Fender Studiobass 200 är de nåt att ha ?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Les_Claypool
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 13:27
Ort: Orust

Fender Studiobass 200 är de nåt att ha ?

Inlägg av Les_Claypool »

Har en vän som har en studiobass ståendes som han vill sälja men hur e dom egentligen?
Vet att den är tung och jobbig och har kollat youtubeklipp men där dom mesta är dåligt inspelade och de låter rätt plonkigt och sådär .
Är de någon med erfarenhet som kan uttala sig om denna best ?
Sire V7
Ebs Drome Classic
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fender Studiobass 200 är de nåt att ha ?

Inlägg av Roger Hedin »

Fantastisk!
Den låter hur bra som helst. Sen är den ett veritabelt elände att släpa på p.g.a. sitt format och sin vikt. Den absolut bästa rörkombon för bas som gjorts. Bara så där... :nickar: :nickar: :nickar:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Les_Claypool
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 13:27
Ort: Orust

Re: Fender Studiobass 200 är de nåt att ha ?

Inlägg av Les_Claypool »

Roger Hedin skrev:Fantastisk!
Den låter hur bra som helst. Sen är den ett veritabelt elände att släpa på p.g.a. sitt format och sin vikt. Den absolut bästa rörkombon för bas som gjorts. Bara så där... :nickar: :nickar: :nickar:
De va inga små ord !!
Påminner den något om en klassisk 100w bassman?
Sire V7
Ebs Drome Classic
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Fender Studiobass 200 är de nåt att ha ?

Inlägg av Danny »

Jag har en och kan bara instämma med Roger. Svinbra köp och bygg topp och låda av den. Det har jag.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fender Studiobass 200 är de nåt att ha ?

Inlägg av Roger Hedin »

Les_Claypool skrev:
Roger Hedin skrev:Fantastisk!
Den låter hur bra som helst. Sen är den ett veritabelt elände att släpa på p.g.a. sitt format och sin vikt. Den absolut bästa rörkombon för bas som gjorts. Bara så där... :nickar: :nickar: :nickar:
De va inga små ord !!
Påminner den något om en klassisk 100w bassman?
Den är så mycket mer. Dels Bassman men med fembands rördriven eq. Och en line out tappad från slutsteget så du kan skicka slutstegsmorr till mixer.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Fender Studiobass 200 är de nåt att ha ?

Inlägg av Punkster »

Jag köpte Rogers Studio Bass, efter att han tröttnat på att släpa på den. :wink:

Jag gillade den skarpt, iaf själva förstärkaren. Som ett resultat av själva lådans utformning och 15"-elementet som sitter i så låter den lite platt i originalformat. Jag kopplade bort elementet och körde den i en fyrtia istället, och då jävlar blev det andra bullar. Det är också tydligen ganska vanligt att de byggts om från combo till separat topp och låda pga. det. Tror inte att det finns så jättemånga Studio Bass kvar i originalformat längre.
/Linus
healons
Medlem+
Inlägg: 891
Blev medlem: tor 18 mar 2010, 16:47

Re: Fender Studiobass 200 är de nåt att ha ?

Inlägg av healons »

Om jag säger så här: sålde min Ampeg V4 för jag tyckte denna lät mkt mkt bättre.
Gainratt = dist utan att behöva maxa + en grym eq.

Däremot va min en kapad kombo så jag kör den som topp med låda
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Fender Studiobass 200 är de nåt att ha ?

Inlägg av Basmagnus »

Om inte du vill ha den så skicka din polare till mig, jag är mycket intresserad!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fender Studiobass 200 är de nåt att ha ?

Inlägg av Roger Hedin »

Basmagnus skrev:Om inte du vill ha den så skicka din polare till mig, jag är mycket intresserad!
Nackdelen är att enbart stärkaren väger som en mindre bil. ;) Trots att den är kapad. Sen är den rejält mycket större än det mesta andra. Min plan var att göra topp och låda av min, jag fick t.o.m. plywood kapad till hela paketet, men jag sålde det också. Jag kommer inte ihåg till vem.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Fender Studiobass 200 är de nåt att ha ?

Inlägg av Danny »

Fast man tar vikten när den låter så magiskt bra. Den tillsammans med min gamla Mesa 400 är nog de mest välljudande rörhäckarna jag ägt. Studiobassen är snäppet vassare t.o.m. Det räcker med sladd för att det ska låta riktigt jäkla bra.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Fender Studiobass 200 är de nåt att ha ?

Inlägg av Hellbum »

Roger Hedin skrev:
Basmagnus skrev:Om inte du vill ha den så skicka din polare till mig, jag är mycket intresserad!
Nackdelen är att enbart stärkaren väger som en mindre bil. ;) Trots att den är kapad. Sen är den rejält mycket större än det mesta andra. Min plan var att göra topp och låda av min, jag fick t.o.m. plywood kapad till hela paketet, men jag sålde det också. Jag kommer inte ihåg till vem.
Såldes till mig, har inte stärkaren kvar tyvärr.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Fender Studiobass 200 är de nåt att ha ?

Inlägg av Eagle Hazze »

Ägde en på 70-talet den hade ett brett varmt ljud med kapacitet till brutalvolym.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: Fender Studiobass 200 är de nåt att ha ?

Inlägg av GNUlars »

Allt utan hjul är skitjobbigt! En stor bascombo med hjul kan vara betydligt roligare att hantera än en liten entolvcombo till gitarr som väger 25kg och måste lyftas hela tiden...
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Skriv svar