Ampeg SVT 200T

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Ampeg SVT 200T

Inlägg av Basiiwan »

Jahapp, vad har vi att säga om den här då? Köpte den tillsammans med en Behringer 1x15 för 3000:- för en herrans massa år sedan och har läst mycket gott om den. Amerikansk-tillverkad, men den är i lite risigt skick (inte estetiskt), inte fått någon service sedan den köptes ny av den förra ägaren i början av 2000-talet. Den fungerar helt klart men känns lite klen i sin uteffekt. Värd att rusta upp? Andrahandsvärde? Alla tankar och anekdoter är välkomna!

Inte min på bilden men av fronten att dömma så är det exakt en sådan.

Bild
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Ampeg SVT 200T

Inlägg av Grafen »

De där dök upp i hyrbacklinen ganska ofta under det glada 90-talet och jag minns den som en solid och välljudande transistortopp med bra eq.
Blev lite förvånad när du säger stt den låter klent för jag minns den som rätt högljudd?
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Ampeg SVT 200T

Inlägg av lekamen »

Jag hade en för några år sedan parad med en 410 & 115. Runt, mulligt med en skön djupbas och starkt spelade den. Men onödigt tung för en stärkare som ger 350W i 4 ohm.
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: Ampeg SVT 200T

Inlägg av Föredetting »

lekamen skrev:Jag hade en för några år sedan parad med en 410 & 115. Runt, mulligt med en skön djupbas och starkt spelade den. Men onödigt tung för en stärkare som ger 350W i 4 ohm.
Samma här! En 410 HE plus en gammal Custom Sound-låda med en Fane Studio 15 B. Runt o mulligt, jajjamän. Min började tyvärr tystna när den blev varm men kompisen ljummade på samtliga lödningar på moderkortet och sen var den OK. Bytte in toppen i mitten av 90-talet mot en SVT 3 Pro som hängde med tills för ett par år sedan.
Lite udda namnsättning, den heter 200 men ger 350, det brukar ju vara tvärtom..
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Ampeg SVT 200T

Inlägg av Basiiwan »

Ah, kul! Är ju sugen på att lämna in den och få den genomgången. Gillar ljudet i den även om den ger lite snålt tryck nuförtiden :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Ampeg SVT 200T

Inlägg av Basiiwan »

Grafen skrev:De där dök upp i hyrbacklinen ganska ofta under det glada 90-talet och jag minns den som en solid och välljudande transistortopp med bra eq.
Blev lite förvånad när du säger stt den låter klent för jag minns den som rätt högljudd?
Ja, den lät nog högre förr i tiden. Nu får man vrida den på max och ändå räcker det inte fram. Säkerligen fixat om man skulle lämna den på service.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: Ampeg SVT 200T

Inlägg av Vasoline »

Vad är dom värda i andra hand numera ungefär?
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Ampeg SVT 200T

Inlägg av Basiiwan »

Inte en blekaste faktiskt. Någon tusenlapp sådär kan jag tänka mig..

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
danielfrilans
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 03 apr 2016, 17:05

Re: Ampeg SVT 200T

Inlägg av danielfrilans »

Har en tillsalu i en rigg med 410 och 115. Någon som är sugen?
Skriv svar