Tone Hammer 500 eller annat?

Prata om förstärkare och högtalare
PHubb
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 12:15

Tone Hammer 500 eller annat?

Inlägg av PHubb »

Spelar mest blues och rock och funderar på en Tone Hammer 500 för att enkelt kunna ta med mig. Sedan en större och en mindre låda beroende på om jag har bil eller lådcykel, typ SL112, EBS Classic 412 eller annat.

Några tips eller tankar om detta? Finns det annat jag bör kolla upp så tips gärna!

Gillar förstås Ampeg SVT Classic när de finns till hands men har ingen egen.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Tone Hammer 500 eller annat?

Inlägg av gthyni »

Det är väl den, Mesas toppar och kanske någon av Markbass mer vintageprofilerade varianter som är tänkbara lättviktare för oss som gillar rörhäckar
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tone Hammer 500 eller annat?

Inlägg av blackparkas »

EBS Classic 412?
En sådan skulle jag också vilja ha, synd att de inte bygger några sådana... ;)

Tonehammer är väl helt ok.
Gillar du Ampeg skulle jag dock hellre gå på Tech 21 VT 500 tror jag.

Annars har jag en Ampeg SVT II som nog ska säljas, men den tar man inte med sig på lådcykel om man inte har extrem kondition!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Tone Hammer 500 eller annat?

Inlägg av Henko »

Älskar min Tonehammer. Särskilt i en större låda. I mitt tycke ett ganska runt, Ampeglikt och användbart sound. Grymt bra och lättrattat mellanregister. Inte så mycket topp.
Smidigt format såklart. Min ligger i ett litet hardcase från Clas Ohlson som lätt får plats i cykelväskan.
P-basar
PHubb
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 12:15

Re: Tone Hammer 500 eller annat?

Inlägg av PHubb »

Tack!

Tech 21 VT 500 har jag också funderat på men har hört en del gott om TH vilket några uttrycker här med.

Har förstås bild också men det brukar vara krångligt med parkering och allt sådant och det får bli i de fall tyngre grejer måste släpas runt. Gillar flexibiliteten att ha en låda stående på två platser (och använda båda om det krävs vissa tillfällen) och bara frakta förstärkaren emellan. Dessutom kunna spela hemma på mindre grejer utan att köpa en extra combo.
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 10:50
Ort: Stockholmish

Re: Tone Hammer 500 eller annat?

Inlägg av AndersB »

Jag har bara testat en Tonehammer-topp på någon forumträff för ett par år sen, men just att den inte har så mycket topp som Henko nämner är nog det enda lilla "se upp" jag vet av med dem.

Den har topp nog för vanliga och brighta basar, men spelar man väldigt mulliga grejer kan det ställa till lite. Jag hade med mig en Squier telebas med mudbucker till träffen och den kom inte till sin rätt.
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
PHubb
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 12:15

Re: Tone Hammer 500 eller annat?

Inlägg av PHubb »

Intressant, tack. Jag har en Fender P med single coil så det är lite samma sak som med din Squier. Hörde ett avsnitt av Guitar Geeks häromdagen med Surjo. Han spelar bland annat på en Tone Hammer 500 med SL112 (tror jag), tillsammans med en Fender P ´51 R så kombinationen måste väl ändå var ok.

https://poddtoppen.se/podcast/116962277 ... rjo-benigh

Kom gärna med fler tips! :)
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Tone Hammer 500 eller annat?

Inlägg av Ljudfreak »

Tecamp, numera Eich amps, gör trevliga lättviktsförstärkare. Jag har Puma 900 som får plats i gigbagen och en Puma 1000. De har en ”taste” ratt som gör att de fungerar med Pbas och flats, men lika gärna med en aktiv grafitbas. Klarar litet mer sprill i toppen än Tonehammer (jag har preampen) om man vill ha det.
Skriv svar