Basrigg-FAQ

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Fernan skrev:
Kongo skrev:Liten fråga(eller nja...). Har en 300-wattare som är ställbar 8-4-2 ohm. Kör genom en ampeg 4*10 (som synes i signaturen) på 8 ohm. Mitt problem är som följer: jag låter åt helvete för högt utan att jag pressar rören alls.... Har varken pengar eller lust att byta topp, har lagt ner alldeles för mycket flis på att reparera den jäveln, plus att den låter helt magiskt när man har möjlighet å kruta på lite med den...

Nu till frågeställningen: hur påverkas ohm-tal, effekt, ljudbild osv om jag kopplar ur två tior?

F.ö. så är jag lite småsugen på att kanske byta låda, några tips om lådor med ungefär samma andrahandsvärde? Nypris på ampegen cirkus 6500. Något svårdrivet/tyst så jag kan låta rören jobba lite utan att blåsa ut bandkamraternas klena trumhinnor. Ljudet jag söker efter är mycket mellanregister-klonk á la 60/70-talsrock, men med mer lågbas.
Jag antar att du har en SVT410 på 8 ohm, de nyare modellerna klarar 500W. Om du kopplar ur 2 st element så får du en 210 på 250W, 16 ohm (vad jag vet så är Ampegs 10" element på 32 ohm och du får 8 ohm genom att parallellkoppla 4 st).
Du har då en låda som inte matchar din utgångsimpedans..inte att rekommendera...
Attans rackarns, misstänkte nästan det....
Vad händer om man drar ut två och seriekopplar kvarvarande?
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Kongo skrev:
Fernan skrev:
Kongo skrev:Liten fråga(eller nja...). Har en 300-wattare som är ställbar 8-4-2 ohm. Kör genom en ampeg 4*10 (som synes i signaturen) på 8 ohm. Mitt problem är som följer: jag låter åt helvete för högt utan att jag pressar rören alls.... Har varken pengar eller lust att byta topp, har lagt ner alldeles för mycket flis på att reparera den jäveln, plus att den låter helt magiskt när man har möjlighet å kruta på lite med den...

Nu till frågeställningen: hur påverkas ohm-tal, effekt, ljudbild osv om jag kopplar ur två tior?

F.ö. så är jag lite småsugen på att kanske byta låda, några tips om lådor med ungefär samma andrahandsvärde? Nypris på ampegen cirkus 6500. Något svårdrivet/tyst så jag kan låta rören jobba lite utan att blåsa ut bandkamraternas klena trumhinnor. Ljudet jag söker efter är mycket mellanregister-klonk á la 60/70-talsrock, men med mer lågbas.
Jag antar att du har en SVT410 på 8 ohm, de nyare modellerna klarar 500W. Om du kopplar ur 2 st element så får du en 210 på 250W, 16 ohm (vad jag vet så är Ampegs 10" element på 32 ohm och du får 8 ohm genom att parallellkoppla 4 st).
Du har då en låda som inte matchar din utgångsimpedans..inte att rekommendera...
Attans rackarns, misstänkte nästan det....
Vad händer om man drar ut två och seriekopplar kvarvarande?
2 seriekopplade 32 ohm = 32 + 32 = 64 ohm....ännu värre
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Fernan skrev:
Kongo skrev:
Fernan skrev:
Kongo skrev:Liten fråga(eller nja...). Har en 300-wattare som är ställbar 8-4-2 ohm. Kör genom en ampeg 4*10 (som synes i signaturen) på 8 ohm. Mitt problem är som följer: jag låter åt helvete för högt utan att jag pressar rören alls.... Har varken pengar eller lust att byta topp, har lagt ner alldeles för mycket flis på att reparera den jäveln, plus att den låter helt magiskt när man har möjlighet å kruta på lite med den...

Nu till frågeställningen: hur påverkas ohm-tal, effekt, ljudbild osv om jag kopplar ur två tior?

F.ö. så är jag lite småsugen på att kanske byta låda, några tips om lådor med ungefär samma andrahandsvärde? Nypris på ampegen cirkus 6500. Något svårdrivet/tyst så jag kan låta rören jobba lite utan att blåsa ut bandkamraternas klena trumhinnor. Ljudet jag söker efter är mycket mellanregister-klonk á la 60/70-talsrock, men med mer lågbas.
Jag antar att du har en SVT410 på 8 ohm, de nyare modellerna klarar 500W. Om du kopplar ur 2 st element så får du en 210 på 250W, 16 ohm (vad jag vet så är Ampegs 10" element på 32 ohm och du får 8 ohm genom att parallellkoppla 4 st).
Du har då en låda som inte matchar din utgångsimpedans..inte att rekommendera...
Attans rackarns, misstänkte nästan det....
Vad händer om man drar ut två och seriekopplar kvarvarande?
2 seriekopplade 32 ohm = 32 + 32 = 64 ohm....ännu värre
Argh!
Kul å testa med en skitstärkare + en skitlåda iåfs...

Nån som har några tips om utbyteslåda då?
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Är det din sunn du pratar om? Den är ju helrör. Den levererar ju samma effekt, oavsett om du har 2, 4 eller 8ohm motstånd.

Vill du ha mindre ljud, så borde du kunna koppla ur hälften av slutrören, och på så sätt få ca halva effekten från toppen. Men då kommer du behöva koppla din låda till ett annat uttag.

Ett tips, börja inte pilla i stärkaren innan du vet vad du gör.

Men som sagt, plocka ut några rör är det lättaste sättet att minska effekten ur toppen.

edit: Den här tråden är bra att läsa!
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=5273 ... 1c75357e83
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Nick skrev:Är det din sunn du pratar om? Den är ju helrör. Den levererar ju samma effekt, oavsett om du har 2, 4 eller 8ohm motstånd.

Vill du ha mindre ljud, så borde du kunna koppla ur hälften av slutrören, och på så sätt få ca halva effekten från toppen. Men då kommer du behöva koppla din låda till ett annat uttag.

Ett tips, börja inte pilla i stärkaren innan du vet vad du gör.

Men som sagt, plocka ut några rör är det lättaste sättet att minska effekten ur toppen.

edit: Den här tråden är bra att läsa!
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=5273 ... 1c75357e83
Stort tack! Bra tråd! Har faktiskt funderat på det där med att slita ur rör, men inte riktigt vågat, men i tråden nämndes ju två likadana stärkare (pro 300 e väl i princip exakt samma?). Tur att jag inte testat innan, hade inte en aning om vad som hände med ohm-talet....
Meneh... Tre rör-par plocka ett... 4 ohm istället för 8? Om jag drar två par, bör jag då ställa stärkaren på 2 ohm?

EDITH: en sak till, hur blir det med bias? Det där har jag VERKLIGEN ingen koll på nämligen...
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Gör ett försök till...

Sunn-stärkare, 300 helrörs-watt, tre rörpar, lådan på 8 ohm.
Om jag drar ur ett rörpar, bör jag ställa ohm-väljaren på 4 ohm?
Om jag drar ur två rörpar, bör jag ställa den på 2 ohm?
Och behöver jag mickla med bias-inställningen?
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
holdsteady
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 13:36

Inlägg av holdsteady »

För att kolla om jag tänker rätt:

Jag tänker slå till på en Bass Terror och en 212a. I och med att terrorn kan leverera 500W i både 4 och 8 ohm borde det vara smartast att köpa en låda på 8 och köra terrorn på 8, utifall att man senare vill köpa en till låda? Alltså då en till låda på 8 ohm, och köra terrorn på fyra? Eller tänker jag fel någonstans?
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

holdsteady skrev:För att kolla om jag tänker rätt:

Jag tänker slå till på en Bass Terror och en 212a. I och med att terrorn kan leverera 500W i både 4 och 8 ohm borde det vara smartast att köpa en låda på 8 och köra terrorn på 8, utifall att man senare vill köpa en till låda? Alltså då en till låda på 8 ohm, och köra terrorn på fyra? Eller tänker jag fel någonstans?
Du tänker helt rätt, go on!
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Egentligen spelar det ingen roll.

Köp en på 8 - kör förstärkaren ställd på 8.
Köp en på 4 - kör förstärkaren ställd på 4.

Köp två på 8 och parallellkoppla för 4 ohm - förstärkaren på 4.
Köp två på 4 och seriekoppla för 8 ohm - förstärkaren på 8.

I alla fyra fallen får du ut full effekt från förstärkaren.

Enda skillnaden är att du med två högtalarlådor på 4 ohm behöver en särskild kabel för seriekoppling. Uttagen på förstärkare och högtalarlådor är parallellkopplade, så med två högtalarlådor på 8 ohm blir det lite enklare att koppla ihop, men är egentligen inget större hinder om den perfekta högtalarlådan skulle råka vara på 4 ohm och du vill ha två sådana.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
holdsteady
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 13:36

Inlägg av holdsteady »

Det är något speciellt med att man kan få bra och förklarande svar utan att någon skrattar åt ens okunskap, och dessutom snabbt, på det här forumet. Det gillas! Tack så mycket.
Rigoiablo
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 22:17

Inlägg av Rigoiablo »

Tja!
Har kollat igenom denna tråd och den är jävligt bra, men jag måste ändå fråga så man inte gör något fel.

