Trist på bastoppsfronten...

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av blackparkas »

Sjukt tråkigt nuförtiden på bastoppsfronten.
Kommer i princip INGENTING som väcker habegär...

Bara en massa fula tråkiga lättviktare som låter skit.

Senaste toppen som släpptes som var intressant var Mesas D800 och D800+

Småletar lite efter en till transistortopp som jag kan lämna i ena av de två lokaler jag har men det finns ju ingenting som duger...
Känns fånigt att köpa en till M9:a...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av Grundström »

Alla vill ha 1000w ur en 2,5 kg låda, som låter nästan lika bra som en riktig topp.

Med det sagt... Mesas nya WD800 verkar riktigt lovande på de klipp jag hört.
//Emil
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av hitman »

Om tillverkarna vill överleva så måste de bygga det som efterfrågas. Det är en sak att skriva lyriskt om Ampeg SVT och 8x10"-lådor på PB eller TalkBass, men nästan ingen har råd att köpa sådant nytt och ingen orkar i längden släpa runt hundra kilo kylskåp (om man nu inte tillbringar all tid i replokalen).

Så du får leta begagnat, där finns härliga gamla klumpar att köpa till attraktiva priser! :tummenupp:

Jag har kört på en gammal Marshall jmp 100 watts gitarrtopp med gammal Marshal 4x12 baslåda i replokalen. När den pajade körde jag dit min EBS Reidmar och koppalde in den i baslådan - hörde ingen större skillnad mot hur rörtoppen lät, båda låter riktigt bra genom den fyrtolvan. Ibland tror jag vi överskattar toppens betydelse och underskattar låddans?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av Grundström »


hitman skrev: Ibland tror jag vi överskattar toppens betydelse och underskattar låddans?
Sant!
//Emil
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av blackparkas »

Fast jag har jättebra lådor.

Jag har jättebra toppar också.
Men just nu ser jag ett behov av en till transistortopp eftersom Sunnen varit indisponibel ett tag och M9:an alltid är den som går med på gig, men som sagt har jag en till replokal nu och det är för bökigt att hämta M9:an i den när det är gigdags…

Att jag sneglar lite åt lättviktarhållet är enbart pga att jag har flera (4) stora riktiga toppar, men ingen lättviktare.
Då känns det liiite mer legitimt att köpa en lättviktare.

Och nej, de 4 toppar jag har lämpar sig inte allihop till det jag gör.
Dual Showmanen och Sound Cityn är skitbra, men de pallar inte med det jag behöver i den lokal som jag just nu letar topp till.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av strummer »

blackparkas skrev: tor 18 apr 2019, 12:01 Sjukt tråkigt nuförtiden på bastoppsfronten.
Kommer i princip INGENTING som väcker habegär...

Bara en massa fula tråkiga lättviktare som låter skit.

Senaste toppen som släpptes som var intressant var Mesas D800 och D800+

Småletar lite efter en till transistortopp som jag kan lämna i ena av de två lokaler jag har men det finns ju ingenting som duger...
Känns fånigt att köpa en till M9:a...
Jag har just köpt en Traynor YBA-300, sjukt kul, och jag är ständigt på span efter en GK RB1001-II att ha som alternativ till Aguilaren, kul ved variation:)

Grejen för dig verkar ju vara preamprelaterad, för du tycker ju Mesas nya är bra och det är samma steg i de flesta andra nya Klass D-stärkare. Lite märkligt att det är så tycker jag, och jag undrar om jag skulle kunna plotta din föredragna eq-kurva, vore skitkul att de hur outputen ser ut när det låter som du vill, och kanske också om din Sunn o din M9 mäter rätt lika...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av blackparkas »

Jag har ju inte använt Sunnen på.... 4 år tror jag.
Är ganska säker på att mitt ljudideal ändrats sedan jag körde på den.
Myyycket mer mid i dagsläget.

GK 1001 är faktiskt en av de toppar jag också sneglar lite åt, men man ser dem ju inte till salu särskilt ofta.

Ang. slutstegen så må det vara hänt att det är samma steg i Aggie och andra nya.
Men något har Mesa gjort annorlunda.
Testade ju D800:an, Tech21 VT500 och Magellan samtidigt och vill minnas att jag testade en Tonehammer också samma dag.
Sjukt olika ljudmässigt och visst kan det vara preampen som gör att midden låter honkig på TH och de flesta andra.
Sen vill jag flika in att jag ännu inte testat D800:an i rep/live-situation.
Den kanske inte alls funkar den heller när det väl kommer till kritan...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av gthyni »

Preampen har störst betydelse, men om man snålar på strömmatning och kylning till klass-D-steget så lär det påverka upplevelse också trots samma ICEPower-modul?

Mesa verkar satsa hårt på klass D, så att man ser få begagnade till salu betyder nog att de som har dem är nöjda och håller i dem hårt. Det är ju ändå inga billiga skitgrejer som lika gärna kan ligga och samla damm om de inte används.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av strummer »

gthyni skrev: tor 25 apr 2019, 12:30 Preampen har störst betydelse, men om man snålar på strömmatning och kylning till klass-D-steget så lär det påverka upplevelse också trots samma ICEPower-modul?

Mesa verkar satsa hårt på klass D, så att man ser få begagnade till salu betyder nog att de som har dem är nöjda och håller i dem hårt. Det är ju ändå inga billiga skitgrejer som lika gärna kan ligga och samla damm om de inte används.
Rätt säker på att den enhet de använder (AS700) alltid körs med den integrerade strömförsörjningen, man jag kan ha fel, har inte skruvat isär nån mesa (än).

Lättast skulle vara att ta en Subway pre o testa som försteg in i ett antal lättviktare, då skulle man ju få reda på eventuella slutstegsskillnader.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av bjelkeman »

Tillsammans så har vi väl lite förstärkare i Stockholm så vi kunde sätta ihop ett sådant test.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av gthyni »

bjelkeman skrev: tor 25 apr 2019, 14:58 Tillsammans så har vi väl lite förstärkare i Stockholm så vi kunde sätta ihop ett sådant test.
Vore väl kul.
Att ha en kraftigt klass-B-steg och en SVT som referens för att se vad de levererar utanför databladet vore ännu roligare.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av blackparkas »

Knepigt att man väljer att göra en preamp som kapar bort en massa frekvenser som är av yttersta vikt för att en stärkare ska vara användbar.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av Roger Hedin »

Du kan ju få köpa min WT550; den går köra i 2 ohm. ;)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av strummer »

blackparkas skrev: tor 25 apr 2019, 18:01 Knepigt att man väljer att göra en preamp som kapar bort en massa frekvenser som är av yttersta vikt för att en stärkare ska vara användbar.... :D
Haha ja men det gör de ju inte:) Det som eventuellt skulle vara intressant är att se om man kan mäta det du är så känslig för, långt ifrån säker på att det är frekvensberoende men det får man väl se.
För egen del har jag inga problem med lättviktare generellt, det finns ju alltid mer effekt att tillgå, men jämför man med en bra och tung förstärkare har lättviktarna ingen vidare stabilitet och pondus i lågbasen. För mig handlar det dock om slutstegen, så därför intressant att du verkar sikta på preampen.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av strummer »

bjelkeman skrev: tor 25 apr 2019, 14:58 Tillsammans så har vi väl lite förstärkare i Stockholm så vi kunde sätta ihop ett sådant test.
Japp definitivt, bara vi kan hitta en helg då det funkar:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av kmo »

Om du ändå är sugen på att lägga lite stålar, varför reparerar du inte din Sunn??????????
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av blackparkas »

kmo skrev: fre 26 apr 2019, 08:48 Om du ändå är sugen på att lägga lite stålar, varför reparerar du inte din Sunn??????????
Den har varit på reparation...
I 2,5 år.... :D
Har inte orkat pusha på mek:en men det är på g nu.

Men som sagt.
Jag ska ha en till topp oavsett.
En transistortopp. Dock inte nödvändigtvis lättviktare.
För att jag är lat.


Dual Showman och Sound Cityn ska säljas.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av blackparkas »

strummer skrev: fre 26 apr 2019, 08:28
blackparkas skrev: tor 25 apr 2019, 18:01 Knepigt att man väljer att göra en preamp som kapar bort en massa frekvenser som är av yttersta vikt för att en stärkare ska vara användbar.... :D
Haha ja men det gör de ju inte:) Det som eventuellt skulle vara intressant är att se om man kan mäta det du är så känslig för, långt ifrån säker på att det är frekvensberoende men det får man väl se.
För egen del har jag inga problem med lättviktare generellt, det finns ju alltid mer effekt att tillgå, men jämför man med en bra och tung förstärkare har lättviktarna ingen vidare stabilitet och pondus i lågbasen. För mig handlar det dock om slutstegen, så därför intressant att du verkar sikta på preampen.
Det är DU som säger att jag siktar på preampen… Hahahahaa!! :D
Jag har ingen aning vad det är som felar mer än att i princip ALLA lättviktare låter honkigt och platt.
En massa rumlig lagbas, lite småkass topp och mid:en är under all kritik..
Jag vet i ärlighetens namn inte alls vilka frekvenser det är jag saknar, men det är i punchen.
Lågmid/högre basregistret är min gissning, men även det där "in your face" som finns en hel del av i t.ex. M9 och även Sunnen även om de två sistnämnda inte låter lika för fem öre.

Effekt saknar jag sällan i lättviktarna, förutom möjligtvis de som ligger på under 500w.
Men frågan är om deras nätdel pallar att trycka på i de frekvenser jag gillar.
Lill-Reidmar t.ex. är ju bättre på det än TH-topparna, TH700 inkluderad, men då saknar Reidmarn lite krut istället med låda på 8ohm.
Får kanske blir Storebror Reidmar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av TDHP »

Köp en gammal G-K. :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev: fre 26 apr 2019, 11:49 Köp en gammal G-K. :)
Nä. :)

Hade det dykt upp en M6 till bra pris hade jag nog sneglat mer än en gång på den.
Har ju varit nära att köpa en till M9 ett par gånger... :D

Men jag inser att det smartaste vore att köpa en D800 eller D800+...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev: fre 26 apr 2019, 12:03
TDHP skrev: fre 26 apr 2019, 11:49 Köp en gammal G-K. :)
Nä. :)

Hade det dykt upp en M6 till bra pris hade jag nog sneglat mer än en gång på den.
Har ju varit nära att köpa en till M9 ett par gånger... :D

Men jag inser att det smartaste vore att köpa en D800 eller D800+...
Både beggade M6 och M9 börjar bli billiga faktiskt.
Själv hade jag köpt din Dual Showman om jag hade haft råd. :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av gthyni »

Jag hade med min Dual Showman på senaste PB-träffen i Rotebro, alla älskade den och nonchalerade lättviktarna som stod bredvid :dancy: :-P
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av strummer »

blackparkas skrev: fre 26 apr 2019, 11:36 Det är DU som säger att jag siktar på preampen… Hahahahaa!! :D
Jag har ingen aning vad det är som felar mer än att i princip ALLA lättviktare låter honkigt och platt.
Ja jag säger det eftersom de flesta lättviktare har identiska slutsteg inklusive nätdel, och då dessa slutsteg är linjära 20 Hz-20k :)
Du kan vara honkig :P

Tycker fortfarande att du borde köpa en GK RB1001-II, en jävla bra stärk helt enkelt.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
dronnba
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 11:26
Ort: Borgå, Finland

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av dronnba »

strummer skrev: lör 27 apr 2019, 08:59
blackparkas skrev: fre 26 apr 2019, 11:36 Det är DU som säger att jag siktar på preampen… Hahahahaa!! :D
Jag har ingen aning vad det är som felar mer än att i princip ALLA lättviktare låter honkigt och platt.
Ja jag säger det eftersom de flesta lättviktare har identiska slutsteg inklusive nätdel, och då dessa slutsteg är linjära 20 Hz-20k :)
Du kan vara honkig :P

Tycker fortfarande att du borde köpa en GK RB1001-II, en jävla bra stärk helt enkelt.
+1 på den, eller en GK RB700-II. GK:n låter bara bättre om den pressas lite och 480w@4ohm räcker även till större scener.
__________________
Fender Roscoe Beck V, Tacoma Thunderchief, Stagg EDB34
Blackstar Fly 3 Bass, GK MB150S, GK 700RB-II
TKS215-900
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Trist på bastoppsfronten...

Inlägg av blackparkas »

GK finns med i tankarna, men de dyker inte upp så ofta, gillade verkligen bl.a. den 1001:a som fanns på träffen i Norrtälje för hundra år sedan.
Fick även en 1001 eller om det var en 700 på en festival i Schweiz för nåt år sedan när SVT:n hade ballat ur...
Funkade hur bra som helst till det vi gör med det band som den här toppen skulle användas till, speciellt eftersom det bara blir i repan.

Det är det här med lättviktare som ställer till det lite.
Skulle vara kul på ett sätt att ha en liiiten rigg med en vertikal liiiten 2x12..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar