Mastervolym på Mesa...

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Mastervolym på Mesa...

Inlägg av Roger Hedin »

Varför kommer all volym mellan klockan sju och klockan åtta på mastervolymen på min Mesa-kombo? Det är snudd på omöjligt att spela svagt genom kombon. Är alla Mesa som inte är lättviktare så skapta? Att du har öronbedövande volym på klockan nio betyder ju inte att du har örondödande volym på klockan tolv, bara att det är en glädjepotentiometer.

Förutom det låter förstärkaren oroväckande bra jämfört med de Mesor jag tidigare ägt. Jag kan t.o.m. få "min ton" med en enkel vridning på en tonkontroll istället för ett planlöst skruvande på allt.

Bild

Fortsatt glad påsk till allt och alla!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av bjelkeman »

Välkommen till Carbine! Var glad att du inte har en M9. Den går från inget till allt. M6 jag hade var bättre volymratt på.

Grym jäkla stärkare är M6n. Grattis till bra köp. Fick hålla i bra i plånboken när den dök upp. ;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av saft »

Roger Hedin skrev: sön 04 apr 2021, 17:10 Varför kommer all volym mellan klockan sju och klockan åtta på mastervolymen på min Mesa-kombo?
Kanske är den maxad efter kl8? Dvs signalen som kommer in i mastern är så stark att den maxar slutsteget redan på morgonkvisten.
Testa att sänka gain och alla eq rattarna. Bass och treble är dessutom aktiva, så om dom är över kl12 så boostar dom signalen. Manualen säger även att den passiva midratten är ”boost only”, så ju mer du vridit upp den ju starkare signal.
Har ingen aning egentligen. Jag bara killgissar.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av Roger Hedin »

saft skrev: sön 04 apr 2021, 22:50
Roger Hedin skrev: sön 04 apr 2021, 17:10 Varför kommer all volym mellan klockan sju och klockan åtta på mastervolymen på min Mesa-kombo?
Kanske är den maxad efter kl8? Dvs signalen som kommer in i mastern är så stark att den maxar slutsteget redan på morgonkvisten.
Testa att sänka gain och alla eq rattarna. Bass och treble är dessutom aktiva, så om dom är över kl12 så boostar dom signalen. Manualen säger även att den passiva midratten är ”boost only”, så ju mer du vridit upp den ju starkare signal.
Har ingen aning egentligen. Jag bara killgissar.
Jag tror den har antingen linjär eller logaritmisk potentiometer, jag kommer inte ihåg vilken av dem som beter sig så. Det är ett knep som tillverkare använder sig av för att man ska tycka att det är bra pulver i prylarna. Att det sen inte händer mycket på de resterande 80 % av kolbanan är ju en bisak. ;) Nå, du som vet: är det logaritmisk eller linjär pot som beter sig så?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av blackparkas »

Fattar inte vad du menar.
Min M9 går från tråkigt tyst, till lagom volym kl 9 för att sedan hamna på repvolym runt 10-11 nånstans ungefär.
Med 4ohms 4x12.

Ang. "hög utväxling" på master/volym osv så kan jag inte minnas någon topp jag haft som fungerat på särskilt olika vis, det mesta händer mellan 1-12.

Sunn 300T går det från normal volym till psykopat mellan kl 7-9... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev: mån 05 apr 2021, 01:17 Fattar inte vad du menar.
Min M9 går från tråkigt tyst, till lagom volym kl 9 för att sedan hamna på repvolym runt 10-11 nånstans ungefär.
Med 4ohms 4x12.

Ang. "hög utväxling" på master/volym osv så kan jag inte minnas någon topp jag haft som fungerat på särskilt olika vis, det mesta händer mellan 1-12.

Sunn 300T går det från normal volym till psykopat mellan kl 7-9... :D
All volym kommer på första "kvartsvridet". Det blir lite svårt att anpassa sig mot andra klena typer då...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av fieldflower »

Roger Hedin skrev: sön 04 apr 2021, 23:39
saft skrev: sön 04 apr 2021, 22:50
Roger Hedin skrev: sön 04 apr 2021, 17:10 Varför kommer all volym mellan klockan sju och klockan åtta på mastervolymen på min Mesa-kombo?
Kanske är den maxad efter kl8? Dvs signalen som kommer in i mastern är så stark att den maxar slutsteget redan på morgonkvisten.
Testa att sänka gain och alla eq rattarna. Bass och treble är dessutom aktiva, så om dom är över kl12 så boostar dom signalen. Manualen säger även att den passiva midratten är ”boost only”, så ju mer du vridit upp den ju starkare signal.
Har ingen aning egentligen. Jag bara killgissar.
Jag tror den har antingen linjär eller logaritmisk potentiometer, jag kommer inte ihåg vilken av dem som beter sig så. Det är ett knep som tillverkare använder sig av för att man ska tycka att det är bra pulver i prylarna. Att det sen inte händer mycket på de resterande 80 % av kolbanan är ju en bisak. ;) Nå, du som vet: är det logaritmisk eller linjär pot som beter sig så?
Det borde sitta en logaritmisk pot där för att undvika precis fenomenet du beskriver.
Decibel är ju en lattjo pryl att det går åt ca 10 ggr effekt för att dubbla upplevt ljudtryck, vilket innebär att man verkligen inte använder många watt om man inte närmar sig max.
Så om max är 500 W och man spelar på vad man upplever är halva volymen använder man ungefär 50 W, och spelar man på 1/4 av maxvolymen använder man ungefär 5 W (vilket är väldigt mycket mer än man tror).

Så har man en linjär pot till volym bör man ha halva volymen ungefär på 1:an, och sen känns det inte som det händer så himla mycket mer iom att den sista fördubblingen är utspridd över resten av varvet 2-10.
Sedan är ju "logaritmisk" inte en enda sak, utan man kan röra sig med olika kurva från noll till max.
Och nog är det många stärkartillverkare som vill att det händer väldigt mycket på första halvan av volymvarvet, för att man skall tro att det finns lika mycket kvar att ge. Lite som att ha 280 km/h som max på hastighetsmätaren på en billig bil.
Senast redigerad av fieldflower den mån 05 apr 2021, 13:58, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av saft »

Roger Hedin skrev: sön 04 apr 2021, 23:39
saft skrev: sön 04 apr 2021, 22:50
Roger Hedin skrev: sön 04 apr 2021, 17:10 Varför kommer all volym mellan klockan sju och klockan åtta på mastervolymen på min Mesa-kombo?
Kanske är den maxad efter kl8? Dvs signalen som kommer in i mastern är så stark att den maxar slutsteget redan på morgonkvisten.
Testa att sänka gain och alla eq rattarna. Bass och treble är dessutom aktiva, så om dom är över kl12 så boostar dom signalen. Manualen säger även att den passiva midratten är ”boost only”, så ju mer du vridit upp den ju starkare signal.
Har ingen aning egentligen. Jag bara killgissar.
Jag tror den har antingen linjär eller logaritmisk potentiometer, jag kommer inte ihåg vilken av dem som beter sig så. Det är ett knep som tillverkare använder sig av för att man ska tycka att det är bra pulver i prylarna. Att det sen inte händer mycket på de resterande 80 % av kolbanan är ju en bisak. ;) Nå, du som vet: är det logaritmisk eller linjär pot som beter sig så?
Kan det säkert vara. Då har du ett eget svar redan:)

Linjärt beter sej så som du beskriver. I alla fall om man använder dom som volympot på en passiv bas/obas. På en starkare vete tusan:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av Roger Hedin »

Hur som helst så skulle det vara praktiskt att kunna finjustera volymen; i synnerhet som mute-funktionen sitter som pull/push på mastervolym-ratten/potten. Då är det lätt att halka snett i scenvolymen.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av bjelkeman »

Roger Hedin skrev: mån 05 apr 2021, 17:40 Hur som helst så skulle det vara praktiskt att kunna finjustera volymen; i synnerhet som mute-funktionen sitter som pull/push på mastervolym-ratten/potten. Då är det lätt att halka snett i scenvolymen.
Tror man kan ha en fotpedal för muten.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av fieldflower »

Sätta något slags volymkontroll i effektloop så max är ungefär så mycket max som du spelar?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av Roger Hedin »

Det är inget att lägga krut på, bara gilla läget. Typ...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av TDHP »

Aldrig upplevt problemet med min M9.
Å andra sidan använder jag sällan Mesan om jag ska spela på höra-fläkten-volym.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av blackparkas »

Nej, jag har eller aldrig haft något problem.

Man använder både gain och mastern.
Aldrig någonsin upplevt det som ett problem att få till låg volym.
Att det är märkligt att allt händer första halvan av pot:en, visst, men samtidigt tycker jag det är rätt skönt att slippa ratta till kl 3....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av bjelkeman »

Men Gain ger det där sköna morret. Om man drar ner det så är det ju inte lika roligt längre.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av TDHP »

bjelkeman skrev: tis 06 apr 2021, 13:35 Men Gain ger det där sköna morret. Om man drar ner det så är det ju inte lika roligt längre.
IMHO är det fullständigt omöjligt att få M9 att dista med hjälp av gain.
Psykopatvolym, ja. Morr, nej.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av blackparkas »

Nej, något morr blir det inte med en M9, tvivlar på att det blir något morr med volymer som går att uthärda med M6:an.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av bjelkeman »

Med Magnus och Brasse röst:

Fel, fel, fel, fel, fel! Nåja, lite rätt kanske. Med en M6, eller renoverad M9 (den blev som en M6, med compressor och EQ) så med gain på 13.00-14.00 och mastern mer än inget så nog fan morrade/spräckte (dansa lite ljud) mina Carbine stärkare.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Zed
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 03 maj 2015, 00:17

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av Zed »

Min D180 är byggd på det viset också, inget misstag från Boogie.
Många byter ut till logarimisk master.
Pastor Bentonit
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 24 feb 2021, 23:29

Re: Mastervolym på Mesa...

Inlägg av Pastor Bentonit »

Heh, lite som min gamla Marshall 1986 50W, från -74. Kört den till gitarr för det är HUR kul som helst (ensam). Har två volymlägen: av, och på (tänderna skallrar och byxbenen fladdrar). Sedan distar det mer när man fortsätter skruva upp. Maxar man den tar den in rysk radio!
Skriv svar