råddare ;-)

Inlägg av EADGC »

Här kommer ett viktigt råd från Dave Simms (ena halvan av Simms-Watts):

Bild

"Förvissa er om att er råddare ____ kan hantera utrustningen."

Med 200 W-råddare i teamet är det m.a.o. inga problem att köra 36 kg Super A.P. 200!
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Viktklasser för rörförstärkare

Inlägg av EADGC »

Med tanke på ovanstående har jag just roat mig med att godtyckligt införa nedanstående viktklasser (jag skippar Simms teorier om råddarindelning ;) ). Endast (välkända) rörförstärkare i nyproduktion med >= 200 W uteffekt har listats:

Kod: Markera allt

Weltervikt (15.0 - 19.9)
Peavey VB-3 (8 x EL34, 300 W)               17 kg

Mellanvikt (20.0 - 24.9)
Traynor YBA300 (12 x 6L6, 300 W)            23 kg

Lätt tungvikt (25.0 - 29.9)
Orange AD200B Mk III (4 x 6550, 200 W)      26 kg
Fender Super Bassman (6 x 6550, 300 W)      29 kg

Tungvikt (30.0 - 34.9)
Bugera BVV3000 Infinium (6 x 6550, 300 W)   33 kg
Hiwatt 200 (4 x KT88, 200 W)                34 kg
Laney Nexus Tube (8 x KT88, 400 W)          34 kg

Supertungvikt (35.0 - inf)
Hiwatt 400 (6 x KT88, >= 300 W)             36 kg
Marshall VBA 400 (8 x 6550, 400 W)          36 kg
Ampeg SVT-CL (6 x 6550, 300 W)              36 kg
Ampeg SVT-VR (6 x 6550, 300 W)              39 kg
Ampeg SVT-CL Heritage (6 x 6550, 300 W)     39 kg
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av jisac »

Rent teoretiskt. Om jag löder in ett 4 Ohms-motstånd över polerna i en mono-telepropp och sticker in den i högtalarjacket på rörförstärkaren, kan jag då starta förstärkaren utan att det händer något fel?
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Mike »

jisac skrev:Rent teoretiskt. Om jag löder in ett 4 Ohms-motstånd över polerna i en mono-telepropp och sticker in den i högtalarjacket på rörförstärkaren, kan jag då starta förstärkaren utan att det händer något fel?
Förutsatt att det klarar av effekten så.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av newheartshadow »

jisac skrev:Rent teoretiskt. Om jag löder in ett 4 Ohms-motstånd över polerna i en mono-telepropp och sticker in den i högtalarjacket på rörförstärkaren, kan jag då starta förstärkaren utan att det händer något fel?
Du kan starta förstärkaren utan last utan att det händer något så länge du inte kopplar in och spelar på basen också.
Som Mike säger så behöver motståndet vara ett effektmotstånd som klarar av lite hetta...
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av TDHP »

newheartshadow skrev:
jisac skrev:Rent teoretiskt. Om jag löder in ett 4 Ohms-motstånd över polerna i en mono-telepropp och sticker in den i högtalarjacket på rörförstärkaren, kan jag då starta förstärkaren utan att det händer något fel?
Du kan starta förstärkaren utan last utan att det händer något så länge du inte kopplar in och spelar på basen också.
Som Mike säger så behöver motståndet vara ett effektmotstånd som klarar av lite hetta...
App app, det stämmer väl inte?
En rörstärkare vill väl ALLTID ha last för att inte utgångstrafona ska brinna eller nåt?
Ett transistorsteg kan man däremot köra obelastat.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

TDHP skrev:
newheartshadow skrev:
jisac skrev:Rent teoretiskt. Om jag löder in ett 4 Ohms-motstånd över polerna i en mono-telepropp och sticker in den i högtalarjacket på rörförstärkaren, kan jag då starta förstärkaren utan att det händer något fel?
Du kan starta förstärkaren utan last utan att det händer något så länge du inte kopplar in och spelar på basen också.
Som Mike säger så behöver motståndet vara ett effektmotstånd som klarar av lite hetta...
App app, det stämmer väl inte?
En rörstärkare vill väl ALLTID ha last för att inte utgångstrafona ska brinna eller nåt?
Ett transistorsteg kan man däremot köra obelastat.
Njae, så länge man inte skickar på nån signal så händer inget...det finns de som ställer bias på rörstärkare utan att koppla in en last, men jag är feg. Problemet är att även om man inte skickar in en signal i "input" så kan interna oscillationer skapa en signal inne i stärkaren och då är man ju rökt. Så varför chansa ?

Och ja, en konstlast bör minst klara den effekt som stärkaren kan avge. Jag har ett par enorma 300W, 8ohm effektmotstånd och kan alltså klara 600W i 4 ohm.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av TDHP »

Fernan skrev:
TDHP skrev:
newheartshadow skrev:
jisac skrev:Rent teoretiskt. Om jag löder in ett 4 Ohms-motstånd över polerna i en mono-telepropp och sticker in den i högtalarjacket på rörförstärkaren, kan jag då starta förstärkaren utan att det händer något fel?
Du kan starta förstärkaren utan last utan att det händer något så länge du inte kopplar in och spelar på basen också.
Som Mike säger så behöver motståndet vara ett effektmotstånd som klarar av lite hetta...
App app, det stämmer väl inte?
En rörstärkare vill väl ALLTID ha last för att inte utgångstrafona ska brinna eller nåt?
Ett transistorsteg kan man däremot köra obelastat.
Njae, så länge man inte skickar på nån signal så händer inget...det finns de som ställer bias på rörstärkare utan att koppla in en last, men jag är feg. Problemet är att även om man inte skickar in en signal i "input" så kan interna oscillationer skapa en signal inne i stärkaren och då är man ju rökt. Så varför chansa ?

Och ja, en konstlast bör minst klara den effekt som stärkaren kan avge. Jag har ett par enorma 300W, 8ohm effektmotstånd och kan alltså klara 600W i 4 ohm.
Åhå! Jag har för mig att det var nån som hade glömt en större rörstärk på utan last, och den hade brunnit till slut.
Kanske var nåt annat fel på den då.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

TDHP skrev:
Åhå! Jag har för mig att det var nån som hade glömt en större rörstärk på utan last, och den hade brunnit till slut.
Kanske var nåt annat fel på den då.
Nån extern störningkälla kan ju generera en signal , eller vanligt brum från powersupply som ju också hörs i högtalaren.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av jisac »

Fernan skrev: Jag har ett par enorma 300W, 8ohm effektmotstånd och kan alltså klara 600W i 4 ohm.
Nåt sånt här? :shock:


Bild
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

jisac skrev:
Fernan skrev: Jag har ett par enorma 300W, 8ohm effektmotstånd och kan alltså klara 600W i 4 ohm.
Nåt sånt här? :shock:


Bild
Exakt, 2 såna har jag...monterade på ett stålchassi.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av jisac »

Fernan skrev:
Exakt, 2 såna har jag...monterade på ett stålchassi.
Vad härligt manligt :)

Hur tung är en sån?
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av newheartshadow »

TDHP skrev:
Fernan skrev:
TDHP skrev:
newheartshadow skrev:
jisac skrev: Rent teoretiskt. Om jag löder in ett 4 Ohms-motstånd över polerna i en mono-telepropp och sticker in den i högtalarjacket på rörförstärkaren, kan jag då starta förstärkaren utan att det händer något fel?
Du kan starta förstärkaren utan last utan att det händer något så länge du inte kopplar in och spelar på basen också.
Som Mike säger så behöver motståndet vara ett effektmotstånd som klarar av lite hetta...
App app, det stämmer väl inte?
En rörstärkare vill väl ALLTID ha last för att inte utgångstrafona ska brinna eller nåt?
Ett transistorsteg kan man däremot köra obelastat.
Njae, så länge man inte skickar på nån signal så händer inget...det finns de som ställer bias på rörstärkare utan att koppla in en last, men jag är feg. Problemet är att även om man inte skickar in en signal i "input" så kan interna oscillationer skapa en signal inne i stärkaren och då är man ju rökt. Så varför chansa ?

Och ja, en konstlast bör minst klara den effekt som stärkaren kan avge. Jag har ett par enorma 300W, 8ohm effektmotstånd och kan alltså klara 600W i 4 ohm.
Åhå! Jag har för mig att det var nån som hade glömt en större rörstärk på utan last, och den hade brunnit till slut.
Kanske var nåt annat fel på den då.
Ja jag menade ju inte att man skulle lämna den så men trodde faktiskt det var lugnt om man råkade ha den igång utan last så länge den inte fick signal.. ;)
Bra att veta att det kan bli knas pga brum också.

Apropå att ställa bias utan last: Bör man inte ställa den beroende på vilken last man ska använda den med? Har hört det iaf.. Typ att det är bra att ställa om bias om man går från att ha kört i 4-ohm till 2 ohm eller vice versa.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

jisac skrev:
Fernan skrev:
Exakt, 2 såna har jag...monterade på ett stålchassi.
Vad härligt manligt :)

Hur tung är en sån?
Motståndet är inte speciellt tungt, det är keramik.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

newheartshadow skrev: Apropå att ställa bias utan last: Bör man inte ställa den beroende på vilken last man ska använda den med? Har hört det iaf.. Typ att det är bra att ställa om bias om man går från att ha kört i 4-ohm till 2 ohm eller vice versa.
Njae, om du kör 2-ohms last i 2-ohmsuttaget och 4-ohms last i 4-ohmsuttaget så ser ju slutrören samma last. Inget är ju förändrat för dem. Utgångstrafon översätter ju högtalarnas impedans till nåt som rören vill ha, ex 1.8 KOhm för 6x6550.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av newheartshadow »

Fernan skrev:
newheartshadow skrev: Apropå att ställa bias utan last: Bör man inte ställa den beroende på vilken last man ska använda den med? Har hört det iaf.. Typ att det är bra att ställa om bias om man går från att ha kört i 4-ohm till 2 ohm eller vice versa.
Njae, om du kör 2-ohms last i 2-ohmsuttaget och 4-ohms last i 4-ohmsuttaget så ser ju slutrören samma last. Inget är ju förändrat för dem. Utgångstrafon översätter ju högtalarnas impedans till nåt som rören vill ha, ex 1.8 KOhm för 6x6550.
Okej, men om man som på min gamla Ampeg har en switch istället för olika uttag?
Blir det som att man switchar mellan två "virtuella" uttag då?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

newheartshadow skrev:
Fernan skrev:
newheartshadow skrev: Apropå att ställa bias utan last: Bör man inte ställa den beroende på vilken last man ska använda den med? Har hört det iaf.. Typ att det är bra att ställa om bias om man går från att ha kört i 4-ohm till 2 ohm eller vice versa.
Njae, om du kör 2-ohms last i 2-ohmsuttaget och 4-ohms last i 4-ohmsuttaget så ser ju slutrören samma last. Inget är ju förändrat för dem. Utgångstrafon översätter ju högtalarnas impedans till nåt som rören vill ha, ex 1.8 KOhm för 6x6550.
Okej, men om man som på min gamla Ampeg har en switch istället för olika uttag?
Blir det som att man switchar mellan två "virtuella" uttag då?
Ja, impedansswitchen kopplar in olika sekundärlindningar på utgångstrafon.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av newheartshadow »

Fernan skrev:
newheartshadow skrev:
Fernan skrev:
newheartshadow skrev: Apropå att ställa bias utan last: Bör man inte ställa den beroende på vilken last man ska använda den med? Har hört det iaf.. Typ att det är bra att ställa om bias om man går från att ha kört i 4-ohm till 2 ohm eller vice versa.
Njae, om du kör 2-ohms last i 2-ohmsuttaget och 4-ohms last i 4-ohmsuttaget så ser ju slutrören samma last. Inget är ju förändrat för dem. Utgångstrafon översätter ju högtalarnas impedans till nåt som rören vill ha, ex 1.8 KOhm för 6x6550.
Okej, men om man som på min gamla Ampeg har en switch istället för olika uttag?
Blir det som att man switchar mellan två "virtuella" uttag då?
Ja, impedansswitchen kopplar in olika sekundärlindningar på utgångstrafon.
Ah allright! Tack för uppklarandet!
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Pumpa »

Racing skrev:En viktig aspekt i sammanhanget rörförstärkare som jag inte läst ngn ta upp är deras behov av service. Att periodiskt serva sin rörförstärkare anser iaf jag vara god ekonomi. Vidare e det etter mer vaket för aktivt gigande musiker,för ingen jävel blir glad av en maskin som kastar in handduken strax innan eller under pågående gig.
Vad görs på en rörtoppsservice?
Är det bias och div. spänningar som skall justeras eller bara lite allmän dammsugning och "smörjning"?
Eller mer så att efter två år skall alla rör bytas i förebyggande syfte?
Vid rörbyte, byter man då rubbet eller slits vissa hårdare?

Vad kostar samtliga rör till en 300W SVT?
Vad kostar en service inkl. rörbyte?
Hur ofta rekomenderars det att man gör det ena eller det andra?
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av EADGC »

Pumpa skrev: Vad görs på en rörtoppsservice?
Är det bias och div. spänningar som skall justeras eller bara lite allmän dammsugning och "smörjning"?
Kontroll av slutrörens hälsa m.h.a. (mer eller mindre avancerad) rörprovare samt kontroll och justering av slutrörens bias. För äldre förstärkare kan det förstås tillkomma rengöring/byte av sprakande potar samt byte av uttorkade kondensatorer.
Pumpa skrev: Eller mer så att efter två år skall alla rör bytas i förebyggande syfte?
Vid rörbyte, byter man då rubbet eller slits vissa hårdare?
Slutrören slits mest. Förstegsrören håller i decennier (kanske förstärkarens hela livstid), men även slutrör av god kvalitet räcker ofta längre än handlarna vill låta en tro... Det finns stärkare t ex med original GEC rör som puttrar på ännu efter 40 år utan problem och som låter gudomligt! Byte i förebyggande syfte beror ju av tillämpningen: Den turnerande yrkesmusikern som spelar kväll efter kväll och där det är "katastrof" om stärken tystnar har ju större anledning att byta regelbundet (och innan antydan till prestandaförsämring infinner sig) än hobbyisten, vars grejor dessutom lever ett stillsammare liv, kanske inte körs på lika hög effekt och ffa inte lika många timmar per år.
Pumpa skrev: Vad kostar samtliga rör till en 300W SVT?
Vad kostar en service inkl. rörbyte?
Hur ofta rekomenderars det att man gör det ena eller det andra?
Det är bara att surfa runt och kolla priser. Det finns billiga rör och dyra rör...
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av EADGC »

Se också denna tråd

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=2&t=63329" onclick="window.open(this.href);return false;

För att citera mig själv:

"Beträffande antal driftstimmar så uppger t ex audiofiltillverkaren Audio Research "minst 5000 timmar för förstegsrör" och "upp till 2000 timmar" för slutstegsrör."
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Punkster »

Ålrajt, en fråga om rör.

Jag ska byta förstegs rör i min G&K Fusion 550. Enligt manualen så är beteckningen på dessa 12AX7. Jag har kikat runt lite på olika varianter och hittat (på t.ex. Thomann) rör som heter 12AX7. Men också andra varianter som t.ex. 12AU7 och 12AT7. Dessutom med olika bokstäver på slutet, t.ex. 12AX7-B. På bilderna ser alla lika ut. Men är det någon skillnad? Funkar de ändå? Och framförallt: Vilka är bäst?
/Linus
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

Punkster skrev:Ålrajt, en fråga om rör.

Jag ska byta förstegs rör i min G&K Fusion 550. Enligt manualen så är beteckningen på dessa 12AX7. Jag har kikat runt lite på olika varianter och hittat (på t.ex. Thomann) rör som heter 12AX7. Men också andra varianter som t.ex. 12AU7 och 12AT7. Dessutom med olika bokstäver på slutet, t.ex. 12AX7-B. På bilderna ser alla lika ut. Men är det någon skillnad? Funkar de ändå? Och framförallt: Vilka är bäst?
Kolla länken som förklarar "gain factor" : http://www.thetubestore.com/Resources/G ... ain-Factor" onclick="window.open(this.href);return false;
Lägre gain-faktor = mindre förstärkning.
Det går ju att byta till ett rör med lägre gain-faktor, ex 12AU7, men då kommer preampen att dista betydligt senare (om alls).

Klipper in från länken...varje rad motsvarar rör med en viss gainfaktor.
12AX7 - ECC83, 7025, ECC803, E83CC, 6681...även 12AX7WA, 12AX7WB, 12AX7B , 12AX7A
12AT7 - ECC81, 6201, 6679
12AY7 - 6072
12AV7 - 5965
12AU7 - ECC82, 5963, 5814, 6189

Om vi tar 12AX7-typen då, som du ska ha så kan man fritt byta mellan alla typer som listas. Man kanske vill ha ett "low-noise" rör och tar då kanske 7025 eller 12AX7WA i V1 position (första preampröret).

Finns lite mer att läsa här så slipper jag skriva:

http://en.wikipedia.org/wiki/12AX7" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu kommer någon att skriva "köp ElectroHarmonix eller JJ" osv... tja, smaken är som baken..tycker inte att det är sån otrolig skillnad mellan olika nytillverkade märken, de flesta kommer från samma fabrik (finns bara 3 fabriker kvar i världen).
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Punkster »

Okey, tack för svaret!

Vet dock inte om jag blir så mycket klokare. Så det måste inte nödvändigtvis vara ett 12AX7-rör som jag byter till? Så de som står listade efter 12AX7 (ECC83, 7025 osv) är alltså mer eller mindre olika namn på samma sak? Man kan byta till vilket som helst av dem utan att uppleva någon större förändring i ljudet?
Och de övriga varianterna, 12AT7, 12AY7 osv + alla deras "syskon"? Det går att byta till dem också, fast då får man ett annat ljud eftersom de har en annan gain factor? Eller fungerar de inte alls?

Om du skulle rekommendera ett rör med ganska hög gain factor som är lätt att få tag på (t.ex. via thomann) och som passar bra där mina gamla 12AX7-rör suttit, vad skulle du rekommendera då?
/Linus
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

Punkster skrev:Okey, tack för svaret!

Vet dock inte om jag blir så mycket klokare. Så det måste inte nödvändigtvis vara ett 12AX7-rör som jag byter till? Så de som står listade efter 12AX7 (ECC83, 7025 osv) är alltså mer eller mindre olika namn på samma sak? Man kan byta till vilket som helst av dem utan att uppleva någon större förändring i ljudet?
Och de övriga varianterna, 12AT7, 12AY7 osv + alla deras "syskon"? Det går att byta till dem också, fast då får man ett annat ljud eftersom de har en annan gain factor? Eller fungerar de inte alls?

Om du skulle rekommendera ett rör med ganska hög gain factor som är lätt att få tag på (t.ex. via thomann) och som passar bra där mina gamla 12AX7-rör suttit, vad skulle du rekommendera då?

Som jag skrev: "Det går ju att byta till ett rör med lägre gain-faktor, ex 12AU7, men då kommer preampen att dista betydligt senare (om alls)."

Varför inte gynna GMF istf Tysken ?

http://gmf.jetshop.se/ror-forstegsror-s ... 147-1.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

De har bra pris på JJ 12AX7 och JJ 12AX7 Special just nu.
Skriv svar