Vägled mig i förstärkar-världen

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av heem »

Hej vänner av bas,

Jag önskar er vägledning i mitt val av stärkare då jag "villhöver" byta topp inom rimlig framtid.

Summerad fakta:
Bas – Warwick Corvette $$ Stämd i B F# B E
Genre – Mestadels metal
Nuvarande rigg – Ampeg SVT3-pro och Ampeg 810
Önskemål – Definition, punch, ”kötta” och smuts
Orsak – Vill mer än behöver!

Förtydligande:
För en tid sedan så ställde jag frågan i PrataBas-gruppen på Facebook angående att jag tycker min rigg låter lite ”trött” och matt. Inte volym-mässigt, men karaktärsmässigt.
Efter en del prat om olika lådor och deras karaktärer så kom stärkare/toppar på tal. Det fanns, i sann PB-anda, synpunkter om mitt val av topp och både tips och idéer om vad som är bra och dåligt. Rörtoppar kom på tal… något jag aldrig tidigare trott att jag ville ha(eller har ägt), men efter att det fått gro lite så kan det mycket väl vara rör-karaktären jag saknar i soundet.
Saknar något i ljudet som jag inte vet hur jag ska förklara.

Toppen är en Ampeg SVT3-pro och lådan en Ampeg 810, båda är tillverkad i USA under andra halvan av 90-talet och som levt ett ganska hårt turnéliv med föregående ägare.
Har testat med ett par olika lättviktstoppar genom lådan utan att bli jätte-imponerad. Varje gång har jag fallit tillbaks på SVT’n. Jag gillar ett lite skitigare sound, men vill för den saken skull inte tappa definition. Spelar huvudsakligen på en Warwick Corvette $$ med mycket B-sträng i ett band som kategoriserats som melodisk metal/metalcore där två gitarrister med mycket dist också slåss om utrymmet i mixen.

Så vad finns det för tankar, tips och idéer hos PrataBas-panelen kring min frågeställning?
Är rör-stärkare vägen att gå? I så fall vilken och varför(eller varför inte)?
Bör jag byta hela riggen eller bara toppen?
Tänker jag helt fel kanske? Bättre att renovera det jag har?

Hit me with your best shot! :tummenupp:

Och om det finns en liknande tråd som jag inte lyckats hitta i mitt sökande så ber jag om ursäkt.

Tack på förhand! :)
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av KNA »

Har du testat toppen i andra lådor? Jag hade också en ampeg 810 från mitten av nittiotalet och även om den var go och flyttade massa luft upplevde jag den som lite bumlig och odefinierad.
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av heem »

KNA skrev:Har du testat toppen i andra lådor? Jag hade också en ampeg 810 från mitten av nittiotalet och även om den var go och flyttade massa luft upplevde jag den som lite bumlig och odefinierad.
Nej det har jag faktiskt inte gjort... men låter ju som att det kanske är läge för det. Har varit lite inne på det, och kanske är ett byte av låda före topp som gäller.
Nån speciell låda att rekommendera?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av lekamen »

Jag tror ju inte du ska ha en rörtopp om du spelar metal. Du behöver rapp attack och det har då jag tyckt genom åren att det saknas i en rörhäck. Kör solid state, MESA Carbine är det redigt med stänk i och den mår fint ihop med en Ampeg 810.
Själv har jag både en Ampegrigg med en gammal SVT2 och 810 som stånkar på, men även en modernare Mesarigg.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av strummer »

heem skrev: ons 09 jan 2019, 09:23
KNA skrev:Har du testat toppen i andra lådor? Jag hade också en ampeg 810 från mitten av nittiotalet och även om den var go och flyttade massa luft upplevde jag den som lite bumlig och odefinierad.
Nej det har jag faktiskt inte gjort... men låter ju som att det kanske är läge för det. Har varit lite inne på det, och kanske är ett byte av låda före topp som gäller.
Nån speciell låda att rekommendera?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Två TKS 2126 borde passa dig tror jag.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av Grundström »

Kolla på andra lådor först. Ampeg 810 är ju grym för vad den är, men den saknar lite både i lågbas och övre registret. Dessutom färgar den ljudet ganska mycket, så karaktären blir alltid "ampeg 810".

