Någon som testat GR Bass? Vad är det för slutsteg?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Någon som testat GR Bass? Vad är det för slutsteg?

Inlägg av blackparkas »

Lite nyfiken på GR Bass.

Tycker inte alls de tilltalar mig estetiskt, men deras 212slim-låda som går att köpa i antingen 4 eller 8ohm känns intressant...
900w ska den palla med...
Känns som en skaplig utmanare till TKS och görs även i en variant med kolfiber som bara väger typ 12kg har jag för mig...


Anyway.
Lite nyfiken blir man ju på deras lättviktstoppar också, och även deras topp som bara är ett slutsteg med Gain och Master.

Men är det någon som vet vad det sitter för slutsteg i dem?
Eller har någon testat som kan jämföra med något annat fabrikat?

Jag är rätt säker på att de ljudmässigt kanske är lite för clean:a, men bara steget beter sig som en riktig förstärkare så kan man alltid färga ljudet själv med nån annan preamp.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Någon som testat GR Bass? Vad är det för slutsteg?

Inlägg av bjelkeman »

Det ser ju onekligen bra ut på papper i alla fall.

https://www.premierguitar.com/articles/ ... 212-review
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mototesto
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: lör 11 sep 2010, 15:12
Ort: Malmö

Re: Någon som testat GR Bass? Vad är det för slutsteg?

Inlägg av mototesto »

Jag är också nyfiken på GR bass!

Undrar om TMA behöver testpiloter ?
MusicMan Stingray 1977
MusicMan Ernie Ball Stingray Special
Fender Jazz 70 tal
Ampeg SVT Blueline, Randall R300,
Sunn 215, Aguilar GS112 & Octamizer
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Någon som testat GR Bass? Vad är det för slutsteg?

Inlägg av blackparkas »

Jag är rätt sugen på att testa, framförallt lådorna egentligen, dock så har de i första skedet valt att inte ta hem den låda jag mest var intresserad av trots att jag frågade om GR för ett halvår sedan och just den lådan..

Att de är filtklädda och har en rätt ful front är tyvärr ett stort minus som jag har svårt att strunta i dessvärre.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mototesto
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: lör 11 sep 2010, 15:12
Ort: Malmö

Re: Någon som testat GR Bass? Vad är det för slutsteg?

Inlägg av mototesto »

Grejen med GR Bass är väl också att de får finna sig i att bli jämförda med en annan italienare MarkBass. GR Bass verkar vara tillverkade i Italien, medan många Markbass stärkare tillverkas i Indonesien nu.
MarkBass design tycker jag med vissa få undantag ( Stu Hamm Amp och Casa) är lite lökigare än GR Bass.
Jag vill gärna testa förstärkaren Pure 800 med endast två rattar.
MusicMan Stingray 1977
MusicMan Ernie Ball Stingray Special
Fender Jazz 70 tal
Ampeg SVT Blueline, Randall R300,
Sunn 215, Aguilar GS112 & Octamizer
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Någon som testat GR Bass? Vad är det för slutsteg?

Inlägg av mrbaloo »

Hur stort är intresset här på PB. Östmans Musik i Övik är rätt sugna på att ta hem såna stärkare och lådor. Men jag (som kör Markbass) är inte så imponerad av design av vare sig stärkare eller lådor från GR Bass.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Någon som testat GR Bass? Vad är det för slutsteg?

Inlägg av blackparkas »

Nej, själva utseendet är ju inte så lockande.

Som Mototesto är jag också nyfiken på den som bara är ett slutsteg i princip, misstänker att preampen i topparna inte är i min smak, men då kan man ju köra en preamppedal genom deras slutsteg.
Borde komma någorlunda nära hur man vill låta med min Subway DI-preamp t.ex.

Italienarna är ju generellt inte fantastiska när det gäller design på basprylar, Markbass är ju ett annat exempel på det... :)
Det är 2021 och de envisas med filtklädda lådor med gula strutar..

Däremot är jag sjukt nyfiken på deras 212s, den smala vertikala 2x12:an.
Den känns intressant...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Någon som testat GR Bass? Vad är det för slutsteg?

Inlägg av mrbaloo »

Jag gillar Markbass design... Är jag ensammen?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Någon som testat GR Bass? Vad är det för slutsteg?

Inlägg av 200071 »

mrbaloo skrev: ons 14 apr 2021, 17:12 Jag gillar Markbass design... Är jag ensammen?
Högtalardesignen gillar jag! Särskilt med det gula! Förstärkarna däremot är det väl lite olika med...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Någon som testat GR Bass? Vad är det för slutsteg?

Inlägg av blackparkas »

mrbaloo skrev: ons 14 apr 2021, 17:12 Jag gillar Markbass design... Är jag ensammen?
Japp, du är ensammen! :)

Det gula går bort.
Men värst av allt är nog filten.
Filt på lådor i den prislappen är verkligen illa.
GR kör väl också filt på många av lådorna, även om de går att beställa med vinyl i alla regnbågens färger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Någon som testat GR Bass? Vad är det för slutsteg?

Inlägg av mrbaloo »

Men GRs lättviktslådor ser ju ut som hembyggda försök till PA lådor. Är det så mycket bättre? Bara för att man använder avancerade kompositmaterial så behöver det ju inte se ut som så. Dessutom är det väl inget svårt att använda helt platta ytor av kompositmaterial, det är när man använder såna material i dubbelkrökta ytor som man bör höja på sina ögonbryn.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Någon som testat GR Bass? Vad är det för slutsteg?

Inlägg av blackparkas »

GR använder inte komposit för att det är svårt, utan för att få ner vikten på lådorna.
Huruvida saker är svårt eller inte skiter jag i.
Låter det bra och ser bra ut så är jag nöjd, men kompositlådorna är inget för mig, de ser inte bra ut.
Jag talar enbart om de vanliga lådorna, som är mer som traditionella lättviktslådor.

Filtklädda lådor ser inte bra ut.
GR:s lådor har jag inte testat, så jag har ingen aning om hur de låter och designen lämnar en del att önska tyvärr.
Men i dagsläget skulle jag föredra en GR-låda med tolex framför en filtklädd Markbass med gula strutar.

Skulle Markbass fatta att de borde göra en Casa 1x15 skulle jag dock köpt en direkt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Någon som testat GR Bass? Vad är det för slutsteg?

Inlägg av Alexander »

Men blackparkas, Markbass GÖR ju lådor med tolex också! Classicserien finns i 410, 810 och 215. Den sista är ganska kompakt och lätt (säger jag som giggar med Ampeg 410 på +40kg)...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Någon som testat GR Bass? Vad är det för slutsteg?

Inlägg av blackparkas »

Alexander skrev: lör 11 dec 2021, 17:57 Men blackparkas, Markbass GÖR ju lådor med tolex också! Classicserien finns i 410, 810 och 215. Den sista är ganska kompakt och lätt (säger jag som giggar med Ampeg 410 på +40kg)...
410, 810 och 215 är dock inte något jag är intresserad av för tillfället.
410/810 går bort eftersom jag inte gillar tior.
215 går bort eftersom jag redan har två stycken varav den ena är den bästa låda som finns (Mesa PH215).

Dock finns det intresse av en lättare låda och jag skulle helst föredra en 1x15 egentligen.
Men man kanske får sikta in sig på en 2x12.
Igen.
Darkglass 2x12 är grymt smidig.
Men lite ful.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Någon som testat GR Bass? Vad är det för slutsteg?

Inlägg av Alexander »

"410/810 går bort eftersom jag inte gillar tior.
215 går bort eftersom jag redan har två stycken varav den ena är den bästa låda som finns (Mesa PH215)."

Kanske bättre att lyssna först, INNAN man förkastar en produkt? En högtalare låter ju inte tvunget "sin storlek". Det är ju jätteskillnad på hur olika "fyr-tior" låter, och ännu större skillnader om man tar med ALLA högtalare som använder 10" element! Det är som att säga "jag gillar inte bilar med 16" hjul!"

Jag har inte giggat PH215, men jag har provat den i butik. Jämfört med tex Ampeg SVT-410HLF, så har Mesan MINDRE bas, speciellt det allra lägsta registret, och det övre mellanregistret, och den har dessutom inte speciellt klart och rent ljud i det register som den faktiskt återger.
Om jag skruvar bort en del lågbas och hög mid, samt ev lägger till lite pedalsmuts kan jag nog få min Ampeg åt Mesa 215-hållet, men tvärtom funkar ju inte.
Jag tror basregistret i Markbass Classic 410 är mer likt din Mesa 215, dvs avrullat så att den lägsta basen saknas. Sen vet jag ju inte hur denna Markbass-lådan låter i övrigt. Den är kanske inte bra, men i så fall är det inte en konsekvens av att den råkar ha 10" element.
Skriv svar