Schema på högpass-filter 35 Hz?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Schema på högpass-filter 35 Hz?

Inlägg av hitman »

Föredetting skrev: tis 28 jan 2020, 14:51
Subsonic skrev: lör 18 jan 2020, 13:08 Kan ändå inte undgå att tänka litet grann i riktningen placebo eller kejsarens nya kläder. Av alla basister och basriggar jag kommit i kontakt med genom yrkeslivet - hundratals, möjligen tusentals - har såvitt jag vet inte en enda använt något externt högpassfilter.
Jag mailade en fråga till EBS om inte de skulle utveckla en svepbar HPF - pedal. Det hade tydligen diskuterats men inga konkreta planer på nån extern effekt just nu. Frågade även huruvida deras grejor är fullrange eller avrundade längst ner. De har tydligen lite olika varianter på hpf-temat, 6, 12 eller18 dB per oktav vid ca 30 Hz, både signal till effektsteget och till DI. Detta i varierande omfattning och branthet beroende på modell.

Så är det nog ofta, i praktiken kanske de flesta kör med hpf utan att tänka på det. Men det vore kul att ha en ratt att vrida på😀
Haha, skulle var likt mig - sätta ett högpassfilter på min stärkare när den redan har ett inbyggt :P Jag kör ju på EBS.
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: Schema på högpass-filter 35 Hz?

Inlägg av Föredetting »

Nåja, det kanske inte skadar att hjälpa de inbyggda filtren med ett externt, gärna då ett svepbart som medger lite experimenterande. Speciellt för den som kör med utomstående ljudtekniker och inte vill att finliret ska försvinna i den sedvanliga väggen av infraljud.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Schema på högpass-filter 35 Hz?

Inlägg av Danne »

hitman skrev: tis 21 jan 2020, 10:06 Min fråga kom sig av att jag kikat på Eminence´ hemsida där de ger exempel på hur man kan bygga en passande låda till min högtalare (en Kappalite 3012 HO). Där rekommenderar de ett högpass-filter som ska skära under 35 Hz, för att ge bättre effekttålighet.
Jag gissar att det mest gäller om den skall användas som PA-högtalare. Då finns ju risken att det pumpas ut avgrundsbas ur den.
Skriv svar