Funderar på att köpa en Ampeg svt-vr 300w rörtopp. Den har ju enligt spec. 300w i både 2&4 Ohm.
Min låda är en Ampeg Svt-410he på 500w i 8 ohm.

Går det att köra dessa 2 tillsammans utan att paja någon av dem?? Eller får jag bara ut mindre effekt?

Tacksam för alla svar.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Rigoiablo skrev:Tja!
Har kollat igenom denna tråd och den är jävligt bra, men jag måste ändå fråga så man inte gör något fel.

Funderar på att köpa en Ampeg svt-vr 300w rörtopp. Den har ju enligt spec. 300w i både 2&4 Ohm.
Min låda är en Ampeg Svt-410he på 500w i 8 ohm.

Går det att köra dessa 2 tillsammans utan att paja någon av dem?? Eller får jag bara ut mindre effekt?

Tacksam för alla svar.
+1 på den...
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Rigoiablo
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 22:17

Inlägg av Rigoiablo »

Valle skrev:
Rigoiablo skrev:Tja!
Har kollat igenom denna tråd och den är jävligt bra, men jag måste ändå fråga så man inte gör något fel.

Funderar på att köpa en Ampeg svt-vr 300w rörtopp. Den har ju enligt spec. 300w i både 2&4 Ohm.
Min låda är en Ampeg Svt-410he på 500w i 8 ohm.

Går det att köra dessa 2 tillsammans utan att paja någon av dem?? Eller får jag bara ut mindre effekt?

Tacksam för alla svar.
+1 på den...
Vilket uttömmande svar.
Faktum är att jag inte riktigt förstår om de produkter jag nämner fungerar tillsammans?
Tråden har hjälpt mig att haja en hel del grejer utom just detta.

Men 1+ hjälper ju något fruktansvärt. Tack!!
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Rigoiablo skrev:
Valle skrev:
Rigoiablo skrev:Tja!
Har kollat igenom denna tråd och den är jävligt bra, men jag måste ändå fråga så man inte gör något fel.

Funderar på att köpa en Ampeg svt-vr 300w rörtopp. Den har ju enligt spec. 300w i både 2&4 Ohm.
Min låda är en Ampeg Svt-410he på 500w i 8 ohm.

Går det att köra dessa 2 tillsammans utan att paja någon av dem?? Eller får jag bara ut mindre effekt?

Tacksam för alla svar.
+1 på den...
Vilket uttömmande svar.
Faktum är att jag inte riktigt förstår om de produkter jag nämner fungerar tillsammans?
Tråden har hjälpt mig att haja en hel del grejer utom just detta.

Men 1+ hjälper ju något fruktansvärt. Tack!!
+1 innebär i princip bara att han håller med om ditt inlägg, vilket i detta fallet kan innebära att även han undrar över det du frågar om.

Som svar på din fråga: Ja det går att köra en VR i 8ohm, men det är inte att rekommedera över en lång period då det sliter mer på rören än vid lägre impedanser. Jag skulle råda dig till att skaffa en till 8ohmslåda i så fall.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Rörförstärkare bör man köra med matchande impedans på högtalarna, annars kan de må dåligt.

Så nej, jag skulle inte rekommendera att köra en 2/4 ohms rörtopp med en 8 ohms låda.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Rigoiablo, jag undra samma så jag försökte bara snålåka på din fråga, + hit och dit kan vara praktiskt men även ibland lätt förvirrande...

Tack grabbar för svar, det var som jag misstänkte,
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Rigoiablo
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 22:17

Inlägg av Rigoiablo »

Valle skrev:Rigoiablo, jag undra samma så jag försökte bara snålåka på din fråga, + hit och dit kan vara praktiskt men även ibland lätt förvirrande...

Tack grabbar för svar, det var som jag misstänkte,
Fan sorry alltså. Det är jag som är jävligt bakfylleaggro här, och kass på snack à la forum, trodde jag blev idiotförklarad där. Men då hajar jag, tror jag. Det blir ju gärna ett virrevarv allt ibland. Har provspelat en Vr och den låter så jävla gott. Får väl kolla upp en ny låda då med, tjoho. Tack så mycket för svaren å ursäkta för de sura uppstötningarna.
Ha det gött.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Rigoiablo skrev:
Valle skrev:Rigoiablo, jag undra samma så jag försökte bara snålåka på din fråga, + hit och dit kan vara praktiskt men även ibland lätt förvirrande...

Tack grabbar för svar, det var som jag misstänkte,
Fan sorry alltså. Det är jag som är jävligt bakfylleaggro här, och kass på snack à la forum, trodde jag blev idiotförklarad där. Men då hajar jag, tror jag. Det blir ju gärna ett virrevarv allt ibland. Har provspelat en Vr och den låter så jävla gott. Får väl kolla upp en ny låda då med, tjoho. Tack så mycket för svaren å ursäkta för de sura uppstötningarna.
Ha det gött.
Ingen fara... bra att VR-en låter gött, har en liggande på posten sen i torsdags :P Nu ska jag bara hitta en lämplig låda till den, för jag tror inte jag orkar släpa på en 810.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Välkommen till forumet förresten, Rigoiablo!
Rigoiablo
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 22:17

Inlägg av Rigoiablo »

Valle skrev:
Rigoiablo skrev:
Valle skrev:Rigoiablo, jag undra samma så jag försökte bara snålåka på din fråga, + hit och dit kan vara praktiskt men även ibland lätt förvirrande...

Tack grabbar för svar, det var som jag misstänkte,
Fan sorry alltså. Det är jag som är jävligt bakfylleaggro här, och kass på snack à la forum, trodde jag blev idiotförklarad där. Men då hajar jag, tror jag. Det blir ju gärna ett virrevarv allt ibland. Har provspelat en Vr och den låter så jävla gott. Får väl kolla upp en ny låda då med, tjoho. Tack så mycket för svaren å ursäkta för de sura uppstötningarna.
Ha det gött.
Ingen fara... bra att VR-en låter gött, har en liggande på posten sen i torsdags :P Nu ska jag bara hitta en lämplig låda till den, för jag tror inte jag orkar släpa på en 810.
Jag har en Svt- 410He till salu om det är intressant? Har läst här på forumet att den med en Vr ska funka kalas, mohahahah.

Grattis till köpet.
Var köpte du den? Och en 810 är värt varenda ryggskott, så coolt som det är.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

bassace skrev:Rörförstärkare bör man köra med matchande impedans på högtalarna, annars kan de må dåligt.

Så nej, jag skulle inte rekommendera att köra en 2/4 ohms rörtopp med en 8 ohms låda.
+1, utgångstrafon mår inte bra av för hög last. Köper du en ny topp så tvivlar jag på att garantin gäller om du kört den med fel impedans.
Rigoiablo
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 22:17

Inlägg av Rigoiablo »

bassace skrev:Välkommen till forumet förresten, Rigoiablo!
Tack så mycket!
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Rigoiablo skrev:
Valle skrev:
Rigoiablo skrev:
Valle skrev:Rigoiablo, jag undra samma så jag försökte bara snålåka på din fråga, + hit och dit kan vara praktiskt men även ibland lätt förvirrande...

Tack grabbar för svar, det var som jag misstänkte,
Fan sorry alltså. Det är jag som är jävligt bakfylleaggro här, och kass på snack à la forum, trodde jag blev idiotförklarad där. Men då hajar jag, tror jag. Det blir ju gärna ett virrevarv allt ibland. Har provspelat en Vr och den låter så jävla gott. Får väl kolla upp en ny låda då med, tjoho. Tack så mycket för svaren å ursäkta för de sura uppstötningarna.
Ha det gött.
Ingen fara... bra att VR-en låter gött, har en liggande på posten sen i torsdags :P Nu ska jag bara hitta en lämplig låda till den, för jag tror inte jag orkar släpa på en 810.
Jag har en Svt- 410He till salu om det är intressant? Har läst här på forumet att den med en Vr ska funka kalas, mohahahah.

Grattis till köpet.
Var köpte du den? Och en 810 är värt varenda ryggskott, så coolt som det är.
Tackar, jag köpte den på DV247, billigt och bra. Jag har också provat den vid nått tillfälle och gillar den klart framför svt classic. Just nu lutar det mot att det blir TKS-lådor, antingen 2st 2128 eller en 2158. Jag är inget jättefan av tiotummare, fast 810 är ju iofs klassisk och den ser ju helt klart kaxigt ut.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+
Inlägg: 2352
Blev medlem: ons 17 mar 2010, 15:06
Ort: Lindesberg

Inlägg av jimbeam »

Jag sitter och ät trött på jobbet och orkar inte läsa genom hela tråden (om det har tagits upp tidigare)
Jag kör nu på en låda på 4ohm till min amp och har ohm-väljaren på 4ohm.
Men om jag köper 2st 8ohms lådor och använder bägge högtalarutgångarna ska den stå på 8 eller 4ohm då? 8+8=4ohm??
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

jimbeam skrev:Jag sitter och ät trött på jobbet och orkar inte läsa genom hela tråden (om det har tagits upp tidigare)
Jag kör nu på en låda på 4ohm till min amp och har ohm-väljaren på 4ohm.
Men om jag köper 2st 8ohms lådor och använder bägge högtalarutgångarna ska den stå på 8 eller 4ohm då? 8+8=4ohm??
4, utgångarna är ALLTID parallellkopplade.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Skriv svar