ebs reidmar + tks?

Prata om förstärkare och högtalare
Tosve
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 04 sep 2019, 18:32

ebs reidmar + tks?

Inlägg av Tosve »

Hej på er, behöver expertisens input.
Är novis på watt och ohm och har fått beslutsångest
vill införskaffa ny rigg snart, och är sugen på en Reidmar, (men vet inte vilken ännu)
samt högtalare från tks.
vilken kombination skulle ni välja?
Är Reidmar 750 gångbara med tks s112 eller kanske 2st s112? (till små pubgig resp lite större typ bygdegård/utomhusgig)
(hur kopplar man isåfall, eftersom det bara finns en högtalarutgång på reidmarn?
eller är kanske Reidmar 502 ett bättre alternativ till nämnda lådor?
...eller kanske tks 1126?....hjäääälp

kan nämna att det körs jazzbas samt elkontra till klassiska rockcovers mest (ej dist eller metall)

fridens liljor på er, tacksam för all respons
AndreasKL
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 27 aug 2019, 09:24
Ort: Linköping

Re: ebs reidmar + tks?

Inlägg av AndreasKL »

Reidmar 750 har en speakon utgång.
Levererar mest vid 4 Ohm.
Så har du två 8Ohms lådor är det bara att paralellkoppla dem.
Brukar finnas två speakonhål i lådorna. Bara ta en kabel från stärkarn in i ena (kan stå input på ett av hålen) och sen dra en kabel mellan lådorna.
Tosve
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 04 sep 2019, 18:32

Re: ebs reidmar + tks?

Inlägg av Tosve »

Tack för bra input.
Om jag förstår rätt, så med en reidmar 750 och 1 tis s112, så används alltså bara hälften av förstärkarens effekt, och med 2 lådor det dubbla?
Så det går att använda 1 låda på smågig, och 2 på större utan att något tar skada?
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: ebs reidmar + tks?

Inlägg av KNA »

Jepp, helt rätt. Kör du en 8 ohms låda på smågig får du ut ungefär halva effekten, och så kopplar du på en 8 ohms till (totalt 4 ohm vid parallelkoppling) när det krävs och får ut hela effekten. Lätt som en plätt!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: ebs reidmar + tks?

Inlägg av hitman »

Jag kör numera uteslutande på en Reidmar 500 (250 watt i 4 ohm, lågt räknat - den är högljudd). Oftast med en TKS entolva, behöver jag mer volym tar jag med en hembyggd vinklad entolva. Jag kan låna en Marshall JMP rörtopp med tillhörande fyrtolva om jag vill, men jag tycker att EBS/TKS-riggen låter så bra att det inte är värt att släpa rör.

Jag har aldrig behövt dra på volymratten mer än "kl 10" och då spelar banden jag är med i relativt högt. Du spelar ju inte metall, så jag är rätt säker på att en sådan rigg kommer räcka alldeles utmärkt.

Jag har en EBS Microbass II för att kunna växla mellan kontra/elkontra och elbas.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Tosve
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 04 sep 2019, 18:32

Re: ebs reidmar + tks?

Inlägg av Tosve »

tackar ödmjukast för feedback & upplysande svar.
Är iaf ett steg närmare beslut nu
Skriv svar