120w attenuator/power soak?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
choofedonlucy
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 17 jun 2019, 22:24
Ort: Skåne

120w attenuator/power soak?

Inlägg av choofedonlucy »

Halloj!

Har en Herald IV rör stärkare på (troligtvis) 120w som jag skulle vilja ha möjligheten att patta lite... Men jag hittar ingen Attenuator som klarar mer än 100w, inte någon som går att köpa iallafall.
Har läst om att installera en master volym men är inte så sugen på det. Vågar inte plocka ut två rör heller eftersom jag inte vet om stärkarn riktigt klarar det.

Finns en Weber Mass Lite på blocket för 700 spänn, vilket är inom min budget. Ska vara på 100w men hittar inte om det är max så går kanske bra endå?

Eller om det är någon vänlig själ här på forumet som har och kan tänka sig sälja en på 120-200w billigt till en pank tonåring :D

Ursäkta om jag är otydlig eller i fel kategori sånt och tack på förhand!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: 120w attenuator/power soak?

Inlägg av Danne »

Den här på 150W finns: https://www.tubeampdoctor.com/en/tad-si ... uator?c=86

Tyvärr kostar den ju skjortan och lite till. :cry:

Dock har du väl troligtvis 100W uteffekt ifall du vänt på de romerska siffrorna och egentligen har version VI med fyra st EL34 slutrör (du skriver IV som är 50W, två st EL34 slutstegsrör). Att plocka ur 2 slutrör brukar inte vara något problem. Det viktiga är att man impedansmatchar, dvs när man plockar ur 2 st rör så dubblas utgångsimpedansen men primärsidan på sluttransformatorn är ju fortfarande samma. Då gör man så att man dubblar ansluten impedans på sekundärsidan (där högtalarna ansluts).

I praktiken behöver du alltså ansluta en 8 ohms högtalare till 4 ohms-utgången alt 16 ohms högtalare till 8 ohms-utgången beroende på vad du har för uttag. Kan även vara bra att göra en bias-justering eftersom anodspänningen kan öka en del (vilket ökar viloströmmen) när det helt plötsligt har försvunnit 2 st slutrör som drar ström.
Användarvisningsbild
choofedonlucy
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 17 jun 2019, 22:24
Ort: Skåne

Re: 120w attenuator/power soak?

Inlägg av choofedonlucy »

Danne skrev: ons 08 jul 2020, 11:30 Den här på 150W finns: https://www.tubeampdoctor.com/en/tad-si ... uator?c=86

Tyvärr kostar den ju skjortan och lite till. :cry:

Dock har du väl troligtvis 100W uteffekt ifall du vänt på de romerska siffrorna och egentligen har version VI med fyra st EL34 slutrör (du skriver IV som är 50W, två st EL34 slutstegsrör). Att plocka ur 2 slutrör brukar inte vara något problem. Det viktiga är att man impedansmatchar, dvs när man plockar ur 2 st rör så dubblas utgångsimpedansen men primärsidan på sluttransformatorn är ju fortfarande samma. Då gör man så att man dubblar ansluten impedans på sekundärsidan (där högtalarna ansluts).

I praktiken behöver du alltså ansluta en 8 ohms högtalare till 4 ohms-utgången alt 16 ohms högtalare till 8 ohms-utgången beroende på vad du har för uttag. Kan även vara bra att göra en bias-justering eftersom anodspänningen kan öka en del (vilket ökar viloströmmen) när det helt plötsligt har försvunnit 2 st slutrör som drar ström.
Ja sorry, det är VI.. tyvärr inte den till bas dock :(

Bild

Enligt denna broshyren så ska dom båda vara på 120w rms, betyder inte det att dom har en ennu högre max uteffekt då?

Och vilka negativa effekter har det på rören/stärkarn om man inte justerar biasen efter man tagit ut två rör?
Jag har ingen aning om hur man varken hittar eller justerar biasen och har verkligen inte råd med nya rör
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: 120w attenuator/power soak?

Inlägg av Danne »

Rören kan slitas snabbare, men om rören inte är så hett ställda från början bör det inte vara någon fara. Dock vet man ju inte förrän man vet. :hmm:
Användarvisningsbild
choofedonlucy
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 17 jun 2019, 22:24
Ort: Skåne

Re: 120w attenuator/power soak?

Inlägg av choofedonlucy »

Danne skrev: ons 08 jul 2020, 20:19 Rören kan slitas snabbare, men om rören inte är så hett ställda från början bör det inte vara någon fara. Dock vet man ju inte förrän man vet. :hmm:
Hmm okej, kommer kanske behöva prova mig fram då.
Det finns inget annat sätt att få stärkaren att bryta upp lite? Det är mest den sköna overdriven jag vill komma åt :(
Skriv svar