Carbine Club

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Carbine Club

Inlägg av whatawaste »

TDHP skrev:Då tackar vi Elfström för den här tiden och hälsar Whatawaste välkommen som ny medlem! :)
:tummenupp:

Bild
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Carbine Club

Inlägg av whatawaste »

Mesa M9 med PH 212 kickar butt. Spelade igår på en krog med feber och helvete... Allt var skit och rösten väck, men riggen levererade ordentligt. Låter fantastiskt och trots allt var det kul att lira.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Carbine Club

Inlägg av bjelkeman »

Trummis var inte med på repet och jag kopplade in BeatBuddyn in i signalkedjan till M9 och 2x TKS 2126 och trampade igång trummorna. Oh shit. Pedalen var satt på full volym, deep switchen var på. Fan det var nästan en spark i magen och vi hade blivit döva tror jag om vi inte hade haft hörselskydden på. :D
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Carbine Club

Inlägg av bjelkeman »

En Carbine historia med lyckligt slut: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=2&t=82611" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: Carbine Club

Inlägg av GNUlars »

Ingen som skrivit i Carbine-klubben sedan 2016??
Jag tycker fortfarande att det är den mest fantastiska förstärkaren. Kör på min M6 2x12 combo, ibland med extra 2x12 låda.
Jag har många andra bra stärkare och har provat massor med andra förstärkare, men Carbine vinner alltid. Min Ampeg V4 låter snyggare, min Warwick Hellborg låter renare och rakare. Carbine vinner ändå. Anslaget går fram bättre än något annat. Man hör fingrets knarr när det färdas över strängen. Minsta detalj går fram! Kaxigare, tydligare, mer elak och mer genomträngande vinner alltid över snygga, behagliga ljud i mina öron.
Carbine har en närvaro som hoppar upp och hugger dig i ögat med en skruvmejsel, men det är ändå snyggt på något magiskt vis.
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Carbine Club

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker nog också att det är den mest fantastiska förstärkaren....

Fick tillbaka min Sunn 300T efter måååååånga år på nåt slags utbytarbänk/service....
Och visst låter den fantastiskt fortfarande, men om jag bara skulle behålla en förstärkare så skulle nog M9:an vara den som blir kvar...

Kombinationen med elakt hårt och överraskande varmt och snyggt om man vill med det mindre chassiet och lägre vikt än Sunn:en gör att jag skulle tvingas välja den.
Eller tvingas och tvingas...
Faktum är väl att jag är så van ljudet i M9:an nu så när jag kör Sunn:en så kan jag förvisso känna/höra grejer som Mesan inte har, men samtidigt sakna saker som Mesan har som Sunn:en inte har...

Helt obegripligt att Mesa la ner Carbine-serien.
Gjorde de en FÖR BRA förstärkare?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Carbine Club

Inlägg av TDHP »

Min M9 är fortfarande den bästa topp jag har haft.
Funkar som sagt till allt utom möjligen att få att dista snyggt, men jag använder å andra sidan aldrig dist.
De ytterst få gånger jag vill morra lite har jag det i M80´n!

(Jag har dessutom en hittills fungerande "äkta" M9 med stora slutsteget.
Satte tidigt i en extra fläkt i racket. )
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Carbine Club

Inlägg av bjelkeman »

Sant. Det enda jag ångrar är att jag sålde M6an
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Carbine Club

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev: tis 27 dec 2022, 13:18 Min M9 är fortfarande den bästa topp jag har haft.
Funkar som sagt till allt utom möjligen att få att dista snyggt, men jag använder å andra sidan aldrig dist.
De ytterst få gånger jag vill morra lite har jag det i M80´n!

(Jag har dessutom en hittills fungerande "äkta" M9 med stora slutsteget.
Satte tidigt i en extra fläkt i racket. )
Ja, dist blir ju ändå alltid snyggare/bättre med en pedal, om det inte är den där gammel-mög-disten som gör sig bäst med en 100w rörtopp som får jobba häcken av sig då, men det ljudet behöver jag aldrig...


Synd att jag inte kommer ihåg vad de gjorde när min släppte ut röken.
Min är ju också en första generationens M9 men jag kommer banne mig inte ihåg om de bytte till klenare slutsteg när de lagade den.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Carbine Club

Inlägg av blackparkas »

Jag skulle "behöva" en M6:a...

Eller en M6 2x12 combo...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Carbine Club

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev: ons 28 dec 2022, 11:09 Jag skulle "behöva" en M6:a...

Eller en M6 2x12 combo...
Nä, jag först.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: Carbine Club

Inlägg av GNUlars »

Ja, M6 combo 2x12" är grym. Jag köpte den för att det var den enda riktigt bra combon som alltid räcker till på egen hand. Det visade sig vara en sensationellt bra tvåtolva! Hjul i bakkant gör den lätt att flytta också. Jag har en till likadan som extralåda (sålde förstärkardelen direkt). Extralådan behövs aldrig för volym, men det är skönt att få upp ljudet från knäna. Det är också något visst med mer högtalaryta upp i brösthöjd. (det är också väldigt smart med 2 ohm-omkopplaren som gör att förstärkaren ger full effekt både med och utan extralåda) När jag vet att jag har gott om plats tar jag med båda. Min Hellborg-Warwick 2x12" är också grym, men Mesan har ännu mer skärpa.
Ja Parkas! Det är verkligen obegripligt att de slutar med Carbine-serien, men folk är väl lata nuförtiden... De nya lättviktarna är jättebra, men det är inte samma smäll-på-käften-ljud.
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Carbine Club

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev: ons 28 dec 2022, 18:34
blackparkas skrev: ons 28 dec 2022, 11:09 Jag skulle "behöva" en M6:a...

Eller en M6 2x12 combo...
Nä, jag först.
Absolut!
Jag "behöver" bara, du BEHÖVER! :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Carbine Club

Inlägg av blackparkas »

GNUlars skrev: ons 28 dec 2022, 20:22 Ja, M6 combo 2x12" är grym. Jag köpte den för att det var den enda riktigt bra combon som alltid räcker till på egen hand. Det visade sig vara en sensationellt bra tvåtolva! Hjul i bakkant gör den lätt att flytta också. Jag har en till likadan som extralåda (sålde förstärkardelen direkt). Extralådan behövs aldrig för volym, men det är skönt att få upp ljudet från knäna. Det är också något visst med mer högtalaryta upp i brösthöjd. (det är också väldigt smart med 2 ohm-omkopplaren som gör att förstärkaren ger full effekt både med och utan extralåda) När jag vet att jag har gott om plats tar jag med båda. Min Hellborg-Warwick 2x12" är också grym, men Mesan har ännu mer skärpa.
Ja Parkas! Det är verkligen obegripligt att de slutar med Carbine-serien, men folk är väl lata nuförtiden... De nya lättviktarna är jättebra, men det är inte samma smäll-på-käften-ljud.
Ja, basputte sålde ju den enda andra 212 M6:an jag vet om på forumet/i Sverige, tyvärr kom vi inte överens om ett byte men det hade kunnat gått... Då hade jag inte behövt fundera nåt mer på lill-rigg...

Jag har ju D800+ och den funkar verkligen att köra fullt ut med, har gjort en hel del rep och några gig med den.
Repen oftast på psykopatvolym eller nära på och den funkar verkligen fullt ut, t.ex. tillsammans med PH412 eller PH215.
Sen började jag repa med M9:an igen och även om det är en hårfin skillnad mellan dem (så som jag rattar) så är det just den där lilla extra procenten i smäll-på-käften-ljudet som gör att jag nog aldrig kommer sälja M9:an och har tom börjat fundera på att sälja Sunn:en...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Carbine Club

Inlägg av inber »

Kan meddela att jag tyvärr sålt min älskade Carbine M6, pga förestående utlandsflytt. Man kan inte få med sig allt.

