Vilken rigg till medelålders halvfet bluesbasist?

Prata om förstärkare och högtalare
Rike
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 22:20
Ort: Arjeplog

Vilken rigg till medelålders halvfet bluesbasist?

Inlägg av Rike »

Hej på er. Jag är ny här och har därför inte hunnit se om det finns någon tråd redan för min fråga.

Så jag ber er hjälpa mig. Kan någon tipsa om en schysst rigg för mellan 10.000 - 15. 000 :- för en blues/rockbasist? Jag spelar för det mesta på en T-bird

Jag har kikat på Ampeg och kan kanske få något schysst deal på MB. Annars är jag också lite sugen på en Markbass F1 men vilken låda ska jag ha till den?.

Jag vore mycket tacksam för hjälp då jag inte bor där jag kan testa något själv

Tack!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Om den inte är för stor för dig så är denna perfekt:
http://www.blocket.se/vi/14443068.htm?ca=5_s
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ampeg VB4H-topp?
Visserligen bara 100w men det räcker säkert till en hel del.
Sen finns det ju en hel del lådor att välja på..!
Klart du ska ha rörtopp iaf om du ska spela blues! :D

Välkommen förresten!
Skriv gärna en presentation under medlemspresentationer!


EDIT: 200071´s tips är lysande!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jepp, Bassmaniac spelar utmärkt bluesbas på en sån där topp har jag för mig, fast med 2x15"!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Har en ganska trevlig Sunn-rigg till salu på blocket/vendolin.. ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
dereborn

Inlägg av dereborn »

200071 skrev:Om den inte är för stor för dig så är denna perfekt:
http://www.blocket.se/vi/14443068.htm?ca=5_s
+1!

Snygg, cool o låter kanon!
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Köp The Doc's Ampeg SVT-CL och en 810:a! Väldigt beprövat är det iaf!
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=4846&highlight=
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Mitt favoritljud är Thunderbird i lätt distad rörtopp. Den där Fenderriggen är ju helrätt.
Rike
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 22:20
Ort: Arjeplog

Inlägg av Rike »

Tack för svaren. Jag har redan en gammal Music Man-rigg med rörtopp. Ljudet är helt ok! Problemet är bara det att dels börjar grejerna bli gamla, rör behöver bytas igen osv. och sen är jag less på att behöva micka ut ljudet. När man kånkar grejerna - vi giggar inte så ofta men ett tjugotal spelningar per år blir det - så tycker jag mig ana att rörgrejerna tar mer stryk?

Sen är jag helt enkelt sugen på något nytt!

Vad säger ni om Markbass? Edens lilla stärkare tycker jag också verkar intressant. Någon med erfarenhet? Eller blir det stora, trygga Ampeg?
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

TDHP skrev:Jepp, Bassmaniac spelar utmärkt bluesbas på en sån där topp har jag för mig, fast med 2x15"!
Nja, jag har en MusicMan rigg. HD-150 topp och 2 st. 115-RH lådor till det. Låter alldeles förbaskat bra! Finns ingen anledning att byta, Rike. Det verkar ju lite omständligt att micka upp grejerna. Jag använder en linebox och det funkar fint. Köp en ny uppsättning 6L6GC rör, så har du en alldeles utmärkt rigg, förutsatt att du har en 130- eller 150 watts topp. Annars kan det bli lite klent.




Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Låter som du inte alls vill ha rörtopp. Marcbass har en Markbass F1 till salu:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=4848

Edit. Såg nu att det var en "Little".
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Du kanske ska börja snegla åt ashdown??

Jag känner så här personligen.. Rör är görnajs.. men emellanåt vill man slippa kånka (om det är det man gör ofta) och framförallt slippa underhållet. Men jag vet inte vilken riktning jag skulle dra mig. jag kan tänka mig att Aguilar är najs men kanske inte det ljudet JAG skulle vilja haft(?) men då är det bra dyrt också. När man blir äldre får man väl ta ställning till sånt..
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Re: Vilken rigg till medelålders halvfet bluesbasist?

Inlägg av Fläppen »

Rike skrev:Hej på er. Jag är ny här och har därför inte hunnit se om det finns någon tråd redan för min fråga.

Så jag ber er hjälpa mig. Kan någon tipsa om en schysst rigg för mellan 10.000 - 15. 000 :- för en blues/rockbasist? Jag spelar för det mesta på en T-bird

Jag har kikat på Ampeg och kan kanske få något schysst deal på MB. Annars är jag också lite sugen på en Markbass F1 men vilken låda ska jag ha till den?.

Jag vore mycket tacksam för hjälp då jag inte bor där jag kan testa något själv

Tack!
Hej
Jag rekommenderar starkt Ashdown Evo II 500 + någon eller några av deras 15" lådor. Jag har spelat bas i 35 år och har faktiskt aldrig känt mig så nöjd med ljudet som med mina Ashdownprylar. Jag köpte dem i somras. Ett + är att de också är förhållandevis billiga. Jag har inte haft råd att köpa dyra "superriggar" och tror faktisk inte att jag behöver det heller längre.
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Re: Vilken rigg till medelålders halvfet bluesbasist?

Inlägg av Bonehead »

Nä men kolla http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=3133 :shock:
Rike skrev:Hej på er. Jag är ny här och har därför inte hunnit se om det finns någon tråd redan för min fråga.

Så jag ber er hjälpa mig. Kan någon tipsa om en schysst rigg för mellan 10.000 - 15. 000 :- för en blues/rockbasist? Jag spelar för det mesta på en T-bird

Jag har kikat på Ampeg och kan kanske få något schysst deal på MB. Annars är jag också lite sugen på en Markbass F1 men vilken låda ska jag ha till den?.

Jag vore mycket tacksam för hjälp då jag inte bor där jag kan testa något själv

Tack!
Rike
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 22:20
Ort: Arjeplog

Inlägg av Rike »

Tack för hjälpen Anders och ni andra. Men nu blir jag faktiskt lite sugen på att fräscha upp min gamla Music Man-stärkare igen. Nya rör blir det i alla fall. Toppen är på 130 W.

Men jag blev nyfiken på Linebox. Var vänlig och förklara det för mig!
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

En Linebox är en dosa som du kopplar in basen i. En sladd går vidare in i förstärkaren och en sladd går vidare in i mixerbordet. Fördelen är att du har en "ren" signal in till mixern som inte är påverkad av förstärkarljudet på scenen. Alltså blir det enklare att ställa in ett bra basljud i lokalen samtidigt som du kan ha det scenljud som du vill ha.
Du får en bra Linebox för runt 1000:- Om du köper en som är billigare tappar du både ljudkvalitet och driftsäkerhet. Det finns en mängd olika märken. Fråga din musikhandlare så hjälper han dig.
Och som jag sa tidigare, behåll Musicmannen. Min låter helt fantastiskt och har ALDRIG krånglat, trots många gig landet runt. Sen är de ju väldigt snygga och coola också 8)


Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

INTE MARKBASS till en Thunderbird.
De låter inge skoj..

Tycker du ska gå på Fender Bassman riggen Årnes postade.
Eller så snackar du med MALA om en TECAMP topp. :)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Rike
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 22:20
Ort: Arjeplog

Inlägg av Rike »

Bassmaniac skrev:En Linebox är en dosa som du kopplar in basen i. En sladd går vidare in i förstärkaren och en sladd går vidare in i mixerbordet. Fördelen är att du har en "ren" signal in till mixern som inte är påverkad av förstärkarljudet på scenen. Alltså blir det enklare att ställa in ett bra basljud i lokalen samtidigt som du kan ha det scenljud som du vill ha.
Du får en bra Linebox för runt 1000:- Om du köper en som är billigare tappar du både ljudkvalitet och driftsäkerhet. Det finns en mängd olika märken. Fråga din musikhandlare så hjälper han dig.
Och som jag sa tidigare, behåll Musicmannen. Min låter helt fantastiskt och har ALDRIG krånglat, trots många gig landet runt. Sen är de ju väldigt snygga och coola också 8)


Anders
Tack för det! Var finner man en dylik box? Där jag bor - Norrbottens inland - dräller det inte av handlare....Tänk, jag har basat i så hiskeligt många år men aldrig tänkt på detta. Snarare varit less på mickandet. Dessvärre har min kära gamla topp börjat lägga av sporadiskt lite då och då. Samt att jag behöver nytt tyg till fronten, nu är det mer än lovligt skadat. Tips på var man finner detta kanske?

Sen har jag också en gammal Jazz sedan -84 och en Ibanez lika gammal den men T-birden är den jag gillar mest, trots att den väger bly och är hopplös att ställa i ställen..... :lol:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Kolla in min recension av MXR Bass DI+. Den funkar som Preamp, EQ, Linebox och distpedal. Samtidigt!

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=4510

Det finns andra också, t.ex Sansamp Bassdriver, som gör samma sak, men de flesta klarar inte alla dessa uppgifter. Om du har svårt att hitta inköpsställen så kan du ju handla via nätet. Men då kan du inte prova dig fram förstås...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

Högtalartyg och rör hittar du här: http://www.lh-musik.se/
Det är samma tyg som det silverfärgade Fendertyget och rören skall alltså
vara 4 st. matchade 6L6gc, gärna Electro-Harmonix, då dessa är de bästa RCA-replikerna som satt i original. Börja med att byta rören och se om förstärkaren funkar bättre.
Sen är det ju också viktigt vilka högtalare du har. Minst 4x12" eller 2x15" rekomenderar jag till din topp. Om du redan har en MusicMan låda/lådor med originalelement, så rekomenderar jag att du byter ut dem mot några med högre wattantal. MusicMans originalelement är tyvärr väldigt effektsvaga. Lämpliga utbyteselement är Eminence. Bra ljud och kvalitet till ett bra pris. Lycka till!


Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

Köp en RedBox och tappa linesignalen EFTER din MM-topp! Det är en linebox som pallar högtalarsignal. Du kopplar alltså in den mellan toppen o lådan o drar en XLR-kabel("canon"/miksladd) till mixerbordet/Stageboxen. Då får du med allt det fina rörljudet som du ju gillar! Annars är det bara basens eget ljud som går ut i PA.t, kan kännas lite platt ibland.
Rike
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 22:20
Ort: Arjeplog

Inlägg av Rike »

Tack alla för hjälpen! Så här blir det: Nya rör till toppen + nytt tyg samt en line box. Jag kikade runt lite och såg att det inte heller var speciellt dyrt, vilket är alldeles lysande!

dereborn: var kan man finna RedBox? Finns den i Sverige?

Anders: Speciellt tack! Kanske främst för att du hjälpte mig tillbaka på banan.....Det blir således rör-blues även i fortsättningen!

Fanx Mates/Rike
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

Härligt att höra, Fanx! Du kommer inte att ångra att du fortsätter med din MusicMan. Dessutom är det ju en förstärkare som behåller- och till och med stiger i värde. Vad är det för Thunderbird-bas du lirar på förresten?







Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

+1 på Redboxen istället för linebox. Jag föredrar att få "mitt" ljud ut i PA't. "Mitt ljud" = Bas + förstärkare. Kopplar du in basen i en linebox får du bara som bassignalen in i hemmastereon. Tycker inte jag är särskilt kul iaf.
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

I och med att jag kör kontrabas mestadels funkar det bättre med en Linebox, då kontran är mer lättkontrollerad med en opåverkad signal.
Kör man uteslutande elbas kan det nog vara bättre med en Redbox.




Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar