GK MB 200 eller Trace Elliot Elf?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
edwardsson
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 23 sep 2017, 19:06
Ort: Linköping

GK MB 200 eller Trace Elliot Elf?

Inlägg av edwardsson »

Håller på att titta efter en förstärkare inför ett kommande köp av en TKS-högtalare (får se vilken TKS det blir i slutändan, tittar just nu på en D122:a eller en S212:a här på PB). Har haft några olika komboförstärkare tidigare och har just nu en EBS Session 30 (som jag enkelt kan ta med mig ut till sommarstugan), men vill ha en förstärkare och högtalare med lite mer klös i. Men vill trots det att grejerna till en viss utsträckning ska vara portabla och inte alltför dyra.

Vad tror ni om en GK MB 200 eller en Trace Elliot Elf? Är det för klena förstärkare till ovanstående TKS:er? Borde jag kanske istället välja en Reidmar 500 ( eller en begagnad 250 eller 470) eller något liknande av annat märke istället för lilleputtestärkarna?

Men om MB200 och Elf:en trots allt duger gott, vilken av dem bör man välja? Fördelar och nackdelar?
Truth is not always popular, but it is always right.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: GK MB 200 eller Trace Elliot Elf?

Inlägg av Per »

Visserligen inte mycket GK, men nedanstående kan kanske ge en liten uppfattning om "Älvan".
viewtopic.php?f=2&t=90755&p=1391860&hil ... t#p1391860
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
RexHunter
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: GK MB 200 eller Trace Elliot Elf?

Inlägg av RexHunter »

Inte mycket till råd kanske, eftersom jag aldrig hört eller spelat på en Elf. Men jag gillar min GK MB200 skarpt.
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: GK MB 200 eller Trace Elliot Elf?

Inlägg av Roger Hedin »

edwardsson skrev: sön 25 okt 2020, 20:17 Håller på att titta efter en förstärkare inför ett kommande köp av en TKS-högtalare (får se vilken TKS det blir i slutändan, tittar just nu på en D122:a eller en S212:a här på PB). Har haft några olika komboförstärkare tidigare och har just nu en EBS Session 30 (som jag enkelt kan ta med mig ut till sommarstugan), men vill ha en förstärkare och högtalare med lite mer klös i. Men vill trots det att grejerna till en viss utsträckning ska vara portabla och inte alltför dyra.

Vad tror ni om en GK MB 200 eller en Trace Elliot Elf? Är det för klena förstärkare till ovanstående TKS:er? Borde jag kanske istället välja en Reidmar 500 ( eller en begagnad 250 eller 470) eller något liknande av annat märke istället för lilleputtestärkarna?

Men om MB200 och Elf:en trots allt duger gott, vilken av dem bör man välja? Fördelar och nackdelar?
Har du fått tag i en begagnad högtalare? Annars lär det vara kört...
Slå annars till på "Bill Wymans" Quilter Bassblock 800; då får du en STOR förstärkare i litet format.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: GK MB 200 eller Trace Elliot Elf?

Inlägg av Håcke »

Här kommer länken till ovanstående:


Quilter Bass Block 800
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
edwardsson
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 23 sep 2017, 19:06
Ort: Linköping

Re: GK MB 200 eller Trace Elliot Elf?

Inlägg av edwardsson »

Roger Hedin skrev: sön 25 okt 2020, 22:14
Har du fått tag i en begagnad högtalare? Annars lär det vara kört...
Slå annars till på "Bill Wymans" Quilter Bassblock 800; då får du en STOR förstärkare i litet format.
Har inte fått fatt i en begagnad högtalare än, hörde att du har en drös med s112:or, villig att sälja en? :wink:

Såg annonsen när det gällde Bassblock 800, men hade aldrig hört talas om den tidigare. Fungera den bra med en s212? Några för- och nackdelar allmänt med 800:an?
Truth is not always popular, but it is always right.
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: GK MB 200 eller Trace Elliot Elf?

Inlägg av Subsonic »

MB 200 kan ju litet mer än Elf:en, beroende på hur ens behov ser ut så kan det kanske spela in. Fyrbands eq, gainswitchen som jag tycker är användbar, aux in, "riktig" högtalarutgång på speakon...
Jag har både MB 200 och MB 500 (och är helnöjd med båda) men har bara snabbprovat Elf och har ingen riktig uppfattning om soundet. Räkna inte bort MB 500 om du funderar över modellen större stärkare än MB 200 och Elf.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: GK MB 200 eller Trace Elliot Elf?

Inlägg av Per »

Ska du spela i band och ha grejorna som "förstahandsval", hade jag nog satsat på 212:an och något större än Elf och MB 200. Små klass D verkar överlag ha egenheten att bli lite tunnare, när man pressar dem.
Quilter har jag aldrig provat, men Roger är ju helnöjd och han brukar inte nöja sig med skit. :)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: GK MB 200 eller Trace Elliot Elf?

Inlägg av Roger Hedin »

edwardsson skrev: mån 26 okt 2020, 07:11
Roger Hedin skrev: sön 25 okt 2020, 22:14
Har du fått tag i en begagnad högtalare? Annars lär det vara kört...
Slå annars till på "Bill Wymans" Quilter Bassblock 800; då får du en STOR förstärkare i litet format.
Har inte fått fatt i en begagnad högtalare än, hörde att du har en drös med s112:or, villig att sälja en? :wink:

Såg annonsen när det gällde Bassblock 800, men hade aldrig hört talas om den tidigare. Fungera den bra med en s212? Några för- och nackdelar allmänt med 800:an?
Halloj,
Jag har tyvärr inga lådor att sälja för närvarande, men en Quilter Bassblock 800 är en RIKTIG förstärkare i litet format. Den funkar i sovrummet och på scenen, och allt däremellan. Två entolvor eller en tvåtolva skulle jag sikta på.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
edwardsson
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 23 sep 2017, 19:06
Ort: Linköping

Re: GK MB 200 eller Trace Elliot Elf?

Inlägg av edwardsson »

Det blir nog en QBB 800. Tack för tipset!
Truth is not always popular, but it is always right.
Skriv svar