Bassman 100T premiärkörd...

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Bassman 100T premiärkörd...

Inlägg av Roger Hedin »

Fenders smått fantastiska Bassman 100T har flyttat in i mitt menageri. Jag kunde inte låta bli den här...
Bild
Inte nog med att den låter bra, är snygg och luktar gott, den är fantastiskt smart konstruerad också. Till exempel:
- Auto bias - den ställer in bias vid uppstart, behöver inte matchade rör utan funkar med vilka som helst av samma sort "från hyllan".
- Den håller koll på rörens kondition. Ballar ett ur stänger förstärkaren ner paret där röret ingår och kör på halv effekt.
- Du kan välja din bias för cool, normal eller warm, vilket torde förklara sig självt.
- Ställbar uteffekt: 100 W, 25 W och 25 W tyst in i dess interna "power soak" så du kan spela utan högtalare, t.ex vid inspelning.
- Ställbar impedans: 2, 4 och 8 ohm.
- DI tappas efter slutsteget, så du får med slutstegsmorr, knorr och kompression till mixer.
- två helt separata kanaler
Med mera...
Inte överdrivet tung heller. Jag var lite rädd för att den inte skulle orka bråka i replokalen, men det blir absolut inga bekymmer, då jag kommer att köra den i min Hughes & Kettner QS 810 Pro, vilken är tämligen högljudd. Det blir en bra "kombo" till blues/rockbandet...
Senast redigerad av Roger Hedin den mån 06 maj 2019, 10:15, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Ny brödrost hemma...

Inlägg av AlbinH »

Gratulerar!

GAS...
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Ny brödrost hemma...

Inlägg av Per »

Vacker sak!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: Ny brödrost hemma...

Inlägg av magnusb »

Fin den där!
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Ny brödrost hemma...

Inlägg av Danne »

Gratulerar! Ja den verkar vara väldigt genomtänkt helt klart. Det där med att tappa D.I efter slutsteget är väl något som Fender gjorde redan på 70-talet med Studio Bass och som även Orange gör på AD200B. Har inte riktigt förstått varför inte fler har nappat på den idén.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Ny brödrost hemma...

Inlägg av gthyni »

bra skit, kombinerar den geniuna känslan och ljudet med lite moderna finesser.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ny brödrost hemma...

Inlägg av Roger Hedin »

Första repet med brödrosten idag: den blir lika varm som en sån, i alla fall... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Min annars så basljudskräsne keyboard-spelare, som inte tycker om att jag låter på något annat sätt än jag alltid har gjort, blev alldeles till sig i både trasor och hasor, och uttryckte: "Tar du en annan förstärkare nästa gång så slår jag dig!!!" Till saken hör, att sist jag tog med en rörhäck på gig sa bandet: "Vi hör dig inte. Du låter inte som vanligt. Ta din vanliga rigg nästa gång".

Det finns ett uttryck på engelska, som verkligen beskriver hur ljudet/tonen fäster i allt, liksom kletar sig fast i den aurala omgivningen; det ordet är "heft". Det finns ingen bra svensk översättning, men det beskriver verkligen hur den här förstärkaren beter sig.

Det är MIN vanliga ton, men tjockare, krämigare, fetare och kletigare. Definitivt rätt till blues/rockbandet. Men - den kräver en låda som kan leverera rätt typ av ljud. Jag provade hemma först i mina TKS 2126, men det blev inte så lyckat. Den monstruösa H&K 810 i replokalen var precis rätt giftermål. Inte någon Ampeg-lådekopia, utan en egen genial variant, vilken inte längre finns i produktion, med portar längs hela frontens sidor och åtta ellement av whizzer cone-typ, dvs. med en liten "extratratt" fram i mitten på alla element för utökad topprespons. Det funkar perfekt. Ingen diskant, men klarhet, om ni förstår vad jag menar.

Bild
Här är ett element wed whizzer cone...

Jag var lite rädd att stärkaren inte skulle räcka till, då den bara är en 100-wattare, men den stod sig bra i konkurrensen om luftrummet. Sen är väl inte en rörhäck det ultimata att mata låga B genom, men i det här bandet/sammanhanget är det inte heller nödvändigt.

Den rena kanalen orkar hålla sig tillräckligt ren, medan smutskanalen låter riktigt flottig i ljudbilden. Jag gillar den, keyboardisten älskar den, trummisen tycker att den luktar illa, och gitarristen bara ler. Sångerskan sa inget speciellt, så då var nog hon nöjd också. :)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ny brödrost hemma...

Inlägg av Roger Hedin »

Danne skrev: lör 04 maj 2019, 13:42 Gratulerar! Ja den verkar vara väldigt genomtänkt helt klart. Det där med att tappa D.I efter slutsteget är väl något som Fender gjorde redan på 70-talet med Studio Bass och som även Orange gör på AD200B. Har inte riktigt förstått varför inte fler har nappat på den idén.
En "liten" nackdel är ju att du påverkar DI med mastervolymen.
Hur som helst, Fender ger mersmak. Stärkaren låter helt fantastiskt genom sin jättelåda, men i replokalen kan den bli lite för klen, medan den räcker till med råge på en klubbscen. (!!!) Jag har storebror Super Bassman med sin 810-låda på väg hem till helgen. Är man dum i huvet så är man... :wink: :wink: :wink:

Bild
Som gitarristen i bandet sa: "Varför ha en när man kan ha två?" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Bassman 100T premiärkörd...

Inlägg av gthyni »

Kör 100T gm 8*10 så blir magiskt med lite lätt spräck i både för- och slutrör.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bassman 100T premiärkörd...

Inlägg av Roger Hedin »

gthyni skrev: ons 26 jun 2019, 22:20 Kör 100T gm 8*10 så blir magiskt med lite lätt spräck i både för- och slutrör.
Det gör jag. Genom en "fenderiserad" Hughes & Kettner QS810PRO. Två Fender-stärkare på var sin 810 blir monstruöst. ;)
BildBild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bassman 100T premiärkörd...

Inlägg av Roger Hedin »

Det blev visst dubbla inlägg. Det var lite problem igår kväll att få det att funka...
Senast redigerad av Roger Hedin den tor 27 jun 2019, 08:21, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Bassman 100T premiärkörd...

Inlägg av gardinen »

Jag har själv Fenders 6x10 Bassman Neo låda och har länge suktat efter en Bassman 100t. Men jag har aldrig fått tummen ur. Kanske är det dags?
Heja Fender!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bassman 100T premiärkörd...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag kommer nog att försöka få tag i en liten Bassman Neo 115 för mindre format.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bassman 100T premiärkörd...

Inlägg av Roger Hedin »

Super Bassman provkörd med nya basen; en ytterst potent rigg!
Jämfört med lillebror Bassman 100T är den märkbart renare och kraftfullare. Låter inte nödvändigtvis bättre, men med betydligt mer bottendrag, så den orkar vara ren på högre volym. Å andra sidan har jag inte testat nya basen i 100T-riggen än...
Bild Flickr
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Bassman 100T premiärkörd...

Inlägg av funkys**t »

Grattis till riggen!

Själv kör jag med den här nu
Bild
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Bassman 100T premiärkörd...

Inlägg av Elfström »

:D
:tummenupp:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Bassman 100T premiärkörd...

Inlägg av gthyni »

https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bassman 100T premiärkörd...

Inlägg av Roger Hedin »

funkys**t skrev: fre 05 jul 2019, 12:06 Grattis till riggen!

Själv kör jag med den här nu
Bild
Den där är inte heller helt dum eller fel. Jag kommer ihåg när jag för ett antal år sedan hävdade att Fender Bassman var den bästa rörhäcken för bas här på PB, och blev totaldissad av alla "Messerschmidtar" som naturligtvis kunde tala om att inget slår en Orange eller Marshall - eller Am-Pögen" på rörfingrarna. "Fender har ingen botten" fick jag höra. Jag säger som GW, och det gör väl du också, förstår jag: "Jag brukar ha rätt". :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Bassman 100T premiärkörd...

Inlägg av funkys**t »

Roger Hedin skrev:
funkys**t skrev: fre 05 jul 2019, 12:06 Grattis till riggen!

Själv kör jag med den här nu
Bild
Den där är inte heller helt dum eller fel. Jag kommer ihåg när jag för ett antal år sedan hävdade att Fender Bassman var den bästa rörhäcken för bas här på PB, och blev totaldissad av alla "Messerschmidtar" som naturligtvis kunde tala om att inget slår en Orange eller Marshall - eller Am-Pögen" på rörfingrarna. "Fender har ingen botten" fick jag höra. Jag säger som GW, och det gör väl du också, förstår jag: "Jag brukar ha rätt". :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hehe!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bassman 100T premiärkörd...

Inlägg av Roger Hedin »

Gulp!!! :shock: :shock: :shock:
Bild
för mycket rörkraft för en liten replokal! Lillebror får följa med hem. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Bassman 100T premiärkörd...

Inlägg av funkys**t »

Roger Hedin skrev:Gulp!!! :shock: :shock: :shock:
Bild
för mycket rörkraft för en liten replokal! Lillebror får följa med hem. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Wall of sound!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Bassman 100T premiärkörd...

Inlägg av funkys**t »

Roger Hedin skrev:Gulp!!! :shock: :shock: :shock:
Bild
för mycket rörkraft för en liten replokal! Lillebror får följa med hem. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Wall of sound!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Bassman 100T premiärkörd...

Inlägg av funkys**t »

Roger Hedin skrev:Gulp!!! :shock: :shock: :shock:
Bild
för mycket rörkraft för en liten replokal! Lillebror får följa med hem. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Wall of sound!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar