Vad är det perfekta bas soundet för er?

Prata om förstärkare och högtalare
ampzilla
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:59

Vad är det perfekta bas soundet för er?

Inlägg av ampzilla »

Vid val av bra basanläggning och vad bör man veta ?
Vad gäller i ljudväg för ett bra grund ljud för basgittarister idag vid val av förstärkare + högtalarlåda?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vad gäller i ljudväg för ett bra grund ljud för basgittarister idag vid val av förstärkare + högtalarlåda?
Att hitta ett sound man gillar?
Senast redigerad av blackparkas den lör 29 dec 2007, 12:43, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Här kommer du få en maaassaaa olika svar...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

live standard är typ ampeg rörrigg

Men vad ska du ha riggen till?

om man börjar där blir det enklare :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Kan ju utveckla mig lite också...

Nr 1: Du skall gilla ljudet
Nr 2: Du skall gilla ljudet
Nr 3: Du skall gilla ljudet
Nr 4: Du skall gilla ljudet
Nr 5: Du skall gilla ljudet
Nr 6: Du skall gilla ljudet
Nr 7: Du skall gilla ljudet
Nr 8: Du skall gilla ljudet
Nr 9: Du skall gilla ljudet
Nr 10: Den skall spela så högt du vill att den skall kunna göra
Nr 11: Du skall kunna flytta den med den hjälp du har för förstärkarflyttning
Nr 12: Du skall ha råd med den

Så... bara att ge sig ut i djungeln och prova sig fram...
Din smak passar dig, så det enda som betyder något är vad du tycker.
Andras smak kan ge dig en knuff på vägen, men prova, prova, prova.

Min knuff på vägen: Om du vill ha hyfsat fullvuxna grejer (och har råd) prova EBS Fafner med en 4x12-högtalare.
Jag tycker det låter kul som sjutton... :D

Lycka till, och berätta vad du hittar för kul grejer på vägen och vad du fastnar för.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Annars köper man peavey om man inte har råd med EBS :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Bild
crillep
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 18:27
Ort: Trollhättan

Inlägg av crillep »

Bonehead skrev:det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Bild
Hehe den var klockren
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Bonehead skrev:det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Bild
http://www.youtube.com/watch?v=wXGDOfHge3A
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Q: Vad är det perfekta bassoundet?

A: Hiwatt.





Dilemma: Hur fasen ska jag ha råd!!?!?!?!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har svårt att pinpointa (se där, ett nytt ord!) ETT perfekt basljud. Doug Pinnick i King's X har ett sjujäkla basljud, Jacos ljud var makalöst på bandlös och Jack Bruce ger mig fortfarande gåshud när man tar fram Crossroads... Allt beror ju på sammanhanget!

Men om man ska börja nå'nstans så skulle jag utgå från en P-bas, en stärkare med så få rattar som möjligt och en 4x12":a eller 2x15".
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Ungefär så här har jag resonerat. Vad spelar jag för musik och i vilka situationer? I en grupp med en sorts musik eller med flera grupper och olika sorters musik? Min erfarenhet (och det jag hör från musikhandlare) är att de flesta grejor som säljs nu är hyftsat bra. Man kan få en hyfsad ton ur de flesta riggar. Möjligheterna att forma tonen är i regel större än vad som behövs i spelningssituationen. I regel hör publiken mest blupp, blupp eller brum, brum av basen. Vi som basister kanske hör stora skillnader i ljudbilden när vi sitter hemma och kanske även på scen, men för publiken (och våra medmusikanter) är det i många fall stort sett skit samma.

Det som är avgörande för mig är:
1. Ju fler spelsituationer desto större krav på flexibilitet, ibland lite större och i bland lite mindre publik, ibland inne, ibland ute. En bra topp går att kombinera med i stort sett vilket kabinett som helst – stort eller litet. En kombo är mer begränsad och det är inte kul att släpa på kombon om du behöver komplettera den med externa högtalare.
2. Hur hör jag mig själv tillsammans med resen av orkestern/gruppen? Ibland kan detta lösas med medhörning, ibland med att ställa riggen så jag själv också hör den. Det senare är det vanligaste eftersom jag mest spelar i små lokaler för små publiker. För att jag ska höra mig själv behöver jag ett tydligt mellanregister. Det är viktigare än återgivningen av basen och diskanten. Alltså är det ganska viktigt att kunna reglera mellanregistret för mig. Jag tror vi optar våra riggar för en alltför massiv basåtergivning som sällan behövs eller som bara blir oprecis och mullrig.
3. Hur lätt är det att transportera och sätta upp riggen? Jag kör själv, bär själv, sätter upp själv etc etc. Alltså vill jag ha lätta och smidiga grejor. En bas på ryggen, en högtalare i en handen och förstärkar med effekter och kabelage i den andra. Tillsammans mindre än 25 kg. Behövs större eller fler högtalare får jag väl gå en extra gång, men det är så sällan jag behöver det.
4. Hur driftsäker är riggen och vilka reservlösningar finns om riggen pajar eller ljudet inte blir bra? Rörförstärkare kan vara lite känsliga. Det är bra att ha med en mik för att kunna micka ut från högtalaren, en förförstärkare som kan kopplas direkt till PA/mixerbord. Diverse kablar med olika kontakter etc.

Med dessa förutsättningar har jag landat i en Markbass SA 450 (3 kg) med deras Traveler 121 (15 kg) och/eller EBS Neo 12 (12 kg) + en Sansamp förförstärkare (0,5 kg) en kompressor (0,5 kg) och en SM57:a. Det ger mig nästan 500 w och skulle jag behöva högtalare som hanterar dessa watt bättre en två tolvor, så har jag en gammal 15 tummare också. Annars finns det att hyra. Det finns säkert fler lika smida lösningar att få från andra tillverkare (Ampeg, Ashdown, Eden, EBS etc).

Med denna rigg är jag nu så nöjd att jag i stort sett slutat läsa annonser. Det komplement jag söker är en liten rörtopp, som inte ger mig ryggskott. Men jag klarar mig nog bra ändå till dess jag hittar något sådant.

Lev väl
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Köp så bra grejer du har råd med.
Vad smo låter bäst kan ingen av oss säga.
Många uttömmande svar har det blivit och det enda jag kan säga är: TESTA TESTA TESTA!!
Kolla plånboken vad den har råd med och försök få en bild av hur du vill att det ska låta.

Kommer du med önskemål om HUR du vill att det ska låta så kan du få många bra tips vidare här på forumet då vi tillsammans nog har ägt allt som går att köpa... och lite till....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Frågan löd ju just: Vad är det perfekta bas soundet för er?

Så dom som hittat det borrde ju kunna svara?

Jag hittade det mitt sound i en rör-rigg som jag nu växt ur.. så jag spenderar en avsevärd summa pengar för att få samma rena ound fast på en MYCKET högre volym.. vi får se i april om det lönade sig eller inte.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:Frågan löd ju just: Vad är det perfekta bas soundet för er?

Så dom som hittat det borrde ju kunna svara?

Jag hittade det mitt sound i en rör-rigg som jag nu växt ur.. så jag spenderar en avsevärd summa pengar för att få samma rena ound fast på en MYCKET högre volym.. vi får se i april om det lönade sig eller inte.
Tycker iofs att det var fler frågor än så..!
Läser man inlägget så är det ju en helt annan fråga där :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:
Liten skrev:Frågan löd ju just: Vad är det perfekta bas soundet för er?

Så dom som hittat det borrde ju kunna svara?

Jag hittade det mitt sound i en rör-rigg som jag nu växt ur.. så jag spenderar en avsevärd summa pengar för att få samma rena ound fast på en MYCKET högre volym.. vi får se i april om det lönade sig eller inte.
Tycker iofs att det var fler frågor än så..!
Läser man inlägget så är det ju en helt annan fråga där :D
:DOH:

:roll:

Rommen från blossas glögg har inte gått ur ögonen..
Tack för att du har dina med dig!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Allra viktigast för mig är en ton som går igenom bra. Man ska höra när tonen tas, och helst vilken det är också. Givetvis så är det ju en fråga om bas och anslagsteknik också. Lite fläsk i tonen är inte heller fel. Men för mig är bas mer rytm och harmoni än utfyllnad.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det värsta är att min idealton är något som inte går igenom något typ.... hur pissigt som helst...
Kanske frukten av att man suttit hemma och tagit ut låtar och övat på dem hemma istället för att repa det mesta med band hela tiden..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag anser att bas ska distas lätt, vara fet och ha ett lätt reverb
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Både FieldFlower och Lovart har bra poänger...

...har funderat mer på detta idag...

Man måste givetvis svara på frågan själv vad man skall få uträttat som basist.. Ofta är det en avvägning mellan Pengar, antal gig per år och musikstil...
(Hade man pengar så skulle man öka på sin rigg så den blev precis så komplett man skulle vilja
Hade jag inte så många gig per år skulle jag ha en rigg som levererade bättre det sound jag ville.. men ryggen orkar inte..
Musikstilen jag spelar kräver/kräver inte en si eller så stor rigg.. )

Jag är lite förvånad över att alla som giggar så pass mycket / år satsar på så små riggar. (låt oss säga att pengar inte spelar in..) Detta är en trend som ser likadan ut över hela världen..
Många säger att sin 1x12:a är good enough.. kanon att rodda.. etc etc.. men ändå så är det ju en kompromiss.. redan från start??
Beror som sagt säkert på den musik man ska spela.... eller??
Ser jag till mig själv skulle jag inte kunna gigga med mindre än en 410:a.. Otänkbart.. hur "litet" gigget än är så är en 410:a minimum.. å då är det kompromiss!
En full 810:a är min ideal-rigg.. konstant ljud oavsätt volym.
Och hur mycket mer plats tar den på scen? Ingen..
Hur svår är den att rodda? Med hjul, handtag, rails etc??

Call me crazy.. men jag står fast vid min signatur..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Liten skrev:Både FieldFlower och Lovart har bra poänger...

...har funderat mer på detta idag...

Man måste givetvis svara på frågan själv vad man skall få uträttat som basist.. Ofta är det en avvägning mellan Pengar, antal gig per år och musikstil...
(Hade man pengar så skulle man öka på sin rigg så den blev precis så komplett man skulle vilja
Hade jag inte så många gig per år skulle jag ha en rigg som levererade bättre det sound jag ville.. men ryggen orkar inte..
Musikstilen jag spelar kräver/kräver inte en si eller så stor rigg.. )

Jag är lite förvånad över att alla som giggar så pass mycket / år satsar på så små riggar. (låt oss säga att pengar inte spelar in..) Detta är en trend som ser likadan ut över hela världen..
Många säger att sin 1x12:a är good enough.. kanon att rodda.. etc etc.. men ändå så är det ju en kompromiss.. redan från start??
Beror som sagt säkert på den musik man ska spela.... eller??
Ser jag till mig själv skulle jag inte kunna gigga med mindre än en 410:a.. Otänkbart.. hur "litet" gigget än är så är en 410:a minimum.. å då är det kompromiss!
En full 810:a är min ideal-rigg.. konstant ljud oavsätt volym.
Och hur mycket mer plats tar den på scen? Ingen..
Hur svår är den att rodda? Med hjul, handtag, rails etc??

Call me crazy.. men jag står fast vid min signatur..
Då har ju MALA en bra rigg med 4 st ebs 1x12 där han kan välja hur många lådor han behöver varje gig
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jo.. poppis alternativ.. såg att Wells basist giggar 3st ebs12or på varandra..
Hur mycket mer lättroddat är 4st 1x12or då???
Ger 4st separata små kabinetter det som EN stor gör?
(Varför har Mala då skaffat en 6x12:a??)

EDIT: If yo mama told you: Don't feel bad.. Size don't matter.. yo mama lied!

(Är medveten om att jag kommer få ett quote från Shrek1 tillbaka i ansiktet!) :lol:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Håller med Liten.
Personligen så tycker jag att 4 st 1x12:or måste vara jobbigare att rodda än t.ex. min 4x12.
4x12:an är lätt och smidig och bara att rulla dit man ska ha den.
Med 4 el. 3 sr 1x12 så måste man gå flera gånger...

Se´n liksom dig så undrar jag hur någon på denna jord verkligen kan vara nöjd med ljudet ur endast en 1x12?!
Jag har iofs inte testat många sådana lådor, men det KAN inte leverera det ljud jag vill åt iaf, det är jag rätt stupsäker på...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Funkigt skare va...
Skriv svar