Basrigg-FAQ

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Eh, har jag fattat rätt om totala impedansen om man parallellkopplar 4 ohm och 16 ohm blir 3,2 ohm?

Edit: Såg just i ett tidigare inlägg att det stämmer!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hur stor kan man tänka sig att risken är att köra sönder min G-K som vill ha lägst 4 ohm om man kör den i 3,2 ohm?

Edit: Man kan väl även lägga till det motstånd som finns i kablar och kontakter, inte så mycket, men ändå.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Så länge man inte tokpressar toppen allt för länge brukar det gå bra men det är ingen garanti för att det ska gå bra. Toppen blir vanligtvis varmare än vanligt och håller det på för länge ger något förr eller senare upp.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
trestintas
Medlem+
Inlägg: 1399
Blev medlem: lör 24 okt 2009, 13:44
Ort: Qvibille ostkusten på västkusten

Inlägg av trestintas »

Ohm!!!!!
Har funderat på ny stärkare och kollat runt, då jag hamnade på TC Electronic:s RH450.
Den ska tydligen klara 3st TC lådor men bara 2 st lådor i 8ohm av andra märke.
http://www.mmonline.se/tc-electronics-r ... d=s4WnQDaz

har för mig att TC lådorna är på 8ohm.

Hur fungerar det?
Mvh
Emanuel
http://www.myspace.se/578515318
Gott E D
Medlem nr: 2617
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

trestintas skrev:Ohm!!!!!
Har funderat på ny stärkare och kollat runt, då jag hamnade på TC Electronic:s RH450.
Den ska tydligen klara 3st TC lådor men bara 2 st lådor i 8ohm av andra märke.
http://www.mmonline.se/tc-electronics-r ... d=s4WnQDaz

har för mig att TC lådorna är på 8ohm.

Hur fungerar det?
Impedans är egentligen inte bara ett värde. Det som står på en högtalarlåda, exempelvis 8 ohm är nominell impedans, men egentligen är det frekvensberoende, och om man tittar lite mer noggrant på det så ser man att det varierar med frekvensen, exempelvis vid 50 Hz kanske man har 9 ohm, vid 400 Hz kanske 6 ohm och 2 kHz 15 ohm, plus alla variationer däremellan och över/under. Generellt sett så brukar högtalarelement med nominell impedans på 8 ohm ha en dip någonstans mellan ca 50 Hz-1 kHz (ibland över större delen av det omfånget eller till och med mer) där de sjunker under 8 ohm. Det kan vara precis under 8 ohm, och det kan vara mer, nedåt 5 ohm. Vissa 8-ohmselement är alltså "snällare" impedansmässigt än andra, och gör inte att förstärkaren går lika varmt som den skulle göra med andra element.

Förstärkartillverkare som klassar en förstärkare som säker för 4 ohm borde ha testat den med varierande högtalarlådor och sett till att den verkligen klarar 4 ohm utan att bli överhettad.

Jag gissar att TC har testat sin RH450 med upp till tre av deras egna högtalarlådor samtidigt, utan risk för överhettning, men att de inte kan garantera att toppen klarar av tre högtalarlådor av annat märke med nominell impedans på 8 ohm/st, eventuellt av den anledning att TC:s egna högtalarlådor är lite "snällare" impedansmässigt, medan andra "mindre snälla" högtalarlådor skulle orsaka överhettning om man drev tre stycken samtidigt med en RH450.

Det skulle kanske gå fint med tre andra högtalarlådor á 8 ohm, men TC kan ju inte testa alla möjliga kombinationer, och risken finns att man får överhettningsproblem med vissa kombinationer.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
trestintas
Medlem+
Inlägg: 1399
Blev medlem: lör 24 okt 2009, 13:44
Ort: Qvibille ostkusten på västkusten

Inlägg av trestintas »

Lysande!
Tack för bra svar och bra förklaringar.
Mvh
Emanuel
http://www.myspace.se/578515318
Gott E D
Medlem nr: 2617
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Originalinlägget i den här tråden ska för övrigt få en rejäl uppdatering så fort jag hinner.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Inlägg av motorman »