Finns ju hur mycket lådor som helst. Men du vill nog landa på 4ohm för att få ut max effekt ur toppen samt känslighet i samma härad som 810an. Altså ca 100db/w eller mer. 3db motsvarar dubbla effekten. 10db är en fördubbling av ljusstyrkan.

Värt att tänka på också är att dist och diskanthorn inte alltid är optimalt.

Vilken prisklass kan vi leka med? Tyvärr står ju inte din låda så högt i kurs för tillfället. På plussidan finns det mycket annat begagnat, som också anses för otympligt idag, till vrakpriser. Särskilt med tanke på vad det kostade nytt.
//Emil
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av Grundström »

Annars rekomenderar jag alltid barefaced. Inte det billigaste, men ändå prisvärt.
//Emil
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av KNA »

heem skrev: ons 09 jan 2019, 09:23 Nån speciell låda att rekommendera?
Som någon annan skrev så är TKS goa. Har själv en 212 av lite äldre modell som låter fantastiskt bra och pallar det mesta. Köp två om du behöver mer konyta. Annars håller jag med om att diskanthorn låter riktigt pissigt med distad bas. Se till att det går att koppla ifrån om du ändå köper en låda med ett i. Har själv kopplat förbi det i min TKS.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av bjelkeman »

Jag spelar också mest metall/hårdrock oftast på en Warwick Corvette $$. Dock EADG stämt. Använder nu en Darkglass M900, men har tidigare haft Mesa Carbine och skulle lätt kunna tänka mig Mesa Subway D800. Använder TKS W2126 lådor (utan diskanthorn), men de kan vara lite svåra att få tag på nu kanske.

Tror som sagt av andra ovan, att prova andra lådor först vore nog bra.
Använder du några effekter?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av heem »

lekamen skrev:Jag tror ju inte du ska ha en rörtopp om du spelar metal. Du behöver rapp attack och det har då jag tyckt genom åren att det saknas i en rörhäck. Kör solid state, MESA Carbine är det redigt med stänk i och den mår fint ihop med en Ampeg 810.
Själv har jag både en Ampegrigg med en gammal SVT2 och 810 som stånkar på, men även en modernare Mesarigg.
Har hört mycket gott om Mesa Carbine. Vad är det med dem som gör att de lämpar sig så bra just för metal? Hade ju varit fint om den då dessutom gör sig bra ihop med Ampeg-lådan jag har.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av heem »

Grundström skrev:Kolla på andra lådor först. Ampeg 810 är ju grym för vad den är, men den saknar lite både i lågbas och övre registret. Dessutom färgar den ljudet ganska mycket, så karaktären blir alltid "ampeg 810".

Finns ju hur mycket lådor som helst. Men du vill nog landa på 4ohm för att få ut max effekt ur toppen samt känslighet i samma härad som 810an. Altså ca 100db/w eller mer. 3db motsvarar dubbla effekten. 10db är en fördubbling av ljusstyrkan.

Värt att tänka på också är att dist och diskanthorn inte alltid är optimalt.

Vilken prisklass kan vi leka med? Tyvärr står ju inte din låda så högt i kurs för tillfället. På plussidan finns det mycket annat begagnat, som också anses för otympligt idag, till vrakpriser. Särskilt med tanke på vad det kostade nytt.
Kan va så att det är lådan som ”begränsar” toppen ja... jag kan ju gilla att det är en del mid i basen med tanke på att det når igenom gitarrerna på nått vis, men om lådan är allt för färgad så kanske det inte stämmer för mig. Svårt det där, jag har liksom inte lyckats sätta fingret på vad det är jag saknar i ljudet.

Prismässigt sätt så är det viktiga att jag blir nöjd, men kan givetvis inte motivera en svindyr rigg heller som det är i dagsläget.
Men det där med diskanthorn och dist ska jag ha i åtanke.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av heem »

bjelkeman skrev:Jag spelar också mest metall/hårdrock oftast på en Warwick Corvette $$. Dock EADG stämt. Använder nu en Darkglass M900, men har tidigare haft Mesa Carbine och skulle lätt kunna tänka mig Mesa Subway D800. Använder TKS W2126 lådor (utan diskanthorn), men de kan vara lite svåra att få tag på nu kanske.

Tror som sagt av andra ovan, att prova andra lådor först vore nog bra.
Använder du några effekter?
Åh, alltid skönt när någon spelar på liknande grejer och i samma genre själv. Då vet du ungefär mina behov. :)

Har varit lite nyfiken på både D800 och M900... men sen har det stannat där eftersom det på nått sätt inte ”känns rätt” med lättviktare. Men det kan ju som sagt lika väl vara lådan i det fallet...!

Jag använder i dagsläget bara min gamla Darkglass b3k i effektväg... testat lite olika distar men trillar tillbaks på den. Som det är nu använder jag ingen kompressor heller men gjort tidigare.
Hade jag haft en stärkare som distar på lite och gärna har inbyggd kompressor så hade det varit guld. :D Är väl därför tankarna har lutat lite åt rör-stärkare på sistone... men kanske inte är optimalt för metal egentligen?!
Vill inte ha någon vråldist, men ska nå igenom två väl-distade riffgitarrer. :P


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av lekamen »

heem skrev:
bjelkeman skrev:Jag spelar också mest metall/hårdrock oftast på en Warwick Corvette $$. Dock EADG stämt. Använder nu en Darkglass M900, men har tidigare haft Mesa Carbine och skulle lätt kunna tänka mig Mesa Subway D800. Använder TKS W2126 lådor (utan diskanthorn), men de kan vara lite svåra att få tag på nu kanske.

Tror som sagt av andra ovan, att prova andra lådor först vore nog bra.
Använder du några effekter?
Åh, alltid skönt när någon spelar på liknande grejer och i samma genre själv. Då vet du ungefär mina behov. :)

Har varit lite nyfiken på både D800 och M900... men sen har det stannat där eftersom det på nått sätt inte ”känns rätt” med lättviktare. Men det kan ju som sagt lika väl vara lådan i det fallet...!

Jag använder i dagsläget bara min gamla Darkglass b3k i effektväg... testat lite olika distar men trillar tillbaks på den. Som det är nu använder jag ingen kompressor heller men gjort tidigare.
Hade jag haft en stärkare som distar på lite och gärna har inbyggd kompressor så hade det varit guld. :D Är väl därför tankarna har lutat lite åt rör-stärkare på sistone... men kanske inte är optimalt för metal egentligen?!
Vill inte ha någon vråldist, men ska nå igenom två väl-distade riffgitarrer. :P


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det låter som att du borde köpa min M9’a tycker jag :)
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av AlbinH »

heem skrev: ons 09 jan 2019, 16:55 Kan va så att det är lådan som ”begränsar” toppen ja... jag kan ju gilla att det är en del mid i basen med tanke på att det når igenom gitarrerna på nått vis, men om lådan är allt för färgad så kanske det inte stämmer för mig. Svårt det där, jag har liksom inte lyckats sätta fingret på vad det är jag saknar i ljudet.

Prismässigt sätt så är det viktiga att jag blir nöjd, men kan givetvis inte motivera en svindyr rigg heller som det är i dagsläget.
Men det där med diskanthorn och dist ska jag ha i åtanke.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det finns en "viss risk" att det blir en PrataBas-träff i Skåne även denna sommar. F.n. ej spikat tid och plats. Även om du köpt något eller ej, rekommenderar jag starkt att du deltager. Mer info kommer vad det lider.

Vi tar med oss det vi brukar spela på och provar sen varandras utrustning så till den milda grad!! Erfarenhetsbanken ökar med 273 procent efter varje träff! Mycket nyttigt!!

Har du varit med redan tidigare slår jag in öppna dörrar, men det får vi tåla. :vinkar: :D
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av heem »

lekamen skrev:
heem skrev:
bjelkeman skrev:Jag spelar också mest metall/hårdrock oftast på en Warwick Corvette $$. Dock EADG stämt. Använder nu en Darkglass M900, men har tidigare haft Mesa Carbine och skulle lätt kunna tänka mig Mesa Subway D800. Använder TKS W2126 lådor (utan diskanthorn), men de kan vara lite svåra att få tag på nu kanske.

Tror som sagt av andra ovan, att prova andra lådor först vore nog bra.
Använder du några effekter?
Åh, alltid skönt när någon spelar på liknande grejer och i samma genre själv. Då vet du ungefär mina behov. :)

Har varit lite nyfiken på både D800 och M900... men sen har det stannat där eftersom det på nått sätt inte ”känns rätt” med lättviktare. Men det kan ju som sagt lika väl vara lådan i det fallet...!

Jag använder i dagsläget bara min gamla Darkglass b3k i effektväg... testat lite olika distar men trillar tillbaks på den. Som det är nu använder jag ingen kompressor heller men gjort tidigare.
Hade jag haft en stärkare som distar på lite och gärna har inbyggd kompressor så hade det varit guld. :D Är väl därför tankarna har lutat lite åt rör-stärkare på sistone... men kanske inte är optimalt för metal egentligen?!
Vill inte ha någon vråldist, men ska nå igenom två väl-distade riffgitarrer. :P


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det låter som att du borde köpa min M9’a tycker jag :)
Haha jasså du råkar av en tillfällighet ha en till salu alltså?! :D
Vad begär du för den, och hur kommer det sig att du gör dig av med den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av heem »

AlbinH skrev:
heem skrev: ons 09 jan 2019, 16:55 Kan va så att det är lådan som ”begränsar” toppen ja... jag kan ju gilla att det är en del mid i basen med tanke på att det når igenom gitarrerna på nått vis, men om lådan är allt för färgad så kanske det inte stämmer för mig. Svårt det där, jag har liksom inte lyckats sätta fingret på vad det är jag saknar i ljudet.

Prismässigt sätt så är det viktiga att jag blir nöjd, men kan givetvis inte motivera en svindyr rigg heller som det är i dagsläget.
Men det där med diskanthorn och dist ska jag ha i åtanke.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det finns en "viss risk" att det blir en PrataBas-träff i Skåne även denna sommar. F.n. ej spikat tid och plats. Även om du köpt något eller ej, rekommenderar jag starkt att du deltager. Mer info kommer vad det lider.

Vi tar med oss det vi brukar spela på och provar sen varandras utrustning så till den milda grad!! Erfarenhetsbanken ökar med 273 procent efter varje träff! Mycket nyttigt!!

Har du varit med redan tidigare slår jag in öppna dörrar, men det får vi tåla. :vinkar: :D
Åh, det låter spännande! :)
Har aldrig varit med på någon pb-träff tidigare så det ser jag fram emot!
Kan verkligen tänka mig att man får med sig mycket erfarenhet av en sån träff, kul! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av lekamen »

heem skrev:
lekamen skrev:
heem skrev:
bjelkeman skrev:Jag spelar också mest metall/hårdrock oftast på en Warwick Corvette $$. Dock EADG stämt. Använder nu en Darkglass M900, men har tidigare haft Mesa Carbine och skulle lätt kunna tänka mig Mesa Subway D800. Använder TKS W2126 lådor (utan diskanthorn), men de kan vara lite svåra att få tag på nu kanske.

Tror som sagt av andra ovan, att prova andra lådor först vore nog bra.
Använder du några effekter?
Åh, alltid skönt när någon spelar på liknande grejer och i samma genre själv. Då vet du ungefär mina behov. :)

Har varit lite nyfiken på både D800 och M900... men sen har det stannat där eftersom det på nått sätt inte ”känns rätt” med lättviktare. Men det kan ju som sagt lika väl vara lådan i det fallet...!

Jag använder i dagsläget bara min gamla Darkglass b3k i effektväg... testat lite olika distar men trillar tillbaks på den. Som det är nu använder jag ingen kompressor heller men gjort tidigare.
Hade jag haft en stärkare som distar på lite och gärna har inbyggd kompressor så hade det varit guld. :D Är väl därför tankarna har lutat lite åt rör-stärkare på sistone... men kanske inte är optimalt för metal egentligen?!
Vill inte ha någon vråldist, men ska nå igenom två väl-distade riffgitarrer. :P


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det låter som att du borde köpa min M9’a tycker jag :)
Haha jasså du råkar av en tillfällighet ha en till salu alltså?! :D
Vad begär du för den, och hur kommer det sig att du gör dig av med den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jupp :)
Vill ha en lättare topp att kånka på, annars älskar jag soundet i den, och kompressorn är faktiskt riktigt bra. Jag vill ha samma som jag gav för några månader sedan här på forumet, 8500kr
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av christian veltman »

"""Toppen är en Ampeg SVT3-pro och lådan en Ampeg 810, båda är tillverkad i USA under andra halvan av 90-talet och som levt ett ganska hårt turnéliv med föregående ägare.""""

Vad är det för skick på rören?
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av heem »

christian veltman skrev:"""Toppen är en Ampeg SVT3-pro och lådan en Ampeg 810, båda är tillverkad i USA under andra halvan av 90-talet och som levt ett ganska hårt turnéliv med föregående ägare.""""

Vad är det för skick på rören?
Är ju bara rör i försteget, men hade inne toppen på service/reparation sommaren -17 och då bytte vi även rören. Så dem borde inte ha gett sig redan tänker jag...



Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av Roger Hedin »

Vill du ha en lättviktare, vilket inte verkar vara din grej, ska du definitivt ta en titt på lille Quilter BassBlock 800. Den har tonen och flåset, trots sin litenhet. Jag har jammat metal med en sån genom en 1000 Watts Ampeg 810-låda; den lät på riktigt.

Annars en rejäl transistortopp som tål att spela även om den blir varm. Ashdown ABM modell större, kanske? Eden WT800B eller WT550 trycker på bra också, och tenderar att orka länge på hög volym. Begagnade är billiga i Sverige...

Vill du testa en budgetstärkare som det inte är så dyrt att "misslyckas med" kan du testa Hartke LH1000. Betydligt bättre än förväntan när man ser prislappen. Sen har du alla grejer som alla andra kommer att föreslå, så därför gör jag inte det... ;)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av bjelkeman »

heem skrev: ons 09 jan 2019, 17:02
Åh, alltid skönt när någon spelar på liknande grejer och i samma genre själv. Då vet du ungefär mina behov. :)

Har varit lite nyfiken på både D800 och M900... men sen har det stannat där eftersom det på nått sätt inte ”känns rätt” med lättviktare. Men det kan ju som sagt lika väl vara lådan i det fallet...!

Jag använder i dagsläget bara min gamla Darkglass b3k i effektväg... testat lite olika distar men trillar tillbaks på den. Som det är nu använder jag ingen kompressor heller men gjort tidigare.
Hade jag haft en stärkare som distar på lite och gärna har inbyggd kompressor så hade det varit guld. :D Är väl därför tankarna har lutat lite åt rör-stärkare på sistone... men kanske inte är optimalt för metal egentligen?!
Vill inte ha någon vråldist, men ska nå igenom två väl-distade riffgitarrer. :P
Synd att du är så lång söderut, annars kunde du ju testat. :)
Själv använder jag mest en B7K, ibland VMT/VMTU. Så ja vi ligger i samma härad.

Mesa Carbine är bra för de har så väldigt bra botten/umph. Rappa i responsen och kan få att dista på ett bra sätt när man drar på gainen. Lite mer organisk i ljudet än en M900. Men, jag tyckte det försvann i bandsamanhanget, speciellt när vi fick en andra gitarrist. Då började jag använda M900an istället. Och en M500 skulle vara lika bra tror jag (bättre DI lösning på den om det är viktigt). Du vet hur det låter, för det blir typ B3K om du lyssnar på de naket.

Rörstärkare i metall, det går väl också. Beror på vad man vill ha. Bullen körde en Mesa 400 ett tag. Parkas har väl en Sunn (och en Carbine)?

Kolla vilken utrustning som finns på PB träffen. Kanske något faller i smaken.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av Eagle Hazze »

Får du möjlighet så testa en EBS Fafner II, ej längre i produktion men kanske någon tar med en till basträffen, eller att det står något inbyte i en musikaffär nära dig. Gillar att man kan skita ner den i ljudet och fungerar nog utmärkt till metal.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av heem »

Roger Hedin skrev:Vill du ha en lättviktare, vilket inte verkar vara din grej, ska du definitivt ta en titt på lille Quilter BassBlock 800. Den har tonen och flåset, trots sin litenhet. Jag har jammat metal med en sån genom en 1000 Watts Ampeg 810-låda; den lät på riktigt.

Annars en rejäl transistortopp som tål att spela även om den blir varm. Ashdown ABM modell större, kanske? Eden WT800B eller WT550 trycker på bra också, och tenderar att orka länge på hög volym. Begagnade är billiga i Sverige...

Vill du testa en budgetstärkare som det inte är så dyrt att "misslyckas med" kan du testa Hartke LH1000. Betydligt bättre än förväntan när man ser prislappen. Sen har du alla grejer som alla andra kommer att föreslå, så därför gör jag inte det... ;)
Intressant input, gillar skarpt din tanke om att föreslå det som inte ”alla andra” föreslår. :) Quilter Bass Block 800 har jag inte hört så mycket om, men sett den och konstaterat att det verkligen är mycket topp i liten förpackning. :) Den ligger bra till om jag ska kolla närmare på lättviktare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av heem »

bjelkeman skrev:
heem skrev: ons 09 jan 2019, 17:02
Åh, alltid skönt när någon spelar på liknande grejer och i samma genre själv. Då vet du ungefär mina behov. :)

Har varit lite nyfiken på både D800 och M900... men sen har det stannat där eftersom det på nått sätt inte ”känns rätt” med lättviktare. Men det kan ju som sagt lika väl vara lådan i det fallet...!

Jag använder i dagsläget bara min gamla Darkglass b3k i effektväg... testat lite olika distar men trillar tillbaks på den. Som det är nu använder jag ingen kompressor heller men gjort tidigare.
Hade jag haft en stärkare som distar på lite och gärna har inbyggd kompressor så hade det varit guld. :D Är väl därför tankarna har lutat lite åt rör-stärkare på sistone... men kanske inte är optimalt för metal egentligen?!
Vill inte ha någon vråldist, men ska nå igenom två väl-distade riffgitarrer. :P
Synd att du är så lång söderut, annars kunde du ju testat. :)
Själv använder jag mest en B7K, ibland VMT/VMTU. Så ja vi ligger i samma härad.

Mesa Carbine är bra för de har så väldigt bra botten/umph. Rappa i responsen och kan få att dista på ett bra sätt när man drar på gainen. Lite mer organisk i ljudet än en M900. Men, jag tyckte det försvann i bandsamanhanget, speciellt när vi fick en andra gitarrist. Då började jag använda M900an istället. Och en M500 skulle vara lika bra tror jag (bättre DI lösning på den om det är viktigt). Du vet hur det låter, för det blir typ B3K om du lyssnar på de naket.

Rörstärkare i metall, det går väl också. Beror på vad man vill ha. Bullen körde en Mesa 400 ett tag. Parkas har väl en Sunn (och en Carbine)?

Kolla vilken utrustning som finns på PB träffen. Kanske något faller i smaken.
Ja synd med avståndet, hade ju varit fantastiskt att få möjlighet att testa. :) Jag tackar för omtanken! :D

Carbine verkar fina som sagt... men eftersom jag alltid distar i nuvarande bandet så kanske egentligen M900/M500 skulle komma bättre till hands... verkar populära inom ”min” genre helt klart. :) Och då skulle jag ju kunna skippa pedalen dessutom.

Vi får se helt enkelt... får ge det lite tid att smälta all input jag fått här! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vägled mig i förstärkar-världen

Inlägg av heem »

Eagle Hazze skrev:Får du möjlighet så testa en EBS Fafner II, ej längre i produktion men kanske någon tar med en till basträffen, eller att det står något inbyte i en musikaffär nära dig. Gillar att man kan skita ner den i ljudet och fungerar nog utmärkt till metal.
Kul att du nämner Fafner II, den har jag haft i bakhuvudet ett tag. :) Hoppades nästan på att någon skulle nämna den... eller TD650/660. Verkar vara väldigt fina toppar båda två, och jag gillar skarpt Jonas Björlers(The Haunted/At the Gates) basljud.
Men Fafnern verkar väldigt bra med sina två kanal där man kan ha en mid’ig dist och sen en clean botten parallellt.
Använder du Fafner själv?

Är det någon annan här som använder Fafner II som kan styrka eller avvisa mina tankar om den? :)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Skriv svar