Fråga om Ohm

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Fråga om Ohm

Inlägg av LasseBas »

Jag har en 115 (1x15 tums bashögtalare) på väg in, men jag såg att den är på 4 ohm. Jag har en förstärkare med 2 kanaler som klarar 4 ohm per kanal (det är en 2 kanals Hartke LH-1000, 2x500w). Det är meningen man ska använda 2 lådor, en per kanal, eller köra i bryggkopplat läge, 1x1000w.
Men kan jag koppla in en låda på 4 ohm på ena kanalen och en på 8 ohm på den andra? Den andra lådan jag tänkt använda är en Ampeg 2x10 på 8 ohm.

Hämtat från manualen:
SPEAKER OUTPUT A - Connect any 4, 8, or 16 ohm bass cabinet(s) to these standard unbalanced 1/4” jacks. WARNING:
Because of the high power levels and low frequency content of the signal generated by the Model LH1000, use only
appropriately rated speaker cabinets (at least 600 watts at 4 ohms) that are specifically designed for bass instruments.

Det står samma på den andra kanalen:
SPEAKER OUTPUT B - Connect any 4, 8, or 16 ohm bass cabinet(s) to these standard unbalanced 1/4” jacks. WARNING:
Because of the high power levels and low frequency content of the signal generated by the Model LH1000, use only
appropriately rated speaker cabinets (at least 600 watts at 4 ohms) that are specifically designed for bass instruments.

Det borde innebära 4ohm minimun belastning per kanal?
Det det borde gå att köra med en 4 ohm och en 8 ohm på andra kanalen utan problem, då det verkar vara oberoende kanaler?
Samt hur många ohm får jag om jag blandar en 4 ohm med en 8 ohm på samma kanal (bryggkopplat läge)?
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Fråga om Ohm

Inlägg av fieldflower »

Det går fint att ha olika last på de olika slutstegen.
De beter sig som helt fristående förstärkare, så att så länge högtalaren som kopplas in i resp sida är inom rekommenderat ohmtal spelar det ingen roll om det är olika per sida.
Det kommer innebära att 4-lådan får bortåt dubbla effekten mot vad 8-lådan får, men låter det bra så är det bra. Och annars har du ju en balansratt att fixa det med.
Senast redigerad av fieldflower den ons 15 jul 2020, 16:46, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Fråga om Ohm

Inlägg av fieldflower »

En 8 och en 4 blir totalt 2,67 Ohm, vilket kanske är i lägsta laget (eller vad var det för minsta ohm vid bryggning?)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Fråga om Ohm

Inlägg av LasseBas »

Tack för svar, det är vad jag hoppades, då är det ok med en låda på 4 Ohm på ena kanalen. Om man blandar en 4-ohmslåda med en 8-ohms på samma kanal läste jag på annan plats på detta forum att man får 2,7 Ohm. Det betyder att jag inte kan köra 2 sådana lådor på bridge mood på Hartken (då det är minimum 4 Ohm där). De flesta basstärkarna tar bara ner till 4ohm, och på så sätt kan 4-ohmslådor vara svåra att använda.
Det finns en stärkare EBS Reidmar 502 som går ner till 2ohm, men det är ganska ovanligt.
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Fråga om Ohm

Inlägg av fieldflower »

Precis så.

Hartke brukar vara volymmonster, så det är inte troligt att du kommer behöva brygga för att höras.
Hade en HA7000 (dvs 2x350 W) för länge sedan, och vid ungefär 3 på volymen tappade man fokus med blicken då man spelade. Troligen mycket beroende på den enormt basiga 215-lådan jag hade till.
Medlem i PB50+
Skriv svar