TKS

Prata om förstärkare och högtalare
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: TKS

Inlägg av Hånken »

Oh ja, db-bass. Bara det att de får passa sig så inte tyska db stämmer dom. Tyska db gör "lyx" Pa-system, högtalare, och monitorer. Men det kanske inte tillhör tråden.
Bild
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: TKS

Inlägg av bjelkeman »

Nya TKS lyser med sin frånvaro just nu. Går begagnat priserna upp då? (Ska inte sälja dock.)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: TKS

Inlägg av Aslan »

bjelkeman skrev:Nya TKS lyser med sin frånvaro just nu. Går begagnat priserna upp då? (Ska inte sälja dock.)
Så kan det säkert vara. Om man vill köpa nytt och de inte går att få tag i så kan ju begagnat i bra skick vara ett alternativ:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: TKS

Inlägg av Subsonic »

Hånken skrev: tis 19 feb 2019, 21:20 Oh ja, db-bass. Bara det att de får passa sig så inte tyska db stämmer dom. Tyska db gör "lyx" Pa-system, högtalare, och monitorer. Men det kanske inte tillhör tråden.
Fast det där på bilden är italienska dB, ett mer... budgetinriktat fabrikat. Du menar nog d&b. :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: TKS

Inlägg av blackparkas »

Barefaced får vara hur bra de vill.
Men 12000 för en 2x12...

Då köper jag hellre något annat...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
masaba
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 15:27
Ort: Stockholm

Re: TKS

Inlägg av masaba »

Håller med, priserna för Barefaced är väl höga även om jag inte tvivlar på vad man får för pengarna. Såväl ny- som begagnatmarknaden för TKS känns väldigt döda just nu. Ingen respons från TKS alls, och ingen respons på min och andras köpannonser (söker en S112). Priserna kan nog gå därefter. Trist.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: TKS

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev: tis 26 feb 2019, 11:18 Barefaced får vara hur bra de vill.
Men 12000 för en 2x12...

Då köper jag hellre något annat...
En Mesa Subway 2x12 är 18.5 papp, en Aguilar 410 17k, EBS Neo 212, 12.5k. Så Barefaced, som många tycker låter riktigt bra, är kanske inte så tokigt prisade? Men du kanske jämför med något annat bra.

TKS var nog för billiga kanske. :D
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
masaba
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 15:27
Ort: Stockholm

Re: TKS

Inlägg av masaba »

bjelkeman skrev: tis 26 feb 2019, 16:17 TKS var nog för billiga kanske. :D
TKS var helt klart väl billiga. Jag hade lätt kunnat betala en tusenlapp till (kanske två) sett till design och kvalitet jämfört med listpris.
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: TKS

Inlägg av BillWyman »

masaba skrev:
bjelkeman skrev: tis 26 feb 2019, 16:17 TKS var nog för billiga kanske. :D
TKS var helt klart väl billiga. Jag hade lätt kunnat betala en tusenlapp till (kanske två) sett till design och kvalitet jämfört med listpris.
TKS har/hade inga mellanhänder som ska/skulle ha sin del av kakan.
Därav det lägre priset mot kund.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
masaba
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 15:27
Ort: Stockholm

Re: TKS

Inlägg av masaba »

BillWyman skrev: tis 26 feb 2019, 17:01 TKS har/hade inga mellanhänder som ska/skulle ha sin del av kakan.
Därav det lägre priset mot kund.
I know. Däremot var det väldigt mycket bang for the buck, så det borde finnas utrymme att ta lite mer betalt. Man får också komma ihåg att ganska mycket tid gått åt för att etablera verksamheten och att utveckla produkterna, dessutom ska pengarna (efter att staten tagit sin del) även täcka såväl produktionskostnader som andra kostnader samt lön. Och kanske någon reklamation också, vem vet. Det adderar på helt enkelt.

Sett till kvalitén på produkterna, och att de var handbyggda med mycket kärlek och driv, så hade jag inte haft något emot att betala lite mer jämfört med de massproducerade alternativen helt enkelt. Framförallt när de väl bevisat sig och blivit etablerade, och dessutom började få spridning i såväl SE som UK.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: TKS

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev: tis 26 feb 2019, 16:17
blackparkas skrev: tis 26 feb 2019, 11:18 Barefaced får vara hur bra de vill.
Men 12000 för en 2x12...

Då köper jag hellre något annat...
En Mesa Subway 2x12 är 18.5 papp, en Aguilar 410 17k, EBS Neo 212, 12.5k. Så Barefaced, som många tycker låter riktigt bra, är kanske inte så tokigt prisade? Men du kanske jämför med något annat bra.

TKS var nog för billiga kanske. :D

Som sagt var det inga mellanhänder på TKS, då blir det ju billigare, och SKA vara billigare...

Mesa Subway är alldeles för dyr för hur de spelar.
Har iofs bara testat 1x10 och 1x12.

Jag personligen köper hellre en Aguilar för 15-17 papp helt klart än en Barefaced för 12-13.
Det är inte särskilt stor skillnad.
Men jag tycker Barefaced-lådorna är fula.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: TKS

Inlägg av Hånken »

Subsonic skrev: tis 26 feb 2019, 09:14
Hånken skrev: tis 19 feb 2019, 21:20 Oh ja, db-bass. Bara det att de får passa sig så inte tyska db stämmer dom. Tyska db gör "lyx" Pa-system, högtalare, och monitorer. Men det kanske inte tillhör tråden.
Fast det där på bilden är italienska dB, ett mer... budgetinriktat fabrikat. Du menar nog d&b. :)
Ja men se där. Då är de 3 st som heter d&b, db, och DB. T o m jag blev konfys. Tyskarna stämmer italienarna som stämmer engelsmännen. Tur att TKS är ensamma om namnet hittills då... i alla fall.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: TKS

Inlägg av Hånken »

Ja om man jämför TKS med Barefaced så ser man att kanske var det välgörenhet som TKS sysslar/sysslade med. TKS är oerhört billiga iform om man mäter "prisvärda". Undrar inte om han/dom gjort en liten felkalkylering där, som inte höll i långa loppet. Det är en sak att göra det som "hemmpul" åt sig själv, sitt band, och några enstaka kompisar. Men skall man "steppa upp" och sälja offentligt, så stiger kostnaderna för admnistration, och det är en massa annat kring, som man inte vill syssla med egentligen, som måste till. Brinnande passion räcker bara så långt, förr eller senare slår magsåren till ...

Precis som de tidigare nyare asiatiska märkena skulle in på marknaden. Istället för reklam och sponsring, så tog de en förlust de första åren för att få upp ryktet, och försäljningen, sedan efter några år så "smyghjöjde" de priserna samtidigt som de "smygsänkte" kvaliteten. De sänker kvallen lite försiktigt så att det inte märks med en gång. Kommer speciellt ihåg Samick, Greg Bennet basar och gitarrer. När de får upp produktionen och kränger mer tack vare "word of mouth" så sjunker kvallen. Det var likadant med Squier på 80-talet. Först var de kanon sedan...

Jag har inget emot att TKS sätter igång med högre priser och kanske lite mer sansad orderhantering. Vad vet jag.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: TKS

Inlägg av jisac »

Hånken skrev: lör 09 mar 2019, 08:54
Subsonic skrev: tis 26 feb 2019, 09:14
Hånken skrev: tis 19 feb 2019, 21:20 Oh ja, db-bass. Bara det att de får passa sig så inte tyska db stämmer dom. Tyska db gör "lyx" Pa-system, högtalare, och monitorer. Men det kanske inte tillhör tråden.
Fast det där på bilden är italienska dB, ett mer... budgetinriktat fabrikat. Du menar nog d&b. :)
Ja men se där. Då är de 3 st som heter d&b, db, och DB. T o m jag blev konfys. Tyskarna stämmer italienarna som stämmer engelsmännen. Tur att TKS är ensamma om namnet hittills då... i alla fall.
Bara han inte gjort sig ovän med Putin och grabbarna :shock:

https://sv.wikipedia.org/wiki/TKS
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: TKS

Inlägg av blackparkas »

Fast nog är väl ändå inte TKS billiga... som i BILLIGA?

En 1126 för 7000 spänn tycker i alla fall jag är över medelpris på gränsen till pricy.
Jag säger inte att lådorna inte är värda sitt pris, bara att det knappast är för billigt.

En vanlig 1x12 ligger iofs på 3300 enl. hemsidan. Det är ju knappast dyrt iofs.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8593
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: TKS

Inlägg av engson »

Från TKS facebooksida:
________-
It's been a while, but we have lots of good news to share with you!

First of all, 2018 was a tough year for many reasons, but let's focus on the positive things now:

1. Lots of cabinets are in production right now, and will be finished from the end of next week and onwards. The plan is to have a selection of cabinets in stock. Right now the following cabinets are being made:

4x S112 (steel grille)
6x S112 (V-frame)
1x S212 (steel grille)
2x S212 (V-frame)
1x S2126 (V-frame)
5x 1126 (V-frame)
1x H115 (V-frame)
1x 2126 (V-frame)

2. We are moving to Stockholm! The building the current workshop is located in has been sold and is being turned into a hotel, and the renovation has blocked access to the workshop during periods. After looking for a new place for quite some time, a good one turned up in Stockholm. The move to Stockholm will be during the summer, so anyone who lives in or near Stockholm and is interested to try out a cabinet will have a much easier time, starting soon.

3. A webshop. To make the ordering process easier, tks.se will feature a webshop, making it possible to configure and order your cabinet/cabinets in a simple manner.

More updates to come! Regarding the picture in this post, it's a 2126 finished in black on dark red vinyl.
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: TKS

Inlägg av BillWyman »

engson skrev: fre 05 apr 2019, 14:37 Från TKS facebooksida:
________-
It's been a while, but we have lots of good news to share with you!

First of all, 2018 was a tough year for many reasons, but let's focus on the positive things now:

1. Lots of cabinets are in production right now, and will be finished from the end of next week and onwards. The plan is to have a selection of cabinets in stock. Right now the following cabinets are being made:

4x S112 (steel grille)
6x S112 (V-frame)
1x S212 (steel grille)
2x S212 (V-frame)
1x S2126 (V-frame)
5x 1126 (V-frame)
1x H115 (V-frame)
1x 2126 (V-frame)

2. We are moving to Stockholm! The building the current workshop is located in has been sold and is being turned into a hotel, and the renovation has blocked access to the workshop during periods. After looking for a new place for quite some time, a good one turned up in Stockholm. The move to Stockholm will be during the summer, so anyone who lives in or near Stockholm and is interested to try out a cabinet will have a much easier time, starting soon.

3. A webshop. To make the ordering process easier, tks.se will feature a webshop, making it possible to configure and order your cabinet/cabinets in a simple manner.

More updates to come! Regarding the picture in this post, it's a 2126 finished in black on dark red vinyl.
Underbart! :)

Tommy skrev faktiskt till mig idag, på messenger. Förmodligen för att jag hade lagt en beställning, och sökt kontakt, vid ”tystnadens början”?
Det hedrar honom, och jag önskar av hela mitt hjärta att verksamheten kommer att gå bra och att hälsan kommer att stå honom bi :!:

Vi är att gratulera, low end brothers and sisters!
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: TKS

Inlägg av BBQV »

Fantastiskt! :kär:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: TKS

Inlägg av Per »

:tummenupp: :tummenupp: :tummenupp: :tummenupp:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
wateroftyne
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 28 jun 2013, 15:29

Re: TKS

Inlägg av wateroftyne »

This is great news :-)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: TKS

Inlägg av Hånken »

Jamen då så! Ordningen återställd! Dimman klarnad! Inga stämningar om att anställda slutat och tänkt starta eget, och sno idéerna...och viktigaste: ingen konkurs. Bara att önska lycka till...
Skriv svar