TKS

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

TKS

Inlägg av BillWyman »

I lördags lade jag en order, via såväl mail som facebook, på en likadan 1126 (se bild) som jag fick levererad i våras.
I skrivande stund är det torsdag kväll och fortfarande inget svar. :thumbsdown: Häromdan låg hemsidan nere varför jag började ana att verksamheten upphört (?) men när jag kollade nyss så är den uppe igen.

Någon som sitter på info om hur det förhåller sig alternativt har en standard 1126:a att sälja till mig?

/”Bill”

Bild
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: TKS

Inlägg av Roger Hedin »

Tydligen har Tommy lämnat över rodret för TKS till en annan person. En kille som heter Mikael Eriksson kommer att ta över TKS framöver. Det är i alla fall vad jag har fått mig meddelat. Det var ett tag sedan, och i så fall har han redan tagit över nu.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: TKS

Inlägg av Geddan »

Verkar ju funka klockers! :roll:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: TKS

Inlägg av bjelkeman »

Roger Hedin skrev:Tydligen har Tommy lämnat över rodret för TKS till en annan person. En kille som heter Mikael Eriksson kommer att ta över TKS framöver. Det är i alla fall vad jag har fått mig meddelat. Det var ett tag sedan, och i så fall har han redan tagit över nu.
Det var nyheter minsann.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: TKS

Inlägg av BillWyman »

Roger Hedin skrev:Tydligen har Tommy lämnat över rodret för TKS till en annan person. En kille som heter Mikael Eriksson kommer att ta över TKS framöver. Det är i alla fall vad jag har fått mig meddelat. Det var ett tag sedan, och i så fall har han redan tagit över nu.
Okej Roger, det förklarar ju saken.

Jag känner mig kluven inför detta, såtillvida att Tommy är fantastisk på att konstruera och producera baslådor av världsklass, trevlig att ha att göra med (när man väl får tag i honom), väldigt välartikulerad och bra på att förklara, så att en ickenörd begriper, hur saker o ting i högtalarvärlden förhåller sig!

Å andra sidan - Det har funnits lite i övrigt att önska vad gäller kundkontakt och tillgänglighet.
Kan efterträdaren bibehålla den höga kvaliteten och samtidigt uppträda professionellt på affärssidan så kan detta bli bra.

För min egen del så har jag, sedan jag skapade tråden, hittat en beggad (standard svart) 1126 så jag sitter ju inte i sjön. Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg så ville jag ju helst, av helt kosmetiska och fåfänga skäl, kustombeställa en till likadan låda som Tommy levererad till mig i våras - var det hans sista månne (?) - men då ingen ville svara på ordern så känner jag att detta blir en bra lösning för nu. Den beggade får stå underst helt enkelt. Skulle firman komma igång igen på ett seriöst sätt så kanske jag tänker om vad det lider, för skönhetens skull. :P
Det kanske rent av är så enkelt så att jag bara kan beställa en V-frame och applicera på den beggade?
I övrigt är dom ju i princip identiska.

Tack för feedback Roger Hedin! :tummenupp:
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
RexHunter
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: TKS

Inlägg av RexHunter »

Du kan ju sälja den svarta till mig?
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: TKS

Inlägg av BillWyman »

RexHunter skrev:Du kan ju sälja den svarta till mig?
:D
Skulle det bli aktuellt så ska jag ha dig i åtanke.
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 07 feb 2010, 21:31
Ort: Stockholm

Re: TKS

Inlägg av HerrNilsson »

Någon som hört nåt mer? Jag lade en order i slutet av oktober på en 212a, och har haft mailkontakt med Tommy som då sa att han precis kommit tillbaka från en sjukskrivning. Fick ordern bekräftad och har betalt fakturan men nu får jag inte tag på honom varken på mail eller telefon... Skitskumt.
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: TKS

Inlägg av BillWyman »

HerrNilsson skrev:Fick ordern bekräftad och har betalt fakturan men nu får jag inte tag på honom varken på mail eller telefon... Skitskumt.
Sånt är hatiskt! :evil: Det är inte okej nånstans av Tommy (eller nån annan heller för den delen) att inte hålla en regelbunden dialog med en köpare som pröjsat i förskott. Du ska ha din låda eller pengarna tillbaka. NU!
Good luck!
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: TKS

Inlägg av hitman »

Döm inte för hårt utan att veta mer, sjukskrivningar kan bero på allt möjligt. Tommy är ingen skurk, det kommer förhoppningsvis att lösa sig.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: TKS

Inlägg av BillWyman »

hitman skrev:Döm inte för hårt utan att veta mer, sjukskrivningar kan bero på allt möjligt. Tommy är ingen skurk, det kommer förhoppningsvis att lösa sig.
Jag dömer aldrig någon människa! Jag vet att Tommy inte är nån skurk, och att sjukdomstillstånd uppkommer. Så långt inga problem vad mig anbelangar. Däremot kan jag tycka att om man har en firma som begärt betalt i förskott för att producera en vara så ska man fan ta mig svara på mail/sms när kunden undrar varför det drar ut på tiden. Helst skall ju förseningen kommuniceras innan kunden börjar skruva på sig. Är man så sjuk så man inte klarar det själv så får man avdela det till någon annan. Kunden skall ha ett vettigt besked. Punkt.
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 07 feb 2010, 21:31
Ort: Stockholm

Re: TKS

Inlägg av HerrNilsson »

Man får ju såklart hoppas att det inte har hänt något, men man undrar hur länge man ska behöva vänta. Nu har fakturan varit betald i en månad utan att jag har hört något mer och det känns ju halvkul.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: TKS

Inlägg av hitman »

HerrNilsson skrev:Man får ju såklart hoppas att det inte har hänt något, men man undrar hur länge man ska behöva vänta. Nu har fakturan varit betald i en månad utan att jag har hört något mer och det känns ju halvkul.
Hoppas verkligen du får dina prylar å det snaraste! Och att TKS får fart på ruljangsen igen, världens bästa och mest prisvärda lådor - men det förutsätter ju att man får tag i dom...
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Re: TKS

Inlägg av Hellsten »

Någon som vet något om TKS är igång och säljer lådor? Ev. intresserad av nyköp men förutsätter ju att det faktiskt går.
| Fender | Mesa |
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: TKS

Inlägg av Hånken »

Jag tror det är så med alla one-man business som går bättre och bättre. Till sist blir det för mycket för en person att hålla reda på, då måste han anställa fler personer vilket gör att priserna går upp och det inte är lönt för kunderna längre att köpa just TKS (eller andra märken som helt och hållet ägs av en person). Vi har exempel på Bill Finnegan i Boston, som byggde för hand de överhajpade pedalerna KLON CENTAUR, och till sist var köerna 2 år. Idag är dent King Of Tone som byggs av en person som har också 2 års väntetid, och de på listan hör varken bu eller bä ifrån dom.

Det är en olycklig cykel och moment 22 man hamnar i, oundvikligen. Man spenderar mer och mer tid att hålla kommunikationen mellan kunderna och de som vill beställa (dvs säljare), och har mindre och mindre tid över för det hantverksmässiga, att bygga de produkter man säljer. Till sist drabbas den personen av magsår, eller andra "gå-in-i-väggen" sjukdomar. Eller så fattar de att det hela är ohållbart i längden, och man kan inte fortsätta, utan måste lägga ut på entrepenad, anställa fler folk, vilket gör att priserna ökar såpass mycket att ingen intresserar sig längre...

Det blir detta, oavsett hur man vänder sig har man ändalykten där bak.

Man kan ju bara önska att tillverkningen i fortsättningen är av samma kvalitet och pris, och att Tommys överlämnade går smärtfritt både för företaget som sådant, och kunderna. Och att Tommy tillfrisknar. Hälsan är viktigare. Även om inte hans entrepenörsskap har orsakat någon av hans sjuksrivningar.

DOCK! Att lägga ut en blänkare på framsidan/hemsidan att de har lite problem f n borde hålla till god kutym. Det är inte svårare än så, då får alla drabbade samma besked samtidigt, och man vet orsakerna bakom ev förseningar.
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: TKS

Inlägg av BillWyman »

Hånken skrev: sön 16 dec 2018, 11:10 Jag tror det är så med alla one-man business som går bättre och bättre. Till sist blir det för mycket för en person att hålla reda på, då måste han anställa fler personer vilket gör att priserna går upp och det inte är lönt för kunderna längre att köpa just TKS (eller andra märken som helt och hållet ägs av en person). Vi har exempel på Bill Finnegan i Boston, som byggde för hand de överhajpade pedalerna KLON CENTAUR, och till sist var köerna 2 år. Idag är dent King Of Tone som byggs av en person som har också 2 års väntetid, och de på listan hör varken bu eller bä ifrån dom.

Det är en olycklig cykel och moment 22 man hamnar i, oundvikligen. Man spenderar mer och mer tid att hålla kommunikationen mellan kunderna och de som vill beställa (dvs säljare), och har mindre och mindre tid över för det hantverksmässiga, att bygga de produkter man säljer. Till sist drabbas den personen av magsår, eller andra "gå-in-i-väggen" sjukdomar. Eller så fattar de att det hela är ohållbart i längden, och man kan inte fortsätta, utan måste lägga ut på entrepenad, anställa fler folk, vilket gör att priserna ökar såpass mycket att ingen intresserar sig längre...

Det blir detta, oavsett hur man vänder sig har man ändalykten där bak.

Man kan ju bara önska att tillverkningen i fortsättningen är av samma kvalitet och pris, och att Tommys överlämnade går smärtfritt både för företaget som sådant, och kunderna. Och att Tommy tillfrisknar. Hälsan är viktigare. Även om inte hans entrepenörsskap har orsakat någon av hans sjuksrivningar.

DOCK! Att lägga ut en blänkare på framsidan/hemsidan att de har lite problem f n borde hålla till god kutym. Det är inte svårare än så, då får alla drabbade samma besked samtidigt, och man vet orsakerna bakom ev förseningar.
Jag har själv varit egenföretagare i tjugofem år o vet allt för väl hur prövande det kan vara.
Håller dock med dig i allt, inklusive slutklämmen, här.

Väl talat, Hånken!
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: TKS

Inlägg av Hånken »

Jag kommer ihåg att där fanns någon rackare i USA som byggde basar*, som folk får vänta i 6-7 år på hans basar. Han skryter om det på facebook, men har så mycket rest-ordrar att han bara tar emot beställningar, och bygger dom efterhand utan att säga varken bu eller bä, och så blir basarna klara när de blir klara... det gnisslas rätt mycket på Talkbass forum, och många har stämt killen. Sama sak där fast lite latino "manana" mentalitet, "i morgon", typ. Eller som Tobias och Morran "De en dag i morrn'da"

Det är en sak med att stå på väntelistan men om man har lagt handpenning så...

*EDIT: Darin Huff

https://www.talkbass.com/threads/warnin ... es.256053/
Senast redigerad av Hånken den sön 27 jan 2019, 15:02, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: TKS

Inlägg av Danne »

Ja, och som väl är har väl inte TKS hamnat i det klistret i alla fall. Det finns ju ett otal enmansföretag i instrumentbranschen som tar handpenning och använder den till att investera i material. Om någonting sedan går snett ekonomiskt hamnar de i en situation där de förbrukat 30 st handpenningar, ligger gruvligt efter och har kunder som skriker efter pengarna tillbaka. Har läst om många sådana fall.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 07 feb 2010, 21:31
Ort: Stockholm

Re: TKS

Inlägg av HerrNilsson »

Någon som har telefonummer till Mikael Eriksson? Senast jag hörde nåt var i slutet på november och då skulle lådan skickas nästkommande vecka. Betalade som sagt fakturan i oktober och har börjat krokna lite på att vänta nu utan att få något besked överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: TKS

Inlägg av blackparkas »

Det är ju en sak att inte svara eller ta nyorders, men att inte svara eller leverera betalda prylar... Det är ju inte så snyggt..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: TKS

Inlägg av mrbassman »

De har haft förseningar fick jag veta i höstas i samband med en beställning. Och så vet jag att de haft strul med UPS tidigare. UPS kommer helt enkelt inte och hämtar upp paketen. Så var det förra året när jag köpte av dem. Då slutade det med att Tommy själv levererade! Verkar vara samma sak i år. Jag fick precis min beställning från i höstas och UPS skulle hämtat upp den för en månad sedan (kunde se att leveransen var reggad).
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: TKS

Inlägg av blackparkas »

Alltså är det inte någon som känner Tommy alt. den här nya snubben som tagit över som kan be dem skriva om läget?

Att UPS inte skulle hämtat på en månad köper jag inte alls.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: TKS

Inlägg av Hånken »

beställ en Barefaced istället...

passa på nu innan brexit....

:wink:
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: TKS

Inlägg av brokenboy »

Jag har mailadressen till Mikael, då jag varit i samma sits i våras. Vill inte skriva den här så att han blir bombad av mail. Men den som känner att den har starka behov av att maila han kan dra ett PM
/Robert
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: TKS

Inlägg av hitman »

Någon som hört nå´t mer? Vore jättetråkigt om TKS lägger ner, jag har ju blivit bortskämd med min och lär aldrig hitta något som är lika bra och prisvärd!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar