Re: Allt om rörtoppar!
Postat: ons 12 dec 2012, 13:48
Är det stor skillnad i ljud på olika slutstegsrörsmärken? JJ, EHX, Ruby, Tung Sol osv.
Det kan upplevas skillnad mellan dem,men det är tydligen olika beroende på vilken stärkare du har,vilka rör,6550/6L6 osv.jisac skrev:Är det stor skillnad i ljud på olika slutstegsrörsmärken? JJ, EHX, Ruby, Tung Sol osv.
Okej. Är det kinkigt att ställa in bias själv? Det finns ju bara en trimpot att vrida på i just den förstärkaren jag har (Traynor YBA-200-2). I manualen står det:Musikanten skrev:Har jobbat mycket med elektronrör i mitt yrke sedan 60-talet.
Rent spontant kan jag väl säga att skillnader på rörfabrikaten handlar mest om elektrodernas stabilitet.
Om en viss rörtyp heter KT-88 så skall själva data på rören vara samma, oavsett fabrikat.
Däremot kan kvalitén (hållbarhet och stabilitet) på olika rör vara olika.
Vad man skall tänka på är att det inte går att byta slutstegsrör utan att hålla koll på biasinställningen (rörens arbetspunkt). Annars kan man säkert bli lurad på ljudkvalitén.
Förstärkarens utgångstransformator (primärlindning) är anpassad till slutrörens anodimpedans, så att byta rakt av till en helt annan rörtyp rekommenderas inte, även om rören passar i hållarna.
Dagens rörfabrikat har jag ingen erfarenhet av. Däremot de gamla fabrikaten såsom Philips, Telefunken, Valvo och Siemens. De var ganska jämna i kvalitén.
Nej, men de ska vara matchade. Och eftersom trimpoten och testpunkterna sitter inne i förstärkaren så måste jag varna för risken att bli grillad till döds av 600V likspänning som kommer att finnas på olika ställen i stärkaren (inte så långt från trimpoten heller för den delen).jisac skrev: Okej. Är det kinkigt att ställa in bias själv? Det finns ju bara en trimpot att vrida på i just den förstärkaren jag har (Traynor YBA-200-2). I manualen står det:
Note: When changing output tubes, a qualified technician should adjust the amplifier's bias; Readjusted for 40ma per tube (80 mV at the test points)
...kan jag råka handla rör som har helt fel värden för min förstärkare även om rören är KT88?
Låter läskigt men med torrdräkt borde det gå braFernan skrev:Nej, men de ska vara matchade. Och eftersom trimpoten och testpunkterna sitter inne i förstärkaren så måste jag varna för risken att bli grillad till döds av 600V likspänning som kommer att finnas på olika ställen i stärkaren (inte så långt från trimpoten heller för den delen).
jisac skrev:Låter läskigt men med torrdräkt borde det gå braFernan skrev:Nej, men de ska vara matchade. Och eftersom trimpoten och testpunkterna sitter inne i förstärkaren så måste jag varna för risken att bli grillad till döds av 600V likspänning som kommer att finnas på olika ställen i stärkaren (inte så långt från trimpoten heller för den delen).
Så det gäller att dels ha rätt mätinstrument, veta när och var man skall mäta och vara försiktig!Note: When changing output tubes, a qualified technician should adjust the amplifier's bias; Readjusted for 40ma per tube (80 mV at the test points)
Du lutar väldigt starkt åt att någon mer kunnig får ordna ihop det. Känns lite fel att riskera släcka sig själv och grannskapet så här nära inpå julen!Musikanten skrev:Så det gäller att dels ha rätt mätinstrument, veta när och var man skall mäta och vara försiktig!
Whatever... tack och lov så finns "Rörsnack" på Ljudbojen.hitman skrev:Nej, det går inte - den skall ju handla om "ALLT" rörtoppar.
Du kan ju starta en tråd "rörsnack" här också?Fernan skrev:Whatever... tack och lov så finns "Rörsnack" på Ljudbojen.hitman skrev:Nej, det går inte - den skall ju handla om "ALLT" rörtoppar.
Jag tror att det var precis det som trådskaparen ville att den här tråden skulle användas till om man läser inlägg #1, men det sprack.hitman skrev:Du kan ju starta en tråd "rörsnack" här också?Fernan skrev:Whatever... tack och lov så finns "Rörsnack" på Ljudbojen.hitman skrev:Nej, det går inte - den skall ju handla om "ALLT" rörtoppar.
Jag går i Standby om jag har 20 min paus eller nåt mellan seten, annars stänger jag av helt om det är längre avbrott. Katodförgiftning kan uppstå om man bara kör glöden. Tänk på alla gamla radioapparater som helt saknar Standby.EADGC skrev:Jag kan inte se att detta ämne har avhandlats:
How to use a standby switch
Många är nog de som har lämnat stärkaren i standbyläge i timmar i tron att man skonar rören när man i själva verket riskerar att skada dem istället...
Vad säger Fernan och Racing i frågan?
Att rören varit på i tomgång en vecka är väl kanske mindre skadligt för rören än för omgivande komponenter om kylningen är otillräcklig.kmo skrev:Eller att man glömt power på i en vecka (inte stand by). Hände en kompis nyligen.
Precis. Det finns ju även instrumentförstärkare som saknar standby-switch, t ex nyare modeller av Fender Super Twin respektive Studio Bass (båda 180 - 200 W RMS). Däremot undrar jag om det inte är bättre att helt enkelt låta stärken vara på (ej standby-läge) mellan seten oavsett om pausen är 10 min eller 1 timme. Alla på/av-transienter frestar på elektroniken och klass AB-steg drar ju inte så fasligt med tomgångsström...Fernan skrev:Jag går i Standby om jag har 20 min paus eller nåt mellan seten, annars stänger jag av helt om det är längre avbrott. Katodförgiftning kan uppstå om man bara kör glöden. Tänk på alla gamla radioapparater som helt saknar Standby.EADGC skrev:Jag kan inte se att detta ämne har avhandlats:
How to use a standby switch
Många är nog de som har lämnat stärkaren i standbyläge i timmar i tron att man skonar rören när man i själva verket riskerar att skada dem istället...
Vad säger Fernan och Racing i frågan?
Vid avstängning så slår jag ibland av Power direkt, kondingarna laddar ur fortare då om man dessutom spelar lite. Inget större problem om man inte ska mecka iofs.
En anledning att slå av den är om nån fyllskalle ska upp på scenen i pausen, men det händer tack o lov inte så ofta. Det beror lite på hur scenen ser ut. Ibland så är det nåt jippo på scenen i paus, då stänger jag av oftast.EADGC skrev:Precis. Det finns ju även instrumentförstärkare som saknar standby-switch, t ex nyare modeller av Fender Super Twin respektive Studio Bass (båda 180 - 200 W RMS). Däremot undrar jag om det inte är bättre att helt enkelt låta stärken vara på (ej standby-läge) mellan seten oavsett om pausen är 10 min eller 1 timme. Alla på/av-transienter frestar på elektroniken och klass AB-steg drar ju inte så fasligt med tomgångsström...Fernan skrev:Jag går i Standby om jag har 20 min paus eller nåt mellan seten, annars stänger jag av helt om det är längre avbrott. Katodförgiftning kan uppstå om man bara kör glöden. Tänk på alla gamla radioapparater som helt saknar Standby.EADGC skrev:Jag kan inte se att detta ämne har avhandlats:
How to use a standby switch
Många är nog de som har lämnat stärkaren i standbyläge i timmar i tron att man skonar rören när man i själva verket riskerar att skada dem istället...
Vad säger Fernan och Racing i frågan?
Vid avstängning så slår jag ibland av Power direkt, kondingarna laddar ur fortare då om man dessutom spelar lite. Inget större problem om man inte ska mecka iofs.