TKS

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 07 feb 2010, 21:31
Ort: Stockholm

Re: TKS

Inlägg av HerrNilsson »

Min låda har kommit nu! Mikael skrev att Tommy var på väg tillbaka från sjukskrivningen och skulle börja dra igång allt igen.
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: TKS

Inlägg av BillWyman »

HerrNilsson skrev:Min låda har kommit nu! Mikael skrev att Tommy var på väg tillbaka från sjukskrivningen och skulle börja dra igång allt igen.
Härligt! Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: TKS

Inlägg av blackparkas »

Skönt att höra!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: TKS

Inlägg av anthax »

Mycket goda nyheter! :)
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: TKS

Inlägg av bjelkeman »

Verkligen.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: TKS

Inlägg av 200071 »

Härligt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: TKS

Inlägg av Per »

Önskar Tommy en god bättring. :tummenupp:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: TKS

Inlägg av TDHP »

Hurra! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: TKS

Inlägg av Busta B »

Heja Tommy!
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: TKS

Inlägg av klasextas »

Härligt!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: TKS

Inlägg av Roger Hedin »

Perfekt!
God bättring!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: TKS

Inlägg av Eagle Hazze »

Va bra.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: TKS

Inlägg av N Röding »

Toppen!
wateroftyne
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 28 jun 2013, 15:29

Re: TKS

Inlägg av wateroftyne »

Hej hej! Jag pratar inte Svenska... förlåt. I hope you don't mind :-(

First of all, I'm glad to hear Tommy is recovering. Does anyone have a way of getting in touch with him at the moment? I have a question about one of my lovely TKS cabs, and I've had no luck via the usual email address.

Tack så mycket!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: TKS

Inlägg av bjelkeman »

Unfortunately it does seem like TKS is not answering much yet.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
wateroftyne
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 28 jun 2013, 15:29

Re: TKS

Inlägg av wateroftyne »

bjelkeman skrev: tis 05 feb 2019, 18:43 Unfortunately it does seem like TKS is not answering much yet.
Understood - thank you.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: TKS

Inlägg av Roger Hedin »

Try asking us other TKS:ers and see if we can help you, wateroftyne.
After all, it ain't rocket science. ;)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
wateroftyne
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 28 jun 2013, 15:29

Re: TKS

Inlägg av wateroftyne »

Roger Hedin skrev: tis 05 feb 2019, 19:08 Try asking us other TKS:ers and see if we can help you, wateroftyne.
After all, it ain't rocket science. ;)
Why not? Thanks for the invitation.

The port tube on my S112 seems to have worked loose, and it's buzzing at resonant notes. I'm just wondering if it's a case of pulling it out and applying some glue to hold it in place...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: TKS

Inlägg av Roger Hedin »

wateroftyne skrev: tis 05 feb 2019, 21:38
Roger Hedin skrev: tis 05 feb 2019, 19:08 Try asking us other TKS:ers and see if we can help you, wateroftyne.
After all, it ain't rocket science. ;)
Why not? Thanks for the invitation.

The port tube on my S112 seems to have worked loose, and it's buzzing at resonant notes. I'm just wondering if it's a case of pulling it out and applying some glue to hold it in place...
Why not?
It is worth a try. Can you get it loose, well, then you can fasten it again. Personally, I'd start by demounting the woofer, if possible, to check how the cab looks on the inside. Just not to get any bad/odd surprise...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
masaba
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 15:27
Ort: Stockholm

Re: TKS

Inlägg av masaba »

Någon som har någon uppdatering om huruvida TKS är på gång igen eller inte?

Var ute efter en eller två S112 och har mailat TKS samt skickat meddelande på Facebook men utan svar. Även testat begagnatmarknaden här på pratabas men folk verkar sitta lyckliga med sina S112 vilket man ju kan förstå (hojta om ni känner någon som har en att sälja btw).

Skulle vara bra att veta om man borde hoppas att TKS är på gång igen, eller om man borde kika på annat helt enkelt. :)

Thanks,
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: TKS

Inlägg av Hånken »

Det enda jag kan rekommendera som är i närheten av TKS (eller tvärtom) är engelska Barefaced. Jag tror nog, och tycker att TKS skall dra igång igen dock. Och hoppas de får fason på ruljansen.

Jag kan dock ge ett tips:

Om ni inte orkar vänta på vad som händer med TKS, och bara måste ha något liknande, snabbt, dvs litet men högeffektivt och bra, så måste ni slå till på engelska Barefaced, helst innan Mars månad löper ut. Därefter kommer de att bli ohemult dyrare, eftersom England har sin Brexit utgång då. Det innebär att vi betalar både 12 procent extra i tull, och sedan moms. För att inte tala om frakten. Så blir det med alla engelska företag man hittills beställt ifrån. Själv tänker jag beställa ett lager bassträngar ifrån Newtone, också en liten tillverkare, innan tiden går ut. "Hard brexit" innebär att tull och allting läggs på automatiskt dagen efter de lämnat EU. Läs: det blir betydligt besvärligare.

Sedan att ni kanske beställer ändå, oavsett pris, tjafs, är ju en sak. Men räkna med en sak, att speciellt småfirmor, och enmansföretag i England som ni beställt av tidigare, kanske t o m kommer att stoppa leveranser till utlandet eftersom det inte är lönt längre. De större företagen fortsätter ju såklart. Kanske ingen stor sak, t o m marginellt, men ändå.

Jag säger bara att de enda som kanske kan mäta sig med TKS prestanda just nu är engelska Barefaced. . Eller tvärtom, jag vet inte vem som "kopierade" vem. :wink: Jag tycker ju att ha "närodlat" med pressade fraktpriser och sånt är ju bäst såklart. TKS är billigare än Barefaced i alla fall.

https://barefacedbass.com/

Bild
Användarvisningsbild
masaba
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 15:27
Ort: Stockholm

Re: TKS

Inlägg av masaba »

Tack för svar Hånken.

Hade i princip bestämt mig för TKS när jag insåg att det varit lite leveransproblem sista månaderna, hade helt missat det. Ljudmässigt och designmässigt kändes S112 klockren för mig.

Barefaced är väl alternativet jag kikat på. Super Compact och Super Midget ser riktigt nice ut, dock hoppar prislappen upp en bra bit jämfört med TKS. One10 har de ju också, men har läst att den får svårt med låga B-strängen för oss som kör fem- eller sexsträngat, att den inte riktigt gräver så djupt. Har funderat lite på Brexit och effekterna och har därför redan mailat lite med Alex, men känns som pengarna drar iväg väl mycket jämfört med TKS.

Har egentligen inte direkt bråttom, så skulle kunna ta det lugnt och se var TKS tar vägen. Lutar väl åt det just nu, så kan man parallellt hålla ögonen på begagnatmarknaden som sagt.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: TKS

Inlägg av hitman »

När det gäller Brexit så är det väldigt osäkert hur det kommer slå. Om man vill köpa från den dimmiga lilla ön i framtiden så åker man på tull och moms. Å andra sidan kommer pundet sannolikt tappa ytterligare i värde, vilket skulle göra det billigare att handla därifrån. Om det inte vore för att vår egen piss-valuta kronan brukar tappa ännu mer så fort det blir oroligt på valutamarknaderna?

Så för säkerhets skull ska man nog skynda att handla.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: TKS

Inlägg av Hånken »

Jo det är många faktorer som spelar in i priset om man skall beställa ifrån England senare. Men det är ju ett tips om övriga inköp också. T ex ni som beställer strängar ifrån Engelska "strings" sajter (just strings är ifrån USA dock). Man skall nog skynda att handla man vet inte hur det slår, så "better safe than sorry".

Ja, Barefaced är dyrare ändå än TKS, nästan för mycket, även om vi inte haft nån brexit.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: TKS

Inlägg av Roger Hedin »

Kanske dags att kolla in dessa innan det är för sent...
http://www.db-bass.com/db-bass/db_bass-embee_210.html
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar