Markbass 2x10 combo är det något att ha?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
PGS
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 30 jul 2018, 10:49

Markbass 2x10 combo är det något att ha?

Inlägg av PGS »

Hej, jag är inte bassist men min son är. I toppen på hans önskelista står en Markbass Ninja 250 combo.
https://www.thomann.de/intl/markbass_ni ... _combo.htm

Just nu säljer Tysken 500wattaren till samma pris som 250wattaren, finns det en anledning till att jag inte skall köpa 500wattaren?
Jag har som sagt noll koll när det gäller förstärkeri... Är det överlag en bra förstärkare som han kan "växa" i ett tag? Tar tacksamt emot bu och bä.

Det skall tilläggas att det är fusion och funk som spelas dagarna i ända i pojkrummet..
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Markbass 2x10 combo är det något att ha?

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Kul! Det finns ingen anledning till att spara på krutet. Den här jag inte provat men jag har en Markbass Little Mark III med Markbass Traveler 102P-låda på 4 Ohm. Det innebär att jag kan få ut hela effekten ur toppen med den enda lådan. Hade jag köpt 8 Ohm-varianten hade jag inte fått ut samma kräm. Men jag spelar aldrig högt med tycker att förstärkaren orkar med låga toner på låg volym också.

Nu vet jag inte riktigt hur man kan koppla in externa högtalare, men då får du ju nytta av den större effekten om det skulle bli fallet i framtiden. Om jag förstår det rätt så är den inbyggda högtalarna på 8 Ohm i båda varianterna och 250 W-versionen ger då ca 150 W ut medan 500 W-varianten hela 300 W innan ev extra högtalare kopplas in.

Kör på den med 500 W om det är samma pris.

/MrBaloo

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Markbass 2x10 combo är det något att ha?

Inlägg av hitman »

Som EBS-entusiast hade jag hellre rekommenderat denna

https://www.thomann.de/se/ebs_magni_500 ... _combo.htm

men Markbassen verkar ju ha alla funktioner man behöver, rejält med kräm, möjlighet att koppla till en extra högtalare vid behov, smidigt format och en smart högtalarkonfiguration - att stapla elementen på höjden ska ge bättre spridning av ljudet.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Markbass 2x10 combo är det något att ha?

Inlägg av Alexander »

hitman skrev: ons 07 aug 2019, 08:40 Som EBS-entusiast hade jag hellre rekommenderat denna

https://www.thomann.de/se/ebs_magni_500 ... _combo.htm

men Markbassen verkar ju ha alla funktioner man behöver, rejält med kräm, möjlighet att koppla till en extra högtalare vid behov, smidigt format och en smart högtalarkonfiguration - att stapla elementen på höjden ska ge bättre spridning av ljudet.

EBS är ju lite billigare, men också större, 25-30% tyngre, hälften så stark och tillverkad i Kina. Både Markbass dyrare toppar och lådor görs i Indonesien, så jag gissar det gäller denna kombo också.
Det finns dock hörlursuttag på EBS!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Markbass 2x10 combo är det något att ha?

Inlägg av hitman »

Alexander skrev: ons 07 aug 2019, 12:50
hitman skrev: ons 07 aug 2019, 08:40 Som EBS-entusiast hade jag hellre rekommenderat denna

https://www.thomann.de/se/ebs_magni_500 ... _combo.htm

men Markbassen verkar ju ha alla funktioner man behöver, rejält med kräm, möjlighet att koppla till en extra högtalare vid behov, smidigt format och en smart högtalarkonfiguration - att stapla elementen på höjden ska ge bättre spridning av ljudet.

EBS är ju lite billigare, men också större, 25-30% tyngre, hälften så stark och tillverkad i Kina. Både Markbass dyrare toppar och lådor görs i Indonesien, så jag gissar det gäller denna kombo också.
Det finns dock hörlursuttag på EBS!
Hälften så stark enligt tillverkarnas egna uppgifter, men EBS verkar snarare ha varit blygsamma när de uppger watten, deras klass-D låter högt.

Det jag möjligen skulle fundera på när det gäller MarkBass är kvaliteten, min egen högst ovetenskapliga uppfattning är att man läser oftare att de strular än att EBS gör det. EBS kundvård och service har väldigt gott rykte. Å andra sidan, om man köper nytt så har man ju garantier. Jag tror sonen blir nöjd!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Markbass 2x10 combo är det något att ha?

Inlägg av strummer »

hitman skrev: tor 08 aug 2019, 09:31 EBS kundvård och service har väldigt gott rykte.
Jäpp, inte för at jag alltid tycker EBS förstärkare passar mig bäst, men deras kundservice är helt galet bra på alla sätt!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Markbass 2x10 combo är det något att ha?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har haft både MarkBass- och EBS-kombor (-r, inte -s) ;). EBS har mer bling och lull, och MarkBass är betydligt mer lättrattad. Kvalitativt går det nog på ett ut. Jag föredrog dock MarkBass rent tonmässigt; de två filtren gör allt man behöver i "tone shaping"...
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Markbass 2x10 combo är det något att ha?

Inlägg av hitman »

Tonfiltren VLF är verkligen smarta!
PGS
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 30 jul 2018, 10:49

Re: Markbass 2x10 combo är det något att ha?

Inlägg av PGS »

Tack alla för era svar. Det blev MB 500 i slutändan ändå. Tror den bortskämda tonåringen blir mer än nöjd :vinkar:
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Markbass 2x10 combo är det något att ha?

Inlägg av mrbaloo »

Jag antar att du menar 500 W-versionen av Markbass Ninja 102? För annars skulle jag bli väldigt förvånad över ditt val att köpa en Gallien Krueger MB500 (https://www.gallien-krueger.com/mb-500-specs), vilket i sig inte är ett dåligt val alls (om man har en högtalare redan). Vi antar, för enkelhetens skull, att det var Markbass Ninja 102-500 du menade med MB 500.

Grattis till ett bra köp! Berätta gärna detaljerna när ni fått hem den och provat den ordentligt.

/MrBaloo
PGS
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 30 jul 2018, 10:49

Re: Markbass 2x10 combo är det något att ha?

Inlägg av PGS »

haha, ja det blev en MarkBass 500 ninja 102, och han (jag :lol: ) är sjukt nöjd. Den låter verkligen bra och har krut så det blir över. Jag får nästan lite rör-vibbar ibland, låter varmt och mjukt men kan med en snabb justering låta Marcus Miller om man vill...
De två rattarna VPF: Variable Pre Shape Filter och VLE: Vintage Speaker Emulator är lite svåra att bli vän med då det krävs lite mer volym för att de skall komma till sin rätt. Tyvärr bor vi i lägenhet...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Markbass 2x10 combo är det något att ha?

Inlägg av mrbaloo »

PGS skrev:haha, ja det blev en MarkBass 500 ninja 102, och han (jag Bild ) är sjukt nöjd. Den låter verkligen bra och har krut så det blir över. Jag får nästan lite rör-vibbar ibland, låter varmt och mjukt men kan med en snabb justering låta Marcus Miller om man vill...
De två rattarna VPF: Variable Pre Shape Filter och VLE: Vintage Speaker Emulator är lite svåra att bli vän med då det krävs lite mer volym för att de skall komma till sin rätt. Tyvärr bor vi i lägenhet...
Kul att ni blev nöjda. Toppen!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Skriv svar