Basrigg-FAQ

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Mike skrev:
jimbeam skrev:Jag sitter och ät trött på jobbet och orkar inte läsa genom hela tråden (om det har tagits upp tidigare)
Jag kör nu på en låda på 4ohm till min amp och har ohm-väljaren på 4ohm.
Men om jag köper 2st 8ohms lådor och använder bägge högtalarutgångarna ska den stå på 8 eller 4ohm då? 8+8=4ohm??
4, utgångarna är ALLTID parallellkopplade.
NÄSTAN alltid!
Det KAN ju vara ett stereosteg också, då är utgångarna separata och ska lastas separat!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+
Inlägg: 2352
Blev medlem: ons 17 mar 2010, 15:06
Ort: Lindesberg

Inlägg av jimbeam »

TDHP skrev:
Mike skrev:
jimbeam skrev:Jag sitter och ät trött på jobbet och orkar inte läsa genom hela tråden (om det har tagits upp tidigare)
Jag kör nu på en låda på 4ohm till min amp och har ohm-väljaren på 4ohm.
Men om jag köper 2st 8ohms lådor och använder bägge högtalarutgångarna ska den stå på 8 eller 4ohm då? 8+8=4ohm??
4, utgångarna är ALLTID parallellkopplade.
NÄSTAN alltid!
Det KAN ju vara ett stereosteg också, då är utgångarna separata och ska lastas separat!
okej och om jag bara använder ett uttag och kopplar vidare från första lådan via in/out? hur blir det då?
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

jimbeam skrev:
TDHP skrev:
Mike skrev:
jimbeam skrev:Jag sitter och ät trött på jobbet och orkar inte läsa genom hela tråden (om det har tagits upp tidigare)
Jag kör nu på en låda på 4ohm till min amp och har ohm-väljaren på 4ohm.
Men om jag köper 2st 8ohms lådor och använder bägge högtalarutgångarna ska den stå på 8 eller 4ohm då? 8+8=4ohm??
4, utgångarna är ALLTID parallellkopplade.
NÄSTAN alltid!
Det KAN ju vara ett stereosteg också, då är utgångarna separata och ska lastas separat!
okej och om jag bara använder ett uttag och kopplar vidare från första lådan via in/out? hur blir det då?
Lådorna är fortfarande parallellkopplade om du länkar det låda-låda-stärk, 4 ohm alltså. OM nån inte har kopplat om nåt i lådorna så är det parallellkoppling som standard.
Senast redigerad av Fernan den ons 02 mar 2011, 12:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Lite visualiserade exempel på hur man kan koppla ihop högtalare:

Bild
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+
Inlägg: 2352
Blev medlem: ons 17 mar 2010, 15:06
Ort: Lindesberg

Inlägg av jimbeam »

Fernan skrev:
jimbeam skrev:
TDHP skrev:
Mike skrev:
jimbeam skrev:Jag sitter och ät trött på jobbet och orkar inte läsa genom hela tråden (om det har tagits upp tidigare)
Jag kör nu på en låda på 4ohm till min amp och har ohm-väljaren på 4ohm.
Men om jag köper 2st 8ohms lådor och använder bägge högtalarutgångarna ska den stå på 8 eller 4ohm då? 8+8=4ohm??
4, utgångarna är ALLTID parallellkopplade.
NÄSTAN alltid!
Det KAN ju vara ett stereosteg också, då är utgångarna separata och ska lastas separat!
okej och om jag bara använder ett uttag och kopplar vidare från första lådan via in/out? hur blir det då?
Lådorna är fortfarande parallellkopplade om du länkar det låda-låda-stärk, 4 ohm alltså. OM nån inte har kopplat om nåt i lådorna så är det parallellkoppling som standard.
Tack för hjälpen!! Då har jag läget under kontroll..
MFKR
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 25 feb 2011, 00:39

Inlägg av MFKR »

Är det bättre ju lägre ohmtal man har eller är det tvärt om? Dvs klarar 4-topp+4-låda bättre/högre ljud än 8+8?
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

MFKR skrev:Är det bättre ju lägre ohmtal man har eller är det tvärt om? Dvs klarar 4-topp+4-låda bättre/högre ljud än 8+8?
Två högtalarlådor på 8 ohm blir 4 ohm för förstärkaren att jobba med, de flesta transistorförstärkare ger full effekt i 4 ohm.

Sedan handlar det om vad det är för högtalarlådor. Exempelvis 2st 1x12 på 8 ohm och en 2x12 på 4 ohm av samma märke/motsvarande serie spelar oftast ungefär lika starkt.

Däremot om man jämför säg en 4x10 på 4 ohm med två 4x10 på 8 ohm så spelar man såklart starkare med den dubbla 4x10-riggen. 8st 10"-element låter mer än 4st 10"-element, om båda riggarna får lika mycket effekt.

Om du undrar över rörförstärkare som går att ställa om mellan 4 och 8 ohm, och om den spelar starkast med en högtalarlåda på 4 ohm eller en på 8 ohm så är det ingen skillnad om högtalarlådorna är likvärdiga.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
MFKR
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 25 feb 2011, 00:39

Inlägg av MFKR »

Så du menar att det inte blir någon större skillnad om man har en topp+låda där båda ligger på 4 ohm eller topp+låda där båda ligger på 8 ohm? Tänker på ampegs rörtopp där man kan välja mellan 2 eller 4 ohm, ska man ta 2 ohm då ifall man har två lådor som ligger på 4 ohm vardera?
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

MFKR skrev:Så du menar att det inte blir någon större skillnad om man har en topp+låda där båda ligger på 4 ohm eller topp+låda där båda ligger på 8 ohm? Tänker på ampegs rörtopp där man kan välja mellan 2 eller 4 ohm, ska man ta 2 ohm då ifall man har två lådor som ligger på 4 ohm vardera?
Du ska alltid försöka matcha impedansen på en rörtopp, 2 lådor på 4 ohm blir 2 ohms last för toppen , alltså kör du på 2 ohm på toppen. Vitsen med impedansanpassning på en rörtopp är att alltid matcha slutrörens impedans.

Om man inte matchar impedansen så blir resultatet höga "flyback" voltages när slutstegets "rörhalvor" växlar (de jobbar ju i mottakt parvis eller 3 och 3 eller 4 och 4) vilket kan leda till att lindningarna i trafon smälter, pajade slutrör m.m.

Och uteffekten ändras inte på en rörtopp när man ändrar impedans på högtalarutgången. Det blir inte mer effekt med en 4-ohmslåda i 4-ohmsutgång än en 8-ohmslåda i en 8-ohmsutgång med en rörtopp.
bassinthecrowd
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 17:08

Inlägg av bassinthecrowd »

Fender Bassman 100 - är det bara att koppla in 2 lådor på 8ohm för att nå 4ohm (som förstärkaren vill ha)? Ville bara kolla för säkerhetens skull, så att det inte är 2 separata utgångar på 4ohm eller nåt...

Bra tråd för övrigt!
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Inlägg av mågis »

aah'fuan skrev:Fender Bassman 100 - är det bara att koppla in 2 lådor på 8ohm för att nå 4ohm (som förstärkaren vill ha)? Ville bara kolla för säkerhetens skull, så att det inte är 2 separata utgångar på 4ohm eller nåt...

Bra tråd för övrigt!
Ja.
Fernan skrev: ...vitsen med impedansanpassning på en rörtopp är att alltid matcha slutrörens impedans...
Ja, nästan. Man matchar slutstegstransformatorns impedans mot lådans impedans för att få samma spänningsfall över dom...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
bassinthecrowd
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 17:08

Inlägg av bassinthecrowd »

mågis skrev:
aah'fuan skrev:Fender Bassman 100 - är det bara att koppla in 2 lådor på 8ohm för att nå 4ohm (som förstärkaren vill ha)? Ville bara kolla för säkerhetens skull, så att det inte är 2 separata utgångar på 4ohm eller nåt...

Bra tråd för övrigt!
Ja.
Fernan skrev: ...vitsen med impedansanpassning på en rörtopp är att alltid matcha slutrörens impedans...
Ja, nästan. Man matchar slutstegstransformatorns impedans mot lådans impedans för att få samma spänningsfall över dom...
Tack för snabbt svar!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

mågis skrev:
aah'fuan skrev:Fender Bassman 100 - är det bara att koppla in 2 lådor på 8ohm för att nå 4ohm (som förstärkaren vill ha)? Ville bara kolla för säkerhetens skull, så att det inte är 2 separata utgångar på 4ohm eller nåt...

Bra tråd för övrigt!
Ja.
Fernan skrev: ...vitsen med impedansanpassning på en rörtopp är att alltid matcha slutrörens impedans...
Ja, nästan. Man matchar slutstegstransformatorns impedans mot lådans impedans för att få samma spänningsfall över dom...
Utgångstrafons roll är väl att transformera slutrörens höga impedans till högtalarens låga impedans ?? Ex 6 KT88:or har en impedans på runt 1800 ohm, trafon "översätter" lådans 8 ohm till rätt impedans. Så har jag fattat det, men jag kan ju ha fel.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nu är jag brydd igen.

Vad händer med impedansen om man parallellkopplar TRE 8 ohms-lådor?
Alla på 400W.
Vad blir den totala impedansen och hur mycket effekt får varje låda i %?
Rör sig om 2st 1x15 och 1st 2x10.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Update.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

TDHP skrev:Nu är jag brydd igen.

Vad händer med impedansen om man parallellkopplar TRE 8 ohms-lådor?
Alla på 400W.
Vad blir den totala impedansen och hur mycket effekt får varje låda i %?
Rör sig om 2st 1x15 och 1st 2x10.
Du får 8/3 dvs ~2,7 ohm. Eftersom det är samma impedans för alla tre får de 1/3 av effekten var.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

tks skrev:
TDHP skrev:Nu är jag brydd igen.

Vad händer med impedansen om man parallellkopplar TRE 8 ohms-lådor?
Alla på 400W.
Vad blir den totala impedansen och hur mycket effekt får varje låda i %?
Rör sig om 2st 1x15 och 1st 2x10.
Du får 8/3 dvs ~2,7 ohm. Eftersom det är samma impedans för alla tre får de 1/3 av effekten var.
Japp, klurade ut det! Kör nu M9:an med 2st 1x15 och 1st 2x10! 8)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Tänkte bara påminna om att jag skrev om texten för inte allt för länge sedan, det kan vara värt en genomläsning även om ni läst den gamla versionen.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BandmasterPete
Medlem
Inlägg: 246
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 21:27
Ort: Göteborg

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av BandmasterPete »

Grymt bra tråd! :tummenupp:
Aguilar Tonehammer 350, DB 112
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Bassplaya »

Om jag kopplar min Terror-topp i PA via DI (utan låda) så är det bara preampen i toppen som är aktiv.
Jag behöver alltså inte tänka om PA:t ger tillräckligt med effekt för att matcha toppens uteffekt som när jag kopplar till en låda.

Rätt eller fel?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av mikkejohansson »

Bassplaya skrev:Om jag kopplar min Terror-topp i PA via DI (utan låda) så är det bara preampen i toppen som är aktiv.
Jag behöver alltså inte tänka om PA:t ger tillräckligt med effekt för att matcha toppens uteffekt som när jag kopplar till en låda.

Rätt eller fel?
Rätt att PA:t inte påverkar toppen när du linear. Fel KAN det bli om toppen inte klarar av att gå utan last (högtalare). Vet inte hur Terrorn är.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Bassplaya »

mikkejohansson skrev:
Bassplaya skrev:Om jag kopplar min Terror-topp i PA via DI (utan låda) så är det bara preampen i toppen som är aktiv.
Jag behöver alltså inte tänka om PA:t ger tillräckligt med effekt för att matcha toppens uteffekt som när jag kopplar till en låda.

Rätt eller fel?
Rätt att PA:t inte påverkar toppen när du linear. Fel KAN det bli om toppen inte klarar av att gå utan last (högtalare). Vet inte hur Terrorn är.
Eftersom det är en hybridtopp med rör i försteget och transistorer i slutsteget så ska det väl inte vara problem. Det är väl bara rörslutsteg som måste ha last?

Det är väl bl a därför helrörstoppar saknar DI-utgång?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av mikkejohansson »

Bassplaya skrev:
mikkejohansson skrev:
Bassplaya skrev:Om jag kopplar min Terror-topp i PA via DI (utan låda) så är det bara preampen i toppen som är aktiv.
Jag behöver alltså inte tänka om PA:t ger tillräckligt med effekt för att matcha toppens uteffekt som när jag kopplar till en låda.

Rätt eller fel?
Rätt att PA:t inte påverkar toppen när du linear. Fel KAN det bli om toppen inte klarar av att gå utan last (högtalare). Vet inte hur Terrorn är.
Eftersom det är en hybridtopp med rör i försteget och transistorer i slutsteget så ska det väl inte vara problem. Det är väl bara rörslutsteg som måste ha last?

Det är väl bl a därför helrörstoppar saknar DI-utgång?
Borde funka då.

ALLA rörtoppar saknar inte DI dock :)

Mesa, Aguilar, Ampeg...de flesta moderna rörtoppar har DI-utgång. Fast de går inte köra utan last bara.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av funkys**t »

Bustern har en speaker mute. Otroligt smart! Fan jag saknar den!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av mikkejohansson »

funkys**t skrev:Bustern har en speaker mute. Otroligt smart! Fan jag saknar den!
Ja, fast - funkade den verkligen som last? Jag tycker mig ha läst mig fram till att den inte gjorde det...

Eller gjorde och gjorde...min topp står oservice:ad i förrådet. Borde stöka upp. Och sälja. Eller använda.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar