Ny baslåda -"spelas in" för att sedan låta bättre?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Ny baslåda -"spelas in" för att sedan låta bättre?

Inlägg av lowfreq »

Hejs,
Jag har köpt en sprillans ny bashögtalare. Jag har hört lite här och där att elementen i en alldeles ny högtalare låter bättre efter att ha spelats i ett antal timmar. Ungefär som en ny bil ska "köras in".

Stämmer detta? ...eller är det skitsnack?

Kan tillägga att lådan låter bra redan från start.

// Lowfreq
Användarvisningsbild
Pocahontus
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 06 sep 2006, 14:10
Ort: Örebro

Inlägg av Pocahontus »

Det är ju en smaksak vad man gillar för ljud, somliga föredrar ljudet i bassträngarna när de är sprillans medan andra föredrar "inkörda" strängar.

Visst så förändras ljudet i elementen lite efter en tids användning men det är sällan man hör någon större skillnad om man inte har ett otroligt tränat öra och en bra minne.

*Fender Jazzbass -89, Rickenbacker 4001 -76, Bjärton 3/4 KB -50


http://www.novamusic.se/
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Ny baslåda -"spelas in" för att sedan låta bät

Inlägg av Matte »

lowfreq skrev:Hejs,
Stämmer detta? ...eller är det skitsnack?

Kan tillägga att lådan låter bra redan från start.

// Lowfreq
Det stämmer till viss del. Enklaste är att koppla radion till lådan och låta den stå på under hel dag så kommer det hända saker. ör inget vitt eller rosa brus eller som jag hörde en gjorde. Kopplade ren 12V växelström till elementet..... Lite radioskval på moderat volym brukar funka bra. Det du gör är att snabba upp processen att få elementet att börja betee sig som det ska. Det kommer ske även om du "bara" spelar bas i lådan, men gör du en lite inspelning av elementet kommer du fram till slutresultatet fortare.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Hehe ... 12V växelström och radio ... okay ... låter lite overkill, tror jag hoppar det. Men tack i alla fall. :D

Mina teorier är att membranet skall kunna "fluffa" fram och tillbaka helt obehindrat. :on_1:
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

lowfreq skrev:Hehe ... 12V växelström och radio ... okay ... låter lite overkill, tror jag hoppar det. Men tack i alla fall. :D

Mina teorier är att membranet skall kunna "fluffa" fram och tillbaka helt obehindrat. :on_1:
Fluffa...?! :shock:
Okej. Kontentan är följade. Hur du än gör kommer elementet att ändras lite under den första tiden. Hur mycket och hur fort beror på vad du spelar i lådan och hur mycket du gör det. Så Fluffa på! 8) :blink:
Flod
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:09
Ort: Skellefteå/Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Flod »

Alla nya högtalare jag köpt har behövt en ordenlig inspelning för att kunna återge basen ordentligt.

Jag köpte en femtontummare som lät otroligt plåtigt till en början, för att efter några timmars musik släppa fram mer och mer bas och nu låter den fantastiskt. Jag tror (vet ej) att det handlar om att mjuka upp gummiupphängningen runt konen. Den är till början stel från tillverkningsprocessen och dämpar alla större (lågfrekventa) rörelser.

Fast å andra sidan, om tillverkaren provkörde alla högtalare skulle inte detta behövas, så jag antar att en del upplevt att högtalare varit redo att spelas direkt från lådan.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Mina Orangelådor lät inte så fluffigt i början. Tror det tog bortåt 25 timmars basspelande för att de skulle bli inspelade. Skillnaden märktes dock mest i det allra lägsta registret. Ingen megaskillnad mao.
Skriv svar