Ampeg förstärkartrassel!

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Ampeg förstärkartrassel!

Inlägg av TDHP »

Min Ampeg SVT2Pro svek mig i lördags!
Efter ett par timmars gig slocknade den totalt!
Den blev alltså inte bara tyst, utan strömförsörjningen dog och den blev helt svart. När jag slog av och på den så flämtade det bara till lite i lysdioderna men den gick inte igång. Kopplade raskt in basen direkt i PA:t och lät den stå i en låt, provade igen och då funkade den. Efter en halv låt till var det dock samma sak så resten av giget fick bli utan stärk.

Eftersom den svimmade TOTALT så utgår jag ifrån att det är strömförsörjningen det är nåt knas på, den blir ju FRUKTANSVÄRT varm efter duktigt påställ i ett par timmar så jag får väl börja med att kolla lödningar på ingångstrafo mm. Kan ju även vara powerswitchen eller säkringshållaren.

Har nån varit med om detta fenomen? Tips på var jag ska börja leta är i så fall välkomna!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det är för övrigt den med blå/röd SVT-logga, slutet 90-talet?

Edit: Bild!


Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Jo jag hade nästan exakt samma problem med min SVT-II (ej pro, '92a), den bara dog, väntade ett tag, slog på, funkade, sen bara dog o.s.v.
På min var det en kall-lödning på kretskortet undertill, öppnade alltså upp höljet på undersidan där "alla" lödningar sitter. Efter det funkade den klockrent ... men som du säger, den blev skållhet.
(det var en duktig kille som heter Frosten som fixade min)
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Kanon, tack!
Börjar leta där mao!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Det kan ju vara en bra början, det är ju bara att skruva upp höljet som sagt och löda om 100st lödningar ... hehe. :wink:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det går rätt fort faktiskt, minns jag rätt så är det undre kortet lättast att komma åt!
Den har luktat lite bränt kretskort ett tag så jag har en känsla av att jag ser var det är när jag öppnar den!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det var förhoppningsvis enklare än jag trodde!
Började med att upptäcka att fläkten inte startade och efter uppmätning konstaterade jag att den är slut! Troligtvis var det helt enkelt en värmesäkring som löste ut för att det var för varmt! Bara att beställa en ny fläkt, montera och köra som vanligt och förhoppningsvis är problemet löst! :roll: :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Va bra då, ibland ska man ha lite flyt.

Underbart morr i dessa stärkare !!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nähä, fullt så enkelt var det inte!
Till att börja med så var ett rör slut, glapp inuti nånstans.
Det fungerade men skrapade och lät illa när man ruckade lite på det så det var bara att byta, naturligtvis ett nytt matchat par då.
Vet inte om det har säckat pga värme eller nån smäll stärkaren har fått.
Beställde raskt fyra nya Tesla KT88 från USA (250:-/st inkl frakt!!) eftersom två av de sex rören var nya. Fick dem igår och monterade men när jag skulle ställa bias så gick det inte att få fason på den. Placerade vi de fyra nya rören i ETT läge så verkade allt OK, men när vi flyttade dem ett steg så blev ingenting rätt. Lyfte på ytterligare en plåt och upptäckte att båda korten såg ut som härdsmältor, totalt svarta av sot och värme.
Håller nu på att göra rent dem med Isopropanolalkohol, blir som nya.
Förhoppningsvis räcker det, allt sot kan ha gjort att nåt rör får fel gallerspänning och det är tydligen kinkigt, 43V istället för 42V kan göra att det inte går att ställa bias tillfredsställande. Kvarstår problemet efter rengöring är det bara att böra mäta upp alla komponenter, det kan ju även vara en diod eller ett motstånd som har sagt upp sig av värmen.

Kontenta:

Kolla ALLTID att fläkten fungerar på din rackmonterade rörtopp!
Det blir RUSKIGT varmt utan!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Tänkte direkt när jag läste första posten; fläkten!

Exakt så beter sig en dator när processorfläkten pajat. Learned it the hard way. :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

TDHP skrev:Nähä, fullt så enkelt var det inte!
Till att börja med så var ett rör slut, glapp inuti nånstans.
Det fungerade men skrapade och lät illa när man ruckade lite på det så det var bara att byta, naturligtvis ett nytt matchat par då.
Vet inte om det har säckat pga värme eller nån smäll stärkaren har fått.
Beställde raskt fyra nya Tesla KT88 från USA (250:-/st inkl frakt!!) eftersom två av de sex rören var nya. Fick dem igår och monterade men när jag skulle ställa bias så gick det inte att få fason på den. Placerade vi de fyra nya rören i ETT läge så verkade allt OK, men när vi flyttade dem ett steg så blev ingenting rätt. Lyfte på ytterligare en plåt och upptäckte att båda korten såg ut som härdsmältor, totalt svarta av sot och värme.
Håller nu på att göra rent dem med Isopropanolalkohol, blir som nya.
Förhoppningsvis räcker det, allt sot kan ha gjort att nåt rör får fel gallerspänning och det är tydligen kinkigt, 43V istället för 42V kan göra att det inte går att ställa bias tillfredsställande. Kvarstår problemet efter rengöring är det bara att böra mäta upp alla komponenter, det kan ju även vara en diod eller ett motstånd som har sagt upp sig av värmen.

Kontenta:

Kolla ALLTID att fläkten fungerar på din rackmonterade rörtopp!
Det blir RUSKIGT varmt utan!
Det är ganska stor skillnad på KT88 och 6550 när det gäller gallerförspänningen. Jag bytte från KT88 till 6550 i ett par Dynaco Mk3 slutsteg och vad jag minns så fick jag byta motstånd runt potten för att få till det.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det är ganska stor skillnad på KT88 och 6550 när det gäller gallerförspänningen. Jag bytte från KT88 till 6550 i ett par Dynaco Mk3 slutsteg och vad jag minns så fick jag byta motstånd runt potten för att få till det.
Det sitter ju 6550 i toppen original, men det satt Tesla KT88 när jag köpte den och det har funkat bra hittills. Vet inte om förra ägaren har modifierat något, men jag har inte sett nåt i alla fall. Tesla-rören skall ha 42V gallerspänning, är det normalvärdet för de flesta 6550 också?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

TDHP skrev:
Det är ganska stor skillnad på KT88 och 6550 när det gäller gallerförspänningen. Jag bytte från KT88 till 6550 i ett par Dynaco Mk3 slutsteg och vad jag minns så fick jag byta motstånd runt potten för att få till det.
Det sitter ju 6550 i toppen original, men det satt Tesla KT88 när jag köpte den och det har funkat bra hittills. Vet inte om förra ägaren har modifierat något, men jag har inte sett nåt i alla fall. Tesla-rören skall ha 42V gallerspänning, är det normalvärdet för de flesta 6550 också?
Minns ej men jag har för mig att det var ett ganska lågt värde man skulle ställa in 1,56Volt vad det motsvarar i gallerförspänning vet jag inte
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ja, jag får väl prova mig fram lite!
Fick iaf tag i ett schema från USA (No thanks to Standard Audio som är svenska generalagenten...) och det var väldigt bra. Mycket detaljerat med komponentförteckning. Inte dumt när typ allt är brunsvart på korten!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Det sitter ju 6550 i toppen original, men det satt Tesla KT88 när jag köpte den och det har funkat bra hittills. Vet inte om förra ägaren har modifierat något, men jag har inte sett nåt i alla fall.
Hmmmm.... den gick sönder va?
Nu när du har komponentförteckning o allt kan du ju se om den är moddad eller ej. Om den inte är det, låter det som att du inte ska sätta i KT88:orna! Skaffa en omgång 6550 istället.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:
Det sitter ju 6550 i toppen original, men det satt Tesla KT88 när jag köpte den och det har funkat bra hittills. Vet inte om förra ägaren har modifierat något, men jag har inte sett nåt i alla fall.
Hmmmm.... den gick sönder va?
Nu när du har komponentförteckning o allt kan du ju se om den är moddad eller ej. Om den inte är det, låter det som att du inte ska sätta i KT88:orna! Skaffa en omgång 6550 istället.
Det är ju ingen brottarskillnad på 6550 och KT88, de senare ger väl 4-5W mer effekt och är lite känsligare. Den har ju som sagt gått som tåget sen jag köpte den och detta haveri berodde nog knappast på rören. Eller?
(Det satt som sagt KT88 i den när jag köpte den.)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nej, jag vet inte...?!

Jag bara tycker att det verkar vettigare att sätta tillbaka nåt som konstruktionen de facto är specad för, än att sätta tillbaka en modd som man inte riktigt VET är OK.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

TDHP skrev:
dereborn skrev:
Det sitter ju 6550 i toppen original, men det satt Tesla KT88 när jag köpte den och det har funkat bra hittills. Vet inte om förra ägaren har modifierat något, men jag har inte sett nåt i alla fall.
Hmmmm.... den gick sönder va?
Nu när du har komponentförteckning o allt kan du ju se om den är moddad eller ej. Om den inte är det, låter det som att du inte ska sätta i KT88:orna! Skaffa en omgång 6550 istället.
Det är ju ingen brottarskillnad på 6550 och KT88, de senare ger väl 4-5W mer effekt och är lite känsligare. Den har ju som sagt gått som tåget sen jag köpte den och detta haveri berodde nog knappast på rören. Eller?
(Det satt som sagt KT88 i den när jag köpte den.)
Både 6550 och KT88 har 40W som högsta tillåtna anodförlust enligt databladen
För många basar är inte nog
dereborn

Inlägg av dereborn »

Då så! Skönt med nån som kan tala om hur det ligger till! Thnx Ferm!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:Nej, jag vet inte...?!

Jag bara tycker att det verkar vettigare att sätta tillbaka nåt som konstruktionen de facto är specad för, än att sätta tillbaka en modd som man inte riktigt VET är OK.
Sant, men enligt min "rörpulare" så SKA det inte vara nån skillnad rent tekniskt, KT88 ska bara vara snäppet bättre, ljudmässigt.
Sen har jag ju då precis köpt rör för en halv förmögenhet...

Det har fram till värmehaveriet inte varit några problem att få biasindikatorerna att lysa grönt i stort sett helt utan brum, så jag testar i alla fall.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:Då så! Skönt med nån som kan tala om hur det ligger till! Thnx Ferm!
Exakt! Tackar!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar