Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av Drumblast »

Hejsan

Bor i en etta och har begränsat utrymme. Har i dagsläget en mycket gammal tung gallien krueger (31 år gammal) som tar plats. Låter bra men strular mycket.

Som rubriken lyder så har jag inget behov av själva baslådan/högtalaren. Jag vet att det inte går att köpa endast en topp eftersom dom behöver en baslåda för att fungera.

Finns det någon förstärkare utan detta så tar den lite plats kan man placera den i hyllan eller på en stol och jamma och öva via hörlurar?

Maxpris 4000kr.

Med vänlig hälsning Drumblast
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av fieldflower »

Fast... de flesta stärkare med transistorsteg går ju fint att köra utan högtalare inkopplad.
Det är rörstärkare som inte tycker om att gå utan.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av Drumblast »

fieldflower skrev: lör 13 mar 2021, 18:44 Fast... de flesta stärkare med transistorsteg går ju fint att köra utan högtalare inkopplad.
Det är rörstärkare som inte tycker om att gå utan.
Finns det något man bör kolla bland transistorsteg om man vill veta om det behövs en högtalare eller inte (på t.ex thomann)? Eller är det endast genom recensioner man får reda på det?
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av fieldflower »

Vad är det för GK du har nu?
Jag tänker att du kanske inte alls måste byta...
(Om du inte jagar anledning till att byta, för då måste du självklart byta! ;) :lol:)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av Drumblast »

fieldflower skrev: lör 13 mar 2021, 21:13 Vad är det för GK du har nu?
Jag tänker att du kanske inte alls måste byta...
(Om du inte jagar anledning till att byta, för då måste du självklart byta! ;) :lol:)
GK 1200ceb (Köpt här på pratabas).

Vill byta eftersom den är tung och tar för mycket plats.

Bild

Bild
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av bjelkeman »

Phil Jones Bass Buddy. Enkel att jobba med, låter bra. Liten.

https://pjbgear.com/product/pjps-bass-buddy/
6E0B9CC8-C83A-4C3D-B2F0-498E43AB92E2.jpeg
6E0B9CC8-C83A-4C3D-B2F0-498E43AB92E2.jpeg (188.55 KiB) Visad 1869 gånger
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av fieldflower »

Själv är jag ju barnsligt förtjust i EBS Classic 120, just för att den är så himla flexibel med hörlursutgång, DI out, aux in, tilt-funktion.
Men vill man verkligen inte ha högtalare är det ju inte rätt häst att satsa på iom att det ju är en kombo.

Spelar man elgura också är Yamaha THR-serien väldigt trevlig (bas främst genom lurar - gitarr även ut).
Extraknäcker även som ljudkort så man kan spela in, och man kan koppla in dator/tfn för att lyssna/repa låtar.
Men förstår om det är en kurvboll också, enligt din spec...

Vill du ändå ha en riktig förstärkare så du kan använda samma med högtalare då så är möjligt?
Eller skulle det duga lika bra med en ren preamp som bara går att köra genom lurar?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
choofedonlucy
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 17 jun 2019, 22:24
Ort: Skåne

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av choofedonlucy »

Ser det inte ut som att man kan plocka av stärkaren från lådan? Om det går så funkar den väl fin fint på en hylla, tycker jag iallafall.
Sen kan du sälja lådan till mig hehe :wink:

Nä, det är kanske lite för klyddigt.. men den där bass buddy'n verkar dock trevlig.

Finns också dom pytte små trace elliot förstärkarna som får plats i bakfickan, om du gillar grönt. Jag vet inte hur den låter men den är ju inte jättedyr så. https://www.thomann.de/se/trace_elliot_elf_basshead.htm
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av Håcke »

Ska man bara spela i hörlurar och vill ha det pyttelitet så tycker jag du ska köpa en Apogee Jam eller iRig HD.
Jag har en Apogee Jam med padda eller mobil som min bo-på-hotell rigg så man har nåt att göra på kvällarna när jag är ute och åker.
Bild
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av Drumblast »

bjelkeman skrev: lör 13 mar 2021, 23:04 Phil Jones Bass Buddy. Enkel att jobba med, låter bra. Liten.

https://pjbgear.com/product/pjps-bass-buddy/

6E0B9CC8-C83A-4C3D-B2F0-498E43AB92E2.jpeg
Den var supersnygg. Får kolla upp den där.

Sen att man har volym på aux verkar ju toppen, så kan man ställa in volymen från sin ljudkälla (dator eller mobil).
Håcke skrev: sön 14 mar 2021, 02:33 Ska man bara spela i hörlurar och vill ha det pyttelitet så tycker jag du ska köpa en Apogee Jam eller iRig HD.
Jag har en Apogee Jam med padda eller mobil som min bo-på-hotell rigg så man har nåt att göra på kvällarna när jag är ute och åker.
Bild
Bra förlag, men jag behöver inte flytta grejerna, jag ska bara ha den hemma i lägenheten.
Vill ha en riktig förstärkare, för känslan att ha rattar att ratta på och tror ljudet blir lite bättre om man betalar över 2000kr. :)
Senast redigerad av Drumblast den sön 14 mar 2021, 08:47, redigerad totalt 2 gång.
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
tnil
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: sön 02 dec 2012, 00:53
Ort: Stockholm

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av tnil »

Det finns många varienter som fungerar bra.
-Vox amplug2 för bas
-Boss GT-1T , jag använder denna på kvällarna med hörlurar.
-TC SpectrDrive, låter också bra med hörlurar
-Vox VX50ba, en liten combo som låter bra (även med hörlurar)
Bas: Warwick ps Corvette 4, Cort Arona 4
Förstärkare: Ashdown AAA 120-15T, Vox VX50 BA
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av Drumblast »

tnil skrev: sön 14 mar 2021, 08:41 Det finns många varienter som fungerar bra.
-Vox amplug2 för bas
-Boss GT-1T , jag använder denna på kvällarna med hörlurar.
-TC SpectrDrive, låter också bra med hörlurar
-Vox VX50ba, en liten combo som låter bra (även med hörlurar)
Grymt, tack! Nu har jag lite och göra. :biggrin2:
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av powerplant »

Prova ngn modeller
Zoom b1 kostar en tusing och du får en massa olika ljud + metronom trummaskin o looper
Helt ok ljud
Vill du har bättre finns profsgrejor fr line6 kamper boss m fl
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av AlbinH »

Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av Håcke »

Tar bort en dåligt insatt inlägg här då jag fattar att jag inte visste vad jag pratade om.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av Drumblast »

powerplant skrev: sön 14 mar 2021, 10:31 Prova ngn modeller
Zoom b1 kostar en tusing och du får en massa olika ljud + metronom trummaskin o looper
Helt ok ljud
Vill du har bättre finns profsgrejor fr line6 kamper boss m fl
Jag har faktis en Zoom B1 hemma. Den har varit kopplad via min förstärkare hela tiden och har aldrig tänt på att den går att köra med endast den. Jag kopplade in bas som (hade helt nytt batteri) och hörlurar till zoomen och spelade. Kopplade sedan in basen i min GK förstärkare.

Zoomen låter bra, det finns allt man behöver. Men GK har mycket bättre ljud, djupare bas, mer detaljerat ljud, framförallt ett rent ljud som jag inte får med Zoomen. Skilladen är tyvärr för stor för att nöja mig med zoomen, jag får inte den insperation jag får av min GK. Så jag får leta vidare.
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av Drumblast »

tnil skrev: sön 14 mar 2021, 08:41 Det finns många varienter som fungerar bra.
-Vox amplug2 för bas
-Boss GT-1T , jag använder denna på kvällarna med hörlurar.
-TC SpectrDrive, låter också bra med hörlurar
-Vox VX50ba, en liten combo som låter bra (även med hörlurar)
450kr för Vox amplug2, tyvärr är jag för skeptiskt för att ens kolla upp den eftersom jag behöver något som kan komma i närheten med GK förstärkare.

Vox VX50ba såg lovande ut. Ska lägga den på minnet.
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av Drumblast »

[/url]
AlbinH skrev: sön 14 mar 2021, 12:07 Fickförstärkare..

viewtopic.php?f=2&t=90755&p=1391837&hil ... f#p1391837
Du verkar ha spelat på en Trace Elliot ELF Basshead. Kan du ta lös den från högtalaren/baslådan och att den fortfarande funkar utan problem att köra via hörlurar?

bjelkeman skrev: lör 13 mar 2021, 23:04 Phil Jones Bass Buddy. Enkel att jobba med, låter bra. Liten.
Den finns ju inte i lager någon stans. Känns inte stabilt att beställa en då. :|

fieldflower skrev: lör 13 mar 2021, 23:22 Själv är jag ju barnsligt förtjust i EBS Classic 120, just för att den är så himla flexibel med hörlursutgång, DI out, aux in, tilt-funktion.
Men vill man verkligen inte ha högtalare är det ju inte rätt häst att satsa på iom att det ju är en kombo.

Spelar man elgura också är Yamaha THR-serien väldigt trevlig (bas främst genom lurar - gitarr även ut).
Extraknäcker även som ljudkort så man kan spela in, och man kan koppla in dator/tfn för att lyssna/repa låtar.
Men förstår om det är en kurvboll också, enligt din spec...

Vill du ändå ha en riktig förstärkare så du kan använda samma med högtalare då så är möjligt?
Eller skulle det duga lika bra med en ren preamp som bara går att köra genom lurar?
EBS Classic 120 verkar okej. Dubbelt så liten än min GK men fortfarande använder jag inte baslådan/högtalaren, så känns som jag betalar för något som jag inte behöver.

Näe jag har inget behov av en högtalre/baslåda just nu. Ursäkta om jag är okunnig men jag vet inte vad en preamp är, men om det går att ställa in låg, mitten och högt register och låter bra så kan det vara något.
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av bjelkeman »

Preamp, finns mycket att välja från men t.ex. en EBS MicroBass 3
https://tgt11.com/product.html/ebs-micr ... egory_id=5

Eller en Ampeg SCR-DI
https://www.emusic.se/product/61781/amp ... RsQAvD_BwE
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av Drumblast »

Vad är skillnaden mellan en preamp och en "topp/förstärkare".

The basic difference is this: a preamp boosts a weaker signal to line level, while an amplifier boosts a line level signal so that it can be sent to speakers.

Gahh jag fattar inte. Vad menar dom med line level? Jag trodde detta skulle vara lite enklare haha. Önskade att jag inte behövde grotta ner mig i fakta när jag bara vill öva lite och spela till musik hemma.

Jag kan ju inte köpa en preamp om jag inte vet vad det är.

Det fanns dock en annan från Phil Jones. Den såg lovande ut.
https://www.thomann.de/se/phil_jones_bass_combo_m_7.htm

Den är mycket mindre än min GK. Skulle gissa på 1/4 mindre.
Senast redigerad av Drumblast den sön 14 mar 2021, 17:31, redigerad totalt 1 gånger.
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av fieldflower »

Drumblast skrev: sön 14 mar 2021, 17:11 Vad är skillnaden mellan en preamp och en "topp/förstärkare". Ursäkta mina nybörjar frågor.
En preamp färgar ljudet.
Gain, bas/mid/diskant, EQ och alla andra knappar och rattar och grejer hör till preampen.
Nivån räcker till hörlurar, men inte till att driva en högtalare. Typ nån Watt effekt.

Ett slutsteg förstärker upp nivån till en effekt så det funkar mot en högtalare.
Har typ bara volym.
T.ex. ett PA-steg är bara slutsteg.
Effekten i dessa (för bas) ligger på allt emellan ca 100 Watt upp till flera tusen Watt.

En komplett basförstärkare består av både preamp och slutsteg.
Preampen formar ljudet. Slutsteget drar upp signalen till en nivå som funkar ut i högtalare.

En ren preamp är alltså bara ljudfärgning, vilket finns i en massa olika former som rack-pryl, pedal och annat format såsom appar till dator/ipad/tfn.

Om man enbart vill ha hörlursspelande är det absolut mest ekonomiskt och smidigt att köra ren preamp.
Om man vill kunna använda samma burk i bandsammanhang kanske en lättviktstopp kan vara nåt, men man skulle lika gärna kunna använda en ren preamp in i en annan förstärkare (eller ett rent PA-slutsteg) och därmed få sitt vanliga grundljud.
Senast redigerad av fieldflower den sön 14 mar 2021, 19:13, redigerad totalt 2 gång.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av fieldflower »

Här finns en drös preamps att kika på: https://www.thomann.de/se/bas_preamps.html
(Prova och handla lokalt såklart, men bra med en lista att börja kika in på...)
Man får kika så de har hörlursutgång och (kanske auxingång för att lyssna på låtar att spela till).

Även ganska många av multieffekterna som har hörlursutgång och aux-ingång så man kan använda dem för ditt syfte.
https://www.thomann.de/se/bass_multieffekter.html

Nämnda Vox Amplug är också en preamp, speciellt syftad att funka för hörlurs-spelande.
https://www.thomann.de/se/vox_amplug_2_bass.htm
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av fieldflower »

Vilken av alla dessa som låter bäst är det dessvärre bara dina öron som kan säga.
"Att skriva om ljud är som att dansa om arkitektur" är ett ganska bra uttryck... ;)
Såklart du kan få tips om en pryl spelar rent, kan dista, kan låta "vintage" (vad nu det är) kan andra tipsa om, men bra/dåligt är enormt subjektivt.

Det bästa är således att testa så mycket som möjligt för att skaffa dig en uppfattning om vad du gillar.
Låna av kompisar, spendera orimligt mycket tid i musikaffärer, etc, etc.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Spelar endast med hörlurar. Finns det någon bra förstärkare utan baslåda/högtalare?

Inlägg av AlbinH »

Drumblast skrev: sön 14 mar 2021, 15:12 [/url]
AlbinH skrev: sön 14 mar 2021, 12:07 Fickförstärkare..

viewtopic.php?f=2&t=90755&p=1391837&hil ... f#p1391837
Du verkar ha spelat på en Trace Elliot ELF Basshead. Kan du ta lös den från högtalaren/baslådan och att den fortfarande funkar utan problem att köra via hörlurar?
Japp. Funkar vid behov utan låda.


För i sammanhanget småpengar, 495 kr, kan jag inte nog rekommendera en Vox Amplug! En ingång att koppla mobilen/spotify till. En utgång till ett par enkla hörlurar. In med telepluggen i basen och så är vi på banan! Storleken på "riggen" är försumbar. Tre kubikcm?

https://www.ordermusic.se/produkt/vox-a ... eskrivning
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar