Missljud från Trace Elliot-combo

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Missljud från Trace Elliot-combo

Inlägg av engson »

Igår på bluesrepet, började min Trace plötsligt låta illa.
Det var ungefär det ljudet som uppstår när man pillar på kontakten med sladden inkopplad i burken.
Men missljudet fortsatte även när ALLA sladdar var utdragna.
Till sist tystnade det när vi tog loss högtalarkabeln från själva förstärkardelen.
Och när vi pluggade in allt igen - så blev det tyst igen.
Grejen är att jag förmodligen inte kommer att lite på den längre och kommer nog att leta upp åt annat istället.

Anledningen till tråden är
- dels att ev få tips på vidare felsökning
- dels att ge nån chansen att säga: "fasen, en sån Trace har jag letat efter i flera år - jag köper den av dej!"


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Missljud från Trace Elliot-combo

Inlägg av Danne »

engson skrev: tis 10 nov 2020, 15:06
Till sist tystnade det när vi tog loss högtalarkabeln från själva förstärkardelen.
Summa summarum, när ni tog ur högtalarkontakten (ser iofs ut som du har två använda högtalaranslutningar) och satte i den så var det tyst igen. Det lutar åt att du har dålig kontakt någonstans mellan högtalarutgångens kontaktstycke och högtalaren. Jag skulle tro högtalarjacket är mest misstänkt då du faktiskt motionerade det, men det går inte utesluta högtalarkabeln och högtalarlådan.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Missljud från Trace Elliot-combo

Inlägg av engson »

Danne skrev: ons 11 nov 2020, 13:03
engson skrev: tis 10 nov 2020, 15:06
Till sist tystnade det när vi tog loss högtalarkabeln från själva förstärkardelen.
Summa summarum, när ni tog ur högtalarkontakten (ser iofs ut som du har två använda högtalaranslutningar) och satte i den så var det tyst igen. Det lutar åt att du har dålig kontakt någonstans mellan högtalarutgångens kontaktstycke och högtalaren. Jag skulle tro högtalarjacket är mest misstänkt då du faktiskt motionerade det, men det går inte utesluta högtalarkabeln och högtalarlådan.
Tack för svar. Det finns två högtalarutgångar - den ena går till de "inbyggda" högtalarna i burken (den översta), den andra går till den separata GK-lådan. Det var när jag/vi tog ur och satte tillbaka den översta kontakten. Får kanske kolla lite mer noggrant på den!
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Missljud från Trace Elliot-combo

Inlägg av Håcke »

Det ser ju ut som högtalarkabeln är ganska grofsig av sig också så det kan vara den dom satt kontakterna under stress och till slut gett upp.

Jag hade ett problem med en speakon-kontakt i en högtalarlådor med liknande felsymptom.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Missljud från Trace Elliot-combo

Inlägg av engson »

Håcke skrev: ons 11 nov 2020, 20:59 Det ser ju ut som högtalarkabeln är ganska grofsig av sig också så det kan vara den dom satt kontakterna under stress och till slut gett upp.

Jag hade ett problem med en speakon-kontakt i en högtalarlådor med liknande felsymptom.
Ska rodda lite med den "grofsiga" (nytt ord) sladden... :)
Tack.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Missljud från Trace Elliot-combo

Inlägg av fieldflower »

Sedan har vi ju den gamla vanliga grejen att kolla, om det är lite halvglapp i Effect Send/Return.
Det är ofta brytande jack, som om det blir oxid kan börja låta konstigt även om inget är inkopplat.
Enklaste test är att stoppa en sladd från Send till Return och se om missljudet försvinner.
Försvinner det då bör det räcka med lite motionering och kanske elektronikspray.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Missljud från Trace Elliot-combo

Inlägg av Lowlife »

Har faktiskt råkat ut för exakt samma problem med en TE högtalare för många år sedan. Det var högtalarjacket, lite motion och spray sedan försvann problemet för att aldrig återkomma. Det är ju samma typ av jack som TE använder överallt men den interna högtalarsladden i en combo brukar ju inte motioneras speciellt ofta.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Missljud från Trace Elliot-combo

Inlägg av engson »

Tack för goda råd! :)
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Missljud från Trace Elliot-combo

Inlägg av Subsonic »

engson skrev: tis 10 nov 2020, 15:06 Det var ungefär det ljudet som uppstår när man pillar på kontakten med sladden inkopplad i burken.
Men missljudet fortsatte även när ALLA sladdar var utdragna.
Till sist tystnade det när vi tog loss högtalarkabeln från själva förstärkardelen.
Jag fastnar på beskrivningen "ungefär det ljudet som uppstår när man pillar på kontakten med sladden inkopplad i burken". När man pillar på kontakten skrapar/smäller det och brummar ju. Brum uppkommer inte i samband med problem med högtalarkabel eller -kontakt. Däremot kan signalen förstås glappa, i meningen mer eller mindre skrapande avbrott.
Finns inget brum alls inblandat så kan problemet absolut ligga i/vid högtalaranslutningen. Finns brum inblandat går misstankarna istället till exempelvis oxiderade send-/returjack som Fieldflower nämnde, eller till någon kallödning. I det senare fallet behöver man felsöka på korten inne i stärkaren.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Missljud från Trace Elliot-combo

Inlägg av engson »

Nej, du har nog rätt...
Det skrapade och smällde, men brummade inte. :)
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Missljud från Trace Elliot-combo

Inlägg av andersbas »

Fasen, en sån Trace har jag letat efter i flera år. Jag köper den av dig!

Det är inte riktigt sant, jag har inte alls letat efter en sån, men jag behöver en bra kombo...
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Missljud från Trace Elliot-combo

Inlägg av engson »

andersbas skrev: fre 13 nov 2020, 18:27 Fasen, en sån Trace har jag letat efter i flera år. Jag köper den av dig!

Det är inte riktigt sant, jag har inte alls letat efter en sån, men jag behöver en bra kombo...
:thumbsup:
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Missljud från Trace Elliot-combo

Inlägg av andersbas »

Haha, kristallklart svar, Engson
Hör av dig när du bestämt dig!

/Anders
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Missljud från Trace Elliot-combo

Inlägg av engson »

Sorry... jag fattade inte att du menade allvar. Dumma mej. :(
Skickar ett PM.
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Missljud från Trace Elliot-combo

Inlägg av andersbas »

Haha, man är ju en del av ”den ironiska generationen”, jag ber om ursäkt för min otydlighet!
Jag menade allvar, den här skulle nog passa mig perfekt!
Skriv svar