Reidmar spökar..

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Reidmar spökar..

Inlägg av Busta B »

Min EBS Reidmar tystnade igår efter att ha flyttat den 1m.

Provat att byta högtalarkabel utan att få ljud... Fläkten surrar och det är ljud i hörlurarna.

Tidigare har speakonkontakten på förstärkaren gått trögt.. kan det vara den som lagt ner?
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Reidmar spökar..

Inlägg av 200071 »

Busta B skrev:Min EBS Reidmar tystnade igår efter att ha flyttat den 1m.

Provat att byta högtalarkabel utan att få ljud... Fläkten surrar och det är ljud i hörlurarna.

Tidigare har speakonkontakten på förstärkaren gått trögt.. kan det vara den som lagt ner?
Det finns ett bra svar. Kontakta EBS! Bra hjälp där


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Reidmar spökar..

Inlägg av fieldflower »

Förutom ovan kan man prova att felsöka lite light på egen hand.

Låter det i hörlursutgången? Då funkar ju försteget iaf.

Om du kopplar en tele-tele från out->in i effektloopen - händer något då? Kan ofta bli glapp i såna, med ljudbortfall som resultat.

Om du (lite försiktigt) kopplar in ett försteg till Effekt in (och kanske en sladd i effekt out också ifall bägge måste ha kontakt i sig för att det skall funka) - låter det ur Reidmarens högtalarutgång då? Isf funkar iaf slutsteget, och högtalarutgången.

Kostar inget att lattja runt lite med egna tester - kan vara användbar info för EBS också om du behöver gå vidare.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: Reidmar spökar..

Inlägg av Busta B »

Tack för tips!
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: Reidmar spökar..

Inlägg av Busta B »

Riktigt kass. Nu har min Reidmar lagt ned igen.

Fick den lagad hos Tommy Elf (nytt kretskort?) typ i början av 2022. Betalade en bra slant för det. Funkat fint sedan dess...


Funkade bra på ett gig för 2v sedan, nu skulle jag använda den i helgen. Helt tyst. Lampan lyser men inget ljud - inte ens fläktljud.

Jag tröttnar..
Senast redigerad av Busta B den mån 25 mar 2024, 10:11, redigerad totalt 1 gånger.
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Reidmar spökar..

Inlägg av fieldflower »

Om allt lagt ned känns säkring inte helt osannolikt.

Men förstår tröttnaden...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: Reidmar spökar..

Inlägg av Busta B »

Men skulle lampan lysa om säkringen gått?

Får ta ett samtal med EBS :)
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Reidmar spökar..

Inlägg av fieldflower »

Nej, det är sant. Säkringen borde ju säkra allt.
EBS är ju nära till hands och trevliga att ha att göra med.
Medlem i PB50+
Skriv svar