Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev: mån 16 sep 2019, 03:25 Mycket märkligt..

Har ju svårt att tro att tyska och brittiska Mesa-kunde behöver skicka sina grejer till Italien...
Förmodligen en speciell italienare som orkar serva Mesa (Brittiska importören tex är tydligen inte jätteintresserad). Vad jag fattat för är just Mesa Boogie allt som oftast en mardröm att arbeta med pga mycket teknik på liten plats och de är svåra att montera isär och felsöka i. Risken blir ju då att lönsamheten blir dålig (fler timmar än man kan ta betalt för). Vad som gör det än värre är att de håller ganska hårt i dokumentationen vilket gör att många vägrar ta in en Mesa på arbetsbordet.

Kvarstår ju då bara enstaka auktoriserade som nog får en del dokumentation, men scheman stämmer oftast inte då de inte verkar bry sig om att revidera vid ändringar (om man är konspiratorisk tror man att de avsiktligt lämnar ut felaktiga scheman). Det är nog tyvärr så att efter garantitiden gått ut så är man ganska utlämnad vid problem med förstärkaren.

Tilläggas kan ju att det finns andra sidan av spektrumet. Peavey tex har jättebra eftermarknadsservice. De brukar vara snabba med svar och det går även bra att beställa delar. Jag som hobbymekare skickade ett mail med förfrågan om kretsschema till Peavey VB-2. Dagen efter fick jag svaret; "Det här är allt vi har", vilket gjorde att jag fick mer än jag frågade om.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av Aslan »

Tycker det är lite tråkigt, då Mesa har FANTASTISKT rykte om sig i USA att lösa det mesta smidigt och snabbt mot ofta en låg kostnad även efter garantitiden gått ut. Utanför USA verkar det vara mycket svårare med service. Jag spelar själv Mesa (endorser) och har ALDRIG haft problem med mina grejer (peppar, peppar..), så jag har ingen erfarenhet av servicen i Europa...
Antar att det hänger på att Mesa fortfarande är ett relativt litet företag, som gärna gör servicen själv så man har kontroll på det. Då blir det svårt att delegera service utanför USA...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 442
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av Rut66 »

Danne skrev: tor 19 sep 2019, 11:08
blackparkas skrev: mån 16 sep 2019, 03:25 Mycket märkligt..

Har ju svårt att tro att tyska och brittiska Mesa-kunde behöver skicka sina grejer till Italien...
Tilläggas kan ju att det finns andra sidan av spektrumet. Peavey tex har jättebra eftermarknadsservice. De brukar vara snabba med svar och det går även bra att beställa delar. Jag som hobbymekare skickade ett mail med förfrågan om kretsschema till Peavey VB-2. Dagen efter fick jag svaret; "Det här är allt vi har", vilket gjorde att jag fick mer än jag frågade om.
Hej.
Har du kvar kretsschemat till Peavey VB-2?
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av Danne »

Rut66 skrev: fre 20 sep 2019, 10:04 Hej.
Har du kvar kretsschemat till Peavey VB-2?
Japp! Om du pm:ar mig en mailadress så kan jag skicka till dig någon gång i helgen.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av blackparkas »

Danne skrev: tor 19 sep 2019, 11:08
blackparkas skrev: mån 16 sep 2019, 03:25 Mycket märkligt..

Har ju svårt att tro att tyska och brittiska Mesa-kunde behöver skicka sina grejer till Italien...
Vad jag fattat för är just Mesa Boogie allt som oftast en mardröm att arbeta med pga mycket teknik på liten plats och de är svåra att montera isär och felsöka i. Risken blir ju då att lönsamheten blir dålig (fler timmar än man kan ta betalt för). Vad som gör det än värre är att de håller ganska hårt i dokumentationen vilket gör att många vägrar ta in en Mesa på arbetsbordet.
Fast det där gäller ALL elektronik idag.
Mesas småtoppar är t.ex. större än andras och GK är ju näst intill omöjliga att laga efter vad jag förstått, när de väl gått sönder.
Vilket de gör.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev: ons 25 sep 2019, 15:26
Danne skrev: tor 19 sep 2019, 11:08
blackparkas skrev: mån 16 sep 2019, 03:25 Mycket märkligt..

Har ju svårt att tro att tyska och brittiska Mesa-kunde behöver skicka sina grejer till Italien...
Vad jag fattat för är just Mesa Boogie allt som oftast en mardröm att arbeta med pga mycket teknik på liten plats och de är svåra att montera isär och felsöka i. Risken blir ju då att lönsamheten blir dålig (fler timmar än man kan ta betalt för). Vad som gör det än värre är att de håller ganska hårt i dokumentationen vilket gör att många vägrar ta in en Mesa på arbetsbordet.
Fast det där gäller ALL elektronik idag.
Mesas småtoppar är t.ex. större än andras och GK är ju näst intill omöjliga att laga efter vad jag förstått, när de väl gått sönder.
Vilket de gör.
Ja, helt klart är ju alla mikrostärkare per definition pyttiga med service-ovänlighet som följd. Det jag mest syftade på är Mesas rörstärkare där de tydligen är generellt -både nutida och historiskt- mer komplicerade i konstruktionen än konkurrenternas.
Användarvisningsbild
dalmobossen
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre 21 jan 2011, 11:13
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av dalmobossen »

Jag fick samma behandling när min m6:a brann. Visserligen fick jag tala en del för min sak då toppen var 6 år gammal och garantin gått ut. Men till sist blev den skickad till USA och genomgick en mängd uppgraderingar under skalet. Hade den tillbaka inom två veckor. Helt utan kostnad. 👍👍
Warwick Corvette pro series 4
Warwick Corvette RB 5
Mesa Boogie M6-Carbine
Mesa Boogie PH 1x15
Mesa Boogie PH 4x10
Sansamp VT Bass
EBS Multicomp
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av bjelkeman »

Jag ångrar jag sålde min M6. :(
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av Elfström »

bjelkeman skrev: tor 26 sep 2019, 00:37 Jag ångrar jag sålde min M6. :(
Väntade på detta........ :D
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av blackparkas »

Det var knappast något chockerande avslöjande... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av bjelkeman »

Hahaha. Jag är så transparent. Inte för att jag behöver en. Helt nöjd klass D ägare. :P
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av blackparkas »

Tydligen inte heeeelt nöjd.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av bjelkeman »

Jo. Jag har inte flera basar för att jag inte är nöjd. Jag har fler för att alla basar är inte lika. Samma med förstärkare.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar