Lättviktstopp

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Lättviktstopp

Inlägg av LasseBas »

Jag har nu provar flera bastoppen lättviktare och tycker de gör sitt jobb kanon. Men jag har inte hittat den ultimata lättviktaren,den bör inte väga mer än 4 kg, gärna mindre, ha inbyggd stämmare, ett kraftfullt ljud (typ 500w),och gärna en gain/driveconttoll eller liknande för att vässa på knorr på ljudet. Har testat TCElectronics BH250, EBS Reidmar 750, Fender Rumble 200, Ampeg PF 800 (lättviktaren).. osv, men inte hittat den ultimata. Tips?
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lättviktstopp

Inlägg av Roger Hedin »

Quilter BassBlock 800! 800 W RMS och 1,7 kg!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MEnJweAouaE[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gONrrngWB9A[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=x_URRlf6YMA[/youtube]

Finns här:
http://www.euroamp.com/produkt/quilter-bass-block-800/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.thomann.de/se/quilter_bass_block_800.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Lättviktstopp

Inlägg av gthyni »

Mesa Subway D-800, ingen inbyggd stämapparat och kostar flis men låter riktigt riktigt bra jmft med andra lättviktare.
Bild

Aguilar Tone Hammer 500, samma sak där men lite billigare och lite mer vintage ton och mindre variation, men gott mos
Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Lättviktstopp

Inlägg av Aslan »

Med dessa krav kommer jag bara på TC RH450/750. Den har även inbyggd stämmare.
Annars gillar jag Mesa D800 bäst!
Men den har varken stämmare eller driveratt inbyggd. Det är ju det man har pedaler till:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Lättviktstopp

Inlägg av funkys**t »

Aguilar Tone Hammer 500 och Mesa D800 (eller 800+) är bäst. Quilter kan jag inte uttala mig om men den har fått stora lovord så den är säkert i klass med nyss nämnda. Ett alternativ är Tech 21 VT-Bass 500. Kanske snäppet under men kostar hälften så mycket och är universum ”bättre” än Reidmar.

https://andreassonmusik.se/tech-21-vt-500" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Lättviktstopp

Inlägg av funkys**t »

Inbyggd stämmare? Vad är det för trams??
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Lättviktstopp

Inlägg av LasseBas »

Ok, tack för snabba svar, ska kolla in Tonehamme och Quilter. Tech 21 VTbass ny för mig, också kollas in. Visst, stämmare finns det andra prylar för, men när jag hade min TC Electronic BH 250 på några gig var det great att bara muta o stämma mellan låtarna, behövde inte koppla in massa andra grejor. Men som sagt, inte prio 1.
Senast redigerad av LasseBas den lör 30 jun 2018, 22:21, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Lättviktstopp

Inlägg av Per »

Jag gillar min Genzler Magellan 800. Två kanaler, gain, filter, 2,8 kg, bra botten och ett j-a flås i 2,67 ohm, men nej, ingen stämmare.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Lättviktstopp

Inlägg av Grundström »

Har en VT 500 till salu om det skulle vara intressant. Lite som någon skrev ovanför. Bra men kanske inte den bästa, men långt ifrån den sämsta lättviktare. Prisvärt!!
//Emil
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Lättviktstopp

Inlägg av LasseBas »

Grundström skrev:Har en VT 500 till salu om det skulle vara intressant. Lite som någon skrev ovanför. Bra men kanske inte den bästa, men långt ifrån den sämsta lättviktare. Prisvärt!!
Ok, priside på den?
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Lättviktstopp

Inlägg av Grundström »

3000:- tänkte jag.

Finns i Nora utanför Örebro, men kan skickas också.
//Emil
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Lättviktstopp

Inlägg av hitman »

Förstår inte missnöjet med EBS Reidmar bland vissa här. Den låter ju riktigt bra och synnerligen prisvärd. 3,5 kilo. Jag har aldrig behövt vrida på mer än ca klockan 10 på volymen, på folkparksscener o dyl kör jag en extra 12" låda bara.

Och till skillnad mot en del av USA-byggena så är det hög kvalitet.

Skulle aldrig kunna tänka mig att byta ut min 250, jag är välsignad med hyfsat många spelningar och behöver prylar som låter bra, som jag orkar bära, som fungerar och som jag kan lita på. Och eftersom jag är snål så kommer jag aldrig köpa dyrt, när det finns hyfsat billigt som fungerar.
Senast redigerad av hitman den mån 02 jul 2018, 09:56, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Lättviktstopp

Inlägg av gthyni »

hitman skrev:Förstår inte missnöjet med EBS Reidmar bland vissa här.
Har ingen större erfarenhet av Reidmar men har kört på andra EBS-stärkare och har haft problem att höra mig själv. Det gäller även andra SS-förstärkare. Troligen är det jag som är bortskämd och inte ids skruva på lånegrejer, vill bara plugga in med stärkar ställd flat och få gott ljud. Om man lägger tid på det går det säkert att få det att funka bätttre. Har börjat köra med en bra kompressor när jag får okänd backline vilket hjälper hörbarheten iaf.
Mina rekommendationer ovan är utifrån min plug-and-play-önskan.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Lättviktstopp

Inlägg av LasseBas »

hitman skrev:Förstår inte missnöjet med EBS Reidmar bland vissa här. Den låter ju riktigt bra och synnerligen prisvärd. 3,5 kilo. Jag har aldrig behövt vrida på mer än ca klockan 10 på volymen, på folkparksscener o dyl kör jag en extra 12" låda bara.

