Rörbyte eller annat?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
terrorforsale
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 13:24
Ort: Förslöv

Rörbyte eller annat?

Inlägg av terrorforsale »

Tjena!

Jag känner mig hyfsat ny i rörvärlden fortfarande, så tänkte att det kan vara bra att höra mig för här innan jag kanske gör nåt dumt i onödan :P

Jag har en Ampeg V4B och nu senaste repet så tyckte jag det kändes och lät som att den tappat lite volym och kraft.
Nu spelar vi ju ganska hårt och högt, så misstänker att det är nåt rör som håller på att ge sig, eller kan det vara nåt annat?

Tacksam för alla svar// Robin.
Fender P. American Standard - JAM pedals Rattler - Ampeg V4B - Ampeg Heritage SVT-810E
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Rörbyte eller annat?

Inlägg av Danne »

Ju högre man spelar, desto snabbare slits slutstegsrören. Ett tecken på att de börjar bli trötta är ju just att förstärkaren tappar kraft och spänst. Ljudet kan också bli lite luddigare. Jag skulle ändå vänta lite till nästa rep och lyssna ifall jag upplever fenomenet igen. Tycker ibland att ljudet ändras i replokalen från gång till gång och vi har konstaterat att spänningsnivån i elnätet kan variera i vår lokal, vilket kan påverka en förstärkare som inte har switchad nätdel (läs traditionell förstärkardesign, icke lättviktare).
Användarvisningsbild
terrorforsale
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 13:24
Ort: Förslöv

Re: Rörbyte eller annat?

Inlägg av terrorforsale »

Okej!
Tackar så mycket för den infon.
Ska absolut åka dit och testa en gång till för att se.
Känner igen det där med att det låter lite olika varje gång man är i repan faktiskt😆
Fender P. American Standard - JAM pedals Rattler - Ampeg V4B - Ampeg Heritage SVT-810E
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Rörbyte eller annat?

Inlägg av norton »

terrorforsale skrev: mån 05 okt 2020, 03:42 Känner igen det där med att det låter lite olika varje gång man är i repan faktiskt😆
Det där är helt sjukt.....fattar inte va det är....samma inställningar kan låta skit bra/dåligtHjärnspöken??
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Skriv svar