Makten skrev:Att felbelasta en rörförstärkare behöver inte vara någon fara, oavsett om man har högre eller lägre last än vad utgångstrafon är kopplad för. Effekten blir väl antagligen lägre både med för hög och för låg last, men det kan mycket väl låta bättre. Om trafon är lite klen så är det kanske ingen bra idé att felbelasta den dock.
Har precis köpt en Acoustic 408 - låda med 4st 75W Eminence paralellkopplade till 2 ohm. (Toppen är en transistorstärk Acoustic 320 som skall köra 2 ohm).
Nu blir jag sugen att prova lådan med min gamla Fender Dual Showman Amp vilket är en rörstärkare som skall ha 4 ohm. Eftersom det är en svag rörstärkare på 85W tänker jag kräma på rätt så duktigt. Törs man det?
Tubbs
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 11 dec 2009, 19:10
Ort: Malmö

Inlägg av Tubbs »

Varför är det så stor skillnad på effekten på gitarr- och basförstärkare?
Visst, det krävs ju större energi för att få basljud att höras lika starkt ljusare toner, men det verkar vara orimlig skillnad. Och så den här eviga diskussionen om transistor och rör igen, vilka värden som gäller egentligen... Jag saknar sinne för att upskatta effekten.

Här är min fråga:
Orange tiny terror, Dual terrorvarianten är på 30watt. Min gitarrist kör på den och den har jävligt mycket krut när vi spelar i replokalen.

Orange terror bass 500 har, just det, 500watt.

Gitarristen har en Orange högtalarlåda 2tolva 120 watt rms 16 ohm.

Jag tycker Orange terror bass blir för högljudd när jag maxar gainen. Jag älskar gainljudet i orange och drar upp det på max, men saknar dynamiken i volymen då, blir genast svinhögt.

Kan jag köra en gitarrtopp till min baslåda? Trace eliott 800watt 8ohm
eller ska jag be Tommy bygga en ny låda till mig?
:wink:

Eller ska jag köra på en terror bass men ha en annan högtalarlåda som är mer tungdriven istället? Fast det känns dumt att ha en femkilos smidig topp om ändå högtalaren väger ett ton...
hrm
Min bas
Hagström 60-tal
Thunderbird Japan 90-tal

Min förstärkare
Orange terror bass
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Tubbs skrev:Varför är det så stor skillnad på effekten på gitarr- och basförstärkare?
Visst, det krävs ju större energi för att få basljud att höras lika starkt ljusare toner, men det verkar vara orimlig skillnad.
Skillnaden kan verka orimlig, men tyvärr är det så, kolla här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

10 dB skillnad motsvarar att man behöver 10 gånger mer effekt för att komma upp i samma "uppfattad" ljudnivå, 20 dB skillnad betyder 100 gånger mer effekt... länken förklarar även varför man upplever att man får dålig botten ur förstärkaren på låg volym.

Jag tycker Orange terror bass blir för högljudd när jag maxar gainen. Jag älskar gainljudet i orange och drar upp det på max, men saknar dynamiken i volymen då, blir genast svinhögt.
Det får man försöka styra med volymkontrollen. Nu vet jag inte hur känslig den är, men det bör väl gå att matcha så du får ut lagom volym även med gainen högt. Sedan det där med dynamik, eller "headroom", det har du ju både i försteg och slutsteg. När du vrider upp gainen och får dist så ligger förlusten i dynamik där - en signal med distorsion komprimeras. Dynamiken eller headroom i slutsteget får du inte slut på förrän du pressar nära 500W ur förstärkaren. Som sagt - justera volymkontrollen, klart det ska gå att spela med hög gain på lägre volym också.

Gitarrtopp fungerar, men 30W är ändå bara 30W, det räcker inte till mycket volymresurser när man ska pumpa ut låga frekvenser, då får du antingen nöja dig med att spela tystare eller att dra bort all bas och låta mer som en gitarr för att höras.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Tubbs
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 11 dec 2009, 19:10
Ort: Malmö

Inlägg av Tubbs »

Ja, jag är med på hela resonemanget men jag tänkte att basens grundton inte skilde så mycket från gitarrens att phonkurvan hann sticka upp så många dB, men nu när jag tar en närmre titt så gör den ju det...
Jag känner ju till det här, jag läser för fan till audionom, men har inte översatt kunskapen till teknikprylar på det här sättet ännu.

Ska testa lite med gitarrtoppen och se hur mycket jag kan få ut, kan ju räcka till studioinspelning iallafall. Det är en himla balansgång det här med gain och när det blir "lagom" mycket kompression.

Har jag rätt om jag tänker att det bara är gainen som styr försteget och att resten av rattarna ligger i slutsteget? Var kommer EQn in? Och var i kedjan skickar effektloopen in signalen?
Min bas
Hagström 60-tal
Thunderbird Japan 90-tal

Min förstärkare
Orange terror bass
Tubbs
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 11 dec 2009, 19:10
Ort: Malmö

Inlägg av Tubbs »

Förresten
Tack för dina svar Tommy! :D
Min bas
Hagström 60-tal
Thunderbird Japan 90-tal

Min förstärkare
Orange terror bass
Användarvisningsbild
stinson
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 15:10

Inlägg av stinson »

Tjenare!

Det är såhär att jag lirar med en Ashdown MAG 300H EVO II topp, på 300w @ 4Ohm. Så har jag en Ashdown MAG410T på 450w @ 8Ohm. . Och om jag har förstått det rätt nu så får jag bara ut ca hälften med en låda på 8Ohm. Så jag tänkte införskaffa en till MAG410T, så jag hamnar på 4Ohm. Då borde det ju bli mer kräm. Men tror ni toppen pallar att driva det fullt ut så man får lite tryck?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

stinson skrev:Tjenare!

Det är såhär att jag lirar med en Ashdown MAG 300H EVO II topp, på 300w @ 4Ohm. Så har jag en Ashdown MAG410T på 450w @ 8Ohm. . Och om jag har förstått det rätt nu så får jag bara ut ca hälften med en låda på 8Ohm. Så jag tänkte införskaffa en till MAG410T, så jag hamnar på 4Ohm. Då borde det ju bli mer kräm. Men tror ni toppen pallar att driva det fullt ut så man får lite tryck?

Tacksam för svar.
Det är precis så det är, två sådana högtalarlådor = 4 ohm = förstärkaren "orkar" leverera mer effekt. Dessutom så får du dubbelt så många högtalarelement som är med och flyttar luft, så det är inte bara effektökningen som hjälper till; totalt sett blir det en hyfsat stor ökning i tillgängligt "tryck", du kommer definitivt märka skillnad.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
stinson
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 15:10

Inlägg av stinson »

Tackar tks! :D
Användarvisningsbild
rootsradical
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: sön 17 jan 2010, 23:47
Ort: Norrköping

Inlägg av rootsradical »

Snabb fråga, Jag ska troligtvis köpa en Ampeg B-2RE topp ( http://www.thomann.de/se/ampeg_b2re_basstopteil.htm )

Jag behöver en passande låda till, budget är 3000. Den ska finnas på Thomann också :) Vilken bör jag ta?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Inlägg av Hellsten »

Jag har en Behringer Transistortopp, en BVT4500H närmare bestämt. En sån här.

Just nu har jag inga lådor till den, har sålt mina gamla då jag helt plötsligt fick för mig att combon räckte. Toppen fick jag aldrig sålt. Sen hade jag sönder combon ...

Iaf, jag funderar på att köpa lådor till toppen och köra på den igen. Har kollat Ashdowns MAG410-lådor, såna här. Har också kollat lite andra toppar, men nej. Iaf, toppen ger 450w i 4 ohm. En sån låda är på 450w i 8 ohm.
Det jag undrar är om det "blir bra", med en (1) sådan låda till toppen? Har inte ekonomin för att köpa 2 på en gång, kan vara läge senare dock.
Blir det bra tryck med endast 1 sådan låda?

Sorry om jag skriver luddigt, fick knappt en timmes sömn inatt.
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Hellsten skrev:Jag har en Behringer Transistortopp, en BVT4500H närmare bestämt. En sån här.

Just nu har jag inga lådor till den, har sålt mina gamla då jag helt plötsligt fick för mig att combon räckte. Toppen fick jag aldrig sålt. Sen hade jag sönder combon ...

Iaf, jag funderar på att köpa lådor till toppen och köra på den igen. Har kollat Ashdowns MAG410-lådor, såna här. Har också kollat lite andra toppar, men nej. Iaf, toppen ger 450w i 4 ohm. En sån låda är på 450w i 8 ohm.
Det jag undrar är om det "blir bra", med en (1) sådan låda till toppen? Har inte ekonomin för att köpa 2 på en gång, kan vara läge senare dock.
Blir det bra tryck med endast 1 sådan låda?

Sorry om jag skriver luddigt, fick knappt en timmes sömn inatt.
Varför inte en TKS 2x12?
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Inlägg av Hellsten »

Vill helst ha 410or. Även om tks-lådorna säkert är hur bra som helst.
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Om du får tillfälle, testa en Tks 212. Du kommer bli överraskad.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Inlägg av Hellsten »

kmo skrev:Om du får tillfälle, testa en Tks 212. Du kommer bli överraskad.
Testar alltid vid tillfälle! Men det är delvis priset jag tänker på. Vad kostar en 212?

Om någon har svar på min ursprungliga fråga tas det emot med glädje.
| Fender | Mesa |
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Hellsten skrev:Jag har en Behringer Transistortopp, en BVT4500H närmare bestämt. En sån här.

Just nu har jag inga lådor till den, har sålt mina gamla då jag helt plötsligt fick för mig att combon räckte. Toppen fick jag aldrig sålt. Sen hade jag sönder combon ...

Iaf, jag funderar på att köpa lådor till toppen och köra på den igen. Har kollat Ashdowns MAG410-lådor, såna här. Har också kollat lite andra toppar, men nej. Iaf, toppen ger 450w i 4 ohm. En sån låda är på 450w i 8 ohm.
Det jag undrar är om det "blir bra", med en (1) sådan låda till toppen? Har inte ekonomin för att köpa 2 på en gång, kan vara läge senare dock.
Blir det bra tryck med endast 1 sådan låda?

Sorry om jag skriver luddigt, fick knappt en timmes sömn inatt.
Jag hittar inga exakta specifikationer, men transistortoppar brukar väl ligga runt 2/3 av watten vid 4 ohm, vid 8 ohm. Alltså runt 300 watt då. Det borde räcka ganska långt tycker jag. Sedan beror det ju på hur lättdriven lådan är också, sådant där är ju ganska komplicerat, och jag har inte så bra koll.

Ett annat alternativ är att köpa en 4 ohms-låda. Men funderar du på att köpa en till låda så småningom så är ju inte det optimalt.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Inlägg av Hellsten »

Tack för svaret Indigo. Lutar just nu åt att köpa en sådan låda.
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Liten fråga(eller nja...). Har en 300-wattare som är ställbar 8-4-2 ohm. Kör genom en ampeg 4*10 (som synes i signaturen) på 8 ohm. Mitt problem är som följer: jag låter åt helvete för högt utan att jag pressar rören alls.... Har varken pengar eller lust att byta topp, har lagt ner alldeles för mycket flis på att reparera den jäveln, plus att den låter helt magiskt när man har möjlighet å kruta på lite med den...

Nu till frågeställningen: hur påverkas ohm-tal, effekt, ljudbild osv om jag kopplar ur två tior?

F.ö. så är jag lite småsugen på att kanske byta låda, några tips om lådor med ungefär samma andrahandsvärde? Nypris på ampegen cirkus 6500. Något svårdrivet/tyst så jag kan låta rören jobba lite utan att blåsa ut bandkamraternas klena trumhinnor. Ljudet jag söker efter är mycket mellanregister-klonk á la 60/70-talsrock, men med mer lågbas.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Kongo skrev:Liten fråga(eller nja...). Har en 300-wattare som är ställbar 8-4-2 ohm. Kör genom en ampeg 4*10 (som synes i signaturen) på 8 ohm. Mitt problem är som följer: jag låter åt helvete för högt utan att jag pressar rören alls.... Har varken pengar eller lust att byta topp, har lagt ner alldeles för mycket flis på att reparera den jäveln, plus att den låter helt magiskt när man har möjlighet å kruta på lite med den...

Nu till frågeställningen: hur påverkas ohm-tal, effekt, ljudbild osv om jag kopplar ur två tior?

F.ö. så är jag lite småsugen på att kanske byta låda, några tips om lådor med ungefär samma andrahandsvärde? Nypris på ampegen cirkus 6500. Något svårdrivet/tyst så jag kan låta rören jobba lite utan att blåsa ut bandkamraternas klena trumhinnor. Ljudet jag söker efter är mycket mellanregister-klonk á la 60/70-talsrock, men med mer lågbas.
Jag antar att du har en SVT410 på 8 ohm, de nyare modellerna klarar 500W. Om du kopplar ur 2 st element så får du en 210 på 250W, 16 ohm (vad jag vet så är Ampegs 10" element på 32 ohm och du får 8 ohm genom att parallellkoppla 4 st).
Du har då en låda som inte matchar din utgångsimpedans..inte att rekommendera...
Skriv svar