Rörtopp?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Rörtopp?

Inlägg av Basjonas »

Jag börjar bli rejält trött på mina hybridtoppar och vill ha en rörtopp, som kan morra, som komplement.

Är ute efter lite "äldre" sound. Vill inte har jättemycket uteffekt utan den får gärna ge lite slutrörsdist när man spelar rätt starkt, tänk klubbgig.

Sen är det stora problemet att jag inte kan lägga mer än ca 10 000 :-

Vad ska jag kolla efter för stärkare tycker ni? Nån kanske tom har något lämpligt till salu? Alla tips mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag köpte en Bassman 100 nyligen, den uppfyller dina kriterier och kostar under tio lakan med högtalare. Annars är Ampeg V4-B en favorit, men de brukar vara dyrare.

Hur som helst, ska du ha ett äldre sound så ska du köpa äldre prylar, det finns inget trovärdigt alternativ!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

Marshall Super Bass 100W topp!
Instämmer även i BBQV:s Bassman100 rekommendation!

Håller även med om Pers råd att köpa gammalt om du vill ha ett Old-School-sound. Se också till att ha en passande låda! Ingen modern, effekttålig superneodymiumtolva eller så, utan en gammal låda med minst två (relativt effektsvaga) element skulle jag välja. Vilken gammal tvåfemtonlåda som helst, fyrtolv fenderstuga§ eller så.

Happy hunting!
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Tack för tipsen!

Jag var också inne på att leta efter gamla grejer så det känns bra att få den tanken bekräftad.

Kom gärna med fler synpunkter/tips
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 20:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Kom just på att jag för länge sedan spelat genom en lånad Fender Bassman 50-wattare med tillhörande 2x15"-skåp. Samma försteg som storebror men klenare slutsteg. Slutstegsdist galore! Men det kanske blir för klent?

Lite annonser:
http://www.musikmarknaden.se/annons.lasso?id=48170
http://www.musikmarknaden.se/annons.lasso?id=48050
http://www.musikmarknaden.se/annons.lasso?id=48297
http://www.musikmarknaden.se/annons.lasso?id=57771
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=4779972
http://www.musikmarknaden.se/annons.lasso?id=45921
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

Jag har haft Marshall JCM 800 Bass System (rörtopp 100 watt som tillverkades tidigt 80-tal) och en Fender Bassman 100 watt. Båda två lät skitbra. De hade ingen volym som funkade på väldigt höga volymer men på rep och lagom stora gig lät det väldigt bra. Marshallen sålde jag för 4.500 och en Bassman har jag sett på annons för uppåt 7.000 men det borde gå att få den billigare. Jag tror inte på Bassman 50 watt, det blir nog för lite för dig. Kolla även in Fenders 2x15 Bassman-låda, den med silvrigt tyg. Otroligt stilig.
Jag ringde häromdagen förresten ang pianot utan svar. Provar igen snart.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hiwatt 100
Ingår i backlinen (inkl. en no name 412) på Bolanche och har blivit alla basisters darling.
HiWatt!!!! Status Quo... - och se där! En "No Name 4x12" just som pappa sa, många, klena element.... Den där måste låta fiiiiiint!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Rörtopp?

Inlägg av lowfreq »

Basjonas skrev:Jag börjar bli rejält trött på mina hybridtoppar och vill ha en rörtopp, som kan morra, som komplement.

Är ute efter lite "äldre" sound. Vill inte har jättemycket uteffekt utan den får gärna ge lite slutrörsdist när man spelar rätt starkt, tänk klubbgig.
Ampeg V4-BH, 100w, låter bra, 9.995kr i butik, finns beggade för runt 7 papp.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Rörtopp?

Inlägg av FreCKo »

Dom hade en bassman i replokalen jag lirade i förut, fan va skönt det var när man lirade lite mesrock att kunna dista basen :lol: Vart en helt annan dimension, och ljudet var fortfarande inte världens högsta... Däremot så fick jag inte ut det där riktiga ljusa trycket jag var ute efter eftersom det var två gamla 15"-element, men jävlar va det fanns bas...
lowfreq skrev:Ampeg V4-BH, 100w, låter bra, 9.995kr i butik, finns beggade för runt 7 papp.
Dom förstärkarna är sjukt bra! Provade en på 4sound/estrad i Sthlm, den lät jävligt bra på låga volymer och sen kunde man driva den ganska högt och dista den utan att dom kom och klagade.... Sen vart det ett riktigt mysigt ampeg-ljud, så det var ju bara bättre :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Jag ska absolut kolla upp den där bassman-riggen. Verkar vara i mina kvarter också om man kollar postnumret. Ingen som vet vem det är som säljer? Johannes, du har väl koll på allt som pågår i fyrkanten?

Jag spelade på en bassman 100 för några år sen och tyckte att den var "kall och klonkig" i soundet. Förmodligen beroende på dåligt skick, eller är det nån annan som har samma upplevelser?

Angående V4-BH så har jag stött på ett gäng såna och har aldrig blivit imponerad. Lite karaktärslös tycker jag med risk för att bli lynchad.... Jag gissar att det är en annan femma med 70-talaren.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Basjonas skrev:Jag spelade på en bassman 100 för några år sen och tyckte att den var "kall och klonkig" i soundet. Förmodligen beroende på dåligt skick, eller är det nån annan som har samma upplevelser?

Angående V4-BH så har jag stött på ett gäng såna och har aldrig blivit imponerad. Lite karaktärslös tycker jag med risk för att bli lynchad.... Jag gissar att det är en annan femma med 70-talaren.
Jag har svårt att förstå hur en Bassman kan låta kall, det måste vara genom en dålig låda eller nå't. När det gäller Ampegen så tycker jag att det är en milsvid skillnad mellan gamla och nytillverkade. Också där kan lådan spela in, men jag tror att stärkarna byggs lite annorlunda nu.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

116 38, jag har 39 så det är i närheten.
En Bassman kan vara klonkig om man spelar högt har jag för mig, det var ganska många år sedan jag hade en.
Håller med ang V4:an... Aldrig gillat.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

BarbequeVillage skrev:
"Jag har svårt att förstå hur en Bassman kan låta kall, det måste vara genom en dålig låda eller nå't. När det gäller Ampegen så tycker jag att det är en milsvid skillnad mellan gamla och nytillverkade. Också där kan lådan spela in, men jag tror att stärkarna byggs lite annorlunda nu"

Bassman har bra ton, men har alldeles på tok för lite botten - det är milsvid skillnad i basfläsk jämfört med Ampeg, som har både har ton, värme, botten och power.
Ang. Ampeg, gamla vs nytillverkade, så tycker jag att dagens Helrörs-Ampeg låter riktigt bra. "Folk" har blivit intutade i att gamla Ampeg-toppar är överjävligt bra medans dagens Ampeg-toppar är skit. Skitsnack skulle jag vilja säga ... Ooops, jag sa det visst :lol: Jag har aldrig haft så bra basljud som jag har nu med min SVT-Classic (Jo, min SVT-II var minst lika bra). Jag äger/spelar även på en V4-BH vid behov, även den låter bra.

Men smaken är ju alltid som baken.... :?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ser man till att använda sig av deep-switchen skulle jag nog vilja påstå att en bassman 100 har ordentligt med bas också...

däremot är det inte så kul med antalet watt i prylen..
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

lowfreq skrev:BarbequeVillage skrev:
"Jag har svårt att förstå hur en Bassman kan låta kall, det måste vara genom en dålig låda eller nå't. När det gäller Ampegen så tycker jag att det är en milsvid skillnad mellan gamla och nytillverkade. Också där kan lådan spela in, men jag tror att stärkarna byggs lite annorlunda nu"

Bassman har bra ton, men har alldeles på tok för lite botten - det är milsvid skillnad i basfläsk jämfört med Ampeg, som har både har ton, värme, botten och power.
Ang. Ampeg, gamla vs nytillverkade, så tycker jag att dagens Helrörs-Ampeg låter riktigt bra. "Folk" har blivit intutade i att gamla Ampeg-toppar är överjävligt bra medans dagens Ampeg-toppar är skit. Skitsnack skulle jag vilja säga ... Ooops, jag sa det visst :lol: Jag har aldrig haft så bra basljud som jag har nu med min SVT-Classic (Jo, min SVT-II var minst lika bra). Jag äger/spelar även på en V4-BH vid behov, även den låter bra.

Men smaken är ju alltid som baken.... :?
Min referens är den 70-tals V4-B jag använde i början av 90-talet. De nya har jag bara testat i butik och nå'nting gör att ljudet upplevs som tråkigare, vad vet jag inte. Kanske var min moddad på nå't sätt. SVT-topparna kan jag inte säga nå't om, har aldrig ägt nå'n. Hur som helst, jag anser inte på nå't sätt att Ampegs rörtoppar är skit, de spöar de flesta konkurrenter med hästlängder. :twisted:

Anledningen till att jag rekommenderade en Bassman var att den uppfyller de önskemål som Basjonas hade, helrör, inte jättemycket uteffekt och (än så länge) relativt billig. Plus att jag verkligen gillar ljudet! :D

Och smaken är som sagt som baken. Alla har en och alla tycker att andras stinker :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Re: Rörtopp?

Inlägg av gäst »

Basjonas skrev:Jag börjar bli rejält trött på mina hybridtoppar och vill ha en rörtopp, som kan morra, som komplement.
!
Jonas, visst har du en Blueberry-pedal? Morrar inte den ganska bra? Har själv inte testat den vad jag minns men har läst i en recension någonstans att den ger ett extremt naturtroget rörljud.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Re: Rörtopp?

Inlägg av Basjonas »

Johannes skrev: Jonas, visst har du en Blueberry-pedal? Morrar inte den ganska bra? Har själv inte testat den vad jag minns men har läst i en recension någonstans att den ger ett extremt naturtroget rörljud.
Jo jag har en sån, tom den allra första då jag hjälpte BJF med synpunkter då han skulle ta fram den. Den morrar väl iof men låter inte som en rörtopp.

Jag börjar luta åt en sån där orange-topp som alla verkar vara så nöjda med. Har du testat den på JAM än johannes? Ska vi slå följe dit nån dag framöver annars?
gäst

Inlägg av gäst »

Inte testat ännu. Orange-toppen klarar minimum 4 ohm och med mina båda 4-ohmslådor så blir det eventuellt strul så jag letar vidare. Har frågat på forumet och fått svar som pekar åt helt olika håll så jag vet inte riktigt om det skulle fungera eller ej. Jag följer dock gärna med och testar. Visar det sig att det låter bättre om Orange än med det jag använder nu så kanske det är värt att byta även om det innebär att jag också måste byta lådor. Eller så köper du en hel rigg och så får jag låna den så ofta jag vill. Det kanske är det allra bästa alternativet.
Jag är ledig på lördag 30/12 samt vissa tider på onsdag, torsdag och fredag nästa vecka, dvs 3-4-5/1. Vi hörs om det!
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Det blev en Orange AD200B till slut.

Jag testade en ,med hjälp av johannes, på jam idag. Den som stod framme i butiken la av efter 30 sekunders spel. Då plockade dom fram en till. Den morrade fint så jag köpte den. Hoppas den håller bättre.
gäst

Inlägg av gäst »

Basjonas skrev:Det blev en Orange AD200B till slut.

Jag testade en ,med hjälp av johannes, på jam idag. Den som stod framme i butiken la av efter 30 sekunders spel. Då plockade dom fram en till. Den morrade fint så jag köpte den. Hoppas den håller bättre.
Hahaha, vilket fiasko det blev. "-Det låter ju bra det här, jag drar på lite mera gain..." POFF!!! En tunn rökslinga steg mot taket och stärkaren tystnade. Ridå! Tur att dom hade en till. Orange-toppen testades med en Ampeg 4x10 och en EBS 4x12. Det konstiga är att 4x12:an hade mycket mindre bas än 4x10:an. EBS-lådan hade dessutom ett frontgaller som skramlade när man spelade så jag var tvungen att trycka handen mot lådan när Jonas spelade. Som om det inte var nog så blev det högtalardist i lådan. På normalvolym. Detta trots att den skall klara i runda tal 1.200.000 watt eller något liknande. Detta stärker mig i min tro, hellre lyssna än att läsa specifikationerna och aldrig köpa EBS. Nu slänger jag min oktavpedal...

...men Orange-toppen lät väldigt bra. Basen som användes vid provkörningen var en Fender Precision Highway 1, den lät också väldigt bra. Schysst alternativ för 7.995:-
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja, dom verkar ha seriösa problem med kvaliteten på orange nuförtiden.. men visst låter dom helt mumma.. :)
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

macahan skrev:ja, dom verkar ha seriösa problem med kvaliteten på orange nuförtiden.. men visst låter dom helt mumma.. :)
Till saken hör att den som la av var en handbyggd mark 2. Hoppas den jag köpte håller bättre. Annars kommer jag att tröttna och sälja den väldigt snabbt.

Och den där EBS 4X12-lådan. VIlken katastrof, åtminstone tillsammans med orange-toppen
gäst

Inlägg av gäst »

Recension av förstärkaren, tack. Om du hunnit använda den.
gäst

Inlägg av gäst »

VAR ÄR RECENSIONEN?
Kommer den inte snart så får det bli en muntlig recension över en fika.
Skriv svar