Vad ska jag ha på större scen med min Warwick?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Vad ska jag ha på större scen med min Warwick?

Inlägg av Kim S »

Kära vänner,

Hoppas ni kunde komma med lite tips till mig. Jag har lite dålig erfarenhet i denna division. Om jag ska ställa mig på en scen och spela inför en publik på ptja.... kanske 3000-6000 pers (bl.a. Solnahallen... säger det någon något?), och jag blir ombedd att beställa rigg. Vad ska jag tänka på då? Jag inser att detta är en mycket brett ställd fråga. Jag ska spela med min Warwick Infinity 5str. Jag vet inte om jag riktigt har ett väl definerat ljudideal, men det ska vara BAS. För detta uppdrag blir det inte så mycket finlir med solopartier eller ballader, utan ganska mycket ös. Lite poppigt och R&B'igt och lite mellanöstern. Eller ganska mycket mellanöstern. Persisk pop :) Hur som helst. Har lite dålig stärkarkoll i allmänhet och har inte behövt fläska på så mycket innan, så definitivt dålig koll i den högljudda skolan...

Tips mottages med största tacksamhet!!
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Alltså, ni som spelar på lite större scener eller har erfarenhet eller allmänt bra koll.... HJÄLP!!! ;)
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Gäst

Inlägg av Gäst »

Menar du märken (omöjligt att svara på) eller hur mycket watt du behöver och högtalarbestyckning etc?
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Beror väl helt på. Oftast linas basen så det enda du behöver riggen till är om inte medhörningen skulle räcka kan jag tänka mig.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

ooh
Det här låter kul!
"Ombedd att beställa rigg"

Låter ju kul!

Finns ju hur mycket som helst att välja på.
Säkra kort är ju Ampeg SVT, lätta att få tag i och spelar högt.
Mesa spelar högt...


Se´n iofs så kommer ju allt line:as ut iaf.


Är budgeten begränsad så ta nå´t med rör :D


I götet finns det väl hur mycket som helst att testa.
Gör en runda och kolla vad du vill ha, ta med basen!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

GrafZeppelin skrev:Menar du märken (omöjligt att svara på) eller hur mycket watt du behöver och högtalarbestyckning etc?
Jag menar alla de sakerna :) Märke kan jag förstå är svårt att svara på, men om ni har varit nöjda med ett eller annat fabrikat så kan man ju luta sig lite mot det, eller? :oops:
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

blackparkas skrev:ooh
Det här låter kul!
"Ombedd att beställa rigg"

Låter ju kul!

Finns ju hur mycket som helst att välja på.
Säkra kort är ju Ampeg SVT, lätta att få tag i och spelar högt.
Mesa spelar högt...


Se´n iofs så kommer ju allt line:as ut iaf.


Är budgeten begränsad så ta nå´t med rör :D


I götet finns det väl hur mycket som helst att testa.
Gör en runda och kolla vad du vill ha, ta med basen!
Mmm, jag får ta en dag på stan snarast och bli ovän med alla butiksföreståndare och deras grannar... :D

Jag har giggat med en Ampeg (SVT? Maybe... rör i alla fall) +810. Lät ju ruggigt fett, det gillade jag. Men då var det med en jazzbas. Men du kör med Warwick på Ampeg eller? Det som är trist är att jag gjort EN spelning med min Warwick... genom ampeg transistor 100W. Lite mindre lokal om man säger så...

Budgeten är nog inte skral i alla fall.

Som sagt... har tidigare spelat i betydligt mindre lokaler innan med musik som inte kräver lika mycket volym.... därav min bristande kunskap.

Edit: var nog 810 när jag tänker efter
Senast redigerad av Kim S den ons 28 nov 2007, 21:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Hellborg-riggen.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Kim S skrev:
GrafZeppelin skrev:Menar du märken (omöjligt att svara på) eller hur mycket watt du behöver och högtalarbestyckning etc?
Jag menar alla de sakerna :) Märke kan jag förstå är svårt att svara på, men om ni har varit nöjda med ett eller annat fabrikat så kan man ju luta sig lite mot det, eller? :oops:
Skriv upp ett antal alternativ på "raidern" som du kan tänka dig, inte bara Ampeg+8x10". Glöm för guds skull inte heller att skriva upp det du inte vill ha, t ex Behringer, Hartke osv :wink:
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

fredrikr skrev:Hellborg-riggen.
Haha, ja jävlar!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

fredrikr skrev:Hellborg-riggen.
Ska jag kika på, tack!

Edit: HAHA, ja du! Ser ju tråkig ut.... Lite i häftigase laget att be om kanske? Första gigget.... Kanske inte kan testas i lokala musikaffären heller?
Senast redigerad av Kim S den ons 28 nov 2007, 21:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

basmartin skrev: Skriv upp ett antal alternativ på "raidern" som du kan tänka dig, inte bara Ampeg+8x10". Glöm för guds skull inte heller att skriva upp det du inte vill ha, t ex Behringer, Hartke osv :wink:
Heheheh....

Jo, det är ju bra att ha lite alternativ!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag körde på en Mesa-rigg på Sweden Rock i somras, ca 3000 pers i tältet. Tror det var 2x15 + 4x10. Den högtalaruppsättningen och minst 300 rörwatt eller 600 transistorwatt låter väl bra.
Eller som sagt Ampeg SVT 300W rör + 8x10, funkar ALLTID!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

TDHP skrev: Eller som sagt Ampeg SVT 300W rör + 8x10, funkar ALLTID!
Även fast jag inte är något Ampegfreak, så är inte heller helt missnöjd ifall det skulle stå en SVT CL+8x10" där jag skulle spelat. Det går ju inte att ratta bort sig iaf. Det låter som det låter.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Jag kanske ska utgå från Ampeg då... och testa lite annat för att se om något känns jättebra direkt. Tackar grabbar!
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker du ska utgå från nå´t annat... det är så väntat med Ampeg...

Dessutom beror det ju på hur du ska spela.
Ska du överstyra stärken?
I mitt fall med min Warwick och en twinjazz (samma som din stallmick) på samma position som på din bas så låter det inte jättebra när man överstyr stärkaren.
Spelar man däremot rent så låter det skitbra.

Egentligen kanske Warwicken skulle trivas bäst med en transistortopp, antar att det är vad de flesta skulle säga..
Men testa testa testa...!!
Min Warwick har aldrig låtit så bra som i Sunntoppen, dock med rent ljud. Överstyr man låter det inte bra (i mina öron med de inställningar jag testat)

Håll dig borta från EBS bara... ;)
Jag tycker det låter tråkigt om min Warwick genom EBS.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

blackparkas skrev:Jag tycker du ska utgå från nå´t annat... det är så väntat med Ampeg...

Dessutom beror det ju på hur du ska spela.
Ska du överstyra stärken?
I mitt fall med min Warwick och en twinjazz (samma som din stallmick) på samma position som på din bas så låter det inte jättebra när man överstyr stärkaren.
Spelar man däremot rent så låter det skitbra.

Egentligen kanske Warwicken skulle trivas bäst med en transistortopp, antar att det är vad de flesta skulle säga..
Men testa testa testa...!!
Min Warwick har aldrig låtit så bra som i Sunntoppen, dock med rent ljud. Överstyr man låter det inte bra (i mina öron med de inställningar jag testat)

Håll dig borta från EBS bara... ;)
Jag tycker det låter tråkigt om min Warwick genom EBS.
Hmm, bra att jag får höra det också... Jag är rätt säker på att det ska spelas rent hela vägen, men jag har inte 100% koll än. Överstyr=dista? Brukar inte köra med distat i alla fall. Jag har inte gillat de EBS jag har testat hittills, men min inställning ändrades ju rätt markant när jag stod 3 meter framför Marcus Millers rigg :P Fast han har ju en lite annan bas/pedalsamling/teknik/erfarenhet än jag :roll:
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Jag håller med om Ampeg SVT, grymt skön! spelat på via svt med en fender jazzbass, lät obehagligt skönt (iofs ganska klassiskt) har inte så mycket erfarenhet av warwick on stage, men Ampeg är ju det som funkar bäst till allt ;)
GK Låter ju ganska skönt med Warwick också!
grejor
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Kim S skrev:
blackparkas skrev:Jag tycker du ska utgå från nå´t annat... det är så väntat med Ampeg...

Dessutom beror det ju på hur du ska spela.
Ska du överstyra stärken?
I mitt fall med min Warwick och en twinjazz (samma som din stallmick) på samma position som på din bas så låter det inte jättebra när man överstyr stärkaren.
Spelar man däremot rent så låter det skitbra.

Egentligen kanske Warwicken skulle trivas bäst med en transistortopp, antar att det är vad de flesta skulle säga..
Men testa testa testa...!!
Min Warwick har aldrig låtit så bra som i Sunntoppen, dock med rent ljud. Överstyr man låter det inte bra (i mina öron med de inställningar jag testat)

Håll dig borta från EBS bara... ;)
Jag tycker det låter tråkigt om min Warwick genom EBS.
Hmm, bra att jag får höra det också... Jag är rätt säker på att det ska spelas rent hela vägen, men jag har inte 100% koll än. Överstyr=dista? Brukar inte köra med distat i alla fall. Jag har inte gillat de EBS jag har testat hittills, men min inställning ändrades ju rätt markant när jag stod 3 meter framför Marcus Millers rigg :P Fast han har ju en lite annan bas/pedalsamling/teknik/erfarenhet än jag :roll:
Klart du kan få bra ljud ur EBS också.
Men det finns ju så mycket annat där ute på marknaden, och om du nu får välja typ vad du villl....!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

blackparkas skrev: Klart du kan få bra ljud ur EBS också.
Men det finns ju så mycket annat där ute på marknaden, och om du nu får välja typ vad du villl....!?
Jo precis... synd att missa bara för att det finns inkörda hjulspår...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Sätt upp en Ampeg och en 810 på ridern fast sätt en VR istället för CL topp :wink: De flesta hyrfirmor har det, SVT-CL och 810 alltså.

Annars vet jag att ena hyran i sthlm kör mycket EBS också och då kanske du kan få en 412 till den.

Konstigt att Marcus Miller låter bra i EBS!
Han låter ju i princip likadant i vad han än spelar. Han låter ungefär som när han körde med SWR nu också, Marcus låter Marcus.

Som dom brukar säga sitter det i fingrarna och kan även tänka mig en hel del i hans pre-amp på basen också vilket tydligen är en star-amp som sadowsky moddat. :wink:

Men stärkare var det ju, du sa R&B och då är inte EBS så fel om man tittar på deras hemsida där halva eliten som kör modern R&B med 5 strängar eller mer kör EBS i USA. Men för ett klassiskt varmt ljud så Ampeg.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ampeg & 8x10=Volvo 245

Inget jätteupphetsande, men startar o funkar alltid, och tar dig från start till mål utan obehagliga överraskningar. Funkar alltid, och finns hos de flesta suppliers.
dereborn

Inlägg av dereborn »

P.S. Om du inte VET att du diggar EBS, och kan deras riggar, så stek det alternativet.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Och jag som försöker få honom att välja nå´t mer spännande... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

dereborn skrev:P.S. Om du inte VET att du diggar EBS, och kan deras riggar, så stek det alternativet.
+1
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Skriv svar