Jag ska skaffa en förstärkare :)

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 13:15
Ort: Nej

Jag ska skaffa en förstärkare :)

Inlägg av KSFR »

Men jag vet inte riktigt vad jag vill ha eller vad som är bäst/mest prisvärt. Jag vill inte ha något gigantiskt stort och inte en liten combo. Alltså något som är så där precis lagom stort.

Något sånt här hade jag tänkt mig, http://www.4sound.se/ProductDetails.asp ... eId=484347
Hur är Ampeg? En bekant har sagt åt mig att de suger, men jag tycker jag sett tendenser till positiva tongångar här på Pratabas om just Ampeg. Så hur ligger det till?

Och för guds skull glöm inte att komma med andra förslag :)

MVH
Medlem i Hagströmsmaffian.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Fredrik har skaffat ampegprylar. Pra krejjer tycker han.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Svarte_Jack skrev:Fredrik har skaffat ampegprylar. Pra krejjer tycker han.
Har jag det?
Jag som trodde att det var en Trace Elliot som vart inskruvat i racken! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

Jag använder en Ampeg SVT3-pro, som väl räknas till en av de billigare ampegstärkarna (tror jag)
Gillar den väldigt mycket, förutom att den inte är riktigt så högljud som jag vill..
annars gör väl Ashdown bra grejjer till vettiga priser?
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Har en Hartke HA3500 till salu om det kan vara något. =)
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

Då måste ju jag med hojta lite om mina tillsalugrejjer
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=4290
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Ampegs rörgrejer är oslagbara. Deras transistorgrejer håller inte riktigt måttet. Men är prisvärda.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Köp begagnat, för 10 000kr så kan du få mycket mer än det där om du har lite is i magen.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Vad pratar vi för prisklass?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

fredrikr skrev:Köp begagnat, för 10 000kr så kan du få mycket mer än det där om du har lite is i magen.
+100000!!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 13:15
Ort: Nej

Inlägg av KSFR »

Tack för alla svar :)

Hellish: Jag hade tänkt köpa topp och låda samtidigt nu när jag ändå har ändan ur vagnen så att säga, så det blir nog något annat. Men Hartke är det bra grejer? ser ganska dyrt ut...

Eller föresten, efter att jag kollat vidare lite så ser faktiskt Hartke ganska intressanta ut, hur är dom? Bra eller anus? Jag vill ha någonting jag verkligen blir nöjd med, satt jag inte behöver köpa en ny nästa år.

Och prislappen jag tänkt mig på det hela är så att säga runt en 10 000, jag kan i värsta fall sträcka mig lite längre.

MVH
Medlem i Hagströmsmaffian.
Roffe
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 04 nov 2007, 21:34

Inlägg av Roffe »

Jag köpte en Warwick tubepath 5.1 för två veckor sedan. Den är kanon :lol: . Lätt att ställa in bra ljud, både om du spelar med eller utan plektrum. Jag har köpt en WCA 115 pro-låda till toppen och kommer komplettera den med en WCA 211 pro när plånboken hinner ikapp. En sådan kan jag rekommendera, En 411 funkar nog lika bra till toppen.

Färsking på forumet.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Du har PM.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25859
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

KSFR skrev:Tack för alla svar :)

Hellish: Jag hade tänkt köpa topp och låda samtidigt nu när jag ändå har ändan ur vagnen så att säga, så det blir nog något annat. Men Hartke är det bra grejer? ser ganska dyrt ut...

Eller föresten, efter att jag kollat vidare lite så ser faktiskt Hartke ganska intressanta ut, hur är dom? Bra eller anus? Jag vill ha någonting jag verkligen blir nöjd med, satt jag inte behöver köpa en ny nästa år.

Och prislappen jag tänkt mig på det hela är så att säga runt en 10 000, jag kan i värsta fall sträcka mig lite längre.

MVH
Hartke är väl ett märke som klagas på av många, men som funkar rätt bra ändå.
Som för alla som skall köpa förstärkare rekommenderas att lyssna på grejerna innan du köper. Hartke har ett eget ljud, precis som alla andra förstärkare på marknaden. Frågan är väl om just du gillar hur just Hartke låter.

Om det råkar vara så att du gillar det ljudet kan du göra dunderköp just pga att Hartke klagas på en del. De ligger därav lite lägre i pris.

Jag har själv kört på Hartke i 10+ år och led ingen nöd under de åren, men har på senare tid bytt till EBS (som också klagas vilt över) för att jag gillade det ljudet bättre - det passade mig bättre helt enkelt.

Såå... testa, testa, testa och bilda dig en uppfattning om hur ditt ljudideal är, helst innan du handlar.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Frakten kostar 150 spänn och dom kör det hem till din dörr...

http://www.thomann.de/se/hartkegallien_ ... 0blxii.htm
/Linus
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Har även jag kört med Hartke ett bra tag. Tycker det funkade bra.
Sålde för att jag "behövde" ett annat ljud. (Köpte rörhäck)

Sålde Hartken till en som skulle spela punk, han var nöjd, använde nå´n distpedal bara för att skita till det lite.



Annars har jag en Mesa 2x15 till salu också men den kanske är för stor.
Fläskigare är svårt att hitta, iaf för den prislappen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 13:15
Ort: Nej

Inlägg av KSFR »

Okej...

Många bra förslag minsann :) Och nu är det så att jag ska till Borlänge (Musikcentrum) någon gång här nästa vecka för att pröva på just förstärkare. Jag vet att dom inte har världens fetaste utbud, men dom har både Hartke, Ampeg, EBS och lite annat smått och gott (sist jag kolla i varje fall). Är det något jag ska tänka på?

Nu är jag som ni kanske märkt inte alls hemma på förstärkare, så ni får ha överseende med min många och jobbiga frågor. Blev bara lite upplyst här om veckan när jag kom på att det faktiskt finns alternativ, alla förstärkare behöver inte låta apa ;)

MVH
Medlem i Hagströmsmaffian.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Mitt tips är att du åker till Stockholm, tar med dig någon musikintresserad som kan springa i gitarraffärer med dig hela dagen och sen plöjer igenom en 7-8 affärer på en dag, så kan du prova både nya och gamla förstärkare och se vad det är för ljud du är ute efter, vad för sorts förstärkare du gillar, vilken sorts högtalare du gillar... Ja du fattar.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Skulle jag också vilja göra. =)
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag med!
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25859
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

+1 på FreCKo!

Men börja gärna i den lokala musikaffären.
Och ta lite tid på dig att skruva (hoppas affären har tålamod med provare) så du hittar det bästa du kan åstadkomma ur varje förstärkare.
Och åk sedan hem och sov på saken (eller gå åtminstone och ta en fika) och åk tillbaka och se om du tycker likadant vid ett andra försök.

Jag brukar alltid bli ljudbildsdöv efter att ha provat X olika basar i Y olika stärkare - jag har inte längre helt klart för mig vad mitt ljudideal egentligen var. Men det brukar lösa sig om jag får tänka lite på saken.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 13:15
Ort: Nej

Inlägg av KSFR »

FreCKo skrev:Mitt tips är att du åker till Stockholm, tar med dig någon musikintresserad som kan springa i gitarraffärer med dig hela dagen och sen plöjer igenom en 7-8 affärer på en dag, så kan du prova både nya och gamla förstärkare och se vad det är för ljud du är ute efter, vad för sorts förstärkare du gillar, vilken sorts högtalare du gillar... Ja du fattar.
Jo det skulle vara förbannat kul, vi får se när det blir av :)

fieldflower, jo då visst får jag pröva på förstärkarna på min lokala instrumentaffär, och givetvis prövar jag med inte en utan flera basar på samma förstärkare. Jag kommer givetvis återkomma med vad jag tycker efter jag testat på vad Borlänge Musikcentrum har att erbjuda :)

Och om jag inte blir nöjd får jag väl bege mig av till Stötchshölm så som FreCKo sa :)

MVH
Medlem i Hagströmsmaffian.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

KSFR skrev:Och nu är det så att jag ska till Borlänge (Musikcentrum) någon gång här nästa vecka för att pröva på just förstärkare. Jag vet att dom inte har världens fetaste utbud
Du kan skatta dig lycklig som har en av Sveriges bättre musikaffärer på nära avstånd.
Micke kan tipsa dig om det mesta! Han är en bra och billig basmeckare oxå.
Väldigt trevlig att ha att göra med på alla sätt!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Men vad är du ute efter för typ av ljud? Vad för musik ska du spela?
Det är ju helt meningslöst att rekommendera något om man inte vet vad du är ute efter? Det är ju rätt stor karaktärskillnad de olika tillverkarna emellan.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 13:15
Ort: Nej

Inlägg av KSFR »

Geddy_Lee skrev: Du kan skatta dig lycklig som har en av Sveriges bättre musikaffärer på nära avstånd.
Micke kan tipsa dig om det mesta! Han är en bra och billig basmeckare oxå.
Väldigt trevlig att ha att göra med på alla sätt!
Ja, jag förbannat nöjd med borlängemusikcentrum, dom är alltid trevliga och man blir väl bemött :)
optic skrev:
Men vad är du ute efter för typ av ljud? Vad för musik ska du spela?
Det är ju helt meningslöst att rekommendera något om man inte vet vad du är ute efter? Det är ju rätt stor karaktärskillnad de olika tillverkarna emellan.
Jag vet ju inte riktigt vad jag är ute efter, och jag har väldigt svårt att sätta ett finger på det ljudet jag tycker är bra. Jag tänker så att jag måste pröva sånt som jag inte redan har prövat, däribland Hartke och Ampeg.

Ja sen tänkte jag ju inte riktigt efter när jag starade tråden, kom ju på att det här med att köpa förstärkare är svårare än vad jag först trott.

MVH
Medlem i Hagströmsmaffian.
Skriv svar