Och till skillnad mot en del av USA-byggena så är det hög kvalitet.

Skulle aldrig kunna tänka mig att byta ut min 250, jag är välsignad med hyfsat många spelningar och behöver prylar som låter bra, som jag orkar bära, som fungerar och som jag kan lita på. Och eftersom jag är snål så kommer jag aldrig köpa dyrt, när det finns hyfsat billigt som fungerar.
Håller med, har en Reidmar 750 som nästan är för stark, jag har aldrig haft högre på kontrollen Gain: än 1;5-2 och lika mycket på Mastern. Det blir svårt att justera volymen när man bara behöver nudda kontrollen för att ändra. Jag skulle ha lättare att hantera en 500w, så jag ska också skaffa en mindre stärkare.
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Lättviktstopp

Inlägg av Hellish »

Gallien Krueger MB Fusion 500 låter som något för dig. Förutom inbygggd stämmis då.
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Lättviktstopp

Inlägg av LasseBas »

Hellish skrev:Gallien Krueger MB Fusion 500 låter som något för dig. Förutom inbygggd stämmis då.
GK är ett bra tips,veta TT GK är stora i USA. Lite inne på att testa AquilatcTonehammer 350 för att se om den räcker. Jag har även tyngre stärkare som EBS Classic 500 och EBS TD 350, så skal se hur långt jag kommer med en liten 1,5 kg Tonehammer. Ett annat alternativ är TC Electronic BH 550, samma prisklass och inbyggd stämmare....
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Lättviktstopp

Inlägg av Håcke »

Jag har en GK MB250, 1,8kg och 250W.
Låter toppenbra tycker jag och ryms i ryggan.
Har haft en MB500 fusion med rör i försteget som förstås var ännu bättre och mer pulver. Skulle vilja ha en sån också...
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Lättviktstopp

Inlägg av bas putte »

hitman skrev:Förstår inte missnöjet med EBS Reidmar bland vissa här. Den låter ju riktigt bra och synnerligen prisvärd. 3,5 kilo. Jag har aldrig behövt vrida på mer än ca klockan 10 på volymen, på folkparksscener o dyl kör jag en extra 12" låda bara.

Och till skillnad mot en del av USA-byggena så är det hög kvalitet.

Skulle aldrig kunna tänka mig att byta ut min 250, jag är välsignad med hyfsat många spelningar och behöver prylar som låter bra, som jag orkar bära, som fungerar och som jag kan lita på. Och eftersom jag är snål så kommer jag aldrig köpa dyrt, när det finns hyfsat billigt som fungerar.

Håller med, har en 250 jag med och kör som du gör en eller 2 st 12 kan ibland koppla in den på min 2*15 också låter oftast EQun var ur kopplad lite sugen att skaffa en till för att köra båda tillsammans
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lättviktstopp

Inlägg av Roger Hedin »

Det finns en fin o-lättviktstopp till salu här på forumet. Den väger några kilo, men har ett hanterbart format trots det. Kolla in Eden WT550 för kaffepengar. Den fixar allt utom Parkas... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Lättviktstopp

Inlägg av lekamen »

Jag har en Aguilar Tonehammer 500 som borde lämna mig. Finns i Stockholm på Ekerö.
//Peter
RexHunter
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Lättviktstopp

Inlägg av RexHunter »

Jag har precis köpt en beg Aguilar TH500. Inte testat med bandet ännu, men det första intrycket på egen hand i garaget med en jazzbas rätt in utan effekter och en TKS112 är att det är en mycket välljudande och kompetent topp.
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Lättviktstopp

Inlägg av LasseBas »

lekamen skrev:Jag har en Aguilar Tonehammer 500 som borde lämna mig. Finns i Stockholm på Ekerö.
//Peter
Peter: är på jakt efter en Aquilar 500, Kan vi höras på mejlen?
lassexx@hotmail.com
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Lättviktstopp

Inlägg av hitman »

För övrigt måste jag prisa videorna som demar Quilter - vad bra att dom faktiskt spelar bas också så man får höra hur dom låter! Och dessutom låter bra :tummenupp:

Alltför många liknande videos går bara ut på att visa att basisten ifråga har lärt sig en massa cirkuskonster.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lättviktstopp

Inlägg av blackparkas »

Mesa D800 är facit bland lättviktarna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar