Öva med lurar och bakgrundsmusik

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Öva med lurar och bakgrundsmusik

Inlägg av kosmos »

Jag behöver någon slags förstärkare eller mixer där det är möjligt att lyssna på bakgrundsmusik och samtidigt spela med och lyssna i lurar sena kvällar för att inte störa familjen... Bör finnas en mängd olika lösningar men fråga här först innan jag börjar leta.

Någon som testat "Roland Micro Cube GX"? Annat förslag?

Testade en iRig eller liknande och var inte en bra lösning för mig dessvärre...
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: Öva med lurar och bakgrundsmusik

Inlägg av N Röding »

Jag har en Yamaha THR-10 som övningsförstärkare hemma. Låter kalasbra med lurar och har ingen latency som irig. Gitarrljuden är också svinbra.
Har inte testat microcuben som du nämner.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Öva med lurar och bakgrundsmusik

Inlägg av klasextas »

Vox Amplug har jag, den är smidig!Bild
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Öva med lurar och bakgrundsmusik

Inlägg av Subsonic »

kosmos skrev: ons 12 jun 2019, 08:24Någon som testat "Roland Micro Cube GX"? Annat förslag?
Som jag ser det är största anledningen att köpa en Micro Cube om man faktiskt vill öva lurlöst eller pyttegigga ibland. Annars hade jag nog letat efter något annat, några förslag diskuteras i den här tråden: https://www.talkbass.com/threads/preamp ... t.1307751/ . Kanske en EBS MicroBass 3, den kan du ju ha till mer än att hemmaöva med? Eller ungefär vilken liten mixer som helst, om du inte är ute efter något särskilt bassound.
(Och skulle du fortsätta fundera på Micro Cube så öppnar Micro Cube Bass RX många fler möjligheter än GX.)
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Öva med lurar och bakgrundsmusik

Inlägg av Aslan »

Kör oxå Vox Amplug. Otroligt smidig:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Öva med lurar och bakgrundsmusik

Inlägg av kosmos »

Tack för bra alternativ! Vox:en verkar klara det jag behöver för tysta rep, även om de de andra tipsen definitivt har sina fördelar. Jag spelar väldigt avskalat utan effekter. Gillar "det gamla" ljudet i blues, soul och Motown. Använder inte ens kompressorn så ofta. Yamaha THR-10 går också att använda som vanlig musikspelare så övriga familjen kan koppla in telefonerna... EBS:en verkar också intressant.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Öva med lurar och bakgrundsmusik

Inlägg av Geddan »

Sålde nyss en så´n här, som funkade alldeles utmärkt. Kostar runt 650 spänn.
Bild

till förmån för en så´n här, som kostar 2 lax. Är man Ashdown-frälst så är man. :wink:
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Öva med lurar och bakgrundsmusik

Inlägg av BBQV »

Vox Amplug är bra och smidig, men den här låter bättre.
https://www.thomann.de/se/hotone_nano_l ... r_bass.htm
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Öva med lurar och bakgrundsmusik

Inlägg av fieldflower »

Slår ännu ett slag för THR10, men främst om man spelar elgura också.
Låter bra i lurar för bas, men klarar väldigt låg volym på bas ut genom högtalarna.
Men för gitarr tycker jag den är rent magiskt bra! Enda nackdelen är att den inte gillar pedaler, så man kan inte krydda med distpedal. Modulerande effekter och reverb funkar dock fint.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Öva med lurar och bakgrundsmusik

Inlägg av gthyni »

Jag sitter oftast vid mitt skrivbord så jag kopplar basen i mitt presonus externa ljudkort och kan köra med lurar eller stereon jag har där.
Om man vill vara mindre datorberoende är en Ampeg SCR-DI ett utmärkt verktyg både för övning, studio och live. Ger den där knorren man vill ha.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Öva med lurar och bakgrundsmusik

Inlägg av bjelkeman »

Alla ovanstående lär funka. Själv valde jag en HX Stomp. Kan en massa mer, men det du söker med.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Öva med lurar och bakgrundsmusik

Inlägg av Per »

BBQV skrev: ons 12 jun 2019, 18:27 Vox Amplug är bra och smidig, men den här låter bättre.
https://www.thomann.de/se/hotone_nano_l ... r_bass.htm
+ på den.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Öva med lurar och bakgrundsmusik

Inlägg av kosmos »

Bra alternativ! Tack

Problemet är att man alltid hittar något bättre och det blir ännu svårare att välja.

Ampegen har jag kollat på innan och då stod det mellan den och Tech 21 Sansamp, och sedan förslår någon Aguilar osv... ja, ni vet.

Tror nog det kan bli en Ampeg i detta fall, men HoTone verkar också lika intressant utifrån det jag sett på Youtube. Ashdown verkar bra, men har inte hittat någon video där de demonstrerar ett mer vintage-ljud så svårt att få någon uppfattning.

Om THR10 passar mer gitarr så avstår jag nog den även om den säkert har sina fördelar för övriga familjen... Gällande Vox så kan jag nog lägga till någon tusenlapp.

EBS MicroBass 3 är intressant den med. Ljudmässigt vill jag så som sagt hitta "det gamla" ljudet i blues, soul och Motown om jag nu ska använda den mer än att öva hemma.

Så alla era förslag löser egentligen mitt behov för övning hemma även om en del alternativ också möjliggör att ta med sig det ljudet jag gillar då jag inte har möjlighet att släpa med förstärkare m.m... Frågan vilken av alternativen som i så fall ligger närmast det ljud jag söker? Har inte möjlighet att testa själv utan bara läsa recensioner och få råd här.
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: Öva med lurar och bakgrundsmusik

Inlägg av N Röding »

Yamaha THR-10 har två lägen som låter bra med bas: ett ampegliknande som heter Bass och ett rent ljud som heter Flat. När jag spelar P-bas med Labella flats får jag till ett riktigt gosigt ljud i Bass-läget som låter tillräckligt likt Motown om man rullar av lite på basens tonkontroll. Flat-läget är bra för mer stacattospel på jazzbas med oslipade strängar.
Alltsammans i hörlurar förstås. Högtalarna funkar bäst till gitarrspel eller som köksradio.
Jag har också en Vox Amplug Bass men den låter inte alls lika bra.
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Öva med lurar och bakgrundsmusik

Inlägg av kosmos »

Har väntat på Labella flats hos min lokala musikhandlare i ett par veckor så nu fick det bli tysken istället även om jag föredrar att handla lokalt. Beställde även Ampeg SCR-DI och ett par lurar så det ska nog lösa sig med övandet...

Tack för alla tips och råd :)
Skriv svar