Helrör, Hybrid eller solid state ?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Helrör, Hybrid eller solid state ?

Inlägg av lowfreq »

Japp, klassisk fråga...
För mig finns det inget som går upp mot ett fett, varmt, fylligt, growligt helrör-sound (Ampeg)...
Men, jag gillar även snabbheten och attacken i en SS-förstärkare (EBS)...

Eller vad sägs...?
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Beror ju helt på vilken musik man spela i mina öron..
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

jag ser det såhär: Inget går upp mot en helrörsförstärkare, men hur många rör sitter det i en sån? Ta en Mesa Boogie Bass 400+, sitter något sånt där 16-18 rör i den, kul att byta alla dom! En ss-förstärkare (solid state, transistor) däremot låter kalas enligt mig på rena ljud, men det krävs en ganska bra SS-förstärkare för att få den att självdista och ändå få ut ett bra ljud ur den...

Så, har man råd (eller hittar en förstärkare med ganska få rör i) så är helrör mitt absoluta val, men annars kör jag hellre på en hybridförstärkare, med rör i försteget men transistor/MOSFET i slutsteget 8)

MEN! Jag har självklart provat många bra ss-förstärkare, men det är lite krångligt att få dom att dista fint :D
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Visst kostar rören mycket pengar och rörtopparna är också tunga men är det det ljudet man vill ha så finns det ingen annan alternativ som är lika bra. Jag har spelat Fender Bassman 135 (4x6L6 plus 3x12Ax7), Ampeg V4BH (lika många rör som Basman) samt Ampeg SVT Classic som har betydligt flera rör (eller lika många fast dyrare och starkare 6550, är osäker vilken) eftersom den är på 300 watt. Det var just det jag ville ta upp i och med att någon tyckte att en topp med få rör är bra ur ekonomisk synpunkt vilket IOFS stämmer men sen är det också så att en topp med få rör ger inte många watt. Vist kan man klara sig med mindre stark i vissa situationer men inte i alla.

Vilket är bättre då, Tube eller Solid State? Mest är det applikations och smak fråga tycker jag. Fast jag känner att det finns mera här att elaborera. Vissa rörstarkare är skit bra generellt men dem kan upplevas som "one trick pony" dvs. att de erbjuder väldigt skön ljud men inte mycket variation i ljudet. Ovan nämnda hör i den här kategorin. Ampeg SVT II Pro däremot erbjuder mera variationer.

När det gäller Solid State det finns där både såna som är bra och såna som är dåliga. En grym SS topp enligt min mening är Thunderfunk oavsett vilken. En annanväldigt bra SS tillverkare är SWR. Det är då smaken får avgöra valet. Fast jag får erkänna att jag aldrig hört en SS dista på ett trevligt sätt som någon nämnde tidigare.

Nästa variant är hybridstarkare som i vanliga fal har rör i försteget och transistorer (vanliga, Mosfet, bipolära m.m.) i slutsteget. Aguilar har väldigt bra toppar i den här kategorin.

Själv har jag en Ampeg SVP PRO (4x12AX7 plus 1 12AU7) och en LAB iP 450 transistor slutsteg. Jag får rörkaraktären som jag älskar och snabbheten som jag uppskattar mycket. Använder jag den grafiska EQ-n i försteget kan jag få ett Marcus Miller ljud nästan men vill ja däremot ha mera vintage rör ljud då kopplar jag bort EQ och använder mera Drive vilket bestämmer hur varmt rören skall köras och VOILA så låter jag som James Jamerson igen nästan.

Slutligen tror jag att man måste själv bygga en uppfatning om vilken passar ens stil och behov bättre. När man gjort det kommer man att bry sig mindre om det ekonomiska.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Håller med Califen. Vad som är bäst beror helt på vilken typ av musik man spelar. Har aldrig testat en hybrid på allvar men den bör ju vara mest allsidig. Skulle nog välja en sådan framför transistorstärkare om finanserna medger det. För egen del är jag fast i rörträsket (min Orange är på service nu *svettas*). Rörstärkarna passar mig bäst med de musikstilarna jag spelar. Jag har dock kvar min trogna Peavey transistorstärk utifall att man skulle vilja ha det lite torrare uppstyrda ljudet. Rörtoppar har gudomlig värme i tonen och skön dist men de styr inte upp högtalarna lika hårt låter det som.
Användarvisningsbild
Basscat
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:41
Ort: Malmö

Inlägg av Basscat »

Tjenare
Första posten för min del här, riktigt kul med ett svenskt basforum! Jag kör EBS HD350 men oftast med en Ampeg SVTDI framför, deras line box som man kan få att köra thru till stärkaren med röret aktivt. Det ger lite rörvärme men är givetvis inte så lätt att dista om det är det man ute efter. Dock tycker jag att EBS drive kontroll låter OK för det ändamålet men jag är ingen dist-bassist i första hand.
Bassgeek
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 11:38
Ort: Täby
Kontakt:

Inlägg av Bassgeek »

Jag förstår inte alla dessa "Vilket är bäst" frågor.

Hur bra något är har helt med personlig smak att göra. En Ampeg fanatiker kommer alltid hävda att det är bäst. Personligen så anser jag att även rätt billiga prylar kan låta mkt bra. Det enda man kan sluta sig till är det som man gillar på scen nästan aldrig blir lika bra i studio. Därför är det ganska vist att ha två setuper om man skall vara helt på det säkra med att altid få till basljudet.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Bassgeek skrev:Jag förstår inte alla dessa "Vilket är bäst" frågor.

Hur bra något är har helt med personlig smak att göra. En Ampeg fanatiker kommer alltid hävda att det är bäst. Personligen så anser jag att även rätt billiga prylar kan låta mkt bra. Det enda man kan sluta sig till är det som man gillar på scen nästan aldrig blir lika bra i studio. Därför är det ganska vist att ha två setuper om man skall vara helt på det säkra med att altid få till basljudet.
Det var ju inte direkt en "vilket är bäst"-fråga, utan mer vad man själv tycker... Det är iaf det intrycket jag får av första posten :wink:

Det man gillar på scen blir nästan aldrig lika bra i studio... Det beror lite på vad man har på scen, men i huvudsak har du rätt. Meshuggah körde ju fram till för ett litet tag sen bara på Line 6 POD's live, så dom hade det nog ganska lätt att få ett bra ljud i studion :wink:

EDIT: Dom kör alltså live på rackmonterade Line 6 POD's, inte att dom kör på en POD Live (vilket är en helt annan sak)...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

I en perfekt värld (där nå'n annan betalar och råddar :wink: ) så är jag en anhängare av stora, tunga, dyra och effektstarka rörförstärkare. Ljudet i en helrörförstärkare är helt enkelt bättre i mina öron.

I den riktiga världen spelar jag troligen genom en transistorstärk med en SansAmp i signalkedjan. Close enough, typ...

Fast min Bassman räcker långt, trots att det bara är 100 watt! :twisted:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

BarbequeVillage skrev:I en perfekt värld (där nå'n annan betalar och råddar :wink: ) så är jag en anhängare av stora, tunga, dyra och effektstarka rörförstärkare. Ljudet i en helrörförstärkare är helt enkelt bättre i mina öron.

I den riktiga världen spelar jag troligen genom en transistorstärk med en SansAmp i signalkedjan. Close enough, typ...

Fast min Bassman räcker långt, trots att det bara är 100 watt! :twisted:
Egentligen är det ju ganska onödigt med en förstärkare över 100w om man spelar på såna ställen där man antingen lånar rigg eller har bra medhörning...

Jag ska iofs inte säga något, jag tänker ju köpa Dereborns bass400+ på 500w vid 2ohm om han inte tröttnar på att vänta :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Bassgeek skrev:Jag förstår inte alla dessa "Vilket är bäst" frågor.

Hur bra något är har helt med personlig smak att göra. En Ampeg fanatiker kommer alltid hävda att det är bäst. Personligen så anser jag att även rätt billiga prylar kan låta mkt bra. Det enda man kan sluta sig till är det som man gillar på scen nästan aldrig blir lika bra i studio. Därför är det ganska vist att ha två setuper om man skall vara helt på det säkra med att altid få till basljudet.
Jag tror också att trådskaparen var intresserad av andras åsikter av ren nyfikenhet snarare än osäkerhet, vad de tycker är bäst vilket leder till min fråga; Vilket funkar bäst för dig och när? Blev nyfiken för du skrev aldrig det. Jag lovar att inte ta din åsikt som en allmänt vedertagen lag. :wink: :D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Självklart var syftet med denna tråd att det är intressant och kul att höra vad ni basister spelar på och vad ni gillar för typ av förstärkare.
Synpunkter kan vara både inspirerande och lärorikt.
Det finns inget som är bäst, alla har sina egna idéer, tycke och smak ... och tur är väl det, annars vore det väldigt tråkigt.

:D
Skriv svar