Vägled mig i förstärkar-världen

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag använde TD650 ett bra tag, helt ok stärkare, men sedan så stod en Fafner II på ett gig och det var en annan nivå på ljud. Föregångaren Fafner I kan vi kalla den för i Fafnerserien hade inte samma tryck och ljudbild. TD650 var inte heller långt efter, jag körde min med två TKS 2x12, brutalt ljud och tryck. Jag kan tänka mig att TD660 leverar med.

En inte helt vanlig märke men riktigt kompetent är Glockenklang. Jag spelade på en Glockenklanf Bass Art Classic ett tag (med TKS) Just den toppen är väl ur produktion, men bra tryck och reagerar bra på distar och dyligt i pedalväg.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av heem »

Eagle Hazze skrev:Jag använde TD650 ett bra tag, helt ok stärkare, men sedan så stod en Fafner II på ett gig och det var en annan nivå på ljud. Föregångaren Fafner I kan vi kalla den för i Fafnerserien hade inte samma tryck och ljudbild. TD650 var inte heller långt efter, jag körde min med två TKS 2x12, brutalt ljud och tryck. Jag kan tänka mig att TD660 leverar med.

En inte helt vanlig märke men riktigt kompetent är Glockenklang. Jag spelade på en Glockenklanf Bass Art Classic ett tag (med TKS) Just den toppen är väl ur produktion, men bra tryck och reagerar bra på distar och dyligt i pedalväg.
Tack för förtydligandet. Upplever du drive-kanalen på Fafner II såpass bra att jag skulle kunna skippa distpedal och bara köra stärkaren? Vad spelar du för genre?
Tycker du TD650 ett bättre val än Fafner I?

Glockenklang har jag ingen erfarenhet av alls, mer än att jag hört gott om deras onboard preamps. :) Sällan man ser deras toppar beggade inbillar jag mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag har kört hårdrock/stoner med mycket pedaldist.
Fafner II producerar en ljudbild om man pressar den mer som en rördist, en varm dist-ton. Det var skillnaden tycker jag gentemot TD650, Fafner I. Nu var jag ute efter just varm rördist på den spelningen så jag testade inte ilsknare ljudbild på Fafner II. Jag antar att man utan problem kan ratta in mer modernt ljud.
Jag skulle helt klart välja en TD650 framför en Fafner I, de har liknande ljudbild men jag tyckte att Fafner I är mycket klenare.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av Lowlife »

Testa 4x12-lådor. Jag kör med två Trace-Elliot, en 2x12 och en 4x12. Mer konarea än 8x10. Matar dem med 2 rörslutsteg och en Trace rörpreamp.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av heem »

Lowlife skrev:Testa 4x12-lådor. Jag kör med två Trace-Elliot, en 2x12 och en 4x12. Mer konarea än 8x10. Matar dem med 2 rörslutsteg och en Trace rörpreamp.
Now we’re talking! :D Skämt åsido så har jag varit lite nyfiken på tolvor... gitarristen i förra bandet körde med det och det gav ju faktiskt en lite annan karaktär än 4x10. Till bas kan jag tänka mig att det funkar riktigt fint. Men man ser det inte så ofta inbillar jag mig?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av Aslan »

Jag tror att toppen är i klenaste laget då du kör nedstämt mycket.
Kött och punch för mig är synonymt med Mesa 400+ (om du vill ha rörtopp) eller Mesa Carbine M9. Båda har både kött, punch och kraft så det blir över:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
4001_cs
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 14:23

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av 4001_cs »

Hur är elementen i lådan? Dom kan vara rätt slut efter 20 års manglande.

Sen kan det vara läge att fundera på ljudet i replokalen. Är rummet bra? Repas det på mördarvolym?

Har själv gått i samtliga ovanstående fallgropar. När det stäms lågt så blir det ju extra knepigt också.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av hitman »

Aslan skrev: fre 11 jan 2019, 12:58 Jag tror att toppen är i klenaste laget då du kör nedstämt mycket.
Kött och punch för mig är synonymt med Mesa 400+ (om du vill ha rörtopp) eller Mesa Carbine M9. Båda har både kött, punch och kraft så det blir över:)
Fafner är väl på typ 750 watt, skulle den vara för klen!??!? :shock:

Jag skulle undvika Mesa, de verkar ju ha problem med kvaliteten och det är väldigt olika bud på hur dom är med service - en del säger OK, andra säger katastrof?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av bjelkeman »

hitman skrev: mån 14 jan 2019, 08:45Jag skulle undvika Mesa, de verkar ju ha problem med kvaliteten och det är väldigt olika bud på hur dom är med service - en del säger OK, andra säger katastrof?
Är inte det bara problem med orenoverade Carbine M9?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja en Fafner II behöver man inte vara rädd för att den är klen.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av heem »

Tack så jättemycket för era åsikter, tankar, reflektioner och rekommendationer. Jag är fortfarande inte helt övertygad kring kommande val av rigg, men nu har jag iaf fler tankar med mig kring det. I dagsläget lutar det nog åt antingen en EBS eller möjligtvis någon helrörs-topp... men vi får se! :) Om man ska ha Ampeg… vilken rör -topp bör man undvika eller föredra?
Tack än en gång!
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av KNA »

Ligger ju en Mesa 400+ till salu här på forumet för ett bra pris, i Malmö dessutom. Kör själv i drop A med min 400+ och den löser det utan problem. Om du nu ska ha en rörtopp alltså!
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av Bullen »

Jag kör som Bjelkeman nämnde på mesa bass 400 (icke-plusmodellen), förut ihop med just en ampeg 810.
Jag har även kört en Fafner 1 och en TD650 med samma låda. Även Corvette $$ har jag haft och precis som du så är jag väldigt impad av Jonas Björlers sound. Har försökt eftersträva det men jag hade aldrig de rätta prylarna på samma gång, har en ratpedal men testade dessvärre aldrig den med EBS-topparna. Mesan har jag kvar, men lådan är såld och jag spelar numera på en lånad warwick 610. Såhär i efterhand kan jag konstatera att ampeglådan var den största orsaken till att jag aldrig riktigt hittade rätt. Warwicklådan öppnar upp för ett helt annat sound. Mesan ihop med ampegen var en riktig jävla monsterrigg och visst lät det förbannat bra, men den där definitionen och bettet jag ville åt infann sig inte riktigt.

Mitt tips är nog att fokusera på att hitta en låda med mer definition, sedan kan du kika på toppar. En bra topp med pulver och rätt karaktär är såklart väldigt viktigt för att man ska bli nöjd men lådan spelar in mer och har du en låda med fel karaktär från början så är det svårt att få "rätt" topp att låta just rätt. Övriga tips för att uppnå det sound du beskriver är fräscha stålsträngar, plektrum, gärna aktiva mickar och eventuellt en bra overdrive.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar