RSL???

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 06 okt 2006, 21:58
Ort: Karlskoga

RSL???

Inlägg av Steffo »

Är det någon av er som har någon erfarenhet (bra eller dåliga), av dom gamla svenska RSL stärkarna
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Jag har bara hört en basist använda RSL-stärkare, och inte spelat genom någon själv, men jag vill minnas att jag gillade vad jag hörde. Kanske beror det på att basisten i fråga, Hazze Wazéen, är en av mina stora idoler, med teknik och scenpersonlighet som ingen annan. Men om jag skulle försöka kategorisera ljudet, så faller det definitivt inom hi-tech-begreppets ramar. Nämnas kan också att Hazze senare övergick till att spela på EBS, utan att för den sakens skull börja låta markant annorlunda. Fast kanske säger det mer om nämnde basists ljudideal än de olika förstärkarmärkenas respektive klang.

Nämnas kan förresten också att både Abraham Laboriel och John Pattitucci använt, och kanske t.o.m. fortfarande använder ibland, RSL-stärkare. Och ingen av dem är ju direkt kända för att låta vintage, om man säger så.

Och om du inte redan visste det, så är det Robert Sahrling i Motala som står bakom RSL. Jag är övertygad om att han kan besvara alla möjliga frågor du har om stärkarna, även om han numera bara bygger gitarrer och basar, under namnet Ares. Du kan kontakta honom genom http://www.aresguitar.se/
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 06 okt 2006, 21:58
Ort: Karlskoga

Inlägg av Steffo »

Hej!
kul med lite mer info om stärkarna,jag vet att det var Robert Sahrling som var pappa till dom. Mina grylar är byggda någon gång på -90 talet.Jag har varit i kontakt med honom.

Har även läst att mr Laboriel använder alt.använt. RSL prylar.

Resten av infon var nytt...Tack.

Det är verkar inte finnas så mycket på nätet om stärkarna. MM har gjort någon test av en annan RSL stärkare nån gång.
sln
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 19:38

RSL

Inlägg av sln »

Hej

Har ingen RSL stärkare men har kollat lite på en. Preampen bygger till stor del på Trace Elliot GP11 fast med någon tonregel mindre 15k tror jag, dubbel matning 2x15v och en del små förändringar. Dom första modellerna var moduler en för varje del typ ingång, tonkontroller, ev effekter m.m. Senare byggdes allt ihop på ett kort Slutsteg om du har ett RSL är egentligen konstruerat av elektor och fanns som byggsats i allt om elektronik. Bygger på mosfet teknik med Hitachi trasistorer. En stor ringkärnetrafo och bra kondingar. Allt låter Hitech och som sådan ok.

ps Laboriel,s första möte med RSL var på en Sverige turne med sin egen grupp KOINONIA. Ljudkillen som hette Anders Björkman fixade basanläggningen från Robert S.

mvh
/sln
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 06 okt 2006, 21:58
Ort: Karlskoga

Inlägg av Steffo »

jo ,har ett RSL steg på 100w,tyvärr lite för lite,såjag brukar använda steget i min Behringer 300w stärkare när jag använder RSL preampen för att få lite mer flås.
Ljudet är i min smak ganska så torrt.
Har därför sneglat på den rackmonterade Sansamp RBI.
Om det är nån som testat så vore det kul att få lite tips o råd.
Lirar mest håård råkk ingen pudelrock
dereborn

Inlägg av dereborn »

Sansamp RBI har jag en! Använde den som enda ljudskapare på 2 E-type-turnéer (in-ear monitor) och var nöjd o glad! Tonkontrollerna är lite felplacerade i frkvens tycker jag. Baskontrollen är mest en "Bummel-knapp", den som hete "mid" ligger alldeles för högt för min smak (gissar på 1-2kHz) man har ingen chans att påverka ljudet mellan typp 150 och 1000 Hz - och det är just där man skapar det mesta och viktigaste av ett basljud, tycker jag!

Men, som sagt, som line-färgare funkade det fint! Jag har den kvar och har kostat på en reparation/renovering! Kom med ett bud så kanske....
Användarvisningsbild
vinter
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 09:12
Ort: Umeå

Inlägg av vinter »

ang RSL stärkare så äger jag en 300 W RSL, den sitter i min basrack och jag spelar rätt mkt med den. Linköping elektronik har byggt om den lite, nytt steg mm mm. Vet inte riktigt hur länge jag haft denna bastopp, men den har alltid funkat bra för mig! Lät ganska hitech, men nu efter "operationen" låter den rent och ofärgat. Rätt mjuk ton faktiskt.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Har haft en rslrigg, lät bra som sagt ganska hi-tec.. Topparna hade en förmåga att bli grymt varma, min brann trots extra kylfläns..Lådorna däremot är grymma, har fortfarande kvar min 4x10 o den är skitbra!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
vinter
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 09:12
Ort: Umeå

Inlägg av vinter »

Jo, jag tycker också att den är varm, man får kolla så inte några kablar ligger på flänsarna, smältrisk! Inget kul om det börjar lukta bränt gummi mitt i giget. 4x10-lådan; antar att det sitter RCF-element i den? De är grymt bra, kör själv enbart med RCF. Funkar i alla fall perfekt ihop med RSL-toppen. Har ej testat lådorna med andra toppar. Sitter mest och är sugen på Aguilars grejer numera. Synd bara att man är fattig musiker och inte heter Hilton eller nåt i efternamn.. :lol: Men Mattisson är ju en hyvens kille, blir det affär - blir det genom honom.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Jo, jag har också RSL-grejer....

Inlägg av GNUlars »

Hejsan!
Bland alla rörprylar har jag mina gamla RSL-grejer. 1 HE försteg med bas, mellan och diskant, 2 HE försteg med 10-bands EQ samt ett 2x300w slutsteg. Jag tycker att de låter förträffligt. Lite torrt som de flesta transistorprylar, men ljudet är mycket fokuserat och kärnfullt. Det är lätt att få till ett knorrigt och genomträngande ljud med RSL. Man skulle möjligen kunna dra lite paralleller till G-K.
Slutsteget är mycket välljudande till vad som helst, skitbra till hemmastereon förutom att fläkten låter lite och att det dunsar till rätt rejält i högtalarna när man sätter på steget.
De vita frontpanelerna är väl inte snygga precis, men oerhört praktiska i mörkret.
Min gamla Rickenbacker låter faktiskt mycket bra i RSL-grejerna, den kan låta för snällt i rörförstärkare när man kör fingerspel (ljudet försvinner i ett brötigt band) däremot finns det inte så mycket som slår en plektrumspelad Rickenbacker i en halvdistad rörtopp....

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Ah, minnen! Jag har haft en sådan. Minns inte vad modellen hette, men den hade grafisk eq och delningsfilter för användning med externt slutsteg för låga frekvenser. Den lät nog bra, men brusade väl mycket och hade problem med "termisk rusning" (blir varm, varvid tomgångsströmmen ökar, blir ännu varmare osv). Dessutom var den ett virrvarr inuti och lite tveksamt gjord ur elsäkerhetssynpunkt. Senare modeller kanske var bättre.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Jo, jag har också RSL-grejer....

Inlägg av funkys**t »

GNUlars skrev:Hejsan!
Bland alla rörprylar har jag mina gamla RSL-grejer. 1 HE försteg med bas, mellan och diskant, 2 HE försteg med 10-bands EQ samt ett 2x300w slutsteg. Jag tycker att de låter förträffligt. Lite torrt som de flesta transistorprylar, men ljudet är mycket fokuserat och kärnfullt. Det är lätt att få till ett knorrigt och genomträngande ljud med RSL. Man skulle möjligen kunna dra lite paralleller till G-K.
Slutsteget är mycket välljudande till vad som helst, skitbra till hemmastereon förutom att fläkten låter lite och att det dunsar till rätt rejält i högtalarna när man sätter på steget.
De vita frontpanelerna är väl inte snygga precis, men oerhört praktiska i mörkret.
Min gamla Rickenbacker låter faktiskt mycket bra i RSL-grejerna, den kan låta för snällt i rörförstärkare när man kör fingerspel (ljudet försvinner i ett brötigt band) däremot finns det inte så mycket som slår en plektrumspelad Rickenbacker i en halvdistad rörtopp....

Lars
Exakt samma grejer har jag ägt. Min första riktiga basstärkare. Då kom jag i kontakt med biamp första gången. Jag tyckte det lät hur bra som helst tillsammans med min femsträngade Larrivee. -De du Dereborn. Jag har haft en likadan! Tyvärr pajade grejerna ofta och jag hade dem längre tid hos reparatörn än i replokalen. Jag sålde dem sen till Krister Carlbom som aldrig hade krångel med dem.. Det var skitskumt. Jag var tvungen att ha en hel låda med säkringar till steget för de brann oavbrutet. Dessbättre krånglade de aldrig på något gigg så jag hade väl lite tur också.. Men jävlar vad de lät bra.

*Edit* Läste inte så noga det citerade.. Min förförstärkare var på 3 enheter. Men hade samma kontroller och eq som Lars. Tror jag. Kanske det finns nån som vet om det fanns fler skillnader.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar