Tipsa mig om basstärkare!

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Starsailor
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 08 jan 2010, 09:36
Ort: Uppsala

Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av Starsailor »

Goddag!

Är egentligen gitarrist och tycker mig ha hyfsad koll gitarrförstärkare. Nu går jag i tankar om att byta basstärkare, men tyvärr har jag inte samma koll när det gäller förstärkare för bas.

På gitarrsidan gillar jag klassiska rörstärkare, gärna Fender t ex Super, Twin, deluxe och Bassman. Gamla Traynor-stärkare är också trevliga.

Är inte intresserad av hi-tech modelingstärkare med sjuttioelva funktioner och flashigt utseende.

Stärkaren kommer primärt att användas till rock, pop, indie, alternativt i studio hemmavid, men även i replokal. Det behöver inte vara ett volymmonster, men ska kunna hänga med trummisar utan problem.

Ljud, enkelhet och smidig storlek är det viktigaste!

Egentligen vore det smidigast med en topp och låda för att kunna ta med toppen till repan, men en kombo kan ev vara intressant också.
Om baslådan funkar väl till gitarr också så är det bara en fördel.

Jag har en Lab series L2 med tillhörande låda idag och även om den låter bra är jag i behov av en fysiskt mindre stärkare.

Jag tänker att en Traynor YBA-1 med en mindre låda skulle passa bra, men inte alltid så lätt att hitta. Har även kikat på Aguilar TH350, men har aldrig testat. Supersmidig storlek iaf. Det finns säkert en massa andra alternativ också.

Budget? Vet inte. Lägger gärna till för att få det jag vill ha, men helst under 10 lök. Begagnat är att föredra.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av blackparkas »

TH-serien gör nog jobbet du vill att den ska göra och det med en bra storlek och relativt bra pris.

Sen finns det ju större/tyngre grejer också som kanske kan vara idé att kolla på.
Peavey Vb-2 t.ex. är ju en "ny" rörtopp som låter ganska gammalt.

Lättviktare finns ju även i Tech21 VT 500 som jag personligen tycker låter bättre än Aguilar TH-serien.
Lite med stake liksom i ljudet.

Det finns hur mycket som helst.
Tyvärr. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Starsailor
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 08 jan 2010, 09:36
Ort: Uppsala

Re: Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av Starsailor »

Bra början på tråden. Tack för det!

TH350 måste jag testa. Fast jag inser ju också att jag hamnar närmare 15 lax med tillhörande låda.

VT500 ska jag kolla upp också, även om den inte var så tilltalande rent estetiskt jämfört med t ex TH350.

VB2an är nog lite overkill för mig. För mycket av allt och för stor.

Ja, det finns såklart massor, men jag tycker jag har en del krav som gör att antalet borde minska en hel del.

Keep em coming!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av bjelkeman »

Då du nämner klassiska rörstärkare för gitarr, så för en liten basstärkare kanske kolla in Mesa Subway D800. Den går det att få ut klassiska toner ur, men också en hel del rockigare om man så vill.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av Danne »

Mesa Boogie Walkabout blir mitt tips. Hybrid så nära klassisk rörtopp man kan komma tycker jag. 300W i 4 Ohm med klassisk strömförsörjning räcker och blir över. Bli inte orolig över rattarna. Jag har allt utom parametriska basen på kl 12 (en liten knuff runt 60Hz bara). Då är frekvensgången ungefär som en Orange AD200B med bas kl 3, mid kl 1, diskant kl 1.

https://mesaboogie.com/amplifiers/bass/ ... assis.html
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av bjelkeman »

Danne skrev: tis 16 apr 2019, 23:31 Mesa Boogie Walkabout blir mitt tips. Hybrid så nära klassisk rörtopp man kan komma tycker jag. 300W i 4 Ohm med klassisk strömförsörjning räcker och blir över. Bli inte orolig över rattarna. Jag har allt utom parametriska basen på kl 12 (en liten knuff runt 60Hz bara). Då är frekvensgången ungefär som en Orange AD200B med bas kl 3, mid kl 1, diskant kl 1.

https://mesaboogie.com/amplifiers/bass/ ... assis.html
Tänkte säga det med, men priset och helst begagnat gör det lite svårare tror jag. Men jo.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av hitman »

Trådar om förstärkare brukar raskt spåra ur till att de flesta forummedlemmarna berättar att den stärkare de själva har är Bäst, ingen protest bara-idioter-skulle-ens-drömma-om-nåt-annat, därefter till gräl om rör/transistorer/Klass D.

Så denna tråd hör hittills till ovanligheterna med sin sakliga diskussion :-)

Eftersom TKS nu verkar komma igång så vill jag rekommendera deras entolva utan skrika. Väger runt 12 kilo tror jag och är otroligt väl-ljudande, kostar fortfarande under 3500 kr om jag förstått saken: www.tks.se

Då har du 6500 kvar till inköp av stärkare, det måste gå att hitta något riktigt bra för de pengarna. Själv kör jag EBS Reidmar, inte dyr, väger 3,5 kilo och låter precis som jag vill ha den. Men ditt ljudideal kanske är mera åt rörfläsk även till bas (själv vill jag inte ha rör) så en hybrid är kanske är vad du ska kika efter?

Vissa av MesaBoogie´s stärkare har märkligt dålig kvalitet med tanke på hur dyra dom är och förstärkar-reparatörer brukar avråda från det märket. Men många här anser att de låter mycket bra, så om man hittar en som är renoverad så kan det säkert vara något att tänka på. Men jag repade på en Portaflex 250förra helgen, den var riktigt trist - tunt ljud och jag lyckades inte ratta in något som var i närheten av kul. Den är nog inte vad du letar efter.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av BBQV »

Ampegs PF-500 är prisvärd för det ljud du beskriver och finns begagnad för billiga pengar. Lite större än övriga småtoppar, men inte klumpig på något vis.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av strummer »

Hartke
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av Danne »

bjelkeman skrev: ons 17 apr 2019, 07:07
Danne skrev: tis 16 apr 2019, 23:31 Mesa Boogie Walkabout blir mitt tips. Hybrid så nära klassisk rörtopp man kan komma tycker jag. 300W i 4 Ohm med klassisk strömförsörjning räcker och blir över. Bli inte orolig över rattarna. Jag har allt utom parametriska basen på kl 12 (en liten knuff runt 60Hz bara). Då är frekvensgången ungefär som en Orange AD200B med bas kl 3, mid kl 1, diskant kl 1.

https://mesaboogie.com/amplifiers/bass/ ... assis.html
Tänkte säga det med, men priset och helst begagnat gör det lite svårare tror jag. Men jo.
Håller helt med. De växer inte på träd (utgick dessutom 2017), de senaste försäljningarna (den jag själv köpte tex) har legat runt 7000:- + frakt vilket minskar högtalarutbudet. Däremot har jag inte uppfattat just den som direkt problemstärkare från Mesa. Dvs inte värre än något annat fabrikat heller, för om man söker på nätet hittar man alltid problem, varav vissa troligen har orsakats av ägarna själva ovetandes.
Starsailor
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 08 jan 2010, 09:36
Ort: Uppsala

Re: Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av Starsailor »

bjelkeman: Tack för tipset, D800 ska ju vara grym, men tyvärr över budget med tanke på att jag behöver en liten låda också.

Danne: Hittar ingen vettig prisbild över Walkabout, men jag misstänker att den är över budget. Rätta mig gärna om jag har fel.

hitman: Japp, klassiker, men jag tog en rövare och hoppades på en givande diskussion magwddt verkar det ju bli. 🙂

TKS-lådorna får jag kolla upp! Likaså EBS Reidmar.

Nä, det måste inte vara superfläskigt (viktigare på gitarr enligt mig), men jag vill undvika allt som är i närheten av slikt och sterilt.

Ok, PF250 är ingen hit alltså. Intressant med tanke på nästa inlägg.

BBQV: Nu kanske det är större skillnad mellan modellerna än jag har kunskap om, men intressant att du gillar PF500 medan hitman ogillade PF250. Känns som jag borde testa även dessa.

strummer: Nån särskild modell från Hartke som stämmer överens med mina preferenser?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av BBQV »

PF500 och 800 har samma försteg, lillebror 350 har samma preamp som Micro VR-toppen. Jag gillar båda och Hitman är en känd Ampegantagonist. :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av Enbasist »

Dom flesta jag pratat med är väldigt nöjda med Fender Rumble 500 combon. Låter varmt och med bra tryck. Även linjeutgången på den är bra för ev PA eller inspelning. Jättelätt och inte speciellt dyr.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av hitman »

BBQV skrev: tor 18 apr 2019, 19:55 PF500 och 800 har samma försteg, lillebror 350 har samma preamp som Micro VR-toppen. Jag gillar båda och Hitman är en känd Ampegantagonist. :wink:
Japp, mitt motstånd mot Ampeg gränsar till besatthet! Så du bör kanske testa själv..? :?
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av strummer »

Starsailor skrev: tor 18 apr 2019, 19:42
strummer: Nån särskild modell från Hartke som stämmer överens med mina preferenser?
Ja, gamla hartke HA 3500, den har en tvåkanals preamp som du blandar, en eq-mässigt rak transistor o en "ampegkurvad" rörpre.
Kostar typ ingenting:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
myskoxe
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 14 mar 2017, 23:26
Ort: Jönköping

Re: Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av myskoxe »

Jag diggar sunns transistorstärkare. :)
Fuzz. Doom.

Rickenbacker 4001.
Matamp GT200 MKII. Fender/Sunn 215.
Rat. Fuzzthrone. SF300.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Tipsa mig om basstärkare!

Inlägg av maxoges »

Hade en Hartke ha3500 när jag spelade som mest ute med indiebandet. Funkade kanon utan att strula en enda gång!
Skriv svar