Billiga PAs (t. ex Billebro) = Fattigmans basrigg?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
TerraSoul
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 15 okt 2011, 18:49

Billiga PAs (t. ex Billebro) = Fattigmans basrigg?

Inlägg av TerraSoul »

Det är så att jag lyckades få tag på ett billigt litet Billebro PA begagnat för några hundra (osäker på om det var 200W eller 400W, ser olika källor), tänkt att ha som nödlösning som basförstärkare så länge till mitt band. Ni vet nog vad jag menar, sånna där paketlösningar som är främst avsett för mindre privata festligheter, discon och karaoke, oftast med input för mic och gitarr.

Jag kan väl säga att det funkar, på gränsen. Skulle gärna haft lite mer krut, bara lite till. Vi får verkligen plåga de små rackarna som dessvärre bara har 8or som subbar. Det rasslar till bra när man tar lägsta strängen på min 5 strängade, som ett mindre åskmuller, högre toner låter iaf okej. Vi kör metal, därav högt = Vi behöver alltså mycket kraft för att hänga med trummisen.

Blir det bas? Ja
Blir det bra bas? Tveksamt.

Jag är lite nyfiken på vad basfolket har att säga om det här, någon som kört med liknande?
Tips? Köra nån boost/modellerings pedal av nåt slag för att iaf kunna forma ljudet något?

Jag ser nu t. ex på promixsweden.se att de säljer liknande på 600-1000W pinsamt billigt, men man frågar ju sig vad den verkliga effekten egentligen är (RMS, peak osv). Kan erkänna att man ändå blir lite frestad att testa. Om inte för bas så får den väl duga för hifi hemma.

Sen var det "kvaliteten" också, kommer de verkligen hålla i längden om man kör bra hårt?
Vad skulle då ryka först? Elementen eller slutsteget?

Som gitarrist skulle det såklart vrida sig lite i magen om jag tvingades göra likadant.
Så inga neodynium-element eller rörtoppar här inte, men funkar det så funkar det, i väntan på något bättre.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Billiga PAs (t. ex Billebro) = Fattigmans basrigg?

Inlägg av mrbaloo »

Det finns ju lite storys om Billebro. Se här: https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Annars är det väl bra om du fått det superbilligt och kan prova om det funkar för dig.

/MrBaloo

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Billiga PAs (t. ex Billebro) = Fattigmans basrigg?

Inlägg av blackparkas »

Om det kostar några hundringar så är det väl inte så mycket att fundera på om du är nyfiken.

Är det pinsamt billigt nytt och några hundringar beggat kan man nog fastslå att:

Det är ingen vidare kvalitét.
Det kommer inte hålla "i längden om man kör hårt".
Det duger inte att spela musik på hemma.

Men framförallt.
Det kommer låta skit att spela bas genom det.

Intressant det där du skriver "som gitarrist..."
Precis som att basister är mindre kräsna, när det snarare är tvärtom.
En gitarrist kan ju spela på vilken skit som helst och det låter ändå gitarr. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Billiga PAs (t. ex Billebro) = Fattigmans basrigg?

Inlägg av mrbaloo »


blackparkas skrev: En gitarrist kan ju spela på vilken skit som helst och det låter ändå gitarr. :D
Bild


Om ni lyssnar på olika fler-bastest på tuben utan att titta på videon så låter det också bara bas oavsett bas som spelas på.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Billiga PAs (t. ex Billebro) = Fattigmans basrigg?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev: tis 14 jul 2020, 11:33 Om det kostar några hundringar så är det väl inte så mycket att fundera på om du är nyfiken.

Är det pinsamt billigt nytt och några hundringar beggat kan man nog fastslå att:

Det är ingen vidare kvalitét.
Det kommer inte hålla "i längden om man kör hårt".
Det duger inte att spela musik på hemma.

Men framförallt.
Det kommer låta skit att spela bas genom det.

Intressant det där du skriver "som gitarrist..."
Precis som att basister är mindre kräsna, när det snarare är tvärtom.
En gitarrist kan ju spela på vilken skit som helst och det låter ändå gitarr. :D
Plus på allt ovan.

Men ibland har man tur och hittar en guldklimp bland skiten, att nån apbillig pryl som borde låta skit och gå sönder omedelbart faktiskt funkar för ens behov och håller oväntat länge.
Det är inte värt att spendera sin budget på Billebro-ish prylar i hopp om att allt man köper kommer vara de ovanliga guldklimparna, men kommer man över nåt till kaffepengar nån gång kan det vara värt att testa, om man ändå hade de pengarna över.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Billiga PAs (t. ex Billebro) = Fattigmans basrigg?

Inlägg av saft »

TerraSoul skrev: mån 13 jul 2020, 23:02 Det är så att jag lyckades få tag på ett billigt litet Billebro PA begagnat för några hundra (osäker på om det var 200W eller 400W, ser olika källor), tänkt att ha som nödlösning som basförstärkare så länge till mitt band. Ni vet nog vad jag menar, sånna där paketlösningar som är främst avsett för mindre privata festligheter, discon och karaoke, oftast med input för mic och gitarr.

Jag kan väl säga att det funkar, på gränsen. Skulle gärna haft lite mer krut, bara lite till. Vi får verkligen plåga de små rackarna som dessvärre bara har 8or som subbar. Det rasslar till bra när man tar lägsta strängen på min 5 strängade, som ett mindre åskmuller, högre toner låter iaf okej. Vi kör metal, därav högt = Vi behöver alltså mycket kraft för att hänga med trummisen.

Blir det bas? Ja
Blir det bra bas? Tveksamt.

Jag är lite nyfiken på vad basfolket har att säga om det här, någon som kört med liknande?
Tips? Köra nån boost/modellerings pedal av nåt slag för att iaf kunna forma ljudet något?

Jag ser nu t. ex på promixsweden.se att de säljer liknande på 600-1000W pinsamt billigt, men man frågar ju sig vad den verkliga effekten egentligen är (RMS, peak osv). Kan erkänna att man ändå blir lite frestad att testa. Om inte för bas så får den väl duga för hifi hemma.

Sen var det "kvaliteten" också, kommer de verkligen hålla i längden om man kör bra hårt?
Vad skulle då ryka först? Elementen eller slutsteget?

Som gitarrist skulle det såklart vrida sig lite i magen om jag tvingades göra likadant.
Så inga neodynium-element eller rörtoppar här inte, men funkar det så funkar det, i väntan på något bättre.
Har delat repa med ett band som hade billebro-PA. Det var det sämsta skiten jag nånsin sett, hört och lyft. Det var inte ens bra att spela upp Spotify igenom. Det enda funktion det PA fyllde var att lura snåla musiker på pengar:/

Men funkar det så funkar det. Spelar ingen roll om det håller i längden eller inte, bara bra om det går att använda till något...
Men det är nog lättare och billigare i längden att skaffa något du tycker låter bra direkt än att skaffa boost/modellerings pedaler för att bättra ljudet.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Billiga PAs (t. ex Billebro) = Fattigmans basrigg?

Inlägg av Subsonic »

Nej, jag tror inte att du blir gladare med någon modellingpedal heller. Det ligger en 300 W Ashdownrigg med 410 på Blocket för 2000 spänn som är flera tiopotenser roligare, och det går att hitta användbara grejor för runt tusenlappen också. Gå den vägen istället, är mitt förslag.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Billiga PAs (t. ex Billebro) = Fattigmans basrigg?

Inlägg av blackparkas »

Subsonic skrev: ons 15 jul 2020, 10:28 Nej, jag tror inte att du blir gladare med någon modellingpedal heller. Det ligger en 300 W Ashdownrigg med 410 på Blocket för 2000 spänn som är flera tiopotenser roligare, och det går att hitta användbara grejor för runt tusenlappen också. Gå den vägen istället, är mitt förslag.
What he said.

Finns ju mängder med gammalt mög, som i sig kanske inte är så skitbra, men som spöar en kass PA-rigg alla dagar i veckan.
En kass stärkare kan man lura ur ett vettigt ljud ur på än det ena än det andra sättet, t.ex. en vettig preamp-pedal in i effektloopen istället för att använda preampen i stärken.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Billiga PAs (t. ex Billebro) = Fattigmans basrigg?

Inlägg av Eagle Hazze »

Billebro brukade ta det billigaste och försöka kränga i mellanskiktet, minns att de flesta gånger jag besökte affären på södermalm på 90-talet så gick han omkring med bar överkropp.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Billiga PAs (t. ex Billebro) = Fattigmans basrigg?

Inlägg av Ingemar Sundström »

En gång Billebro aldrig mer..
Ingemar
TerraSoul
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 15 okt 2011, 18:49

Re: Billiga PAs (t. ex Billebro) = Fattigmans basrigg?

Inlägg av TerraSoul »

Jag har nog fått det bevisat nu över hur kass grej jag egentligen köpt. Vår basist tog med sin Orange crush bass på bara 50W och även den funkar markant bättre än billebro. Nu kan man faktiskt känna och höra basen bättre, och det går nog även att kräma på lite till. Tror 12an till element gjorde mycket.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Billiga PAs (t. ex Billebro) = Fattigmans basrigg?

Inlägg av saft »

TerraSoul skrev: lör 25 jul 2020, 20:08 Jag har nog fått det bevisat nu över hur kass grej jag egentligen köpt. Vår basist tog med sin Orange crush bass på bara 50W och även den funkar markant bättre än billebro. Nu kan man faktiskt känna och höra basen bättre, och det går nog även att kräma på lite till. Tror 12an till element gjorde mycket.
Gött at höra! Här är 2 ledord:)
1. Bra grejer låter bra.
2. Prova inte för mycket prylar, du väcker gasen...
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: Billiga PAs (t. ex Billebro) = Fattigmans basrigg?

Inlägg av bazzilla »

Hittar du ett PA i mellan segmentet till fyndpris, så ja visst, men idag går det att hitta begade bra bas stärkare för någon tusenlapp, så varför ens titta på pA. Problemet med de billigaste stärkarna/pa är att de inte orkar att ge botten på replokalsvolym.
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Skriv svar