Ny högtalare till Ampeg bse115t

Prata om förstärkare och högtalare
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Ny högtalare till Ampeg bse115t

Inlägg av KNA »

En polares låda var med om en liten olycka och började lukta bränt och spraka. Troligtvis var effekttåligheten dåligt matchad med vad toppen ger och således är det dags att byta högtalare i lådan. Lådan i fråga är en Ampeg bse115t som jag inte vet så mycket om mer än att den är liten och kompakt för att vara en femtontummare, har två cirkulära basreflexrör och en skrika som en kan välja att köra med eller utan. 8 ohm. Verkar sitta ett eminence i och jag har googlat runt efter ersättningshögtalare och ett förslag är ett Delta 15A. Någon som vet om det är vettigt att stoppa i den? Sneglade på Beta 15 också och specarna är ju snarlika. Självklart går det att lägga mer pengar och få bättre grejer men här är det aktuellt med ca 1000-1200 spänn i nypris. Välkomnar all input om detta!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Ny högtalare till Ampeg bse115t

Inlägg av hitman »

KNA skrev: lör 23 mar 2019, 11:39 En polares låda var med om en liten olycka och började lukta bränt och spraka. Troligtvis var effekttåligheten dåligt matchad med vad toppen ger och således är det dags att byta högtalare i lådan. Lådan i fråga är en Ampeg bse115t som jag inte vet så mycket om mer än att den är liten och kompakt för att vara en femtontummare, har två cirkulära basreflexrör och en skrika som en kan välja att köra med eller utan. 8 ohm. Verkar sitta ett eminence i och jag har googlat runt efter ersättningshögtalare och ett förslag är ett Delta 15A. Någon som vet om det är vettigt att stoppa i den? Sneglade på Beta 15 också och specarna är ju snarlika. Självklart går det att lägga mer pengar och få bättre grejer men här är det aktuellt med ca 1000-1200 spänn i nypris. Välkomnar all input om detta!
Så de skälmarna har tagit bort modellbeteckningen på högtalarelementet? Förstärkartillverkarna brukar påstå att de har "custom made" högtalarelement men det tvivlar de kunniga jag talat med på. De flesta kör standardhögtalare från Eminence, som ju inte är dåliga.

När man googlar verkar det vanligaste rådet vara Delta 15A.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Ny högtalare till Ampeg bse115t

Inlägg av KNA »

Yes, satt en eminence i tidigare men det framgår inte vilken modell eller vilka specar. Men gött, lutar åt att det blir en Delta!
Skriv svar