Den lycklige köparen var här igår. Han får själv meddela sitt inträde som medlem i Carbine Club.

(Vem som köpt den? Jag utelämnar det som cliffhanger...!)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Carbine Club

Inlägg av bjelkeman »

Va fan, det var länge sedan jag sist hade den M6an. Det är nästan 10 år sedan. Helt sjukt. Men nu är den tillbaka. :mrgreen:

viewtopic.php?f=2&t=53534&p=1192494&hil ... n#p1192494
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Carbine Club

Inlägg av bjelkeman »

Så kul att prova. A/B testade stärkarna med en fotswitch. En Carbine levererar i bas/hög bas registret med en kraft som en Darkglass stärkare inte riktigt orkar (Parkas käftsmäll). Samtidigt är det en tydlighet från DGn som inte kommer igenom Mesan.

Det blir bi-amping helt enkelt. :)
40B0E57C-D434-4A58-A218-99306A5A2925.jpeg
40B0E57C-D434-4A58-A218-99306A5A2925.jpeg (409.3 KiB) Visad 2844 gånger
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Carbine Club

Inlägg av blackparkas »

Parkas Käftsmäll... :D
Ja, jag säger ju det, krutet man vill åt finns inte i lättviktare. :D

Förvånad över tydligheten dock.
JA, jag tror också att det finns en del ljud i DG:n som inte finns i M6:an, men tydlighet... när behöver man mer tydlighet än det som finns i M6:an?
När man spelar Fusion? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Carbine Club

Inlägg av bjelkeman »

Vi kanske spelar metall-pop-fusion-döds, eller nåt? ;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Carbine Club

Inlägg av bjelkeman »

Resten av signalkedjan spelar ju roll med för hur det låter. Corvette $$, stål, Noice gate, Tone Capsule, B3K, EQ (likt B7K EQ), parallellt med det en kompressor på rena basen under…. 100? Hz eller nåt. Kommer inte ihåg.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Carbine Club

Inlägg av bjelkeman »

Vad behöver man använda för fotswitch för Mute på Carbine?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Carbine Club

Inlägg av inber »

Det finns en ständigt pågående diskussion om lättviktsförstärkare och "riktiga" muskelstarkare. Vad är bäst? Är det någon "oomph" i lättviktarna?

Jag ger gärna min feedback på detta, efter att ha sålt min älskade Mesa Boogie M6 Carbine tillbaka till Bjelkeman. Och sålt min älskade TKS 2128 till en annan Pratabasare, som jag inte känner sedan tidigare.

(En och annan läsare kommer se mig som en jubelidiot...)

Vi har flyttat till Spanien. Förvisso på prov, men vi blir nog kvar ett tag - typ tills hälsan tvingar oss tillbaka. Vi räknar med att bli kvar minst tio år eller så. Inför utsikten att behöva flytta ner en TKS 2128 och en Mesa Carbine M6 i det redan trånga flyttlasset så sålde jag efter viss tvekan båda.

Men jag behövde ju något att spela på nere i Spanien, så jag beställde en Ampeg Rocket Bass RB-115.

Finemang combo. Men den har inte det där oomph-et som mina gamla grejor har.

Det som föranledde mig att skriva det här inlägget är att min fru just sa "nä, jag hör ju att det inte låter som dina gamla grejor...".

Ungefär så. Jag hör ju att det låter plattare. Men till och med hon hör det, som inte ens är i samma rum... :shock:

Det är en massa mid och sitter säkert som en smäck i ett band (jag har bara spelat hemma än). Men för fan, det går inte att jämföra med trycket från en 600 W traditionell förstärkare med krallig nätdel som orkar levererar riktig lågbas. Och en riktigt bra högtalare med två tolvor som orkar med några hundra watt utan att storkna.

Jag är inte besviken över Ampeg:en, den gör nog vad den ska. Men om jag skulle spela ute igen så skulle jag välja andra grejor än en combo på 200W med class-D-slutsteg.

Högtalare med konyta och traditionellt slutsteg med kraftig trafo äger. Bjelkeman lär väl aldrig sälja sin Carbine M6 och inte fan vill jag frakta hit en stor högtalare om jag nu skulle hitta en TKS. Men helt ärligt hade jag inte trott att det var så stor skillnad.

Sens moralen i den här storyn är att små combos med class-D-slutsteg inte riktigt orkar leverera den där oomph:en som stora förstärkare gör. Parkas har ju hävdat det länge. Får erkänna att han hade rätt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Carbine Club

Inlägg av bjelkeman »

Jo så är det. Nu har vi båda gjort samma misstag. Sälja en Carbine M6. Man bör undvika att göra det. Mitt råd är att prova en Mesa Subway 800+ det är något speciellt med den, plus Mesa lådor då.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: Carbine Club

Inlägg av GNUlars »

Ja, är det något jag INTE gör så är det att sälja min Carbine M6. Den har tyvärr fått mig att tvivla på nödvändigheten av alla andra förstärkare jag har, men det är kul med annat ibland....
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Carbine Club

Inlägg av Håcke »

inber skrev:Det finns en ständigt pågående diskussion om lättviktsförstärkare och "riktiga" muskelstarkare. Vad är bäst? Är det någon "oomph" i lättviktarna?

Jag ger gärna min feedback på detta, efter att ha sålt min älskade Mesa Boogie M6 Carbine tillbaka till Bjelkeman. Och sålt min älskade TKS 2128 till en annan Pratabasare, som jag inte känner sedan tidigare.

(En och annan läsare kommer se mig som en jubelidiot...)

Vi har flyttat till Spanien. Förvisso på prov, men vi blir nog kvar ett tag - typ tills hälsan tvingar oss tillbaka. Vi räknar med att bli kvar minst tio år eller så. Inför utsikten att behöva flytta ner en TKS 2128 och en Mesa Carbine M6 i det redan trånga flyttlasset så sålde jag efter viss tvekan båda.

Men jag behövde ju något att spela på nere i Spanien, så jag beställde en Ampeg Rocket Bass RB-115.

Finemang combo. Men den har inte det där oomph-et som mina gamla grejor har.

Det som föranledde mig att skriva det här inlägget är att min fru just sa "nä, jag hör ju att det inte låter som dina gamla grejor...".

Ungefär så. Jag hör ju att det låter plattare. Men till och med hon hör det, som inte ens är i samma rum... :shock:

Det är en massa mid och sitter säkert som en smäck i ett band (jag har bara spelat hemma än). Men för fan, det går inte att jämföra med trycket från en 600 W traditionell förstärkare med krallig nätdel som orkar levererar riktig lågbas. Och en riktigt bra högtalare med två tolvor som orkar med några hundra watt utan att storkna.

Jag är inte besviken över Ampeg:en, den gör nog vad den ska. Men om jag skulle spela ute igen så skulle jag välja andra grejor än en combo på 200W med class-D-slutsteg.

Högtalare med konyta och traditionellt slutsteg med kraftig trafo äger. Bjelkeman lär väl aldrig sälja sin Carbine M6 och inte fan vill jag frakta hit en stor högtalare om jag nu skulle hitta en TKS. Men helt ärligt hade jag inte trott att det var så stor skillnad.

Sens moralen i den här storyn är att små combos med class-D-slutsteg inte riktigt orkar leverera den där oomph:en som stora förstärkare gör. Parkas har ju hävdat det länge. Får erkänna att han hade rätt.
Tack för att du delar erfarenheten!
Jag har gått och tänkt att min tunga stärkare kanske får gå, men nu bestämmer jag att den får vara kvar.
Även om jag numer aldrig spelar offentligt längre så vet man ju aldrig.

Kan du berätta mer om flytten till Spanien?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Skriv svar