Finns det någon lådbyggare i Sverige?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Finns det någon lådbyggare i Sverige?

Inlägg av Anders »

Nu när TKS verkar vara ur bilden,är det någon som känner till något alternativ?

Som ett långskott frågade jag Barefaced,men jag tror inte han tog det på allvar.Han vill naturligtvis sälja sina egna.
Jag behöver en välbyggd sluten 1x15.Helst 61cm bred ca.155 l .
Tips uppskattas.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Finns det någon lådbyggare i Sverige?

Inlägg av hitman »

Unicornbass bygger ju lådor som jag skulle tro tillhör yppersta eliten (har inte själv haft förmånen att testa men det brukar ju bli bra när han gör något basrelaterat).

https://unicornbass.se/site/amplification/

Men en sluten låda kan du ju bygga själv. Brädgården brukar väl kunna såga till delarna åt kunden och eftersom du inte behöver räkna på basreflex så blir det lättare att hitta rätt mått för det högtalarelement du vill använda. Eminence kör de flesta tillverkare med, tillverkarna brukar ljuga och påstå att deras är Custom Made, men originalementen är så bra och prisvärda att det inte finns nå´n anledning.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Finns det någon lådbyggare i Sverige?

Inlägg av Per »

Unicornlådorna låter stort och snuskigt bra. Men jag GISSAR att han bara gör sina egna versioner.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Finns det någon lådbyggare i Sverige?

Inlägg av Anders »

Tack för tipset.Unicornlådor får man prova nån dag.
Per- Jag tror också när man ser hans lådor,att det blir en rejäl omväg att i princip be honom bygga en TKS låda.Men jag kan ju fråga.
Hitman- Tack för länken.Jag får nog helt enkelt försöka få tag i en TKS 115 eller 1158 eller liknande.Jag har lite för höga krav på kvalitet och finish för att ge mig på ett eget bygge.Jag tänkte eventuellt använda den ihop med en av Barefaced two10s lådorna,så kraven på vinylfinish osv blir åt helvete för höga.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Finns det någon lådbyggare i Sverige?

Inlägg av hitman »

Anders skrev: tis 04 aug 2020, 12:49 Tack för tipset.Unicornlådor får man prova nån dag.
Per- Jag tror också när man ser hans lådor,att det blir en rejäl omväg att i princip be honom bygga en TKS låda.Men jag kan ju fråga.
Hitman- Tack för länken.Jag får nog helt enkelt försöka få tag i en TKS 115 eller 1158 eller liknande.Jag har lite för höga krav på kvalitet och finish för att ge mig på ett eget bygge.Jag tänkte eventuellt använda den ihop med en av Barefaced two10s lådorna,så kraven på vinylfinish osv blir åt helvete för höga.
Förstår vad du menar, jag har byggt en del själv - det fungerar som det ska men det blir inte vackert...

Men en utväg vore att kolla lite om du kan hitta en beg enfemtonlåda (kanske även PA-låda) som du kan plugga igen basreflexen på?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Finns det någon lådbyggare i Sverige?

Inlägg av blackparkas »

Om du har en barefaced, köp en till sådan, problem solved! :)

Uncicornlådorna är ju förstås jättefina byggen, men för min egen del så gav den 2x10 jag testat inte något mervärde jämfört med t.ex. en TKS så för min egen del är det en rätt onödig investering eftersom Unicornlådorna är dubbelt så dyra som allt annat. Typ.

Det finns ju hur många 1x15-lådor som helst på marknaden egentligen så om TKS inte längre är operativt så är det ju bara att tjacka nåt annat.
Aguilar t.ex.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Finns det någon lådbyggare i Sverige?

Inlägg av Anders »

hitman skrev: ons 05 aug 2020, 10:57
Anders skrev: tis 04 aug 2020, 12:49 Tack för tipset.Unicornlådor får man prova nån dag.
Per- Jag tror också när man ser hans lådor,att det blir en rejäl omväg att i princip be honom bygga en TKS låda.Men jag kan ju fråga.
Hitman- Tack för länken.Jag får nog helt enkelt försöka få tag i en TKS 115 eller 1158 eller liknande.Jag har lite för höga krav på kvalitet och finish för att ge mig på ett eget bygge.Jag tänkte eventuellt använda den ihop med en av Barefaced two10s lådorna,så kraven på vinylfinish osv blir åt helvete för höga.
Förstår vad du menar, jag har byggt en del själv - det fungerar som det ska men det blir inte vackert...

Men en utväg vore att kolla lite om du kan hitta en beg enfemtonlåda (kanske även PA-låda) som du kan plugga igen basreflexen på?
Ja,det får nog bli så.Har kikat lite på Bergantino NV115 t.ex. men den har jag inte hört,bara läst omdömen på talkbass,är den kanske lite för begränsad(för liten för att vara sluten,så den klarar kanske inte sig själv så bra).
Den lådan som jag tycker låter bäst för att vara portad är TKS 115.
Enligt Alex på Barefaced är det samma element i hans gamla Compact-lådor som i TKS115,så det kan vara ett alternativ.Det blir tightare ljud än TKS 115 antagligen,eftersom de är mindre,men inte samma som en sluten,jag får kika runt.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Finns det någon lådbyggare i Sverige?

Inlägg av Anders »

blackparkas skrev: ons 05 aug 2020, 11:15 Om du har en barefaced, köp en till sådan, problem solved! :)

Uncicornlådorna är ju förstås jättefina byggen, men för min egen del så gav den 2x10 jag testat inte något mervärde jämfört med t.ex. en TKS så för min egen del är det en rätt onödig investering eftersom Unicornlådorna är dubbelt så dyra som allt annat. Typ.

Det finns ju hur många 1x15-lådor som helst på marknaden egentligen så om TKS inte längre är operativt så är det ju bara att tjacka nåt annat.
Aguilar t.ex.
Tack för infon om Unicornlådorna blackparkas.Då släpper jag dom.Det är ju bl.a det här som är så jävla bra med det här forumet!
Jag ska kolla runt på andra lådor också.Bergantino kanske.Jag kikade på Aguilars hemsida,de låter säkert bra,men då väntar jag hellre på att en beg TKS115 dyker upp.Eller en TKS1156/TKS 1158 som man kan plugga igen porten på.TKS lådorna har jag hört hur de låter.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Finns det någon lådbyggare i Sverige?

Inlägg av blackparkas »

DU kanske tycker Unicornlådorna är en gudomlig skapelse, så släpp det inte bara för att det inte FÖR MIG fanns någon vits att betala så mycket mer för något jag inte tyckte jag behövde ljudmässigt.
:)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Finns det någon lådbyggare i Sverige?

Inlägg av Anders »

blackparkas skrev: ons 05 aug 2020, 15:14 DU kanske tycker Unicornlådorna är en gudomlig skapelse, så släpp det inte bara för att det inte FÖR MIG fanns någon vits att betala så mycket mer för något jag inte tyckte jag behövde ljudmässigt.
:)
Jo visst är smaken olika,men jag hade lite feeling från början att värdet i de lådorna är prestandan,jag är mer inriktad på att hitta ett specifikt ljud.Jag vill inte chansa utan hålla mig till det jag känner till lite bättre,speciellt om man är tvungen att köpa innan man testar.Med Barefaced är ju så,och det får räcka med en chansning.Det är nog rätt svårt att förutsäga hur en sluten låda skulle låta om de byggde en.TKS t.ex. har jag ju provat alla element,i en sluten och portade lådor,och gillar 15 tummarna bäst.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Splanky
Medlem+
Inlägg: 554
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:14
Ort: Kungsbacka

Re: Finns det någon lådbyggare i Sverige?

Inlägg av Splanky »

Kolla med Eich (brukade vara Tecamp har 2 st små slutna 1x15 som låter toppen)

Tror hans 115L är en sluten 1x15"

Annars har han custom built:
https://www.eich-amps.com/custombuild
-12 Squier Jaguar SS, Cort Actionbass 4 avbandad, Cort Actionbass Jr moddad, MM SUB US, Unicorn Ozellman, Unicorn The Purist. TecAmp Puma 500, 2 st XS 115, 1x8", 2x8"
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Finns det någon lådbyggare i Sverige?

Inlägg av Rut66 »

JOA bygger högtalarlådor. Nära dig (Stenkullen)
http://www.joasnickeri.com/hogtalarlador.htm
Har själv en 15" bestyckad med Electro Voice DL15X. Hela lådan köptes på Musikbörsen sent 80-tal och då visste jag inte att lådan byggdes av JOA helt efter EV's specar/mått. (Påminner ganska mycket om Mesas Diesel-serie)
(Lådan är till salu om det är intressant)
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Finns det någon lådbyggare i Sverige?

Inlägg av Anders »

Splanky skrev: mån 10 aug 2020, 09:31 Kolla med Eich (brukade vara Tecamp har 2 st små slutna 1x15 som låter toppen)

Tror hans 115L är en sluten 1x15"

Annars har han custom built:
https://www.eich-amps.com/custombuild
Tack för tipset.Jag har en Tecamp M115 och gillar hur de låter i botten,mjukt och runt,men som helhet tyckte jag TKS 115 låter bäst av de portade lådor jag provat med Orangetoppen.
Jasså Tecamp har även slutna lådor? Är det S115 eller vad de heter då?
Vad jag kan se om man kollar hemsida och jämför Eich med Tecamp är att skillnaden bara är kosmetisk.Jag gissar att det är så i alla fall,så en beg Tecamp låter kanske som en ny Eich.
I vilket fall som helst är Tecamp/Eich väldigt nära det jag letar efter men jag väntar nog hellre in en TKS.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Finns det någon lådbyggare i Sverige?

Inlägg av Anders »

Rut66 skrev: mån 10 aug 2020, 10:57 JOA bygger högtalarlådor. Nära dig (Stenkullen)
http://www.joasnickeri.com/hogtalarlador.htm
Har själv en 15" bestyckad med Electro Voice DL15X. Hela lådan köptes på Musikbörsen sent 80-tal och då visste jag inte att lådan byggdes av JOA helt efter EV's specar/mått. (Påminner ganska mycket om Mesas Diesel-serie)
(Lådan är till salu om det är intressant)
Tackar för tipset.JOA har byggt en del casar åt oss i bandet,(för ca 25 år sedan!)jag visste faktiskt inte att de höll på fortfarande.
Det är inte toppen-vinyl-finish men om man behöver modda en låda jag hittar kan de säkert göra en ny baffel eller vad det kan bli.Ska kikas på.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Skriv svar