Eden/Nemesis?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Eden/Nemesis?

Inlägg av FreCKo »

jag upptäckte att musikbörsen säljer en 4x10-combo från Eden Nemesis på 320w för 7995Kr, vilket är typ precis det jag vill betala för en "bra" combo...

Men, jag har inte provat den :D är det någon som har någon erfarenhet av Eden-förstärkare, och gärna deras Nemesis-serie (som är deras "budgetserie... som säljs för över 6000Kr :roll: )?
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Har bara testat 15" kombon i Nemesis-serien. Den låter väldigt bra för det priset (kolla börsen). Bra punch med bibehållen botten och hyffsat lätt vikt. Var dock på gränsen för klen då jag hade den på ett bluesrep. 4'10:an som är större och har mer effekt tror jag funkar bättre i det läget. Själv spelar jag bl.a. på Eden WT550 topp med XLT112 låda och dessa är smidiga samt klarar hög ljudvolym. Börsen borde väl ha inne en Nemesis 4*10 kombo som du kan pröva. Läs oxå recension av Nemesis 2*10 kombo i MM nr. 9 2005. Lycka till!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

tack basnalle! 15"-combon är på 250w, 4x10'an är på 320w... Står mellan den och 2x12-combon mer eller mindre, ska köpa till ett kabinett i framtiden nämligen, och köper jag 4x10'an vill jag ha en 1x15-låda, köper jag en 2x12 så köper jag en 2x12-låda till :D

hur är ljudet i den "riktiga" eden-serien? Jag läste i en intervju med hammerfall-basisten att det är som en ampeg, men med mycket mer ljudmöjligheter... Stämmer det? För liksom, Ampeg låter ju bra :wink:
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tja FreCKo,
Nemesis låter mycket bra för pengarna i min smak och har vad jag vet även fått bra kritik. :wink:

Skulle jag rekommendera något här så är det att köra 12" då de är en schysst blandning av 10" och 15" - best of both worlds kan man nog säga. Plus att om du kör mindre gig med bara combon så skiljer ljudet sig inte lika markant, dessutom är den säkert lättare än 4x10. :wink:

Men detta är ju givetvis en smaksak och jag har själv kört mindre gig med bara 2x10 eller 1x15 låda för att sedan köra båda på större gig. Bör kanske tillägga att jag själv är helt såld på 12" numera. :wink:

Den stora EDEN serien har lite mer möjligheter så klart men jag vet inte om jag håller med om att den låter som Ampeg... Ja, möjligen om man jämför med deras transistor toppar, att det finns mer möjligheter stämmer helt klart då man överlag har mer EQ möjligheter på EDEN.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Kom på att jag har testat 4*10 kombon i musikaffärn. Jag tyckte att 15" lät bättre.
Liksom "groovyjr" gillar jag oxå 12" ljudet. Har tyvärr inte testat 2*12" kombon.

Skall du ansluta ext. speaker? Tänk på att Nemesis har en ext. speaker utgång som ligger i serie med den interna högtalaren. Vilket innebär att effekten blir lägre om du kopplar till en extra högtalare. Ljudet kan däremot låta "större". Utan extra högt. blir det dock full effekt.

Att Eden låter som Ampeg håller jag inte heller med om. Averlag tycker jag Eden låter bättre än Ampeg. Men om man jämför WT550 topp med SVT Classic (som är klassiska modeller hos resp. märke) tycker jag dom är nästan lika bra, fast dom låter olika. Det är svårt att beskriva ljud. Har du möjlighet o testa, så gör det.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

tack för svaren! :D spelar ingen roll om den låter som en ampeg egentligen, men man gillar ju det ljudet... 8)

basnalle, tanken är att jag ska skaffa combon, och sen om någon månad eller tre skaffa ett kabinett till... Anledningen till att jag står och velar mellan 2x12 och 4x10-combon är för att om jag skaffar 2x12-combon så är det ju samma högtalare rakt igenom, vilket gör att ljudet blir likadant fast "mindre eller mer" beroende på om jag har en låda eller inte, men om jag har en 4x10'a med en 1x15 så kommer ljudet att variera rätt fett mellan spelningar osv, om jag skippar lådan eller inte...
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Jag skulle satsa på 2*12" kombon. Att ha olika högt. kombinationer tycker jag kan låta lite splittrat. Smaksak egentligen.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

basnalle skrev:Jag skulle satsa på 2*12" kombon. Att ha olika högt. kombinationer tycker jag kan låta lite splittrat. Smaksak egentligen.
mjo, och jag har läst att det inte låter lika bra att ha två olika högtalare om förstärkaren inte har biamp-funktion...

Biamp är btw (för dom som inte vet) när man typ kan välja vilka frekvenser som ska skickas in i vilken låda... så man kan välja att skicka alla låga basfrekvenser genom en 15"-låda medan man skickar alla höga diskantfrekvenser genom en 10"-låda.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag har en Nemesis 2x12" baslåda köpt på musikbörsen för några månader sen. Jag tyckte när jag repade med den 1:a gången mig höra distortion vid hårda anslag, men antog att det var inbillning/högtalarna som måste spelas in. Jag hade tänkt att ha lådan som transportlåda vid mindre spelningar (min 4X12" låda väger faaan). Lådan har hur som helst stått ospelad under sommaren. Nu är det andra gången jag repar på den inför vår nästa spelning.

Lådan skall tåla 320 watt i 4 ohm. Min Hartke 3500 ger 350 watt vid 4 ohm.
Lådan distar när jag drar volymen över 4 (av 10). Preampen var i botten på rör och kl 12 på transistor försteget. Detta måste väl vara något fel!

Ska höra med Musikbörsen i morgon!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Idag fick jag chansen att prova 15"-combon (på 250w, säljs på musikbörsen för 5995Kr) och JÄVLAR vilket ljud! Klockrent (bokstavligt talat), lät bra, satte allt på klockan tolv och behövde bara justera liiiite för att få fram ett riktigt gött ljud ur förstärkaren :D skulle vilja höra 12"-combon dock... Ska in dit imorgon igen och snacka lite med säljarna (Musikbörsen Uppsala har btw bland dom trevligaste "expediterna", alltid hjälpsamma) och snacka lite, men tyvärr så bor jag inte här uppe, så jag får försöka hitta den nere i Sthlm istället...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

FreCKo skrev:Idag fick jag chansen att prova 15"-combon (på 250w, säljs på musikbörsen för 5995Kr) och JÄVLAR vilket ljud! Klockrent (bokstavligt talat), lät bra, satte allt på klockan tolv och behövde bara justera liiiite för att få fram ett riktigt gött ljud ur förstärkaren :D skulle vilja höra 12"-combon dock... Ska in dit imorgon igen och snacka lite med säljarna (Musikbörsen Uppsala har btw bland dom trevligaste "expediterna", alltid hjälpsamma) och snacka lite, men tyvärr så bor jag inte här uppe, så jag får försöka hitta den nere i Sthlm istället...
Jag testade samma combo och den var väl ok. Men valde en ampeg b100r som var mer i min smak. Men Eden är nog en väldigt bra kombo som tilltalar de flesta.
Jodå, personalen på Musikbörsen kan vara ok i bland. Men lite Elgiganten känsla får jag ändå trots allt.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Blev det ngn Nemesis-stärk, FreCko? Snabbtestade precis 2*10" kombon. Den lät fantastiskt bra. Botten o punch, kanon! Vore kul o höra om du köpt/testat 2*12":an.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

basnalle skrev:Blev det ngn Nemesis-stärk, FreCko? Snabbtestade precis 2*10" kombon. Den lät fantastiskt bra. Botten o punch, kanon! Vore kul o höra om du köpt/testat 2*12":an.
Njae, satsar på en bas först istället... Känns som om min sketna fyrsträngade Yamaha inte riktigt funkar för att köra i Drop A :lol: Är ganska nära att köpa en Dean Edge 5 istället...

Jag provade faktiskt aldrig 2x10-combon, men jag kan gissa att den lät fett... Jag är ju ganska punkig till mitt basspelande och basljud, och med 15"-combon (som jag inte kunnat komma överrens med tidigare) lät det kalas, riktigt gött... Inget distande dock, men det satsar jag på genom pedaler istället...
Skriv svar